Vad tror ni det kostar med stallet?

Twihard

Trådstartare
Jag måste flytta mina 2 hästar och vår hyresvärd på vårt hus har eget stall och 2 hästar som han bara matar (gör inte mycket med dem). Jag funderar på att be om att få låna stallet mot att jag sköter hans hästar med.

Vet ju inte vad han svarar, men om jag sköter allt (mockning, fodring, hovslagare osv) borde inte hyran bli så mycket väll?... Han har hö och halm men vet inte om det räcker.

Om vi låtsas lite att jag får stå där men köpa spån då halmen inte räcker. Vad tror ni det kostar i månaden för 2, eller 4, hästar?

Om jag måste betala för hösilaget åt mina egna? En häst på 170 och en på 105 cm. Månadskostnad? Om den stora äter typ 9 kg per dag och den lilla 5kg?

Försöker kolla vad kostnaden skulle bli ungefär, gentemot andra stallalternativ (svårt att hitta här). Skulle spara bensin och så...
 
Hyresvärden kanske vill sköta sina egna hästar. Varför skulle hen annars ha hästar.

Jag tycker det låter som en bra idé. Fråga inte kanske ta överstallet utan samarbeta tillsammans. Sök Win-win-lösning. Dvs ni ska alla bli glada över att gå till stallet.

Svårt att veta vad mat kostar, kolla var du köper maten . Räkna på kg hösilage eller Hö och kraftfoder.
 
Hyresvärden kanske vill sköta sina egna hästar. Varför skulle hen annars ha hästar.

Jag tycker det låter som en bra idé. Fråga inte kanske ta överstallet utan samarbeta tillsammans. Sök Win-win-lösning. Dvs ni ska alla bli glada över att gå till stallet.

Svårt att veta vad mat kostar, kolla var du köper maten . Räkna på kg hösilage eller Hö och kraftfoder.

Han är en kobonde som har de som ett minne efter sin döda fru. Kan inget om hästar själv utan ser de nog lite som korna. De bara strosar runt. Knappt inne i stallet utan går mycket ute.
 
Han är en kobonde som har de som ett minne efter sin döda fru. Kan inget om hästar själv utan ser de nog lite som korna. De bara strosar runt. Knappt inne i stallet utan går mycket ute.
Jag skulle nog tänka på att vara taktfull iallafall. Om kobönder har hästar kvar brukar hästarna vara omtyckta. Förstår du vad jag försöker få fram? Vet i te om jag är tydlig eller jag har en känsla att jag är otydlig.
 
Jag hade räknat med att betala för grovfoder och strö. Jag ser ingen anledning att han skulle betala det? Om du får stå där så räkna med en kallhyra på 500 kr/box iallafall och att du då gör allt med dina och eventuellt hjälper till med hans. Att du står för staketmaterial, jobb, el, vatten foder och strö till dina egna utöver kallhyran ser jag som självklart.
En spånbal ligger på mellan 50-100 kr beroende på var du bor och vilken mängd du kan köpa. Grovfoder kan kosta alltifrån 1-5 kr/kg i normalfallet men kan pga torkan bli dyrare i år.

Jag skulle inte utgå ifrån att han vill ha hjälp med skötseln men fråga om stallplats och erbjud din hjälp och ta det därifrån.
 
Jag skulle absolut inte anta att han ens vill ha hjälp med att sköta sina hästar, än mindre att han skulle vilja bekosta foder, strö eller annat för dina hästar. Varför skulle han vilja det?
Fråga om du får hyra in dina där mot skälig hyra, minst 500 kr/mån i kallhyra.

Hö/hösilage kostar här ca 1,50-4 kr/kg. Spån ca 80 kr/bal, billigare om man kan köpa helpall eller köpa löst spån från en såg.
 
Jag hade knackat på, frågat om
1. Det fanns möjlighet att hyra in sig.
2. Vad det isåfall skulle kosta.

Om han kan/vill ta emot hyresgäst och anger ett pris så kan du då erbjuda dig att hjälpa till med skötsel etc. mot avdrag - OM behovet finns från hans sida.

Nu anger du inte om det gäller lösdrift eller boxar, med det spelar så klart roll om det är så att in/utsläpp skall skötas också.

Vi betalar 3 kr/kg för silage och 90kr per spånbal.
Nu vet jag inte hur gödselhanteringen är där men ofta vill bönderna inte blanda underlag i sina containers (lättare att tömma/gödsla/sälja/dumpa avfallet om det bara är halm och inte halm/spån).
 
Har du hästarna gratis nu? Annars borde det vara lätt att räkna på kostnaderna. Är hästarna ute mycket (i bra hagar givetvis) så sjunker kostnaden för strö rätt ordentligt.
Jag hade också kollat om jag kunde hyra in mig och erbjudit mig att hjälpa till med hästarna. Efterhand kan det kanske vara läge att omförhandla.
Men även om jag var "kobonde" så hade jag inte låtit en främmande människa/ bekant ta över skötseln om något som var viktigt för mig.
 
Jag skulle nog tänka på att vara taktfull iallafall. Om kobönder har hästar kvar brukar hästarna vara omtyckta. Förstår du vad jag försöker få fram? Vet i te om jag är tydlig eller jag har en känsla att jag är otydlig.

Jag förstår. Men jag är nära vän med hinom och främst med hans döda fru. Vi har även bort på hans gård i 17 år :) däremot bodde jag på annan ort nu innan :)
 
Har du hästarna gratis nu? Annars borde det vara lätt att räkna på kostnaderna. Är hästarna ute mycket (i bra hagar givetvis) så sjunker kostnaden för strö rätt ordentligt.
Jag hade också kollat om jag kunde hyra in mig och erbjudit mig att hjälpa till med hästarna. Efterhand kan det kanske vara läge att omförhandla.
Men även om jag var "kobonde" så hade jag inte låtit en främmande människa/ bekant ta över skötseln om något som var viktigt för mig.

Vi känner varann sedan 17 år ocj hans frj var min bästa väntrots åldersskillnaden. Jag har dock haft mina hästar på mitt tidigare jobb. Slutade där så tänkte det kunde vara en smart ide :)
 
Ja jag


Glömde skriva det igår i mitt sena panikdrabbade inlägg haha. Men tänktd jag kanske får hyra billigt om jag sköter allting :)
Tja det förändrar sakfrågan. Var snäll formulera frågeställningen tydligare nästa gång. . Kraftfoderkostnafer kan du tittamefter på granngården elle hööks typ och Hö får du väl kolla blocket eller prata med gubben. För övrigt. 9 kg hösilage låter också konstig mängd till en 170 cm hög häst. Låter alldeles för lite. Hur mycket kraftfoder ger du? Eller det vet du kanske inte?
 
Tja det förändrar sakfrågan. Var snäll formulera frågeställningen tydligare nästa gång. . Kraftfoderkostnafer kan du tittamefter på granngården elle hööks typ och Hö får du väl kolla blocket eller prata med gubben. För övrigt. 9 kg hösilage låter också konstig mängd till en 170 cm hög häst. Låter alldeles för lite. Hur mycket kraftfoder ger du? Eller det vet du kanske inte?

Ber ödmjukast om ursäkt att jag inte formulerat mig rätt på det vis som önskat.

Varför skulle jag INTE veta hur mycket kraftoder min häst får? Hon får inget kraftfoder. :) Hon är förtidspensioner och extremt lättfödd. 9 kg är standard för henne men 10 har såklart förekommit i vissa fall. Vi har alltid haft väldigt bra hö. Däremot har hon fri tillgång på halm så tuggbehovet har alltid blivit stimulerat. :) När hon stått på spån har hon haft foderhalm.

Men nu formulerar jag om mig då.

Vad tror ni det kostar med spån för 4 hästar och hö för 2 hästar (då vår hyresvärds egna hö kanske bara räcker åt hans hästar), ungefär per månad? Då jag funderar på att fråga vår hyresvärd - en nära vän - om vi får hyra hans stall mot att vi tar hand om hans döda frus 2 kvarlevande hästar som annars bara får mat och vatten, samt hovvård då och då men ingen annan vård/skötsel. Mot att vi sköter alla pass, mockar, hovvård på hans hästar, omvårdnad, avmaskning osv (vilket han inte förstår så mycket om fastän vi berättat detta).

Mina hästar, en lättfödd stor häst på 168cm och 11 år - förtidspensionär samt en liten lättfödd shettis på 2 år och 103 cm. Bondens hästar är två islandshästar på 5-8 år ungefär som bara "går och dräller". Den ena är dock inriden och rids 2 gånger per år ungefär.

Så lite olika storlekar på hästarna så kanske spån och mat varierar.
 
Ber ödmjukast om ursäkt att jag inte formulerat mig rätt på det vis som önskat.

Varför skulle jag INTE veta hur mycket kraftoder min häst får? Hon får inget kraftfoder. :) Hon är förtidspensioner och extremt lättfödd. 9 kg är standard för henne men 10 har såklart förekommit i vissa fall. Vi har alltid haft väldigt bra hö. Däremot har hon fri tillgång på halm så tuggbehovet har alltid blivit stimulerat. :) När hon stått på spån har hon haft foderhalm.

Men nu formulerar jag om mig då.

Vad tror ni det kostar med spån för 4 hästar och hö för 2 hästar (då vår hyresvärds egna hö kanske bara räcker åt hans hästar), ungefär per månad? Då jag funderar på att fråga vår hyresvärd - en nära vän - om vi får hyra hans stall mot att vi tar hand om hans döda frus 2 kvarlevande hästar som annars bara får mat och vatten, samt hovvård då och då men ingen annan vård/skötsel. Mot att vi sköter alla pass, mockar, hovvård på hans hästar, omvårdnad, avmaskning osv (vilket han inte förstår så mycket om fastän vi berättat detta).

Mina hästar, en lättfödd stor häst på 168cm och 11 år - förtidspensionär samt en liten lättfödd shettis på 2 år och 103 cm. Bondens hästar är två islandshästar på 5-8 år ungefär som bara "går och dräller". Den ena är dock inriden och rids 2 gånger per år ungefär.

Så lite olika storlekar på hästarna så kanske spån och mat varierar.
Har du inte haft hand om dina hästar alls fram till nu? Jag förstår inte hur du inte kan veta hur mycket strö och foder som går åt och vad det kostar.
Men om de äter 5+10 kg hö/dag och det kostar 4 kr/kilo så blir det ju 15 x 30 x 4 = 1800 kr i månaden.
Strö beror ju på vad du köper och hur mycket det går åt. Bara att räkna ihop likadant som med grovfodret. Men ofta så kostar det ju kanske i snitt ca 300 kr i månaden per häst åtminstone. Beror på hur mycket de skitar ner och vad du har för kostnad på ströet...
Så, utan att veta, det är en vild gissning alltså, totalt ca 2400 kr per månad för grovfoder och strö.
 
Räkna med att betala för din häst. Jag tänker att det du möjligen kan få ner lite är kallhyran, men skulle inte räkna med det utan fråga om du kan få stalla in och vad hyran isf skulle ligga på. Och att du sköter dina hästar helt själv, han behöver inte bekymra sig om den biten. Ta inte för givet att han vill/behöver din hjälp - känner mig varandra sedan länge så tänker jag att om han verkligen ville ha/behövde nån som skötte hästarna åt honom så skulle han lagt fram ett eget förslag (?) - men du kan förstås erbjuda dig på ett trevligt sätt. :)

Jag använder spån till min hästs box. Jag grundar med ca 6-8 spånbalar och fyller sedan på med ca 1 bal/veckan + kompletterar med spånpellets vid behov (det går lite upp och ner, men skulle uppskatta åtgången till ca 2-3 säckar i månaden i snitt). Min häst är renlig i boxen och ute relativt mycket (ca 12-16h/dygn), boxen är rätt stor och jag vill ha ett ordentligt lager strö. Priser på strö varierar en del - kolla på tex Granngårdens hemsida så kan du uppskatta utefter vilket strö du vill använda.

Hö kan ju som tidigare nämnt ligga på allt mellan 1-4:-/kg normalt. Men om en ska vara krass: förra året var ett dåligt år och kommande år ser utefter vad jag hört hittills inte bättre ut alls. Lantbrukare tvingas slakta av djur för att det inte finns foder till dem. Jag skulle räkna med att det finns en risk att priset går upp om det blir dåligt med grovfoder i dina trakter - hellre räkna högt och "spara" pengar.. Blir det riktigt illa med tillgången kan det förstås bli dyrare, om en blir tvungen att fodra med tex lucern + halm för att det helt enkelt inte finns att köpa.
 
Jag skulle helt enkelt fråga om det fanns någon möjlighet för dig att få stalla in dina hästar hos honom, och svarar han ja så frågar du vad han tänkt sig för hyra. Jag ser inte varför du ska snurra in att du ska ta hand om hans hästar så han slipper det mot gratis hyra, när han inte ens bett om den hjälpen?

Nej, börja med att fråga om plats, är du välkommen så kan ni ta det därifrån. Han kanske lägger mer tid på hästarna än vad du tror? Han kanske inte ens vill ha någon mer springandes i stall/ladugård, han kanske trivs med att gå runt och strosa där själv.

Det absolut enklaste OM du får flytta in är väll att du sköter dina egna, och han sköter sina, du betalar för ditt hö, antingen om du får köpa av bonden, eller av någon annan, du betalar en hyra som han sagt, och köper eget spån, och tar ut hovslagare till dina. Sen kan ni prata ihop er om ni ska hjälpas åt med in och utsläpp osv.
 
Bra att tänka på kan vara att de allra flesta inte vill ha spån i sin gödselstack, om de har halm som strö. Kan ställa till tanken att skaffa eget strö. I så fall brukar torv vara mer poppis att lägga i stacken, men förkastligt att konsumera (ändlig resurs)
 
Har du inte haft hand om dina hästar alls fram till nu? Jag förstår inte hur du inte kan veta hur mycket strö och foder som går åt och vad det kostar.
Men om de äter 5+10 kg hö/dag och det kostar 4 kr/kilo så blir det ju 15 x 30 x 4 = 1800 kr i månaden.
Strö beror ju på vad du köper och hur mycket det går åt. Bara att räkna ihop likadant som med grovfodret. Men ofta så kostar det ju kanske i snitt ca 300 kr i månaden per häst åtminstone. Beror på hur mycket de skitar ner och vad du har för kostnad på ströet...
Så, utan att veta, det är en vild gissning alltså, totalt ca 2400 kr per månad för grovfoder och strö.

Jo jag hart skött mina hästar genom alla år. Men skötsel och priser är inte samma sak i mitt fall då jag inte köpt in foder och strö själv. Och det är enkelt förklarat varför jag inte vet. :) Foder och strö har alltid ingått i priset där jag stått uppstallad - hur dyrt/billigt det än varit där jag stått. 5 år stod den stora gratis på mitt jobb med. Jag har genom åren betalat allt från 1000-3500 för en stallplats per månad där foder och strö har ingått - vissa tillfällen full service och vissa inte (De billigare alternativen är konstigt nog de som varit full service). Därför kan inte jag kostnaden hör hö och halm per månad. Det är väl inte så konstigt? Tycker i alla fall inte jag. Nu var ju iof inte frågan jag var ute efter att få svar på - vad jag kan om matpriser, om jag inte haft hand om mina hästar själv osv. Frågan var vad ni tror det kostar ungefär. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 407
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 449
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp