Vad tror ni om denna blandning?

angelwings

Trådstartare
Sitter och slökollar på blocket på min lediga dag och hittar annons på valpar som är: mamma är korsning pudel och tax och pappan är korsning pudel och yorkshireterrier.
Vad tror ni om en sån korsning? Som alla andra valpar är de ju fullständigt bedårande, men i långa loppet?
Jag är inte på aktiv jakt efter ny hund just nu men man kollar ju runt ändå och funderar. :)
Tycker det är spännande att läsa alla kloka buke hundmänniskors erfarenheter av raserna, har själv varken haft tax, pudel eller yorkie.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Som folk här brukar konstatera så blir det ju mer överraskning var man får ju fler raser man blandar in, något som inte alltid är positivt.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jag ser inget problem med en sådan blandras om du uppfödaren har papper på dom renrasiga hundarna-som i sin tur blandades med varandras hälsostatus och den är= OK. Tempremanentsmässigt blir det nog en aktivare kaxig liten sak?
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Min mamma har en pudel/tax/pappillion/nån spets korsning. Hon ser ut som en tax med långa ben och svart lockig päls som står åt alla håll. Otroligt pigg, lättlärd, kaxig som satan, envis som synden, tror hon ÄR störts bäst och vackrast. Men väldigt rolig att jobba med! (Lärde in korrekt fot på två gånger, apporterade korrekt efter två min osv osv ) Älskar att spåra, men funkar bra som enbart sällskapshund med ( Långa prommenader och lite godisuppletande är vad hon får i vardagen )Ganska vaktig av sig.

En rolig grej 'är att hon var den enda i kullen som fick långa ben, de andra såg ut som som taxar med svat lockig päls :D


Edit; Det är en omplacering, vi visste vad vi fick när vi tog över henne för 8 år sen. Dessa hundar såldes ur bagaget på en bil på en parkering på Hisingen i Göteborg. :crazy: Ingen vacc, ingen vet koll, ingen avmaskning.... Men de var ju bedårande :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Tack för svaren. :)

I annonsen lät det som hanen var väldigt aktiv i alla fall (en duracell-kanin). Och tiken beskrevs som en riktig alfa-hona. Men de var ju så himla söööta.

De är i alla fall veterinärbesiktigade, vaccinerade, chippade och avmaskade och det är väl mer än jag tycker det brukar stå på Bl*ckets annonser.
Men hur kan lydnaden tänkas bli, jag tänker mig att pudlar är lättlärda medan jag brukar höra från min mamma som hade tax som barn att taxar är mycket egensinniga och gör vad de vill? Alltså, generellt sett, individer är ju olika som sagt.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Låter ju ändå som en typ av hund som skulle kunna passa oss. :)
Fast egentligen, om vi ska skaffa hund, vill vi ju ha en som kan skydda mig om mitt ex skulle dyka upp. Fast de här små kan kanske vara ganska ettriga? Men inte så avskräckande direkt kanske? *funderar*
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Fast egentligen, om vi ska skaffa hund, vill vi ju ha en som kan skydda mig om mitt ex skulle dyka upp. Fast de här små kan kanske vara ganska ettriga? Men inte så avskräckande direkt kanske? *funderar*

Tycker jag låter som en tokig anledning till att skaffa hund. Att ha en hund som ska skydda en om man inte är väldigt hundvan kan bli galet.
En hund som ska skydda ägaren till 100% kommer behöva vara tuff rent mentalt och det kräver mycket av ägaren. Sedan är det sällan så att man kan välja vilken hunden ska vara misstänksam/skyddande mot.
Den kanske skyddar dig mot ett galet ex, men den kanske även tycker att den ska skydda dig mot din snälla väninna som springer mot dig på gatan och ska ge dig en vänskaplig, ivrig kram?
Däremot, om det kommer någon och är rent hotfull så tror jag att de flesta hundar skulle gå in och skydda sin ägare, men att skydda mot någon specifik "galning" tycker jag är ett göra för polis och inte för en hund som ska köpas in enbart pga detta.

Om ni vill ha hund så är mitt tips att skriva upp vad ni kan erbjuda hunden för liv, vad ni själva har för krav på hunden och därefter leta upp passande hundraser.

Alla valpar är söta. Det finns garanterat fler hundar än en som ni har möjlighet att fastna för och älska enormt. Välj därför ut er blivande hund med omsorg och eftertanke. Det kommer göra er lyckligast i det långa loppet.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Fast det sa en polis till mig en gång, att de små hundarna är nästan värre för de är så kaxiga, och skäller som dårar = väcker hela huser + grannar, och de är svårare att få tag/ få tyst på när det väl gäller. De studsar gärna omkring benen och skäller som dårar. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Sen vet man ju inte riktigt vad som slår igenom i blandningen heller. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jag tror du missförstår mig lite. Jag menar inte att jag ska ha en rabiat tränad Rottweiler eller så. Men med ett ex som sitter inne för mordförsök på mig så vill jag att den i alla fall kan markera och få väck honom OM han skulle leta upp mig.

Hundar jag haft tidigare har inte alls varit så utan älskat alla människor, men hur de skulle reagerat i en sådan situation vet jag inte. Jag tror ju också att de skulle gått emellan i hotsituation men jag vet inte som sagt.

Och givetvis är det inte endast för detta ändamål familjen skulle skaffa hund, men jag kan inte neka till att jag tycker en hund är en extra trygghet. Polisen är givetvis inkopplad och jag har så gott skydd som går, men man kan ju inte vara 100% säker den dagen han kommer ut.

Men som sagt, inte det tråden skulle handla om. Jag har bara en tendens att alltid skriva/prata mycket och långt. Yrkesskada (lärare ;) )
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jo, det är sant. Och jag har ju svårt att tro att mitt ex skulle förvandlas till en galning igen, men som sagt. Man blir aldrig trygg igen.

Jag vill ju ha en som är liten, lättlärd, och har mycket personlighet. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Att få sin valp vet besiktigad, avmaskad och vaccinerad är det minsta du ska begära! Det bör du som ha krav nr1 när du köper hund.

Jag har haft tax, men har en del pudlar i min närhet. Småpudlar är skälliga, taxar är skällarnas mästare :D , och ja, dom är envisa som synden. MEN! Otroligt lättlärda. Jag har faktiskt träffat ett flertal tax/pudel korsningar och samtliga har varit mycket trevliga, men så har jag överseende med kaxigheten och skällandet också då jag är van vid den typen av hund.

Kom ihåg att ALLA valpar är söta! Man får bortse från söta valpbilder och försökta tänka mer på hur hunden kommer att bli som stor.

Lycka till hur du än gör.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Haha, det låter spännande.

Mina djur brukar ha en tendens att bli likadana allihop, oavsett om det är katter, hundar, råttor eller hästar. Jag tror det beror på mig själv, jag är ju nämligen liten, sjukt kaxig och har mycket personlighet ;) . Och inte alls odräglig nej...
Men sådan matte sådant djur får man väl säga, det är ju det man dras till för det påminner om en själv. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jo tack. :) Just nu är det inte något seriöst hundletande men jag är så där att jag jämt vill lära mig mera om saker jag inte kan. (ännu fler yrkesskador här ;) )
Och en liten svartlockig trasselsudd såg ju så söt ut. :love:

Det var så mycket lättare när man var yngre med allting, man bara köpte hund/häst/katt vad det nu var utan att tänka efter särskilt noga, det löser sig. Nu är man ju värsta detektiven och undersöker allt i minsta detalj...
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Fast egentligen, om vi ska skaffa hund, vill vi ju ha en som kan skydda mig om mitt ex skulle dyka upp. Fast de här små kan kanske vara ganska ettriga? Men inte så avskräckande direkt kanske? *funderar*

Höh, en förbannad tax/pudel som hänger i skrevet och morrar är väl rätt... effektivt? Garanterat bestående effekt!

Suspensoar, köttbullar i byxfickorna på en modig frivillig och ett kommando-ord man inte använder till vardags så är du på god väg. :devil:

(skojar lite :angel:)

Allvarligt, en hund som varnar är nog vad du främst behöver och det duger allt utom retriever m.m. till. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Hehe, ja det kan ju vara nyttigt! Om nu min utlovade Buke-maffia skulle fallera att infinna sig när jag behöver er...;)

Ja, sist hade vi ju en retriever och hon var nog inte mycket att hänga i julgranen i en sån situation. Men som sagt, man vet inte förrän man varit där hur de skulle reagera.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jo tack. :) Just nu är det inte något seriöst hundletande men jag är så där att jag jämt vill lära mig mera om saker jag inte kan. (ännu fler yrkesskador här ;) )
Och en liten svartlockig trasselsudd såg ju så söt ut. :love:

Det var så mycket lättare när man var yngre med allting, man bara köpte hund/häst/katt vad det nu var utan att tänka efter särskilt noga, det löser sig. Nu är man ju värsta detektiven och undersöker allt i minsta detalj...

Vilket man ska! :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Vår äldsta är en omplacering och jag har inte haft så höga tankar om henne innan vi gick ett MH för flera år sedan, under och efter testet fick jag upp ögonen för vad vi hade skaffat oss och jag ändrade verkligen min syn på henne, från en fjant till ett lejon. :love: Hon gick kalas och när "spökena" kom emot oss och hon genast ställde sig framför mig och skällde på dem rördes jag nästan till tårar. Direkt de stannade gick hon fram och undersökte dem och var lika glad som alltid, men hennes reaktion på det okända som kom emot oss gjorde mig så glad att jag svävade på moln efteråt, inte blev det sämre av att testledarna efteråt berömde henne och sa att det är så här man vill att en hund ska vara, modig, allert, skottsäker och sedan lika avslappnad och trygg. :D

En retriver kan vara lika trygg för dig som en ras som är mer taggad, kolla de MH som finns i stamtavlan så får du en fingervisning vad hunden kan ha för egenskaper. :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Min bästa lilla vän fyller 16 år den 29:e december och jag inser att hon kanske inte kommer att finnas här så väldigt länge till. Hon är...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 015
Senast: Emiro
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 900
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
4 980
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp