Vad tror ni om denna korsning??

N

NiraK

50% Bearded Collie
Resten en salig blandning mellan:
*Golden Retriver
*Collie
*Border Collie
*Bernersennen*stavning???*

Nirak
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Här kommer en del av anledningen till mitt *Urk* i föregående inlägg:

*Golden Retriver - HD-problem, PRA en apporterande fågelhund

*Collie - HD-problem som är ökande för tillfället CEA- problem, colobom och CRD förekommer ursprungligen en vallhund, livlig

*Border Collie - HD-problem (om än inte lika mycket som golden), utpräglad vallhund, lättstressad, CEA förekommer så även PPM

*Bernersennen - HD-problem + AD-problem, vakt-, drag- och boskapsdrivande hund

Att kombinera dess hundar med deras specifika rasegenskaper är i mitt tycke vansinne.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Hur är bearded-collien?

Nirak
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

:o Glömde den :o

* Bearded Collie - En skällande vallhund, livlig och aktiv med rätt så mycket självförtroende, En del HD-problem liksom AD-problem. Över och underbett förekommer. Även en del hudproblem inom rasen.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Okej, tackar! :bow:

Kan tillägga att jag inte planerar nån buskavel, utan har varit i kontakt med en sådan här korsning, som var underlig både i utseendet och psyket ...

Nirak
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Man får inte heller glömma att Collie-rasen dras med rädslor.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Denna hund var rädd för ALLT! Brödrosten (när brödet studsade upp), micron (när den "plingade")... osv osv....

Nirak
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Det är helt förståeligt att hunden drass med rädslor, jag kan bara dra en djup suck åt dessa uppfödare ( och valpköparna som stödjer denna förbannad parningen )

EVERYTHING FOR MONEY
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Gnist skrev:
:o Glömde den :o

* Bearded Collie - En skällande vallhund, livlig och aktiv med rätt så mycket självförtroende, En del HD-problem liksom AD-problem. Över och underbett förekommer. Även en del hudproblem inom rasen.

Att det är en skällande hund håller jag inte med om alls! Har själv en Bearded Collie hane på 11 år som i stort sätt aldrig skäller...ingen annan beardis jag har träffat på har varit skällig heller. Så vad har du fått de erfarenheterna ifrån?? :confused:

Hudproblem och AD-problem har jag heller aldrig hört talas om. HD vet jag att det kan förekomma.

Rasen i sig är pigg och glad och visserligen livlig. Men aktiv...nja..ungefär som en pigg golden anser jag. En border collie är 15ggr värre. Beardisar springer visserligen mycket ute och så, men annars är de lugna och harmoniska anser jag iaf.
Angående självförtroende, så är de snarare "mesiga". Ingen hund som tar över precis.

Ang över och underbett vet jag ingenting..men känner ingen beardis som har de problemen heller.

Så vart har du fått din info ifrån egentligen?? :crazy:
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Fast jag har träffat på några stycken beardisar av en rejälare kaliber också. Där har det funnits attityd och testning så det skriker om det. Under det söta utsendet fanns en riktig ulv som inte alls hade någon lust att vara till lags. Det är säkert inte rastypiskt, men visst existerar det.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

whalan skrev:
Att det är en skällande hund håller jag inte med om alls! Har själv en Bearded Collie hane på 11 år som i stort sätt aldrig skäller...ingen annan beardis jag har träffat på har varit skällig heller. Så vad har du fått de erfarenheterna ifrån?? :confused:

Hudproblem och AD-problem har jag heller aldrig hört talas om. HD vet jag att det kan förekomma.

Rasen i sig är pigg och glad och visserligen livlig. Men aktiv...nja..ungefär som en pigg golden anser jag. En border collie är 15ggr värre. Beardisar springer visserligen mycket ute och så, men annars är de lugna och harmoniska anser jag iaf.
Angående självförtroende, så är de snarare "mesiga". Ingen hund som tar över precis.

Ang över och underbett vet jag ingenting..men känner ingen beardis som har de problemen heller.

Så vart har du fått din info ifrån egentligen?? :crazy:

Från RAS hos svenska bearded collieklubben och personliga erfarenheter.......
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

*KL*

Har träffat flera Beardersar. Och host. Skälliga, nervösa, lättstressade och alla jag mött har varit grymt skotträdda?

En av tio anser jag varit trevlig, men även han skotträdd :(
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Även jag har erfarenhet ifrån stressade och skälliga Bearded Collies.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Men ska man då avla på dessa raser även om det är renrasigt? För om djuren som används i blandrasavel är fria från det du skriver, då kan det väl inte vara så illa? Då borde det vara lika illa att avla på dessa när de är renrasiga?

Jag har själv en Collie.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Det som är mest *urk* med en sådan blandning är att alla de olika hundrasernas mentalitet och psyke skiljer sig så mycket. Hunden blir väldigt splittrad i psyket av alla dessa olika bitar från de olika rasernas egenskaper, vilket avkommorna efter två renrasiga hundar inte blir, då alla rasbundna egenskaper finns intakta i hunden vilket gör att den fungerar som den ska..
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Ja, det kan jag hålla med om. Då förstår jag hur du menar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 498
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 313
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 383
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 170
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp