Vad tror ni om denna lösning på fri tillgång?

Agent Orange

Trådstartare
I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill och tungt att mocka pga detta. Dessutom oekonomiskt att slänga så mycket! Gillar inte nät då två hästar har fastnat vid olika tillfällen.

Har nu möjlighet att få köpa en balkupa till bra pris. Funderar därför på om det skulle funka att ha den i ringen. - Höet får skydd mot regn och samtidigt begränsar kupan hästarnas möjlighet att kasta ut höet. Ringen blir ytterligare ett skydd mot nedtrampat hö (som jag ofta sett runt balkupor).

Vår foderring är 240 cm bred och balkupa tror jag är ca 160 cm.

Spontana tankar kring detta? Skaderisk?
 
Blir höet förstört om det står med balkupa på utomhus i stället för inne i lösdriften? För jag tolkar det som att det står i inne i ligghallen nu?
Jag har inget att säga om skaderisken mer än att jag inte gillar foderringar då jag sett/hört ett par fall där det i det ena gick riktigt illa och i det andra kunde ha gjort det.
Men foderring har du ju redan, och jag tror snarast skaderisken minskar med balkupan?
 
Och de jag känner som har kupa är jättenöjda.
Krattar man där varje eller nästan varje dag så minskar man svinnet också.
Och ställa den på ett bra ställe så det inte blir så kladdigt och nertrampat om de drar ut fodret.
 
Jag hade valt en foderhäck med tak, typ den som Kellfri har. Fodret blir skyddat från väder, man har koll på hygienen, mkt lite spill och man kan välja att ha nät om man vill.
 
Jag hade valt en foderhäck med tak, typ den som Kellfri har. Fodret blir skyddat från väder, man har koll på hygienen, mkt lite spill och man kan välja att ha nät om man vill.
Så har jag och är jättenöjd!

1BDF65A5-111C-48F0-A888-49D56EB10FB5.jpeg
 
Har du någon uppfattning om hur mycket det skiljer i vad hästarna får i sig med nätet? Våra har en sådan höhäck och helt fri tillgång men blir lite väl runda när hösilaget är kraftigt.
Hur mycket de får i sig låter jag vara osagt, men fodret räcker minst dubbelt så länge iaf.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Har du någon uppfattning om hur mycket det skiljer i vad hästarna får i sig med nätet? Våra har en sådan höhäck och helt fri tillgång men blir lite väl runda när hösilaget är kraftigt.

Vi har silage med kvot på 7.6 och våra fem vuxna/växande hästar äter upp en ca. 250 kg fyrkantsbal på fem dagar på foderbord med tak och nät över. Så i snitt 10 kg per häst och dag, men åringen har ätit mindre än så och de vuxna har nog ätit marginellt mer.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hej och tack för alla svar. Vår foderring står ute. Tanken var att sätta balkupan precis innanför (de behöver alltså inte gå över den utan endast sträcka huvudet över den) för att minska spillet som jag tycker blir med endast foderring. Är inte orolig för skador från vår foderring i plast, däremot är jag rädd för nät. Har gått illa 2 gånger med hästar som fastnat.
 
Har du någon uppfattning om hur mycket det skiljer i vad hästarna får i sig med nätet? Våra har en sådan höhäck och helt fri tillgång men blir lite väl runda när hösilaget är kraftigt.

Å jag går mot strömmen här... När vi har haft nät så har det endast minskat åtgången marginellt... Kanske de ätit 18 kg var istället för 20. Den enda skillnaden tycker jag är att nätet minskar spillet väldigt mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har byggt en platå av eurpall, 6 st i fyrkant och så 4st lager ovanpå, jag ställer balen mitt på och så lägger jag balkupan över. Fodret kommer upp från marken och det lilla spill som hamnar utanför kupan hamnar ovanpå platån och blir inte smutsigt.
(Jag har platån såpass hög då jag bor i Västerbotten så det blir rätt mkt snö vintertid.)

Tror absolut att det kan funka med en ring runt balkupan!

Hej och tack för alla svar. Vår foderring står ute. Tanken var att sätta balkupan precis innanför (de behöver alltså inte gå över den utan endast sträcka huvudet över den) för att minska spillet som jag tycker blir med endast foderring. Är inte orolig för skador från vår foderring i plast, däremot är jag rädd för nät. Har gått illa 2 gånger med hästar som fastnat.
 
Jag har byggt en platå av eurpall, 6 st i fyrkant och så 4st lager ovanpå, jag ställer balen mitt på och så lägger jag balkupan över. Fodret kommer upp från marken och det lilla spill som hamnar utanför kupan hamnar ovanpå platån och blir inte smutsigt.
(Jag har platån såpass hög då jag bor i Västerbotten så det blir rätt mkt snö vintertid.)

Tror absolut att det kan funka med en ring runt balkupan!

Smart! Har du bild? Tyvärr har vi ingen traktor utan balarna rullas för hand. Så platå blir svårt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: ameo
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: Kristall10
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 055
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp