Vad tror ni om dessa kombos?

E

_eeky_

Valp 1. mor: tibetansk spaniel/lhasa apso far: chihuahua/dvärgpinscher

Valp 2. mor: tibetansk spanielkorsning far: 75% cocker spaniel 25% tibetansk spaniel

Jaa vad tror ni? Kan det dyka upp några otrevliga överraskningar gällande temperament?
Hur är det med utseendet? Nån med erfarenhet av nåt liknande?
Och viktigast, ärftliga sjukdomar?
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Ett tips ! Gå in på rasernas hemsida och kolla defekter på alla dessa raser det ska blandas i dom här valparna !
Sen tycker jag du ska stä'lla frågan till dom såkallade uppfödarna till kullen i fall föräldradjuren är kollade för dessa rasbundna sjukdomar och gärna deras syskon och mor och farföräldrar !!
Gärna så långt bak man kan komma ! Efter detta är kontrolerat så kan man kanske säga nått om otrevligheter som kan dyka upp
här kommer länkar sen är det bara att klicka dig till rassjukdommarna : http://www.cockerklubben.com/ http://www.chihuahuacirkeln.nu/ http://www.dpklubben.se/
http://www.tibetanskspaniel.com/

Tesora
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Valp 1. mor: tibetansk spaniel/lhasa apso far: chihuahua/dvärgpinscher

Valp 2. mor: tibetansk spanielkorsning far: 75% cocker spaniel 25% tibetansk spaniel

Jaa vad tror ni? Kan det dyka upp några otrevliga överraskningar gällande temperament?
Hur är det med utseendet? Nån med erfarenhet av nåt liknande?
Och viktigast, ärftliga sjukdomar?
Jösses. Korsning nummer ett är mellan otroligt olika hundar temperamentsmässigt. Där kan du absolut inte veta det minsta lilla hur den kommer bli...kan bli totalt kaos.

Fast vad gäller båda kombinationerna skulle jag inte köpa en endaste valp utan att den först är ögonlyst utan anmärkning och att båda föräldrarna är både ögonlysta utan anmärkning och patellaundersökta och är utan anmärkning. Både ögonsjukdomar och patellaproblem är vanliga hos dessa raser, men eftersom det är blandraser så lär knappast föräldradjuren vara hälsokollade på dessa punkter och du kan få problem...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Svarar båda: Kollat upp de olika raserna har jag gjort, och beträffande valp nr 2 håller jag med om att man måste fråga om föräldrarna är ögonlysta, patellaundersökta samt kollade för PNP. Eftersom raserna som är blandade har samma ärftliga sjukdomar är ju risken större.

Angående valp nr 1 vet jag inte vad jag ska tro. :D Väldigt svårt att föreställa sig hur den kommer se ut som vuxen.
Russinbulle du nämnde nåt om att raserna var väldigt olika varandra temperamentsmässigt, på vilket sätt? Tibben och Lhasan skulle jag säga är rätt så lika, även chihuahua och dvärgpinscher, eller har jag helt fel? Såklart vet man inte hur den blir när man korsar alla dessa men de är ju alla sällskapshundar i stort sett i alla fall. Du får gärna förklara vad du syftade på! :)
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Valp 1. mor: tibetansk spaniel/lhasa apso far: chihuahua/dvärgpinscher

Chihuahua/dvärgpincher är inte en så tokig kombination, skulle kunna tänka mig en sådan själv. De är ganska lika, dp generellt lite vassare, chihuahuan kan variera ganska mkt dock, men en bra chihuahua är lik en dvärgpincher och det är så de ska vara, en sämre kan vara alltifrån en seg soffpotatis till en rädd hukande råtta som kryper efter väggarna. Tibetansk spaniel noch lhasa apso är betydligt lugnare hundar än dp och chi. Du kan i korsningen i fråga temperamentsmässigt få alltifrån en soffpotatis till en hund som behöver aktiveras en hel del. Hälsomässigt bör du från chihuahuans sida tänka på PL, de övriga rasernas hälsoproblem vet jag ej.
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Jaa lite så jag tänkte oxå. Ska få träffa både mamman och pappan så då kanske man får ett bättre hum om vilken "sort" det kan tänkas bli. Japp intyg på PL: ua ska krävas!
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Kom på en fråga till! Vad tror ni om pälsvården på de olika valparna? Kommer de fälla massor eller inte alls? Klara sig med att borstas nu och då eller måste de trimmas/klippas?

Tack för svar igen! :D
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Varför köpa en blandras överhuvudtaget? Fattar inte folk som ska hålla på och stödja blandras avel.. Sverige har 320 olika raser att välja på, finns där verkligen inte en enda du kan tänka dig av dom?
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Nu handlar inte denna tråd om ifall jag skall köpa blandras eller ej. Utan jag ville bara ha synpunkter på just dessa blandningar. Inget som är sagt att jag ens ska köpa nån av dessa!

Ska tillägga att Cavalieren (som jag antar du har baserat på din avatar?) alltid har varit min favorithund. Skulle helst av allt ha en sådan, men pga av alla sjukdomar de tyvärr är drabbade av så har jag fått tänka om. Rasen spelar för mig egentligen inte så stor roll, men jag vet vad jag letar efter och vilka egenskaper jag söker. Huvudsaken i slutändan är att hunden är frisk och att man passar ihop! Iaf om du frågar mig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Kom på en fråga till! Vad tror ni om pälsvården på de olika valparna? Kommer de fälla massor eller inte alls? Klara sig med att borstas nu och då eller måste de trimmas/klippas?

Tack för svar igen! :D

Beror ju helt på vilken päls de får? Lhasapäls = en hel del pälsvård, chi-päls = väldigt lite pälsvård, mittenting = lite pälsvård.

Om du vet vilka egenskaper du söker, hur kan du då överväga en blandning mellan totalt olika raser som dvärgpincher och lhasa apso...? Där kan du får en räzerfräs eller en soffpotatis?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

*suck* Bara för att man ska titta på valpar utgår alla från att man köper första bästa? Jag vill iaf se några olika för att kunna bestämma mig. Eftersom dessa hundar finns rätt så nära mig så ser jag ingen anledning till att man inte kan fara och titta. Eller...? :confused:
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Svarar båda: Kollat upp de olika raserna har jag gjort, och beträffande valp nr 2 håller jag med om att man måste fråga om föräldrarna är ögonlysta, patellaundersökta samt kollade för PNP. Eftersom raserna som är blandade har samma ärftliga sjukdomar är ju risken större.

Angående valp nr 1 vet jag inte vad jag ska tro. :D Väldigt svårt att föreställa sig hur den kommer se ut som vuxen.
:)

Jag slår vad om att ingen av föräldrarna är kollade för nånting alls. Du får nog vara glad om uppfödarna ens vet vad ögonlysning, patella etc är för något :angel:
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

...och förutfattade meningar. Likaväl som det finns många oseriösa renras-uppfödare finns det seriösa blandrasuppfödare. Fattar inte vad man vinner på att klanka ner på dem... Nu är jag varken för eller emot det ena eller det andra. Och så pass mycket vet jag faktiskt att detta måste kollas, skulle ALDRIG köpa en hund vars föräldrar inte är kontrollerade för ärftliga sjukdomar. Varken blandras eller renras! :mad:
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Nej, det är inga förutfattade meningar utan den krassa sanningen. Om nu dessa föräldradjur vore så friska, testade och bra så skulle de ju gå i renrasaveln eller hur?
Jag har träffat på så många som ska avla på sina blandraser och som int ehar en aning om att man ska kolla rasbundna sjukdomar för "vadå, blandraser är ju friskare". Det är dagens sanning att ånga resonerar så.

Men det är klart, jag kan ju ha fel här. Hoppas du frågar uppfödarna om detta och jag tar gärna del av svaret sen :)
Och även om du inte skulle köpa en valp efter otestade föräldrar så finns det ju de som gör det som går på uppfödarens snack om hur friska blandraser är....
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

*suck* Bara för att man ska titta på valpar utgår alla från att man köper första bästa? Jag vill iaf se några olika för att kunna bestämma mig. Eftersom dessa hundar finns rätt så nära mig så ser jag ingen anledning till att man inte kan fara och titta. Eller...? :confused:

Så du åker och tittar bara för att valparna finns nära? (:confused:) Man åker väl inte och tittar om man absolut inte vill ha en sån valp.

Du säger ju att du vet vilka egenskaper du vill ha i din hund, varför åka runt och titta på så olika hundar i så fall? Varför kan du tänka dig en dvärgpinsher? Varför kan du tänka dig en lhasa apso?

Varför suckar då åt seriöst ställda frågor, är de jobbiga att svara på?
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

*kl*

Det är inte alls jobbigt att svara på! :) Jag tycker bara det är tråkigt att man får så nedlåtande svar angående blandrasavel när det inte alls var det jag frågade om.
Självklart kan jag tänka mig en sådan valp, annars skulle jag väl inte åka?? Men nu är den valpen såld så blir inget iaf.

Nu lämnar jag tråden eftersom jag sorgligt nog inte verkar få fler vettiga svar på den verkliga frågan.
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Var har jag har varit nedlåtande?

Du kan inte få ett rakt svar på din fråga när det handlar om korsningar mellan raser som är så olika. Det enda du kan förutse är att hunden blir "liten".

Synd att du inte vill läsa det som skrivs.

Det jag har försökt få dig att svara på är VILKA egenskaper är det du vill ha din hund? Och hur motsvarar de dvärgpinscher, chihuahua, lhasa apso, cocker spaniel och tibetansk spaniel. Värt att fundera på.
 
Sv: Vad tror ni om dessa kombos?

Om du ser det så skrev jag *kl* högst upp vilket betyder att jag inte svarade till någon specifik.

Men nu tänker jag inte tjaffsa mera om detta. Tror nämligen jag hittat min prins! Kollade upp dvärgpinschern lite noggrannare och det var nog bra att jag inte tittade på den. Så ja ni hade rätt, hade bara önskat ett lite mildare bemötande. Syftar inte nu heller på någon speciell, men ni kan läsa ganska tidigt i tråden att nedlåtande kommentarer kom, vilket får en att bli lite less.

Men iaf! Lycka till med era vovvar allihop! Jag hoppas jag lyckas med min! :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp