Vad tror ni om desssa?

A

Amia

Kraftiga gummisnoddar som fästs på tygeln för att minska effekten av en för hård hand, eller till hästar med känslig mun.

De som finns i nya höökskatalogen. Funderade på om de verkligen funkar.
 
Blev bestört när jag såg detta i katalogen. Varför tar man inte itu med det verkliga problemet, en dålig hand. Så typiskt männinskan att lösa problem med en produkt.

Om man använder dessa för att mildra problemet med sin hårda hand, kommer man ju aldrig att vidare som ryttare och stanna i sin utveckling.
 
Typ såna här gummisnoddar har använts i många år inom handikappridningen. Det finns många CP-skadade ryttare som har problem med styrkan i handkollen pga spasticitet och för dem är det här toppen.

Jag har en kompis här hemma i Örebro bland annat som är OS-guldmedaljör i handikappdressyr från Los Angeles 1984. Han hade inte fixat ridningen själv om han inte haft den här möjligheten, eftersom han har en ostadig hand.
 
Under tiden kan jag dock tänka mig att det kanske hjälper. Jag skulle dock behöva sitta på en lite känsligare häst (=läs: häst som inte är så förbålt snäll att han tolererar att jag blåhänger i vänstertygeln) för att kanske FORT bli av med problemet. För jag KÄNNER inte själv att jag hänger i vänstertygeln. :crazy:

Har fått rida många varv helt utan att hålla i vänstertygeln iofs, för att försöka få min kropp att avprogrammeras... :D
 
ridskolehästar också. med ryttare soom inte har tillräckligt bra balans och har ostadiga händer. detta är femte eller sjätte tråden om detta..
 
Dessa har som sagt hånats i tidigare trådar men jag tror faktiskt att idén inte är så dum - många rider med okänslig hand och det kan vara ett bra sätt för både häst och ryttare att träna, men självklart - som med allt annat - under rätt omständigheter!
 
Den är inte alls dum, har användt dessa till mina döttrar i början. Används som sagt flitigt inom handikappridningen, och jag tror att dom skulle kunna medverka till att bryta en ond cirkel för ryttaren.
 
Jag skulle aldrig köpa såna!

tygeltagen "försvinner" sen hur eftergiften fungerar med en sån kan man ju fundera på...
 
Ja,undrar också hur det blir med eftergiften? Om nu nån med redan hårda händer tar en ordentlig förhållning och sedan ger efter...Om man tänker att man spänner en gummisnodd och sedan släpper iväg den :eek: :confused:
 
jag har fått för mig att det blir ett ännu kraftigare tygeltag med "gummisnoddarna" för om någon rider med för stark och okänslig hand så tar det ju inte stopp när de drar i ett gummiband...man kan ju ta i å dra utav bara den å de blir ju bara ännu skarpare än en för stark han, iallafall så e de här min synpunk av det hela :smirk:
 
Det är jag INTE förstås - men det är kanske bara bra. Efter några vurpor kanske jag lär mig? ;) :idea:

Har ju iaf lärt mig att rätta sättet till galoppfattning INTE är att STICKA in sporren i sidan på hästen - det har några bryska avtrillningar lärt mig på min kuse. För DET, det accepterar han ICKE. :D
 
jag är skeptisk.
om man tar ett gummihårband och drar och släpper blir det ju en smäll på fingret. det måste ge motstötar i bettet som skuter till bettet i munnen. förstår ni hur ja menar?
 
Det beror ju på hur hårt man drar och hur fort man släpper efter. En normal eftegift (liten mjuk) märks nog inte ens, dvs denna tyglegrej som ksolningssyfte av häst = helt kass. Skolning av ryttare = nästan lika kass då man nog inte ens känner om man hålelr för mkt.

Det enda den är bra till är som ni sagt, inom handikappridningen och ev på ridskolor för att mildra hårda tag i hästen munn. DOCK då måste mna ju lära sig rida på en ridksola och inte lärta sig att hästen inget känner för att en greje sitter på tygeln.

Enda anledningen för mig att köpa en sådan tygel är om jag ska sätta upp ngn oerfaren innan denna lärt sig kroppkontroll nog för att undbika att ta i min häst mun för hårt. Inte för att hon eg skulle bry sig, skulle aldrig slänga av ngn för ngt ;) men jag tycker inte hon är värd ryck i munnen pga okunskap.
 
det är bara att komma och lära dig så fort han är igång och frisk igen..=)
(om du petar till med sporren så flyger du på honom oxå..)
 
jag skrev en likadan tråd innan dej om du inte såg den...........jag skrattar åt det... det lär ju bara bli värre, man drar ännu mer i tygeln å hästen känner inte dina eftergifter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Det blir ju rätt farligt om gummibandet/banden skulle gå av.... Känns som läder håller mkt bättre än gummi :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 303
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp