Vad tror ni om detta - hoppsadel

shlubberdubb

Trådstartare
Jag har tagit hem en begagnad Frank Baines hoppsadel på prov. Priset är MYCKET överkomligt. En flatback. Vet ej modellen. La den på pållen och drog gjorden.

Jag får lätt in 3 (snarare 4) fingrar undera framvalvet. Faktum är att jag kan trycka in underarmen bekvämt in i kanalen och sära på fingrarna under.

Den tippar inte fram eller bak. Ligger i jämn nivå.

Satt upp i den och får in 3 fingrar under framvalvet. Gled inte åt sidorna vid uppsittningen heller.

Det är en bred bom och pållen är idag tjock. Behöver bantas ner 50-100 kg. Det jag tänker är att om pållen inte sätter muskler i samma takt som han går ner så kanske det föreligger risk att den blir för låg på honom. Har en fårskinnspadd jag kan lägga på i sådana fall

Jag har tidigare haft en trainers med bred bom när han var i ultimat form, utprovad av sadelutprovare. Den låg kanon. Minnesbilden säger att denna Frank Baines ligger väldigt likt Trainers sadeln. Pålle rasade ner i vikt och jag, dumskalle, sålde sadeln. Hade köpt den för en spottstyver (under 2000). Hade jag bara haft vett att vänta på att hästen gick upp i vikt igen så hade jag haft den kvar. Var så nöjd med den. Under den perioden var han en bockmaskin och alla tyckte jag var skogstokig som skaffade en close contact flatback men otroligt nog tappade jag inte balansen i den på samma sätt som i dressyren när han brallade. (Nuvarande dressyren tappar jag inte heller balansen i så den är jag tokigt nöjd med.)

Jag har alltså inte hunnit provrida. Ska ut med pållen imorgon och rida i den.

Varför jag, fega dressyrtanten, vill ha en hoppsadel är för att jag inte vill rida ut i dressyrsadeln. Jag vill kunna ta ett skutt eller två över någon stock i skogen och jag vill att hästen hoppas. Jag sitter hellre i en hoppsadel och konditionstränar i skogen än i en alround. Jag kan få tag i en allround för samma pris men då jag har en dressyr, varför skaffa en allround? Jag har en tjej på lut som jag pratat med om att hoppa min häst och då tycker jag det är sjysst mot henne och hästen att han har en bra passande sadel.

Så efter ovanstående beskrivning, vad tycker ni hoppkunniga här?

(Enda nackdelen är att den är svart och alla hopp/skogs grejer är i brunt. Och det är dyra kvalitetsprylar köpta i utlandet. Allt dressyr är bytt till svart då nya dressyren vart det. SUCK)
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Jag tror ingen tänker svara om inte dom får se en bild ;)
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Jag tror ingen tänker svara om inte dom får se en bild ;)

Ska försöka ta bild före och efter ridtur. Hoppas kunna testa den idag. Igår spöregnade det. Vill inte rida ut med en sadel som inte är min i ösregn. Hoppas det inte kommer vräka ner. Funderar på att dra till ridhus.
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Ja, som sagt, det är helt omöjligt att svara nåt innan bilderna kommer..men däremot kvittar det väl fullständigt om du har svart sadel o brunt träns? om jag förstått saken rätt ska han hoppas lite grann för att få omväxling och huvudinriktningen är dressyr?
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Stämmer precis. Kommer bara hoppas lite för gymnastikens skull och för atthan själv tycker det är kul.

Tog inga foton idag men red ut i den. Kan bara konstatera att han trivdes ypperligt i den. Sträckte ut alldeles underbart i galoppen. Väldigt fri i rörelserna. Gled inte åt något håll. Inte ett hårstrå låg fel när jag sadlade av och till råga på allt märkte jag då att jorden var lite lös och sadeln legat bom still. Trots en tvärnit ifrån en ljuvlig vägvinnande galopp flyttade sig inte sadeln alls.

Själv tyckte jag den var rätt skön jag med.

Men så är det ju det där med att han går och bär på en massa extra kilon och att jag är orolig att den då kommer bli för vid. Visst, det finns fårskinnspadd och jag tror att han skulle gilla att ha det emellan, men hur bra är det egentligen att anpassa en sadel på det viset.

Ringde Frank Baines och gav dom serienumret. Det är en Elan Close Contact. Kallas i sverige för Passad. Tillverkad Decmebr 2000 så 8 år gammal. I mycket bra skick. Priset är lägre än vad jag sett dom för på nätet, inklusive här på Buke. Faktiskt det lägsta jag sett för motsvarande sadel.
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Nu kommer det foton.

Ryggen på hästen
HPIM0583.jpg


HPIM0578.jpg


HPIM0579.jpg


HPIM0580.jpg


HPIM0581.jpg



Han är alltså nu tjock och bantas med motion så kommer bli tunnare med mer markerad manke än vad som är nu.
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Jag är absolut inget proffs, men jag tycker att bossarna ser ut att endast ligga an på "utsidan", lixom att de är lite för vinklade.....

Men som sagt, jag är inte proffs och det kan vara bilden som luras...

Det är en av mina tankar med. Nu är han ju tjock (milt sagt) men då föreligger risken att sadeln blir för låg för honom.

Magkänslan säger att jag skall avvakta och prova annat när han bantat ner sig. Samtidigt verkade han trivas galant i sadeln.

Men, jag tror jag lämnar in den igen imorgon och väntar på viktnedgången.
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Bossorna ligger inte an bra utmed sidorna, och sen får jag en känsla av den ligger i bakvikt men jag inte om det är bilden som luras.
Men iom att sadeln är för takformad för hästen hade jag absolut inte köpt den, då detta inte går att åtgärda. Du behöver en plattare sadel. Prova Albion.
 
Sv: Vad tror ni om detta - hoppsadel

Bossorna ligger inte an bra utmed sidorna, och sen får jag en känsla av den ligger i bakvikt men jag inte om det är bilden som luras.
Men iom att sadeln är för takformad för hästen hade jag absolut inte köpt den, då detta inte går att åtgärda. Du behöver en plattare sadel. Prova Albion.

Nej, precis som DK säger så är den takformad och du behöver en rak, platt sadel. Och sen vill jag tillägga att denna modell av FB, är den billigare varianten med plastbom och den går inte att stoppa om då bossorna är av formpressat skum. Vad jag menar med de3t är att den inte ska kosta så himla mycket i andrahand och kanske inte är ett sånt jätteklipp som du tänkte dig.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 621
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 313
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp