Vad tror ni om detta?

Penny_Lane

Trådstartare
Nu har vi börjat använda vårt nya hösilage och jag har knåpat ihopa en ny foderstat till min pålle.

Fakta häst:
Halvblod (oldenburgare)
Väger ca 650-700 kg
Tränas hårt 5-6 dagar i veckan tävlar hoppning 130
Normal mot liiiiite tjock tror jag att han är.
Kan INTE äta havre. Får ont i magen av det.=(

Foder att tillgå:
Krafft Groov, grund, turbo, betfor, vital(kvarnbyfoders mineraler),(b-vit,e-vit, biotin,olja,linfrö,olja), hösilage

Hösilage:
torrsub:65 %
smältbart protein:31g/kg foder
energi: 6.6 mj/kg foder
kalcium: 1.8 g/kg foder
fosfor: 1.5 g/kg foder
magnesium: 0.8 g/kg foder
kalium: 15.5 g/kg foder
Råprotein: 84 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 48 g/kg torrsub.
engergi: 10.1 MJ/kg torrsub.

Förslag från mej på foderstat:

Hösilage: 14 kg
Grund: 3 kg
Betfor: 0.5 kg
Vital: 1dl

Vad tror ni? detta är iaf vad han står på nu! Är jag helt fel ute eller ? =)
/Penny
 
Med den foderstaten blir smrp/mj kvoten bara 5,4 och den får inte understiga 6,0. Är hästen på gränsen till överviktig så tycker jag du ska minska i mj lite.(han går rätt mycket över vad tabellerna säger så det kan vara därför han e på väg att bli tjock)
Ett nytt förslag e:
14 kg hösilage
3,3 kg krafft Groov(ej nya groov!)
2 mått foderkalk(från eclipsebiofarmab)

Ger: 122 mj, 731 smrp, 54 ca, 37,5 p och 19 mg.
Smrp/mj kvot:6,0
ca/p kvot: 1,4
ca/mg kvot: 2,8
 
Tackar. får man fråga vilket Mj/ behov som han borde ligga på? Och kan man ta bor dom där 0.3 kg och ersätta med något annat? Tror det kan bli svårt att dosera.
 
Enligt tabellerna ska en häst på 670 kg och med 40% träningstillägg ha ca 95 mj utan avdrag för lättföddhet eller pålagt för svårföddhet(han stod på 131 mj) men vissa kan såklart behöva mer, andra mindre men han verkar ju inte behöva mer än vad tabellerna säger men man får börja minska lite i taget och hålla koll på hästen så därför minskade jag bara till 122 mj.
Ta med en köksvåg så är det lätt att veta sen hur man ska måtta upp det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 133
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp