Bukefalos 28 år!

Vad tror ni om min stallidé?

gadriel

Trådstartare
Har gjort en ritning och vill gärna höra massa åsikter.

Ska alltså bygga om en ladugård till stall. Det kommer inte påbörjas riktigt än eftersom jag pluggar nu och bor på annan ort men jag vill gärna ha allt klart till det är dags att sätta igång som ni förstår och vill vara helt nöjd när det väl ska byggas så man inte komemr på smartare lösningar i efterhand.

Ladugården är inte så ren just när jag tog bilderna och det ser itne så kul ut, har inte hunnit trycktvättas men ni får försöka tänka bort det :)

Här är bilderna:

Stallritning

Vet att dörren till gruppboxen/ligghallen borde vara större men man får ta det som finnas att tillgå.

Jag har inte exakta måtten men tror dom blivit gansak så rätt iaf.
 
Jag tycker att det ser riktigt bra ut :love: en tanke är väl att kanske spara pålar(eller sätta dit nya) i utrymmet utanför sadelkammaren och boxen för uppbindning när veterinär och hovslagare kommer.. men det kanske du redan tänkt på :smirk:

Jag vill oxå bygga stall!!!
 
Ja det kan ju vara bra, de två bjälkarna osm är nu i taket ska ersättas med en i mitten istället , är inte helt säker på hur pålarna kommer bli men man skulle ju kunna sätta dit en annars. :idea:

Ja..kan knappt tro det är sant..elelr jag tror egentligen inte själv på det än men pojkvän har jag med gård och en tom ladugård så snart får jag nog börja inse att det kommer vara ett färdigt stall där så småningom :)
 
Hej det ser ju ut att bli massor av arbete. Men tänk på takhöjden minst 2.2 meter på lägsta punkt. Ta inte bort takbjälkarna de kan vara bärande. Det finns en bok som heter ATT BYGGA HÄSTSTALL av Michael Ventorp SLU Alnarp har den. Om Du finns i Skåne kan Du få råd och tips om Du hör av dej. Det finns en hållhake till beroende av hur många hästar (djurenheter) Du tänker bygga för, det kan krävas ett tillstånd för ombyggnaden. Hör av dej så skall Du få råd.
 
Ser ut som en bra plan! Dock funderar jag lite över var du ska ha täcken och andra saker som tar mycket plats men man kanske inte vill ha i sadelkammaren? Eller blir den stor nog att rymma sånt?

Jag är övertygad om att man kan göra vilken gammal lada som helst till en riktigt vackert och bra stall, bara man vill -jag är själv med i ett jätteroligt projekt där vi bygger om ett gammalt svinstall till ett häststall och nu har vi kommit så långt att man inte längre känner igen sig, "var det verkligen samma skitiga mörka byggnad"?? :D



Hoppas dina planer blir av iaf! Lycka till :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är lite för trött för att orka tolka fotona, men planerna ser jättebra ut!
Nu hoppas jag att det går vägen allt också! :)
Lycka till!
 
Jag skulle rekommendera att bränna ner alltihopa och bygga nytt :crazy:...det ä'r ett h-e att börja försöka få gamla byggnader raka och det kostar ofta mer än det smakar...
annars var ritningarna kanoners :) :)
 
Jodå...arbete blir det en hel del, men det gör jag gärna :)
Takhöjden klarar sig, tror den är runt 2,30 lägsta punkt. De två takbjälkarna är bärande men ska ersättas av en på mitten istället.
Boken har jag redan :D Jag ska inte ha fem djurenheter utan anpassar för 3 hästar nu. Men ligghallen är så stor att där finns plats för fler så ett tillstånd kan jag fixa ändå, är nog en bra idé.
Nje.. i Skåne finns jag inte men väl i SMåland.
 
Sadelkamamren blir 3'2 meter ungefär, inte så stort men jag tänkte att jag ska komma på ngn bra lösning att hänga upp täcken på tork och så. Tror inte helelr jag kommer utnyttja hela foderkammren så därinne blir nog några hyllor där jag kan förvara grejer. Sen ska de på täckeshängare på boxfronterna där man kan hänga täcken som är torra.
Det ska nog gå och lösa på ngt vis.

Ja! Jag såg din tråd! Var verkligen impad, jättefint belv det, visade t o m för min icke hästintresserade lägenhetskompis :D
 
Jo, men jag tror ändå det blir dyrare att bygga nytt, synd att inte använda det som finns,kostar att tomma byggnader och hela ladugården är i bra skick.

Det är ju golvet som är mest bekymmer med, det är inte så mkt inredning som ska in, bara spiltorna och boxdelarna. Så jag tror nog det kan gå. Men jag ska höra ltie vad min pojkvän tycker när han kollat på skisserna, han har ganska mkt erfarenhet av byggen och sånt.
 
Har du lekt med autocad? Skit snyggt gjort!

Tycker ritningar ser bra ut, men jag fattade inte riktigt vad det var när man såg stallet uppifrån så var det väldigt tätta sträck längst upp i vänster hörn. Kanske är seg bara.
 
nej dom är gjorda i illustrator. ALltså inget 3d-program.

Det är utfodringsspiltorna och det...tror det är den hörnan du menar.
 
Ja det stämmer. Fattade det inte först, men nu när du skrivit det så ser jag ju det. ;)
 
Jag tycker det ser fint ut! Det enda jag tänkte på så där rakt av är att jag tycker sadelkammaren är för liten. Är själv i startgroparna för att bygga om en gammal ladugård på liknande sätt. Ska också lägga sadelkammaren där gamla mjölrummet ligger. Det vetter dock in mot logen, så istället för nuvarande mjölkrums 2,5 kvm hade jag tänkt mig en sadelkammare på ca 20 kvm. Kommer då också att ha kraftfoder (tre tunnor) där.

Lycka till!
 
mmm....sant, fördel med liten är ju att det är lätt att få varmt och torka täcken. Vet itne om det går att bygga ut, men som sagt så kan jag använda en del av foderkammaren också till sadelkammare. Bara lädret och sånt är där det är varmt och torrt så det inte möglar.

SKa höra lite med pojkvännen om han tror det går att bygga ut. Vill bara inte riskera att gruppboxen blir för liten.
 
Jag gillar av princip inte att bära saker flera våningar men kanske det kan vara din lösning eftersom din sadelkammare är lite för liten. Du ser ju ut att ha traditionell skulle ovan på och det kanske går att avsätta en del ovanför din planerade sadelkammare till att ha en 2:a våning. där kan du ha saker som inte används så ofta tex alla vintertäcken om sommaren och annat junk som man samlar på sig men inte vill slänga. Typisk en sak som inte behöver vara med i första omgången av renovering utan som man kan komplettera med sedan.
Kanske en annan idé vore att ha en dörr med tillräcklig bredd för en bobcat så har du möjlighet att köra ut en eventuell djupströbädd.
I övrigt så håller jag med vad andra har sagt. Det är mycket arbete med att bygga om den gammal lagård men om de är i bra skick i stomme osv så är de gedigna och genomtänkta. Gillar dina planer och önskar lycka till :)
 
Det är också en tanke..Men det finns ingen brist på utrymme, står även en tom lada bredvid så saker som inte används ofta går gott och väl att förvara på andra ställen.Ev kanske man kan bygga ett rum på loftet bredvid, alltså bredvid foderkamamren, stalldelen är ju bara halva ladugården sen är det en öppendel också bakom liksom (syns på fotona), därinnna får man ändå förvara vagnar och sånt så man kunde nog ta en bit där. Ska fundera lite på mer på sadelkammarproblemet. Nu tror jag iof inte det är så fruktansvärt mycket grejer jag ska ha (är en sån där pedant) så med rätt förvaringslösningar och som sagt, att lägga undan sånt man itne använder förtillfället, så ska det nog gå att lösa på ngt vis.
Jag ska inte ha djupströbrädd, tror nämligen takhöjden blir för låg om jag har det.Annars är tanken god.
Jo..arbeta är jag beredd att göra och det får ta den tid det tar.Gillar att jobba i projekt och är inte rädd för fysiskt arbete.

TAck för dina åsikter och lyckönskningar :)
 
tyckte det där såg bra ut.
men har du tänkt på hur du ska göra någon form utav ventliation så att det inte blir för fuktigt i stallet?
 
har inte funderat så mkt på det, överlämnar det åt pojkvännen , kan inte så mycket sånt där. :crazy:
 
jag tycker att skisserna såg bra ut.. men .. det kommer att bli väldigt mycket jobb för att få det bra!!
har du tänkt på stolparna som håller upp taket?
men det blir nog bra när det blir klart!! lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: kippskodd
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 950
Senast: skuggi
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 221
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp