Vad tror ni om...

YorkWann

Trådstartare
Golden/Dalmatiner?



Obs, tänker inte föda upp eller liknande. Nyfiken på vad ni säger så skriver jag varför sen. :)
 
Sv: Vad tror ni om...

Helt oseriöst och med glimten i ögat!
Endera får du en livlig Golden eller en seg dalmantiner.
 
Sv: Vad tror ni om...

Att blanda två olika hundar ( deras syften är olika ) slutar nästan aldrig bra ....
 
Sv: Vad tror ni om...

mimmipigg skrev:
Helt oseriöst och med glimten i ögat!
Endera får du en livlig Golden eller en seg dalmantiner.

Seg? Hur är dalmatiner sega? Har väldigt begränsad erfarenhet av dalmatiner, men har aldrig mött en "seg" sådan =o)
 
Sv: Vad tror ni om...

Fast jag har träffat på väldigt få sega Goldens också, så jag håller inte riktigt med Mimmipigg
 
Sv: Vad tror ni om...

Jag har personligen aldrig träffat en seg golden. Har man den synen på rasen så har man nog missuppfattat mycket ;)
 
Sv: Vad tror ni om...

Nej man behöver inte ha missuppfattat ett dugg.. Även inom Golden så finns det hundar som faller utanför ramen.

Jag har träffat på ett fåtal slöa golden och jag har inte alls missuppfattat rasen..
 
Sv: Vad tror ni om...

Calazirya skrev:
Nej man behöver inte ha missuppfattat ett dugg.. Även inom Golden så finns det hundar som faller utanför ramen.

Jag har träffat på ett fåtal slöa golden och jag har inte alls missuppfattat rasen..
Jo för alla tror att Golden är en slö ras och det ser jag som en stor missuppfattning..
 
Sv: Vad tror ni om...

Lugna ner er alla hopan, jag skrev faktiskt "med glimten i ögat"!
Dalmatiner har jag inte träffat så fruktansvärt många men de jag har träffat har varit rätt uppskruvade om man säger så.
Golden har bättrat sig oerhört ifråga om tempo men gå 10 - 12 år tillbaka så var "alla" Goldens mesproppar utan dess like, en inkallning på en Golden tog en kvart fast den startade vid kommandot. Lydiga men sega.
Så jag testade på att raljera lite och vips var det ramaskrin på gång.
 
Sv: Vad tror ni om...

Min golden är så otoligt seg, hennes mamma var även hon seg men inte lika mycket. Så det ligger troligen i den avelslinjen. Tur att vår vovve inte blev avelshund som uppfödaren tänkt.
 
Sv: Vad tror ni om...

Ja, jisses, det finns ju två sidor av ett mynt. ;)


Hunden ifråga blev faktiskt en väldigt lyckad korsning. Dock vet jag ju inte hur syskonen ser ut. Han är iaf gul med vitt på magen och gula prickar, korthårig och hög i manken. Mycket trevligt psyke, lättlärd och samarbetsvillig. Inte seg ;)

Ägarna vill att jag ska ta över honom, då de båda fått heltidsarbete. Dock har jag redan en hund, och jag hade bestämt redan att jag inte ska skaffa någon mer på ett lååångt tag efter honom.

Gah, vad göra?
 
Sv: Vad tror ni om...

YorkWann skrev:
Ja, jisses, det finns ju två sidor av ett mynt. ;)


Hunden ifråga blev faktiskt en väldigt lyckad korsning. Dock vet jag ju inte hur syskonen ser ut. Han är iaf gul med vitt på magen och gula prickar, korthårig och hög i manken. Mycket trevligt psyke, lättlärd och samarbetsvillig. Inte seg ;)

Ägarna vill att jag ska ta över honom, då de båda fått heltidsarbete. Dock har jag redan en hund, och jag hade bestämt redan att jag inte ska skaffa någon mer på ett lååångt tag efter honom.

Gah, vad göra?

Hur gammal är hunden?
 
Sv: Vad tror ni om...

YorkWann skrev:
3år

......................
Oki :) Ja då har du ju iaf sett hur hunden är mentalt och exteriört så det är ju bara att slå till om det känns bra ;)
 
Sv: Vad tror ni om...

Grejen är att den hunden jag har nu är dålig, så vi vet inte om han klarar sommaren. Och just nu vet jag inte om jag, känslomässigt, klarar en hund till så snart. Samtidigt som jag inte vill gå miste om denna chansen, för det är verkligen en toppenhund.
 
Sv: Vad tror ni om...

Hmm är det tiken som är dålig?
I så fall fattar jag inte ens hur du kan tänka tanken att para henne!!! :crazy:

För övrigt tycker jag inte att man ska expremitera med att blanda olika raser, tyvärr görs det redan i allt för stor utsträckning.

Tack för ordet.
 
Sv: Vad tror ni om...

Nera skrev:
Hmm är det tiken som är dålig?
I så fall fattar jag inte ens hur du kan tänka tanken att para henne!!! :crazy:

För övrigt tycker jag inte att man ska expremitera med att blanda olika raser, tyvärr görs det redan i allt för stor utsträckning.

Tack för ordet.

Men är det inte så att YorkWann har blivit erbjuden en "omplaceringshund" med ovan nämnda raser och h*n tvekar för den hunden som h*n redan har är dålig och kanske snart går bort och tvekar pga det? För att ens sorg blir tung att hantera etc?

Inte ska det väl paras?

/kristel, ute och seglar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp