Bukefalos 28 år!

Vad tror ni?

K

klumpeduns

Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :)

Jo mitt problem är att jag har tagit hem ett varmblods sto på 7 år att ha på foder i några månader. Hon har blivit trav tränad som ung men efter att hon var dräktig och fölade fick hon en nervskada på höger sida bak då fölet va döfött och satt fast. Hon slutade travtränas och har istället blivit riden. Iallafall så har jag haft henne i snart 3 veckor bara men jag känner redan att jag inte orkar med henne tyvärr :( Den första veckan va jag ute och gick och tömkörde henne mycket och det fungerade bra, utom att hon verkligen vill bli av med bettet:crazy:. När jag väl skulle rida så provade jag att rida henne i enbart en remont nosgrimma med tyglar i (alltså bettlöst). Hon funkade suuuuper bra på detta och va hur lugn och fin som helst:laugh:. Andra gången jag skulle rida henne kom jag aldrig upp (hade då bett i munnen på henne, för hade tänkt rida ut). Precis när jag skulle svinga benet över sadeln så exploderade hon:eek: jag for i backen men klarade mig med några blåmärken. Jag gick och hämtade hästen som stog en bit bort och väntade snällt på mig. Jag ställde mig och pysslade lite med henne så hon skulle lugna sig men när jag skulle backa henne några steg exploderade hon IGEN. Det slutande med att hon fick gå ut i hagen igen. Har inte kunnat rida henne något mer då hon försöker kasta sig åt sidan/gå undan när jag ska sitta upp (alltid åt höger). Vad tror ni det är för fel? Kan det vara så att hon har det jobbigt med skadan hon fick vid fölningen?(vet ej hur längesen det är). Eller kan det vara att hon testar mig?. Har iallafall tänkt lämna tillbaka henne och ev ta hem ett lugnt kallblod istället . Anledningen till att jag ger upp är att jag har kronisk inflammation i ryggen och inte klarar av hårda ryck och att jag har lite svårt att ta mig upp på hästen (fungerar bra med stol dock) men det blir ju tyvärr inte lättare när hon bråkar, går runt och slänger med huvudet. Hade jag vetat att hon skulle bete sig så här hade jag inte tagit hem henne men det var så att ägaren sa att hon är den säkraste och snällaste hästen man kan hitta. Jag va tyvärr dum nog att inte provrida henne innan:( Blev lite lullit kanske men hoppas ni föstår :) Ville bara se vad ni tror att det kan bero på. Mvh
 
Sv: Vad tror ni?

Innan man utgår från att hon testar ska man alltid utesluta smärta.

Hästen försöker bli av med bettet: Kolla att det verkligen är rätt bett för hästen, testa med ett annat bett. Kolla att bettet är lagom stort samt be en vet kolla tänderna på henne så hon inte har något som irriterar.

Hästen vill inte stå stilla när du sitter upp: Kontrollera att hon inte ömmar i ryggen. Kolla att sadeln ligger bra, ta hjälp av en sadelutprovare om du är osäker.

Det är ett vanligt fel folk gör att försöka fixa hästens beteende det första de gör. Men man ska alltid utesluta smärta först och främst. Om det är smärtrelaterat kan man bestraffa och öva tills man stupar, det kommer inte bli bättre.

Om du vet med säkerhet att det inte är smärtrelaterat kan man börja tänka på om det handlar om att hon testar dig. Du har bara haft henne i 3 veckor, vilket är rätt normal tid för hästar att testa nya ryttare. Ta någon kompis eller bekant till hjälp som kan hålla hästen medan du sitter upp från en pall. Det sparar inte bara din rygg utan även hästens.

Min egen kille har svårt att stå still när man ska sitta upp och vill gärna börja gå så fort man är halvägs upp i sadeln innan man ens satt sig och fått över andra benet. Det jag brukar göra är att om han börjar gå innan jag kommit upp, hoppar jag ned och stannar honom, sen försöker jag igen och upprepar om han börjar gå. Han börjar numera så smått lära sig att man kommer iväg snabbare om man står stilla från början för då hoppar matte upp fortare.
 
Sv: Vad tror ni?

Hur inriden är hästen????
Tycker att många travtränare säger just det "den lugnaste de har" men så har de aldrig ridit dem heller, eller så blir hästen väldigt trevlig efter det man äntligen kommit upp på dem.
Red i ett travstall under tid där flera av hästarna var i stort sett omöjliga att sitta upp på, men när man väl red iväg var de jättesnälla och välhanterade. Lugnt kallblod säger du, du kan gå från askan till elden. Gillar kallblod och har ett själv, men jag skulle inte vilja bedöma dem som lugna alla gånger inte... se då till att få provrida den ordentligt.
Och antingen har hästen ont, eller så testar hon dig eller så har hon helt enkelt inte lärt sig det här med uppsittning och tycker att det är läskigt. :)
 
Sv: Vad tror ni?

Veterinärbesiktigades hästen innan du tog hem den? Jag tycker att det låter som att nervskadan skulle kunna spöka och orsaka smärta/obehag.

Mitt travarsto har varit mycket munskyggt och går inte att rida på bett. Det är inget fel på hennes mun (kontrollerat), men när jag köpte henne kunde man knappt röra vid hennes mun utan att hon reagerade kraftigt.
Du skriver att hästen går bra med bara remontnosgrimman. Har du provat t.ex. ett hackamore vid uteritt?
 
Sv: Vad tror ni?

Lämna tillbaka hästen. När du sen hittar en annan häst så se till att den är riden regelbundet, och provrid själv, gärna flera gånger.
 
Sv: Vad tror ni?

Jag har ridit en travare som betedde sig likadant, på honom handlade det om att han helt enkelt tyckte det var skitläskigt när man satt upp. Han var också väldigt speciell med det mesta, har följt honom sen föl och jag vet att uppfödaren hade stora problem vad gällde att lära honom att lyfta hovar - Det tog låååååång tid. Att borsta luggen ska vi inte ens tala om, det gick knappt när han var 4 år. :grin:

Han var dock väldigt trevlig när man väl kom upp, med tanke på hur grön han var.

Det skulle kunna vara något sådant med din häst också, är hon inte lika "olättlärd" som "min" var så borde det gå hyfsat fort och smärtfritt att lära henne att stå ordentligt vid uppsittning. Det viktigaste om du bestämmer dig för att försöka är att du hela tiden är lugn och tar det långsamt, i små steg.

Först tycker jag dock att du ska kolla upp så att hon inte har ont, och det låter faktiskt på dig som att det bästa vore att lämna tillbaka henne, gör det ifall det är så du känner.
 
Jag håller med dig.

KL
Lämna tillbaka hästen och gör det "rätt" nästa gång du skaffar häst (provrid, veterinärbesiktiga, ta reda på allt om hästens bakgrund...)

Sen är travhästar ofta såna som du beskriver, också kallbloden. Kanske du söker dig en genomcool häst eller ponny av annan ras
 
Sv: Vad tror ni?

Tack för alla svaren :D Jag har testat alla möjliga bett på henne men med samma resultat av alla. När jag är ute och går med henne och hon har bett så bryr hon sig inte men det är när man ska rida henne som hon börjar bråka. Ryggen är redan kollad (inte av en vet hos mig) men av en vän till mig som har stor erfarenhet av onda ryggar och hon märkte ingenting. Hon är ju naturligtvis kollad av vet efter olyckan som sa att hon kan ridas och köras som vanligt. Hennes ägare har ridit in henne själv men bara på skogsmulle nivå ;) Jag vet att alla kallblod inte är lugna, har haft 2 själv :) men den jag ev ska ta hem VET jag är lugn då jag har träffat den förut. Hon veterinärbesiktigades inte innan jag tog hem henne då jag endast hade tänkt ha henne under sommaren eventuellt längre om det funkade bra. Jag provred inte eftersom ägaren inte hade någon sadel när jag kom :confused: hm. En kompis provade rida henne på hackamore och det tyckte hon om men hon funkade mycket bättre på remonten. Jag ska villigt erkänna att jag inte har provridit nån av dom hästar (4st) som jag haft på sommarbete/foder, 2 av dom var riktigt besvärliga men det har jag kunnat träna bort (hade inte så ont i ryggen då heller). Men problemet med den här hästen är att jag är orolig att det är fel på henne och det är största orsaken till att jag ger upp. Hästen åker iallafall tillbaka nu till helgen. Har försökt att svara på alla frågorna ni får se om jag har lyckats:)
 
Sv: Vad tror ni?

Tycker du gör rätt i att skicka tillbaka henne och hämta en lugnare häst som förhoppningsvis inte är lika besvärlig. Man ska inte ge sig på sådant som inte känns rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp