Vad tror ni...?

Saeta

Trådstartare
Åh, svärfar har troligtvis åkt på magsjuka.
Han mådde bra på förmiddagen och har varit ute och jobbat hela dagen. När han kom in så spydde han och har sen dess legat ner. Jag tror inte att han har spytt något mer. Svärmor är förkyld och har feber.

Jag har isolerat mig i en avskiljd del i huset med egen ingång och egen toalett. Men jag är också dålig i magen. Lös osv, men det kan ha att göra med att jag har ätit mycket i helgen och inte så bra + oro.

Vad tror ni det kan vara?
Och smittar det om vi skulle råka gå förbi varandra (fast jag håller andan...)?
Vi använde samma toalett tidigare på dagen innan han mådde dåligt, kan han ha smittat även då?
Fan jag är livrädd och har sån ångest, överväger att gå till stallet och sova.

Och ja, jag vet att jag är egoistisk men jag kan inte rå för det.
 
Sv: Vad tror ni...?

Alltså, att hålla andan när du går förbi en sjuk människa skyddar inte mot smitta...
 
Sv: Vad tror ni...?

Skrev inte du en identisk tråd för något år sedan?

Handsprit är en bra grej, använd det.
 
Sv: Vad tror ni...?

Om du är smittad så hände det nog redan innan han började kräkas.
God handhygien är a och o, alltid.
Och så får du hålla tummarna
/hemlig - hatar att vara magsjuk och får smått panik när andra är det, även om jag insett att jag överlever det
 
Sv: Vad tror ni...?

Det är nog kört, tyvärr, hjälper nog inte att flytta till stallet. Men som tur är brukar det gå över inom ett par dagar, det håller ju inte i sig som en förkylning.
 
Sv: Vad tror ni...?

Du undviker inte att bli smittad av att hålla andan, och är du redan smittad hjälper det ju inte att du lägger dig i stallet.
Du har väl inget val än att vänta och se, ingen här kan ju svara på om du också fått magsjuka, skulle du ha dragit på dig det är det åtminstone över inom ett par dagar.
 
Sv: Vad tror ni...?

Det är nog kört, tyvärr, hjälper nog inte att flytta till stallet. Men som tur är brukar det gå över inom ett par dagar, det håller ju inte i sig som en förkylning.

Kört? Tror du att jag kan vara smittad alltså?
Alla andra i familjen mår bra och han har inte spytt något mer. Han har ätit också och mår bättre. Jo jag vet att det går över rätt fort, men som sagt dör jag hellre än är med om en magsjuka.. Hellre konstant förkyld i ett år än magsjuk i en dag! ;)
 
Sv: Vad tror ni...?

Du undviker inte att bli smittad av att hålla andan, och är du redan smittad hjälper det ju inte att du lägger dig i stallet.
Du har väl inget val än att vänta och se, ingen här kan ju svara på om du också fått magsjuka, skulle du ha dragit på dig det är det åtminstone över inom ett par dagar.

Nej jag vet att jag inte undviker det genom att hålla andan, det var inte så jag menade. Nejnej är jag smittad hjälper ju inte det, dock tänkte jag att jag lägger mig i stallet just för att slippa höra andra som spyr... Och skydda andra om det vore så att jag själv börjar spy (kan en kontrollera mig då...)

Självklart har jag inget val, blir jag det så blir jag det och OM jag skulle bli det så ser jag det som terapi, eller vad man ska kalla det.
 
Sv: Vad tror ni...?

Nej precis, det har du ju rätt i, så då borde jag inte ha blivit smittad om jag gått på toa när han bajsat? Eller han kan ju iofs varit sjuk redan då, fast han inte visste om det?
 
Sv: Vad tror ni...?

Det är ju möjligt att det kunde finnas virus i avföringen precis (någon timme) innan det bröt ut. Eller att han var dålig i magen men inte sa det direkt? Men nej, annars kan du inte blivit smittad innan han blev sjuk.
 
Sv: Vad tror ni...?

OKej! Ja nej då lär jag troligtvis och förhoppningsvis inte ha blivit smittad så. Nu sover jag ute i deras bar, som ligger avskiljd längst bort i huset. Egen ingång och egen toalett dessutom och ingen kommer att komma in här... Så då borde ju det vara lugnt iallafall väl?
 
Sv: Vad tror ni...?

Ja, risken är väl att andra blir smittade och det är svårt att hålla huset rent från smitta. Framför allt efteråt: det smittar ju minst 48 timmar efter sista symptom.

Kan du inte åka till din mamma imorgon? Jag tror inte att du är smittad än i alla fall.
 
Sv: Vad tror ni...?

Jo precis. Dock vet jag inte om det är magsjuka eller bara något han ätit eller så. Eftersom ingen än mår dåligt. Han mår bättre och spydde bara en gång. Så jag vet inte.. Men jag funderar på att åka hem till mamma imorgon isåfall. Dock är det lite jobbigt hos henne då hon blir förbannad på mig bara jag får minsta lilla panik. Och hennes lägenhet är sjukt liten så vi kommer sitta på varandra, typ. Men hellre det.
 
Sv: Vad tror ni...?

Det går oftast något dygn innan det bryter ut på nästa, om någon annan blir smittad. Men jag skulle tro att det är lugnt för din del, som andra sagt så smittar det inte förrän man har symptom.
 
Sv: Vad tror ni...?

Jo men precis, det är ju sant.
Jag tvivlar på om det var magsjuka ändå... Han har varit ute och jobbat hela dagen idag. Druckit vin, öl och ätit pizza. Det brukar man väl inte ha ork för om det skulle vara magsjuka. Eller? :p alla mår för övrigt fortfarande bra och han har inte spytt ngt mer.
 
Sv: Vad tror ni...?

Nä, det låter ju inte typiskt magsjuka. Då är man ju oftast rätt matt och med dålig aptit osv någon dag efter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Badger
·
Kropp & Själ FAN inte nu igen! Jag orkar inte med detta. I fredags åkte min pojkväns brorsa ut på landet med deras faster + familj. Igår fick vi...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 434
Senast: honung
·
Hästmänniskan Hej! Innan ni läser måste jag säga att jag vill INTE ha några otrevliga nonchalanta svar. Detta är ett extremt känsligt ämne för mig, så...
2
Svar
23
· Visningar
3 084
Senast: Krati
·
A
Katthälsa Har en huskatt som kom hem till mig vid ca 7 månaders ålder, han är 4 nu. Enligt uppgift hade han växt upp hos en äldre dam med...
Svar
13
· Visningar
1 370
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp