Vad tror ni?

C

CeciliaHeikne

Vill se lite vad ni tror om den här hästen. Vilka svårigheter/lättheter med denna kroppsuppbygnad. Vad ger fördelar nakdelar, Är det någonting ni ser som kan försämra hopptekniken eller försvåra. Eller ser hon bra ut (i grunden) för att bli en hopphäst.. Roligt o se vad ni säger. vet att det itne är några speciellt bra bilder :D



Riden i ca 2 månader på bilden. och väldigt omusklad än så länge.
IMGP1661.jpg


Bild från mars månad.
IMGP1496.jpg



Bild från tidig sommar
IMGP1960.jpg
 
Sv: Vad tror ni?

Den ser ut vara byggd ungefär som en travare - långa ben, sluttande kors, kort "tunn" kropp. Men har den bara en bra galopp kan den säkert hoppa. Lättheten är ofta en fördel vid hoppningen, men det är ju inte exteriören som är det viktigaste när man tittar efter fina hopphästar.
 
Sv: Vad tror ni?

Det är en renrasig connemara.. Anledningen till att hon har sluttande kors beror ju på för lite muskler. Men vad kan man begära av en unghäst.. De kommer såsmåningom att växa, det syns ju redan nu en klar skillnad på kroppen från första bilden..


men att hon har tunn kort kropp vet ja inte.. Brukar ofta få höra att hon är väldigt lång från bak-bog. och tunn kan ja inte häller påstå att hon är :p men du kanske syftade på första bilden?
men jag vetju vilken kapacitet hon har, ville bara höra andras åsikter om vad ni tror om exteriören.. för här behövs inte leta hopphäst har redan hittat henne ju :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni?

Kan inte så mkt om exteriörer, men man ser ju stor skillnad på korten :) Och hon är absolut jätte söt :banana:
 
Sv: Vad tror ni?

så kort är hon ju inte i ryggen, tycker iaf inte jag. men rätt så tunn ändå, alltså inte tunn-mager utan tunn-nätt i modellen. men alltså att hon inte är så grov, de connemaror jag sett har varit väldigt grova men nu har jag ju inte sätt så många det kanske är olika :p.
sen hoppexteriör är jag inget bra på men hon var en fin ponny!
 
Sv: Vad tror ni?

Fin långlinjerad häst, hästar med lite längre rygg hoppar ju oftast bättre genom ryggen än kortryggade hästar så var glad för det.

Sluttande kors är det ju många hopphästar som har, jag tycker inte det är typiskt för travare som någon annan påstod :confused:

Det viktigaste för en hopphäst förutom just hållbarheten är ju psyket och inställningen till hindren, hopphästar kommer i alla dess former men utan rätt inställning kommer den inte särskilt långt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni?

ne det är sant. Inställningen på hinderär ju a och o. Men roligt o höra vad ni tror om exteriören.

Tror själv om man tittar på henne att hon harganska goda förutsättningar. lång rygg som någon sa, dessutom är hon klok på hinder.

men än är det mycket arbete kvar :D





vill höra mer.. =) någn mer som vill tycka till?
 
Sv: Vad tror ni?

OMG! :eek:
Det där måste vara bland de sötaste hästar jag nåååågonsin sett!
Själv hade jag lätt kunnat köpa henne bara pga. att hon är så fruktansvärt söt!
Hur hög kommer hon bli ungefär tror du?
Och om jag får säga det själv tror jag det inte kommer bli några problem att lära henne hoppa... Jag har iaf. aldrig stött på en Connemara som inte kan det! Den rasen är ju känd för sin hoppkapacitet på svåra klasser, även för stor häst.

Så jag kan bara säga Lycka till, hon är helt underbar! :love:

/Maja
 
Sv: Vad tror ni?

Docka skrev:
OMG! :eek:
Det där måste vara bland de sötaste hästar jag nåååågonsin sett!
Själv hade jag lätt kunnat köpa henne bara pga. att hon är så fruktansvärt söt!
Hur hög kommer hon bli ungefär tror du?
Och om jag får säga det själv tror jag det inte kommer bli några problem att lära henne hoppa... Jag har iaf. aldrig stött på en Connemara som inte kan det! Den rasen är ju känd för sin hoppkapacitet på svåra klasser, även för stor häst.

Så jag kan bara säga Lycka till, hon är helt underbar! :love:

/Maja


hahaha :D det ska ja säga till henne. då blir hon säkertjätteglad :rofl: :rofl:

Hon är 152 cm. Så hon lär ju växa en del till.Men mamman är precis under D-ponny gränsen och pappan är maxad. så hon stannar väl förhoppningsvis på 154 cm.
 
Sv: Vad tror ni?

e. Carnaby Patrick Hooligan RC 79
ee. Hagens O'Chief RC 68
eu. Hagens Nike RC 659

eee. Blue Chief RC 14
eeu. Ashfield Fancy RC 564

eue. Tulira Highball RC 47
euu. Hagens Golddigger RC 487



Winnie Love RC-IRE 9535

ue. Ashfield Festy IRE 859
uu. Winnie Dear IRE 8627

uee. Granard Storm IRE 737
ueu. Atlantic Surf IRE 2471

uue. Murphy Rebel IRE 696
uuu. Winnie The Pooh IRE 4349
 
Sv: Vad tror ni?

Det är en jätte snygg häst ni har. Jag har en connemara hemma och dom är jätte lika... Men min är som sagt var efter Spinway Corona. Den hingsten eran är efter är så otroligt snygg, och nu när jag vet vem eran är efter så kan man faktiskt se det..
Hur gammal är den?
 
Sv: Vad tror ni?

Som en travare vet jag inte.. Så lång i ryggen är den inte och det är ju bra. Man letar ju ofta efter relativt korta hästar eftersom de ofta är lättare att rida ihop.
Underhalsen bör kanske jobbas bort, annars var den fin. Synd bara att den inte blev ponny, de är ju tyvärr inte värda mycket som liten stor häst. Hade du tänkt tävla hoppning med den?
 
Sv: Vad tror ni?

Hon är precis fyllda fem.. Men vi påbörjade inridningen i december. Så hon är endast riden 8 månader.

Jo Carnaby Patrick är hur snygg som helst. Och hon är rätt lik honom , mamman också.. Hon har fått mycket huvud efter mammam, annars kroppsmässigt är hon nog mer lik pappa..
 
Sv: Vad tror ni?

Nej det är ända nackdelen.. Men o andra sidan, hade hon blivit ponny hade jag aldrig fått köpa henne. Då hade hon gått direkt till avel. Föl efter Carnaby Patrick Hooligan är rätt så eftertraktade..

Så det var väl tur i oturen kan man säga..

Har tänkt tävla både dressyr och hoppning med henne när vi kommer så pass långt i ridningen, till en början blir det bara löite träningstävlingar osv.
 
Sv: Vad tror ni?

Jag antar att hon är från hagens stuteri ;) en kompis till mig har en conemara därifrån.. han heter hagens unik :)
 
Sv: Vad tror ni?

japp..

jaha lille unik :) honom red jag rätt mycke förr :p en jätte trevlig ponny. då iaf jag vet ju itne hur han är nu :D haha
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 053
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp