Vad tror ni...

lizzie

Trådstartare
om stammen Guinness-Kaliber??? Jag är lite intresserad av ett sto med den stammen. Har inte sett stoet ännu, utan bara pratat med ägaren. Jag gillar både Guinness och Kaliber jättemycket så jag hoppas det är en bra kombination. Hon har gått som avelsmärr ett par år (är 10 år), och jag tänkte ha henne som hobbypålle, alltså lättare träning och tävling för att så småning om ta föl.

Har en bit att åka, så om någon har någon info att delge mig så blir jag tacksam. Har lite svårt att bestämma mig om jag ska ta steget att åka och kolla på henne...

/Lizzie
 
Sv: Vad tror ni...

Låter som den skulle kunna vara rätt tuff?

Jag har ett sto med Guinness i stammen och hon är hård och tuff. Vet att Malins Guinness sto också är rätt skarp. Vad jag hört så ger Guinness rätt tuffa hästar. Kaliber ger ju också rätt knepiga individer.

Men är hon så gammal så märker du väl hur just hon är.
 
Sv: Vad tror ni...

Så du ska köpa ny? Kul! Efter att ha sett Isidor idag på TV så varför inte? Nu är väl han outstanding iofs, men ändå. Han var ju tydligen supertrevlig enlgit vad jag hörde där.
 
Sv: Vad tror ni...

Det låter som en lite kraftig multitalang. Jag skulle gärna tittat på en sån häst.

De Guinness-avkommor jag träffat har varit trevliga individer och inte alls knepiga. De Kaliber-avkommor jag ridit har varit roliga individer, rörliga i huvudet men inte elaka på något sätt.
 
Sv: Vad tror ni...

Tasja skrev:
Låter som den skulle kunna vara rätt tuff?

Jag har ett sto med Guinness i stammen och hon är hård och tuff. Vet att Malins Guinness sto också är rätt skarp. Vad jag hört så ger Guinness rätt tuffa hästar. Kaliber ger ju också rätt knepiga individer.

Men är hon så gammal så märker du väl hur just hon är.

Den Guinness-avkomma jag känner är redigt hård i psyket. Supersnäll att hantera, dock, det är i ridningen det visar sig.
 
Sv: Vad tror ni...

Görel skrev:
Det låter som en lite kraftig multitalang. Jag skulle gärna tittat på en sån häst.

De Guinness-avkommor jag träffat har varit trevliga individer och inte alls knepiga. De Kaliber-avkommor jag ridit har varit roliga individer, rörliga i huvudet men inte elaka på något sätt.

Jo, jag är ju ute efter en allroundpålla. Hon ska vara trevlig att hantera, men ett krutpaket att rida, dock var det några år sedan hon var igång så det är ju svårt att säga hur hon funkar nu i ridningen.

/Lizzie
 
Sv: Vad tror ni...

Mabuse skrev:
Den Guinness-avkomma jag känner är redigt hård i psyket. Supersnäll att hantera, dock, det är i ridningen det visar sig.

Min nuvarande pålla är också vass att rida, man måste vara utrustad med stort tålamod och lugn.

Viktigast är att de är snälla att hantera, att det funkar att sko, lasta, klippa osv.

Hur det än är - det är ju ett sto :angel:

/Lizzie
 
Sv: Vad tror ni...

MissFideli skrev:
Så du ska köpa ny? Kul! Efter att ha sett Isidor idag på TV så varför inte? Nu är väl han outstanding iofs, men ändå. Han var ju tydligen supertrevlig enlgit vad jag hörde där.

Ja, det lutar nog åt det hållet. Min nuvarande pålla håller inte för igångsättning. Är halt igen efter vinters skrittperiod och nu ger jag upp :( Jag har inte haft en ridbar häst sedan sommaren 2002, så nu är det nog hög dags att kolla in en ny pålla...

/Lizzie
 
Sv: Vad tror ni...

Kan bara hålla med om att det låter lite tufft, lägger till rejält också. Jag har också hört om en del Guiness avkommor som varit rätt hårda. Har dessutom ett Kaliber sto själv, och hon är stenhård :devil: .
 
Sv: Vad tror ni...

poff skrev:
Kan bara hålla med om att det låter lite tufft, lägger till rejält också. Jag har också hört om en del Guiness avkommor som varit rätt hårda. Har dessutom ett Kaliber sto själv, och hon är stenhård :devil: .

*Knapplån*

Kan ni definiera "Stenhård", "hård i psyket". Det kan ju betyda olika för olika människor.

Tycker ni att de hästar ni träffat på som varit hårda i psyket har svårare att lära sig saker. Är ridbarheten dålig? Är de istadiga? Bockmaskiner när de inte får som de vill?

Mitt eget sto, som jag tycker är vass att rida, är fruktansvärt envis. Det går inte att tvinga henne till något hon inte vill. Då går man rakt in i en stor konflikt. Utan man måste ha stort tålamod och inte pressa henne för hårt. Måste också kunna överlista henne till att göra saker utan att hon förstår att hon blivit lurad.

Tror man att man ska kunna rappa på henne med spöt eller dylik, ja då åker man i backen...

/Lizzie
 
Sv: Vad tror ni...

Jag red ett mkt trevligt sto med just den stammen för några år sedan, hon var tuff men inte dum, fick gångartsdiplom som 3åring är nu exporterad till USA, hon har även en helbror som gick rixfinal i gångarter
 
Sv: Vad tror ni...

Min är ursnäll att hantera på alla satt. Lugn och cool men hård och tuff. Man säger inte till denna häst man lirkar och övertygar.

Hon gör inga stora saker men hon har åsikter om det mesta och passar det inte damen visar hon det tydligt. Jag tycker inte hon är så svår mer klurig men vissa har kallat henne oridbar, vilket hon bevisat inte är då hon är tävlad i både dressyr, hoppning och fälttävlan.

Men en pest att rida när hon inte är fullt igång. Då reser hon sig så fort något går emot henne. Hon kan även i fullt trim småstudsa omkring för att visa sitt missnöje. Det är tävlingspsyke på henne och hon gör sig bäst på tävlingsbanan där hennes jävlar anamma kommer till sin rätt. Det är ingen häst som passar som hobbyhäst åt en ovan ryttare eller förstahäst ägare.

Men hon är rolig och en utmaning att rida.
 
Sv: Vad tror ni...

Mitt sto har har en fantastisk ridbarhet. Det jag menar med att hon är stenhård, är att detta är en häst som Du inte kan bestämma över till 100 %, däremot lämnar hon otroligt fogliga avkommor.
 
Sv: Vad tror ni...

I mitt fall så är hästen fruktansvärt istadig. Hoppar banor på 1 m lekande lätt på träning, men på tävling (och vi har försökt mååånga gånger) blåvägrar hon att ens närma sig det första hindret. Pressar man henne (genom att skänkla på) reser hon sig.

Sen är ridbarheten inte den bästa (för långa bakben, som hon inte vill sätta under sig) och benen är inte särskilt korrekta heller, men det kanske man får lägga på kontot dålig matchning hingst och sto (eftersom Guinness bevisligen har god ridbarhet, och den här hästen har syskon med andra fäder som gått Msv dressyr och hoppning.)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 649
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp