Bukefalos 28 år!

Vad tusan var det jag såg?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt nyss och åt lunch, och tillika tittade ut genom köksfönstret. Som vanligt. Då orten i allmänhet, och kvarteret jag bor i synnerhet, är rätt så inskränkt (och jag också kanske :angel:) blir man ju extra nyfiken när man ser någon/något nytt. Vilket jag gjorde. Såg en flicka, ca. 12 år, med 2 st hundar. Flickan vet jag är hyfsat nyinflyttad, så det var inget konstigt med det. Men hundarna kunde jag bara inte släppa blicken ifrån. Jag är inte jättehundkunnig på något vis, men har ändå sett lite olika raser och har (i mitt tycke) lite grundliga uppfattningar om saker och ting, mer än att hundar behöver mat, vatten och promenader, så att säga. Men dessa hundar, eller ska jag säga lamm i koppel, som jag först trodde det var? Har jag aldrig sett tidigare! Inte bara här, utan överhuvudtaget! Och nej, det var inte pudlar, för pudlar vet jag mycket väl hur de ser ut.
Om jag ska försöka beskriva deras utseende:
Den ena var vit, den andra "ljusbeige/typ sandfärgad?". Hårremmen fluffig/lockig. Lite svårt att uppskatta höjd sådär genom ett fönster, men skulle spontant gissa på kanske +/- 40 cm? Kroppen var liksom "bågformad", men inte svank utan "åt andra hållet". Huvudet var väldigt konvext. Nosen var som en liten svart fläck längst ut på det konvexa huvudet. Ögonen inte jättestora, och mörka. Öronen var rätt så långa, och tillsynes hårlösa/väldigt korthåriga, så när som längst ut där det var runda små hårbollar. :eek:
Trots att dessa hundar var ganska så "stora" (iaf i jämförelse med den som höll i kopplen) verkade de väldigt snälla och lugna, och gick snällt på var sida om flickan.

Någon som vet vad det är för ras eller raskorsning på ovanstående? Söta var de lamm-liknande varelserna iaf! :love:
 
Bedlingtonterrier kanske.
https://www.skk.se/sv/hundraser/bedlingtonterrier/
304-bedlington-terrier.jpg
 
Tack för alla svar! :)

Mitt i prick - de där två måste ha varit Bedlington terrier. Den vita såg exakt ut som på @snorp bild!
Återigen, tack så mycket allvetandes Buke! :D
 
Finns minst två bedlisägare här på Buke faktiskt. Men antar att det inte blir så tydligt när jag "sportklipper" min och den andra vovven inte syns så ofta. Bild på min postas med ojämna mellanrum i bildtråden.
De två du såg är utställningsklippta och det är inte en enkel sak har jag precis fått lära mig i söndags. Ujuj vilket jobb det är med rygg och ben för att få till den välvda formen och "byxorna". :D
Nu blir jag jättenyfiken på vilka vovvar du såg, det är ju inte någon stor ras och var de utställningsklippta så kan jag ju kanske känna till dem. Åh, vad störigt! :laugh:

F.ö. är den "vita" antingen svart eller brun och den sandfärgade antagligen yngre (eller bara mycket välpigmenterad). Alla föds mörkbruna eller svarta och ljusnar med tiden.

Angående
Trots att dessa hundar var ganska så "stora" (iaf i jämförelse med den som höll i kopplen) verkade de väldigt snälla och lugna, och gick snällt på var sida om flickan.
så är de supertrevliga sällskapshundar och kan absolut tänka mig att de passar barnfamiljer. De är så eleganta att de trots sin höjd (40cm är helt korrekt) bara väger 8-10 kilo.

Har de den profilen eller är det bara en klippning? Jag har aldrig sett dem annat än på kort men jag är nyfiken. :)
De är ganska "normala" under pälsen. ;) Ska inte ha något jättetydligt stop men det känns ändå när man klappar att det finns där och att nosryggen har en ganska normal form. De har alltså inte en konvex skalle som bullterrier.
 
Finns minst två bedlisägare här på Buke faktiskt. Men antar att det inte blir så tydligt när jag "sportklipper" min och den andra vovven inte syns så ofta. Bild på min postas med ojämna mellanrum i bildtråden.
De två du såg är utställningsklippta och det är inte en enkel sak har jag precis fått lära mig i söndags. Ujuj vilket jobb det är med rygg och ben för att få till den välvda formen och "byxorna". :D
Nu blir jag jättenyfiken på vilka vovvar du såg, det är ju inte någon stor ras och var de utställningsklippta så kan jag ju kanske känna till dem. Åh, vad störigt! :laugh:

F.ö. är den "vita" antingen svart eller brun och den sandfärgade antagligen yngre (eller bara mycket välpigmenterad). Alla föds mörkbruna eller svarta och ljusnar med tiden.

Angående

så är de supertrevliga sällskapshundar och kan absolut tänka mig att de passar barnfamiljer. De är så eleganta att de trots sin höjd (40cm är helt korrekt) bara väger 8-10 kilo.


De är ganska "normala" under pälsen. ;) Ska inte ha något jättetydligt stop men det känns ändå när man klappar att det finns där och att nosryggen har en ganska normal form. De har alltså inte en konvex skalle som bullterrier.

Åh, jag förstår!
Nej, tänkte faktiskt lite på dig och din hund, men tänkte "de ser ju mer ut som någon pudel-avart" - inte som de där "lammen". :p

Intressant! De är som skimmelhästar alltså, som bleknar med tiden?

Ja, de verkade väldigt snälla och rara med lilla flickan iaf!

Jasså? :eek: Trodde på allvar att det var "en bullterrier med ostbåge-kropp och fårkostym" typ? :eek: Men de kanske bara var klippta så?
 
Fråga!

Varför vill man klippa så? Har aldrig förstått de här konstiga klippningarna. Typ dessa och portugisisk vattenhund, liksom varför? :D
 
Åh, jag förstår!
Nej, tänkte faktiskt lite på dig och din hund, men tänkte "de ser ju mer ut som någon pudel-avart" - inte som de där "lammen". :p

Intressant! De är som skimmelhästar alltså, som bleknar med tiden?

Ja, de verkade väldigt snälla och rara med lilla flickan iaf!

Jasså? :eek: Trodde på allvar att det var "en bullterrier med ostbåge-kropp och fårkostym" typ? :eek: Men de kanske bara var klippta så?
Nä de blir ju väldigt olika med olika frisyrer! Min ser betydligt mer ut som en "riktig bedlis" när jag fönar honom ordentligt så att pälsen blir sådär sockervaddig.
Men jag är nog inte redo att uställningsklippa än på typ ett år iaf. Kanske till rasspecialen nästa år men tills dess vill jag ha honom i sportfrilla för han är dundersöt och kräver inte så mycket jobb :angel:

Vet inte hur skimmelhästar funkar men det låter som att det blir lite så ja.

Nä de är helt normala och allt är en illusion :D
STdJF3r.jpg

030rf4C.png

Ser sååå kul ut med de här vinstgrejerna från rasspecialen som "förstörde" ryggformen!
Tänk whippet så kommer du rätt nära hur de ser ut under pälsen. Kortare ben och lite mer kompakta bara. Och så sockervaddspälsen utanpå så får du en underbar vovve. :love:

Fråga!

Varför vill man klippa så? Har aldrig förstått de här konstiga klippningarna. Typ dessa och portugisisk vattenhund, liksom varför? :D
Det är... fint? :p
Nejmen det är väl en modegrej mest antar jag. Bedlisar är ju hyfsat närbesläktade med dandie dinmont som också har det där ljusa huvudlurvet så det började väl där och sen så blev det som med allt inom utställningsvärlden bara mer och mer extremt.
Jag gillar ju att hela den här grejen med "ryggformen" och den konvexa profilen kommer från pälsen och inte att man försöker morpha själva hundkroppen till nåt så dumt. Klippa päls i olika frisyrer ställer jag mig helt bakom om det gör att folk slutar fucka upp hundars fysik!
 
Nu kapar jag tråden lite men frågan handlar trots allt om bedlington terriers. Jag såg nämligen en bara häromdagen och började fundera på om inte "kammen" på nosryggen hindrar deras synfält? :confused: Tänker att hundar (liksom de flesta rovdjur) har ögonen på framsidan av skallen och inte åt sidan som hästar och andra flyktdjur. En stor bulle mittemellan ögonen känns som om den skulle försvåra t.ex. djupseende.

Jag stoltserar med min okunnighet här känner jag :p
 
Nä de blir ju väldigt olika med olika frisyrer! Min ser betydligt mer ut som en "riktig bedlis" när jag fönar honom ordentligt så att pälsen blir sådär sockervaddig.
Men jag är nog inte redo att uställningsklippa än på typ ett år iaf. Kanske till rasspecialen nästa år men tills dess vill jag ha honom i sportfrilla för han är dundersöt och kräver inte så mycket jobb :angel:

Vet inte hur skimmelhästar funkar men det låter som att det blir lite så ja.

Nä de är helt normala och allt är en illusion :D
STdJF3r.jpg

030rf4C.png

Ser sååå kul ut med de här vinstgrejerna från rasspecialen som "förstörde" ryggformen!
Tänk whippet så kommer du rätt nära hur de ser ut under pälsen. Kortare ben och lite mer kompakta bara. Och så sockervaddspälsen utanpå så får du en underbar vovve. :love:


Det är... fint? :p
Nejmen det är väl en modegrej mest antar jag. Bedlisar är ju hyfsat närbesläktade med dandie dinmont som också har det där ljusa huvudlurvet så det började väl där och sen så blev det som med allt inom utställningsvärlden bara mer och mer extremt.
Jag gillar ju att hela den här grejen med "ryggformen" och den konvexa profilen kommer från pälsen och inte att man försöker morpha själva hundkroppen till nåt så dumt. Klippa päls i olika frisyrer ställer jag mig helt bakom om det gör att folk slutar fucka upp hundars fysik!

Men oj, vad annorlunda de ser ut under all sockervadd! :D

Skimlar = Föds mörka och ljusnar med åren ;)

Intressant hur man kan "klippa fram" sådana illusioner, väldigt häftigt! :up:
 
Nä de blir ju väldigt olika med olika frisyrer! Min ser betydligt mer ut som en "riktig bedlis" när jag fönar honom ordentligt så att pälsen blir sådär sockervaddig.
Men jag är nog inte redo att uställningsklippa än på typ ett år iaf. Kanske till rasspecialen nästa år men tills dess vill jag ha honom i sportfrilla för han är dundersöt och kräver inte så mycket jobb :angel:

Vet inte hur skimmelhästar funkar men det låter som att det blir lite så ja.

Nä de är helt normala och allt är en illusion :D
STdJF3r.jpg

030rf4C.png

Ser sååå kul ut med de här vinstgrejerna från rasspecialen som "förstörde" ryggformen!
Tänk whippet så kommer du rätt nära hur de ser ut under pälsen. Kortare ben och lite mer kompakta bara. Och så sockervaddspälsen utanpå så får du en underbar vovve. :love:


Det är... fint? :p
Nejmen det är väl en modegrej mest antar jag. Bedlisar är ju hyfsat närbesläktade med dandie dinmont som också har det där ljusa huvudlurvet så det började väl där och sen så blev det som med allt inom utställningsvärlden bara mer och mer extremt.
Jag gillar ju att hela den här grejen med "ryggformen" och den konvexa profilen kommer från pälsen och inte att man försöker morpha själva hundkroppen till nåt så dumt. Klippa päls i olika frisyrer ställer jag mig helt bakom om det gör att folk slutar fucka upp hundars fysik!

Snabb fråga då, Skimlar får ju ibland problem med malignt melanom, detta för att de föds mörka och sedan blir vita. Många hästar får aldrig problem, och vissa får mkt problem väldigt tidigt.

Är det samma för dessa hundar?
 
Fråga!

Varför vill man klippa så? Har aldrig förstått de här konstiga klippningarna. Typ dessa och portugisisk vattenhund, liksom varför? :D

Portisarna (liksom flera andra vattenhundar) klipps så då de är vattenapportörer. Bakbenen får större rörelsefrihet i vattnet medan pälsen som lämnas skyddar inre organ och hindrar nedkylning.
 
Snabb fråga då, Skimlar får ju ibland problem med malignt melanom, detta för att de föds mörka och sedan blir vita. Många hästar får aldrig problem, och vissa får mkt problem väldigt tidigt.

Är det samma för dessa hundar?

Malignt melanom förekommer hos hund, det är dock inte så vanligt. Vad jag vet är det inte relaterat till färg som hos skimmelhästar. Vissa raser är predisponerade men ingen av dessa har den s.k. "greying"-genen som bedlingtonterriern har.
 
Nu kapar jag tråden lite men frågan handlar trots allt om bedlington terriers. Jag såg nämligen en bara häromdagen och började fundera på om inte "kammen" på nosryggen hindrar deras synfält? :confused: Tänker att hundar (liksom de flesta rovdjur) har ögonen på framsidan av skallen och inte åt sidan som hästar och andra flyktdjur. En stor bulle mittemellan ögonen känns som om den skulle försvåra t.ex. djupseende.

Jag stoltserar med min okunnighet här känner jag :p
Sherlocks uppfödare sa att det är helt inviduellt. Hennes hundar har aldrig haft några problem med att antingen vrida lite smått på huvudet eller helt enkelt se igenom den mycket fluffiga, lätta pälsen, men hon har träffat några där ägarna till vardags får ha en liten klämma för håret just mellan ögonen så att det inte är i vägen alls.
 
Sherlocks uppfödare sa att det är helt inviduellt. Hennes hundar har aldrig haft några problem med att antingen vrida lite smått på huvudet eller helt enkelt se igenom den mycket fluffiga, lätta pälsen, men hon har träffat några där ägarna till vardags får ha en liten klämma för håret just mellan ögonen så att det inte är i vägen alls.

Ah! Då var jag inte helt ute och cyklade! Tack så mycket för ett givande svar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag måste också ha en rastråd nu känner jag! Att läsa om alla tänkbara raser tar sådan tid, så jag hoppas ni kan guida mig lite...
Svar
8
· Visningar
2 106
Senast: Aningsfull
·
L
Övr. Hund Ni som har vana av rasen hur är era hundar? Jag och min sambo har precis tagit hem en Amtaff tik på 2 år och ska ha henne en vecka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp