Vad tycker du om Skarpa bett

Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i det, skulle jag vilja säga. Du kan få vilket bett som helst att bli skarpt om du använder handen fel.

Men att slänga på en häst ett skarpt bett, för att grannen har det på sina tävlingshästar, för att dennes tränare har sagt åt denne att ha det och det bettet är helt åt pipsvängen. Likaså att slänga på ett skarpare bett , för att man inte orkar lulla runt med markarbete utan vill skena runt i skogen och hoppa sju dagar i veckan, men "hästen blir så het". Grundarbetet med markarbete och dressyren hör till. Men är det sedan att kontakten inte fungerar mellan häst och ryttare, får man ta ett samråd med sin tränare och vid behov betsla upp.

Vad tycker du själv, det är ju intressant om den som startar ett anonymt konto, för att dra igång en sån här tråd som det finns miljontals av här i forumet redan, själv talar om vad denne tycker och varför denne startar den en miljon, trehundrafyrtioåttatusentrehundrasjuttiofjärde tråden i samma ämne.

:heart
 
Det beror på vem som håller i tyglarna. Jag kan personligen tycka att det är bättre med ett skarpare bett som möjliggör mjukare händer än att sitta med ett "snällt" bett och ha dragkamp med hästen. Men ryttare som inte är tillräckligt duktig ska inte rida med skarpt bett.
 
Beror på. När jag kör med vagn har jag alltid liverpoolbett av säkerhetsskäl. Har en gång skenat med vagnen och inte fått stopp, det ska inte hända igen. Dessutom trivs min häst bättre på stångbett när han körs.
Så Spångberg vid körning ser jag inget negativt med.

Numera rider jag mest med repgrimma så där behövs inget bett alls i stället.
 
Skarpt, obehagligt för hästen kan alla bett vara.
Hissbett, pessoa,läder, silikon, tungfrihet, stångbett, även fasta bett eller 2-3 delat.
Det beror på ryttaren och vad hästen gillar. Om hästen lyder för bra kan det bero på smärta. tex en tungport som slår upp i gommen, stångvett som vrider sig.
 
Noen bitt er ubehagelige for hesten uansett hånden. Som twisted wire bitt, sykkelkjetting bitt osv. Brukes som " vanlige" bitt i USA.
Hva som regnes som skarpe bitt er desverre subjektivt.
 
Det beror på vem som håller i tyglarna. Jag kan personligen tycka att det är bättre med ett skarpare bett som möjliggör mjukare händer än att sitta med ett "snällt" bett och ha dragkamp med hästen. Men ryttare som inte är tillräckligt duktig ska inte rida med skarpt bett.
Kan inte annat än att hålla med. Jag har en ryggskada som gör att jag är svag i bröstryggen och inte klarar av att ha en längre dragkamp med en häst utan att få rejäla låsningar. Jag strävar efter att rida med mjuka och snälla händer. Om det på vissa hästar kräver uppbetsling för att rida med en mjuk hand, ja då får det vara så. Även om jag inte haft en ryggskada skulle jag inte sträva efter att rida med ”snälla” bett och ha dragkamp för att en del tycker att det ska vara så.

Kan tillägga att om jag rider på pelham eller pessoa så är det med två tyglar där jag efter situationen kan reglera styrkan.
 
Kan inte annat än att hålla med. Jag har en ryggskada som gör att jag är svag i bröstryggen och inte klarar av att ha en längre dragkamp med en häst utan att få rejäla låsningar. Jag strävar efter att rida med mjuka och snälla händer. Om det på vissa hästar kräver uppbetsling för att rida med en mjuk hand, ja då får det vara så. Även om jag inte haft en ryggskada skulle jag inte sträva efter att rida med ”snälla” bett och ha dragkamp för att en del tycker att det ska vara så.

Kan tillägga att om jag rider på pelham eller pessoa så är det med två tyglar där jag efter situationen kan reglera styrkan.
Precis, det är många uppfödare av hästar som tror att handikapphästar ska vara grova, breda, godmodiga av kallblodstyp. Oftast är det tvärtom som vinner för oss. Jag kan inte sitta på en bred häst, jag får inte i sär benen... Jag kan heller inte rida ihop en för tung häst som kräver mycket ben och att man ska ha ett häng i handen, när hästen lägger hela sitt huvud i handen...

Utan många av oss, vinner på att få rida pigga, nätta hästar känsliga för hand, vikt och skänkel. Får vi inte det... Ja, då blir det ofta grov ridning om vi inte får rida lite skarpare uppbetslat.

Funktionsnedsatta vill också "RIDA", inte bara åka häst. :heart
 
Precis, det är många uppfödare av hästar som tror att handikapphästar ska vara grova, breda, godmodiga av kallblodstyp. Oftast är det tvärtom som vinner för oss. Jag kan inte sitta på en bred häst, jag får inte i sär benen... Jag kan heller inte rida ihop en för tung häst som kräver mycket ben och att man ska ha ett häng i handen, när hästen lägger hela sitt huvud i handen...

Utan många av oss, vinner på att få rida pigga, nätta hästar känsliga för hand, vikt och skänkel. Får vi inte det... Ja, då blir det ofta grov ridning om vi inte får rida lite skarpare uppbetslat.

Funktionsnedsatta vill också "RIDA", inte bara åka häst. :heart

Det beror ju på om den funktionsnedsatta rider eller åker häst. Min ridskola är duktiga på ridning för just funktionsnedsatta och många som kommer dit för att rida har så stor funktionsnedsättning att de inte ens kan sitta på hästen utan stöd. För dem är den där sävliga, stabila hästen toppen! Men för en ryttare som du funkar den ju inte alls. Det är ju med funktionsnedsatta som med alla andra ryttare. Olika hästar passar en olika bra.
 
Det beror ju på om den funktionsnedsatta rider eller åker häst. Min ridskola är duktiga på ridning för just funktionsnedsatta och många som kommer dit för att rida har så stor funktionsnedsättning att de inte ens kan sitta på hästen utan stöd. För dem är den där sävliga, stabila hästen toppen! Men för en ryttare som du funkar den ju inte alls. Det är ju med funktionsnedsatta som med alla andra ryttare. Olika hästar passar en olika bra.
Och det gäller vare sig man är funktionsnedsatt eller inte. Jag var i vanlig grupp, där många friska människor stagnerade, då de bara åkte häst.
 
Det beror ju på om den funktionsnedsatta rider eller åker häst. Min ridskola är duktiga på ridning för just funktionsnedsatta och många som kommer dit för att rida har så stor funktionsnedsättning att de inte ens kan sitta på hästen utan stöd. För dem är den där sävliga, stabila hästen toppen! Men för en ryttare som du funkar den ju inte alls. Det är ju med funktionsnedsatta som med alla andra ryttare. Olika hästar passar en olika bra.
Jag rider inte som funktionsnedsatt, utan rider vanliga hästar. Min ryggskada består av två hoppressade kotor i bröstryggen och en hoppressad kota i ländryggen. Jag sitter inte i rullstol och om folk ser mig tror de inte att jag har en ryggskada. Det enda är att jag är lite känsligare för dragiga hästar och måste tänka i lite andra banor för att kunna rida utan att få ont.

Jag är utbildad till MSV:B dressyr och kan inte säga att jag åker häst. Rider just nu hos en ridskola som är inriktad på dressyr och alla hästarna har gått medelsvår dressyr med godkända poäng. Passar mig perfekt eftersom jag inte vill hoppa och riskera att skada ryggen ännu mer.

Innan red jag hos ett försäljningsstall där vi hade frihet att betsla upp eller ner. Testade alltid att rida alla hästar på ett vanligt tredelat och se hur det funkade. Blev det för mycket dragkamp för att hästen skulle ta en förhållning tvekade jag inte att betsla upp den hästen. Red ett par veckor på ett skarpare bett och testade sedan att gå tillbaka till tredelat igen och det funkade ofta ganska bra.
 
Jag rider inte som funktionsnedsatt, utan rider vanliga hästar. Min ryggskada består av två hoppressade kotor i bröstryggen och en hoppressad kota i ländryggen. Jag sitter inte i rullstol och om folk ser mig tror de inte att jag har en ryggskada. Det enda är att jag är lite känsligare för dragiga hästar och måste tänka i lite andra banor för att kunna rida utan att få ont.

Jag är utbildad till MSV:B dressyr och kan inte säga att jag åker häst. Rider just nu hos en ridskola som är inriktad på dressyr och alla hästarna har gått medelsvår dressyr med godkända poäng. Passar mig perfekt eftersom jag inte vill hoppa och riskera att skada ryggen ännu mer.

Innan red jag hos ett försäljningsstall där vi hade frihet att betsla upp eller ner. Testade alltid att rida alla hästar på ett vanligt tredelat och se hur det funkade. Blev det för mycket dragkamp för att hästen skulle ta en förhållning tvekade jag inte att betsla upp den hästen. Red ett par veckor på ett skarpare bett och testade sedan att gå tillbaka till tredelat igen och det funkade ofta ganska bra.

Skrev jag att funktionsnedsatta alltid åker häst? Jag bara undrar eftersom du var tvungen att skriva det där svaret till mig. Jag tyckte att jag var väldigt tydlig när jag skrev.
 
Skrev jag att funktionsnedsatta alltid åker häst? Jag bara undrar eftersom du var tvungen att skriva det där svaret till mig. Jag tyckte att jag var väldigt tydlig när jag skrev.
Mitt inlägg var från början rent allmänt, till alla uppfödare som alltid skriver just HANDIKAPPHÄST, varför inte helt enkelt skogsmulle, "tanthäst" (också ett populärt uttryck... varför inte "farbrorhäst"), ridskolehäst, eller nybörjarhäst. Jag ber om ursäkt, om du väljer att missförstå allt jag skriver, för att jag är otydlig och otrevlig och ändå kommentera, för att sedan bli kränkt, när du läser det du vill läsa.

Ha en fortsatt fin dag. :heart
 
Mitt inlägg var från början rent allmänt, till alla uppfödare som alltid skriver just HANDIKAPPHÄST, varför inte helt enkelt skogsmulle, "tanthäst" (också ett populärt uttryck... varför inte "farbrorhäst"), ridskolehäst, eller nybörjarhäst. Jag ber om ursäkt, om du väljer att missförstå allt jag skriver, för att jag är otydlig och otrevlig och ändå kommentera, för att sedan bli kränkt, när du läser det du vill läsa.

Ha en fortsatt fin dag. :heart

Det var inte dig jag svarade. Det var en annan anv'ndare jag svarade. Du var väldigt tydlig och hade kloka tankar.
 
Jag tycker att bett som gör att hästen får ont i munnen är dåliga alternativ, oavsett hur de ser ut.
Bett som hästen trivs med är bra, oavsett hur de ser ut.
Och, som sagt, det är ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet blir.

Jag tillhör också skaran av ryttare som vid några tillfällen har bytt ut tränsbettet mot ett "skarpare" alternativ - i mitt fall, rak jaktstång (kimblewick osv - kärt barn har många namn) - för att jag har tappat kraft i händerna med åren. Bettet köptes ursprungligen till en häst som ryckte tyglarna ur händerna på mig i skogen.
 
Som rubriken lyder vad tycker dom om skarpa bett bra/dåligt kom med din åsikt! Ha bra ton i tråden

En felställd fråga tycker jag. Ett bett som hästen visar obehag med, ex går bakom hand, stressar, eller går emot - det tycker jag inte ska användas. Men hästars munnar ser olika ut, min ena gick på tredelad bridong för att han hade låg gom. Det var han lugn och trygg med. Men en annan häst hade kanske upplevt det som skarpt.

Ett tag var "snällt" alltid detsamma som tvådelat tjockt och tungt tränsbett - men det stämmer ju inte per automatik, särskilt inte nu när vi fått in mer fullblod och korsningar med små munnar. Överlag tänker jag att om hästen avslappnad vid ridning, vågar ta stöd på bettet och inte går emot handen så funkar det ju för ekipaget.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 843
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: mars
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 402
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp