Vad tycker ni är bäst?!

Hästar verkar föredra hink och jag har satt in hink trots att vi har vattenkoppar. Men man ska komma ihåg att det finns olika sorters vattenkoppar! En del avger alldeles för lite vatten så om man är i den situationen att man ska installera en vattenkopp så ska man kolla att man köper rätt
:)
 
Har man vattenkoppar som fungerar bra, dvs är lätta att få vatten ur och rinner på med bra fart så föredrar jag det. Speciellt när man installerar en cirkulationspump med "värme" för då fryser inte vattnet någon gång. Det blir inte heller iskallt för dom att dricka.

Men på nya stället är det hink som gäller och det fungerar ju lika bra det. Gäller bara att sätta fast hinken på ett bra sätt.

Men min kuse ser ut att strunta helt i vilket det är bara det kommer vatten när han vill *ler*.
 
Har både och till pållan, men hon ratar numera vattenkoppen och dricker Enbart ur den om det är kris...:D
 
Jag har kopplat ur mina vattenkoppar och använder dem som mineral krubbor. Jag vill definitivt ha koll på minas vätskeintag. Har en shettis med njurfel, hade aldrig upptäckt det om jag inte sett hur mycket han drack.
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

Men i modernare stall har vatrenkopparna alltid en inbyggd värmesling så att vattnet inte kan frysa. Sen dricker ju hästen om den är törstig även om det är jobbigt, det är ju inga dumma djur vi har att göra med. Plus att man kan nypa hästen i pälsen och släppa om huden då slätar ut sig direkt så är det inget fel på hästens vattenintag. Om huden inte slätas ut direkt tyder det på uttorkning.
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

Jag föredrar hinkar eller självpåfyllande hinkas. samma som atten koppar fast stora som hinkar. skulle aldrig våga ha vatten kopp för dom kan får i sej för lite vatten. eftersom jag vill varasäker så brukar mina hästar få lite betfor vatten i vattnet så dom dricker ordentligt men de kna man ej göra i en vatten kopp
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

Vattenkopp har bara mänskliga fördelar inga fördelar för hästen.
Hink har fördelarna att du ser hur mycket hästen har druckit och hästen föredrar hink. Vattenkopparnas flöde är oftast alldeles för dåliga.
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

Frågan är ju intressant och man vet idag att hästar dricker helst ur hink o.s.v...men TS verkar inte vara kvar på Buke?? Tråden är rätt gammal...
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

*kl*

trots att tråden är sen urminnestider så kan jag ju svara...

jag använder hink till min häst, 2 st som man hänger på boxkanten.

min häst har även 2 hinkar i sin hage, alltså tillgång till 20 liter i hagen men dessa är inte tömda varje dag. dessa 2 inne är tömda varje dag, så funderar på att skaffa 1 till så jag vet att hon dricker så mycket som hon vill. hon har även vattenkopp som jag vet att hon dricker ur.

min föredrar hink, helt klart!
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

;)man kan väl ha både och visst man vet ju inte hur mkt vatten hästen får i sitt med vattenkopp,jag kör med hink
 
Sv: Vad tycker ni är bäst?!

Vattenhink för att jag ser hur mkt hästen har druckit, samt för att min dricker hellre och mer i hink är i vattenkopp.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·
Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 732
Senast: Fille
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 136
Senast: Oknytt
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 240
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp