Vad tycker ni är bäst?!

B

**BORTTAGEN**

vi har vattenkoppar i vårt stall.. men det är många som säger att vattenhink är bättre, för då ser man ungefär hur mycket hästen har druckit under natten.. vad föredrar ni? :confused:
 
tycker att båda delarna är bra för har man vattenkopp slipper man bära vatten varje dag, men det fryser lättare coh man ser inte lika lätt hur mycket hästen har druckit!! men har man hink så fryser det inte lika lätt...fast dte blir jobbigare att bära varje dag!
 
En mindre bra sak med vattenkoppar är att trycket i dom kan vara för dåligt.. Om så är fallet hinner hästen tröttna innan den har fått i sig tillräckligt med vatten.. Men å andra sidan så behöver man inte skyffla ut tre gånger så mycke halm som egentligen behövs för att hästen har sparkat ut tre-fyra hinkar med vatten bara för att den har bestämt sig för att hinken egentligen är en fotboll.. (vilket mina hästar gör) Kanske jag som är en trög matte som inte fattar att vattenhinkar egentligen är fotbollar, precis som att vissa dagar så ÄR faktiskt torra löv en flock sabeltandade tigrar..... :D
 
Jag litar på att min häst dricker så mycket vatten som hon behöver. Om jag skulle märka att det är mindre kiss än vanligt i boxen, om hon beter sig konstigt på något vis eller är uttorkad (när man nyper tag i skinnet) så hade jag förstått att hon inte dricker vad hon ska, men till dess det händer så litar jag på att hon fixar det.
Just nu måste vi dock ha spannar eftersom ledningarna till kopparna har frusit, och jag avskyr det för hästen välter jämt ut det.
(Nu har jag hängt hinken i ett grimskaft, och det verkar funka ok men hon kommer inte ner lika långt i hinken eftersom handtaget står upp och är i vägen.)
 
Jag har båda delarna, hink + vattenkopp. Framför allt nu på vintern när det kan frysa i vattenkoppen.
 
En vattenkopp skall ge minst 8 liter/min för att det skall vara tillräckligt för en häst.
Risken är annars att hästen tröttnar på att dricka ,innan den fått i sig tillräckligt,törsten släcks för tidigt.
Jag föredrar att veta hur mycket hästen druckit under natten.
 
Jag tycker bäst om vattenkopparna (bekvämt), men hästarna föredrar hink.....och vad gör man inte för sina kära vänner :smirk:
 
Jag tycker personligen att vattenhink är att föredra då jag vill kunna se snabbt om hästen inte dricker som den ska.
Alla hästar i mitt stall har både kopp och hink och alla hästar föredrar hinken. Min rör knappt koppen alls.
Visst är det lite mer pyssel med hinkar m,en som nån annan sa. Vad gör man inte för dessa hästar :)
 
tycker att hinkar är bäst. då vet man att hästen dricker.
jag har både vattenkopp och hink i boxen. vet att hon dricker ur båda men i perioder är det bara hinken som duger och då får jag ställa in två. märker man om hinken är snustorr.
 
Personligen föredrar jag hink, men jag vattnar bara 1-2 hästar också så det har viss betydelse i frågan...

Vill man ha vattenkoppar gäller det, förutom att vattenmängden/ minut räcker, att det inte fryser. Vill man ha koll på vattenförbrukningen finns mätare att installera.
 
Hink helt klart! vattenkoppar behöver man ju, förutom det ni redan sagt tidigare, rengöra nogrannt varje dag.. Det blir mycket bakterier i stillastående vatten!
 
Hink helt klart! vattenkoppar behöver man ju, förutom det ni redan sagt tidigare, rengöra nogrannt varje dag.. Det blir mycket bakterier i stillastående vatten!
 
Jag föredrar hink. Men trots det så har jag vattenkopp :(
Jag går ständigt omkring och oroar mej för att han ska få i sej förlite vatten, för att det ska vara så smutsigt i den (trots att jag tvättar ren den ofta). Men så får han hink med vatten hela tiden när jag är i stallet också, och han verkar inte må dåligt, så det går nog bra.. Men man måste ju få oroa sej ändå.. :crazy:
 
Mina hästar har båda delarna.
Och jag märker att det ALLTID är slut i hinken när jag kommer till stallet. Fast koppen fungerar.
 
Jag föredrar vattenkopp.
Jag kollar mina hästar för utorkning och om inte annat hör man ju när de dricker.
Sen vet jag att det alltid finns vatten.
Just nu har jag hinkar och de är ofta slut på morgonen och då har de ju stått utan vatten.........men till våren fungerar vattenkopparna då vi fått allt material.
/Cetzy
 
Hink!

Våra hästar har hink som alla ska fylla på men det sköts tyvärr inte så bra så de är alltid jättetörstiga när man kommer :mad:

På sommaren har de badkar och det finns vattenkoppar i alla hagar.
 
Hink.Min kuse har svårt att trycka ned mulen i flärpen då är hon hellre utan vatten.Knäppt va!
 
Vi har vattenkoppar, men ställer även in en hink vatten för att han föredrar att dricka ur den. Småponnyerna har bara vattenhinkar.
 
Min häst har hink. Det finns vattenkopp i boxen men den är "instängd" mellan fönstergallret och väggen och då måste hon ställa sig med rumpan mot dörren och det gillar hon inte. hinken står i ett däch och hon har aldrig vält den. Lite arbete får man räkna med när man håller på med hästar. :banana:
 
Nu på vintern har våra hästar tyvärr inte vatten i hagen, så nu blir det absolut två hinkar i boxen. Det räcker bra till henne. Hon har vattenkopp oxå, men jag har testat henne och hon verkar inte orka "vänta" på vattnet i den. Serverar man vatten i hink är hon nämligen väääldigt törstig. Till sommaren får jag se hur jag gör. Då är de ju mesta tiden av dygnet i hagen och då med badkar.

Hinkarna är ju bara att hänga upp, så blir det inget spill i ströt. Det finns bra som är platta i "ryggen" och då blir inte handtaget i vägen. Annars finns det ju spec hinkhållare att skruva upp. Kanon! :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 713
Senast: Fille
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
13 815
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp