Vad tycker ni är ett bra pris på den här hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förutsatt att du vill ha en häst som är säker på foten och lulla runt i skogen med, samt tycker det är kul att rida in hästar, hade jag nog hostat upp lite till. Jag tycker det låter som en spännande korsning. 17.000?
17 000 för en häst utan pass?
 
Förutsatt att du vill ha en häst som är säker på foten och lulla runt i skogen med, samt tycker det är kul att rida in hästar, hade jag nog hostat upp lite till. Jag tycker det låter som en spännande korsning. 17.000?

17 för en sådan häst??

No wonder de flesta hästar ligger ute på fantasisummor..

Alltså, felet folk gör anser jag iaf är att man kan inte alltid tänka på hästens sk ursprung..man måste tänka på nuläget vad gäller hälsa + skadehistorik, papper i ordning, utbildning, ålder, kondition på den individuella hästen inte vad ev föräldrar åstadkommit då de allra flesta är medelmåttor och blir inte mer än så.

Bara för att föräldrar är/varit bra hästar finns det inget som säger att avkomman någonsin kommer bli det för att människan inte lyckats förvalta den..
Helt orlimligt då i mina ögon att lägga enorma summor för att man "tror" att hästen kaanske blir så fantastiskt bra som man tror, utan det betydelsefulla borde vara var hästen står i dagsläget, iaf är det ett vettigt tänkt om man ska tänka prissättning om man nu inte gärna vill lägga fantasisummor på grisen i säcken.

Som i detta fallet med en väldigt udda korsning dessutom som inte innebär fördelar precis.
 
Senast ändrad:
Och vill man få till realistiska priser på vettigt hästmaterial på marknaden ska såna här hästar kosta typ ingenting.

En aspekt till är att många vill försöka "få igen" så mycket pengar som möjligt på hästen. Men alla borde känna till att vill man tjäna eller spara pengar är det inte häst man ska hålla på med..Då ska man ha något riktigt unikt, som inte riktar sig till svenssonmarknaden.

Marknadspriserna är helt skruvade. Dock en fördel i många fall också då det fortfarande tycks vara köparens marknad och för många är det guldläge att pruta enormt och fynda..En del ska liksom ha 60.000 för en häst som stått i hagen i 3 år för att föräldrarna var såå bra..eh
 
17 för en sådan häst??

No wonder de flesta hästar ligger ute på fantasisummor..

Alltså, felet folk gör anser jag iaf är att man kan inte alltid tänka på hästens sk ursprung..man måste tänka på nuläget vad gäller hälsa + skadehistorik, papper i ordning, utbildning, ålder, kondition på den individuella hästen inte vad ev föräldrar åstadkommit då de allra flesta är medelmåttor och blir inte mer än så.

Bara för att föräldrar är/varit bra hästar finns det inget som säger att avkomman någonsin kommer bli det för att människan inte lyckats förvalta den..
Helt orlimligt då i mina ögon att lägga enorma summor för att man "tror" att hästen kaanske blir så fantastiskt bra som man tror, utan det betydelsefulla borde vara var hästen står i dagsläget, iaf är det ett vettigt tänkt om man ska tänka prissättning om man nu inte gärna vill lägga fantasisummor på grisen i säcken.

Som i detta fallet med en väldigt udda korsning dessutom som inte innebär fördelar precis.
Jag håller helt med dig om prisbild i sak, men jag är lite svag för udda korsningar. Och fördelar kan det absolut innebära, om man vill ha en skogsmulle.
 
Jag håller helt med dig om prisbild i sak, men jag är lite svag för udda korsningar. Och fördelar kan det absolut innebära, om man vill ha en skogsmulle.

Jag menar inte att hästen behöver räknas som värdelös men i prisättningssammanhang bör den ligga på en väldigt låg summa iom dels udda kombination av ras som inskränker enormt på användningsområde och att hästen har en väldigt oklar bakgrund och den är inte ens utbildad, nada.."en häst" bara.
 
Det finns hästar som säljs till ett högre pris än 17 000 och den nya ägaren får ordna pass. Det viktiga här tycker jag är i vilken status hästen är i dagsläget, om den går igenom en veterinärbesiktning. Kan ju bli en jättetrevlig häst :)
 
Det finns hästar som säljs till ett högre pris än 17 000 och den nya ägaren får ordna pass. Det viktiga här tycker jag är i vilken status hästen är i dagsläget, om den går igenom en veterinärbesiktning. Kan ju bli en jättetrevlig häst :)

Finns det så många passlösa hästar när det är lag sedan 2005?
Tänker att det borde vara korkat att lägga ut sin olagliga häst på försäljning bara sådär.
Eller är det unga hästar, föl?
 
Tycker att hovarna kanske kan vara det största problemet. Eventuellt inte verkad ordentligt hela livet, och då kan man ju fundera på vad hästen ev har för hov- och benproblem som följd av detta. En ORDENTLIG veterinärbesiktning kanske blir avgörande för om man ens vill ta sig an hästen...
 
Finns det så många passlösa hästar när det är lag sedan 2005?
Tänker att det borde vara korkat att lägga ut sin olagliga häst på försäljning bara sådär.
Eller är det unga hästar, föl?
Det är förvånansvärt många som slarvar med det. De senaste två hästarna jag köpte ( 2011 och 2012) hade inte pass utan det ordnade jag direkt jag fick hem dem. Den ena renrasig, den andra korsning.
 
Det är förvånansvärt många som slarvar med det. De senaste två hästarna jag köpte ( 2011 och 2012) hade inte pass utan det ordnade jag direkt jag fick hem dem. Den ena renrasig, den andra korsning.

Undrar hur folk vågar..ett par jag känner till fick böta närmare 15.000 för att de inte hade pass på sina hästar vid en kontroll..dumt
 
Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men jag är så dålig på pris o vill gärna veta vad ni tycker är ett bra pris för henne. Lite fakta om henne, de är då ett sto tror hon är 3 el 4 år. Hon är född i januari så vet inte om hon fyller 4 eller har fyllt. Hon är en american curly korsning, med kanske 25% islandshäst o curly o kanske kan vara något mera ägaren va lite osäker på vad för korsning hon exakt är. Hon är född hos de jag lånar henne av, men hon är ej hanterad o ej utbildad något. Vet inte hur mycket hon är verkad i hovarna men de måste fixas till. Hon har ej pass o är ej registrerad el vaccinerad el försäkrad. Hon är snäll att hantera men bufflig o kan små nafsa men som sagt hon Är helt grön i princip allt. Så vad tycker ni är ett bra pris för henne? Har tänkt själv vad jag vill he men vill veta vad ni andra tycker är ett bra pris.

Alltså, vet inte uppfödarna hur gammal hästen är??? Född i januari??? Seriösa uppfödare brukar inte vilja ha föl i januari med tanke på vårt klimat. Kanske islandshäst??? Kanske något annat???:banghead: Du vet inte hur hästen är verkad. Hur länge har du haft hästen? Verkning bör ju ske var 8:e vecka mist. Med tanke på vad du skriver så hade jag inte gett ett öre över 5 000 kr om ens det.
 
Hon föddes i jan, de visste inte att stoet var betäckt fast den hade blivit betäckt hos dom med deras egen hingst, eller de har flera så man kan inte va helt säker,på att de är den dom tror de är. Vet inte hur noga de har vart med foder o avmaskning o sånt, men tror inte de har vart så niga med de. Vet att de brukar få bal i hagen vintrarna o va på bete somrarna en del av den alla fall. Hovarna är nog inte verkade så ofta, har en valack därifrån som sägs vara stoets pappa o hans hovar ser hemska ut, stoets ser lite bättre ut, men de måste verkligen fixas till. Stoet är nog D ponny, kanske kring 145? Ca. Hon ska va 3-4 år, men ser inte färdig ut i kroppen, fast hon kanske ska se ut så som hon gör. Jag har haft henne kanske 1 månad, o jag har avmaskat båda valacken o henne för tyckte de såg ut att kunna ha mask o enligt ägaren så var de inte avmaskade så fixade de. Hade även fixat en som skulle komma o verka hovarna, men de ville inte ägaren hon sa att de fixar de själv. Ska ha dom båda till sept, har de som sällskap till min Häst. Börjar tveka lite om att köpa henne faktiskt :/ ville mest bara köpa henne för att hon ska få göra något annat ön att kanske få skrota i en hage, men vill ju inte betala hur mycket som helst för de.
 
Du kan nog inte bara låta hästarna gå vanvårdade (ingen hovvård, osv) hos dig. Risken finns väl att du åker dit om det blir koll på hästarna? Antingen får du nog ta hand om dem eller skicka hem dem igen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 813
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp