vad tycker ni gör jag rätt?

annie_cool

Trådstartare
Detta har jag tänkt på ett bra tag. Jag vet att hingstar är lite knepiga att hantera men har man rätt kunskap och tillit så går det ju bra och så klart handlar det ju om rätt uppfostran .Men ni som har hinsgtar hur hantrar ni dem på det bästa sättet? Jag ar en hinsgt dock så han lite väl hingstig men han får bra med kärlek och sällskap han är inte så gammal 3 år så han är ung .Han är just nu under träning som att lära sig saker som att uppföra sig mot alla . Han kan gå med ston men går just nu ensam men har bra koll på vad som händer.
 
Detta har jag tänkt på ett bra tag. Jag vet att hingstar är lite knepiga att hantera men har man rätt kunskap och tillit så går det ju bra och så klart handlar det ju om rätt uppfostran .Men ni som har hinsgtar hur hantrar ni dem på det bästa sättet? Jag ar en hinsgt dock så han lite väl hingstig men han får bra med kärlek och sällskap han är inte så gammal 3 år så han är ung .Han är just nu under träning som att lära sig saker som att uppföra sig mot alla . Han kan gå med ston men går just nu ensam men har bra koll på vad som händer.
Du kan självklart inte ha hingsten ihop med ston om det inte är så att ni vill ha föl.
 
Detta har jag tänkt på ett bra tag. Jag vet att hingstar är lite knepiga att hantera men har man rätt kunskap och tillit så går det ju bra och så klart handlar det ju om rätt uppfostran .Men ni som har hinsgtar hur hantrar ni dem på det bästa sättet? Jag ar en hinsgt dock så han lite väl hingstig men han får bra med kärlek och sällskap han är inte så gammal 3 år så han är ung .Han är just nu under träning som att lära sig saker som att uppföra sig mot alla . Han kan gå med ston men går just nu ensam men har bra koll på vad som händer.
Varför är syftet med att han är hingst?

Självklart kan de flesta hingstar gå med ston men resultatet blir oftast föl.

Det finns ingen chans att uttala sig om du gör rätt eller inte, du har skrivit mycket lite om vad du gör.
 
Detta har jag tänkt på ett bra tag. Jag vet att hingstar är lite knepiga att hantera men har man rätt kunskap och tillit så går det ju bra och så klart handlar det ju om rätt uppfostran .Men ni som har hinsgtar hur hantrar ni dem på det bästa sättet? Jag ar en hinsgt dock så han lite väl hingstig men han får bra med kärlek och sällskap han är inte så gammal 3 år så han är ung .Han är just nu under träning som att lära sig saker som att uppföra sig mot alla . Han kan gå med ston men går just nu ensam men har bra koll på vad som händer.
Hingstar är hästar dom också, bara att vissa kan vara en aning skarpare än andra och det är kanske därför en aning viktigare att vara konsekvent på ett annat sätt.

Dom flesta hingstar kan gå med ston utan problem, dock ska man nog undvika det om man inte vill ha stona betäckta.
 
Extra viktigt med bra uppfostran och gränser, inte för att hingstar nödvändigtvis måste vara skarpare än ändra hästar utan för att fostran ska sitta även när hormonerna slår till. Extra medvetenhet om situationer som kan uppstå och hur man undviker alternativt tar sig ur knepiga situationer.

Jag är hyfsat nybliven hingstägare och ovanstående är råd som jag har fått av erfarna hingstägare när jag har frågat.
 
Sorry för att jag inte har hunnit svarat men har haft mycket att göra just nu. Han är just nu snäll i all hantering har inte märkt nått att han vill göra mått dumt ekler har tedens att gå på. Att betäcka. Då.
 
Sorry för att jag inte har hunnit svarat men har haft mycket att göra just nu. Han är just nu snäll i all hantering har inte märkt nått att han vill göra mått dumt ekler har tedens att gå på. Att betäcka. Då.
Det är ju helt omöjligt att veta om han klättrar på stona om det inte är så att ni har koll på dem precis hela tiden dygnet runt.
 
Nej en hingst bör verkligen inte gå med ston, även om du tycker att du har koll. Även du måste ju sova och jag har svårt att tro att du sitter och tittar i hagen hela dagen ;)
 
Nej en hingst bör verkligen inte gå med ston, även om du tycker att du har koll. Även du måste ju sova och jag har svårt att tro att du sitter och tittar i hagen hela dagen ;)

Varför inte?

Att det inte fungerar alltid är jag väl medveten om men en vettig hingst kan mycket väl gå med ston den ska betäcka eller dräktiga ston.
 
Är han hingsten intresserad av ett sto som han delar hage med ett tag så är stot mest troligt redan dräktig med hingsten i fråga.
 
Jag håller på att uppfostra honom det går framåt men vist är han som han är. Han kan ju testa en så klart just nu jobbar vi med att ta det lungt och att inte bita folk och så klart att inte rusa över en som han har tendens att göra om han får chansen till det.Jag har ju Hjälm vid all hantering av honom då jag vet att de kan vara lite svåra.
 
Jag håller på att uppfostra honom det går framåt men vist är han som han är. Han kan ju testa en så klart just nu jobbar vi med att ta det lungt och att inte bita folk och så klart att inte rusa över en som han har tendens att göra om han får chansen till det.Jag har ju Hjälm vid all hantering av honom då jag vet att de kan vara lite svåra.
Du, om du verkligen har hästen är det dags att ta hjälp, att ha en 3-årig hingst som springer över folk och bits är överkurs, de bitarna borde han lärt sig (eller snarare inte fått lära sig) för länge sedan.
 
Jag håller på att uppfostra honom det går framåt men vist är han som han är. Han kan ju testa en så klart just nu jobbar vi med att ta det lungt och att inte bita folk och så klart att inte rusa över en som han har tendens att göra om han får chansen till det.Jag har ju Hjälm vid all hantering av honom då jag vet att de kan vara lite svåra.
Du måste söka hjälp, det kan bli riktigt farligt!
 
Varför spara han som hingst? Kastrera så slipper du förhoppningsvis mycket bekymmer i framtiden!! Men vissa beteenden kommer ändå att vara kvar iom att han är så pass gammal.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 657
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 746
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp