Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Vet inte om jag är SÅ islandshästkunnig... Tänker mig att man hellre kan korsa fram en ny tunnare ras, och behålla islandshästen som den är, grov och stark... Tycker mig se slankare och slankare avelshästar... Gillar inte det riktigt... Jag tycker en islänning ska vara kort, satt och grov... Jag vet en islandshingst som nästan ser ut som en greyhound... Mycket vacker förvisso.. men det känns som om man avlar bort det som en gång var det utmärkande för rasen... *suck* jag kanske inte ens borde uttala mig.. vad vet jag? :smirk:
 
Jag ser inget fel i att de försöker avla fram en ny ras så länge som det sker systematiskt och efter mål. Dock så tycker jag att man skall fortsätta värna om islandshästen som egen ras och fortsätta hålla stamboken stängd för individer av annan härstamning.

Jag var nere på Aegidienberg 1998 och vad mycket vackra hästar jag såg. Hann med att se en aegidienberger ridas och den var fin, skulle kunna ätnka mig en :d
 
Sv: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Jag håller med Skuggi...
Man borde värna om den "kraftiga" islandshästen.
Sen har jag inget emot de "nya" islänningara, de är vackra.
Men jag tycker att den kraftiga typen ska finnas kvar!! Jag gillar den bäst. :P
 
Sv: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

tråden är ju inte helt ny. Orginalinlägget är skrivet 26/8 2003 och rubriken hästraser finns inte kvar här på Buke. Förmodar att det handlar om Aegidenbergerhästen.

/Malin
 
Sv: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Tack Malin, hade inte lagt märke till datumet faktiskt. Får Googla och se vad jag hittar ;) .
 
Sv: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Jag vet för lite för att ha någon åsikt egentligen. Men såvitt jag förstår så korsar de islandshästar med Paso Finos. Det kan nog vara bra så länge man behåller tölten/fino/corto/largo i hästarna. Nu kan det ju vara min missuppfattning förstås men jag har fått för mig att "fino" är extremt "kort tölt", "corto" är ungefär "arbets- mellantempo tölt" och "largo" är ungefär detsamma som "ökad tölt". Men kanske har jag fel? Är corto och largo 4-taktiga eller hur rör sig hästarna egentligen?

Det jag har emot hästarna är att de nog blir lite större än islandshästarna och jag gillar personligen små hästar. Däremot kan man ju tänka sig att Aegidienbergarna lättare kan anpassa sig till varma klimat som tex södra Europa, Sydamerika, Australien, södra Asien etc och det kanske är nödvändigt för att sprida gångartshästarna i världen. Kanske borde vi ha särskilda grenar för dessa hästar på VM för islandshästar? Kanske borde det vara VM för gångartshästar med skilda klasser? (dvs även Tennesse Walking Horse, Paso Finos etc...)

För just nu känns det för mig som en omöjlighet att hålla islandshästar i tex Sydafrika. Rasen är helt enkelt inte lämpad för det och skulle man som gångartsintresserad hamna där pga jobb så får man nog börja rida Paso Finos, Aegidiensbergers eller något liknande.
 
Sv: Re: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

skuggi skrev:
Vet inte om jag är SÅ islandshästkunnig... Tänker mig att man hellre kan korsa fram en ny tunnare ras, och behålla islandshästen som den är, grov och stark... Tycker mig se slankare och slankare avelshästar... Gillar inte det riktigt... Jag tycker en islänning ska vara kort, satt och grov... Jag vet en islandshingst som nästan ser ut som en greyhound... Mycket vacker förvisso.. men det känns som om man avlar bort det som en gång var det utmärkande för rasen... *suck* jag kanske inte ens borde uttala mig.. vad vet jag? :smirk:

Jag håller med dig! Men jag tycker att både och skall finnas. Det är det ensidiga urvalet som irriterar mig!
 
Sv: Re: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Derivata skrev:
Jag ser inget fel i att de försöker avla fram en ny ras så länge som det sker systematiskt och efter mål. Dock så tycker jag att man skall fortsätta värna om islandshästen som egen ras och fortsätta hålla stamboken stängd för individer av annan härstamning.

Jag var nere på Aegidienberg 1998 och vad mycket vackra hästar jag såg. Hann med att se en aegidienberger ridas och den var fin, skulle kunna ätnka mig en :d

Jag håller med! De låter intressanta! Men vi har redan 13 islänningar och får 3 föl till våren, så jag avstår nog ett inköp. Dessutom är de väldigt dyra. Ett föl kostade 75000 för 10 år sedan...
 
Sv: Re: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

Någon som kan förklara lite mer om skillnaderna mellan islandshäst och aegidienberger? Känner mej dum som frågar men men..
:crazy:
 
Sv: Re: Vad tycker ni Islandshäst kunniga om detta?

krafla_ skrev:
Någon som kan förklara lite mer om skillnaderna mellan islandshäst och aegidienberger? Känner mej dum som frågar men men..
:crazy:

Den senare är en medveten korsning av islandshäst, paso fino och någon annan töltande ras, för att få fram en större "islandshäst" som är viktbärande och passar storväxta karlar. Det är Walter Feldtman som ligger bakom denna idé och som lyckats få den godkänd som egen ras för kanske 15 år sedan eller mer?! Kan inte exakt tidpunkten. Fölen är eftertrakatade och bokade långt i förväg samt dyra...
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Samhälle Vilka är bra, vilka är gratis och vilka är kanke inte gratis men definitivt värda pengarna? Helst polistiskt obundet Är intresserad av...
Svar
11
· Visningar
445
Senast: Kadi
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 465
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp