Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Jag har inte läst men ang alkohol och vara förälder, vi turas om! ;) Det är alltid någon av oss som är i princip nykter om vi inte är någonstans där vi måste köra. Då är alltid någon helt nykter. Jag tar gärna ett glas vin till maten, men sen inte så mycket mer. Och jag tror inte att barn mår dåligt av att äta middag ihop med sina föräldrar och deras vänner och att de vuxna dricker vin till maten. Men jag tror inte att det är så bra att ta med sina barn på ren fyllefest, men det tycker inte jag är så kul överhuvudtaget så det har vi inga problem med. ;)
 
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Mina barn har aldrig sett mig packad. De har sett mig salongsberusad och de har sett hur sjuk jag kan bli dagen efter (får nästan alltid värsta sortens migrän när jag har druckit). De har sett andra vuxna vara fulla och otrevliga och de är självklart ganska läskigt, men det är nog en viss skillnad när det inte är ens egna föräldrar.
 
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Hmm, det är tänkvärt och det hon beskriver är ju ganska extremt. Men visst, jag är lite ambivalent i frågan. Men en av oss håller oss alltid nykter om vi är på fest. Sen händer det att vi dricker vin hemma och blir lite lulliga, men inte mer...

ska vi på stor fest där det lätt blir för mycket, så ordnar vi ofta barnvakt.

Mitt barn har sett mig både berusad och bakis... Men inte den senaste tiden, vilket nog beror på att jag själv har funderingar kring hanteringen av alkohol i samhället över lag. Jag upplever att konsumtionen har ökat radikalt, och det är i princip alltid ok att ta sig ett glas vin när andan faller på, oavsett dag eller tidpunkt... Jag är inte säker på att jag tycker det är så bra precis...
 
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Mina barn har aldrig sett mej berusad, och jag ämnar inte låta dem gör det heller. Däremot ser dem mej dricka alkohol när vi har gäster, är borta osv. Jag vill att de ska lära sig att man kan dricka alkohol utan att det måste bli fylla. De har sett andra fulla och vi har pratat om det, dvs konsekvenserna av att man inte kan reglera sitt alkoholintag. Detta angagerar mej för jag träffar så många barn i jobbet som far illa av föräldrarnas drickande.

merman
 
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

break_a_leg skrev:
http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20040920_A_Metro.pdf

Läs kolumnen på sidan 5. Vad tycker ni? Jag tycker faktiskt att det var bra skrivet! Förhoppningsvis har situationen förbättras sedan den som skrev insändaren var liten...

Själv tillhör jag kategorin som blivit rätt torr sedan jag fick barn.

Tänkvärd krönika! :bow:

men inte behöver man ha upplevt vad krönikören beskriver för att tänka sig för när det gäller barn.

Själv tillhör jag det mer extrema släktet. Jag har ideal som jag tror på och det skall mycket till för att jag ruckar på dem.

Jag dricker inte själv och det finns ingen alkohol i vårt hus. Jag vill att barnen skall se att det går utmärkt att leva ett bra liv med umgänge, vänner och familj utan alkohol. jag vill inte att de skall få för sig att alkohol sätter guldkant på tillvaron. Guldkant sätter man själv på tillvaron!

För mig kunde de förbjuda alkohol imorgon om de hade lust. Jag ser ingen mening med det och alltför många barn råkar illa ut...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om alkohol och föräldrarollen?

Ja, jag är ju militant nykterist, en sån som går och sprejar ner folkölsburkar på Konsum med mitt budskap :)
Nä, men in i detta hus kommer ingen alkohol. Därmed inte sagt att jag tror att mina barn kommer att avstå - jag var inte heller nykterist förrän i vuxen ålder. Det är ett ställningstagande jag har, för att jag tycker alkoholen orsakar så mycket elände. Jag vill helt enkelt inte vara delaktig i det genom att stödja försäljningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 636
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp