vad tycker ni om att...

M

miffogreta

... dra ut kattens klor?
jag såg på ett djurprogram på animal planet att dom föredrog att dra ut klorna på en misse när den inte kunde vara lugn! :crazy: :smirk:

Jag tycker att har man en katt som går loss på inredningen kan man först testa att klippa klorna, funkar inte det skulle jag omplacera den om det var möjligt. jag skulle för allt i världen inte ta bort klorna helt!! jag tycker att det är hemskt!
 
som mig då med andra ord :) utrota dom som är för det där! :bow:
 
ALDRIG om jag drar bort klor på en katt.
dom skall klippas eller funkar inte det så
borde den omplasseras till ett hem der den kan gå ute,typ
på landet eller en gård.
 
Med tanke på att det enligt Amerikanska djurskyddsföreningen oftast innebär att katten har smärtor långt efter "avkloningen", i värsta fall hela livet så tycker jag det är förkastligt. Dessutom använder ju även innekatter klorna till att tex. krafsa i lådan, så lite klor måste de ju få ha, kan inte vara skönt att krafsa med bara tassen.
 
Ruskigt rent ut sagt!
Katter behöver ju sina klor för att känna sig säkra, krafsa i lådan och så.
Man borde dra ut naglarna på de som är för sådant! :devil:
Om en katt håller på och förstör och klöser på allting så trivs den antagligen inte med något och då får man se till att komma på varför och göra något åt det!
 
Vidrigt, vidrigt, vidrigt! :mad: :devil: :crazy:

Jag vet att det är rätt vanligt förekommande i USA, men samtidigt så är det rätt gott om idioter som djur tyvärr. :mad:
 
Jag tror inte att det är vanligt i USA längre - även där debatteras det ju.

Och hur som helst skulle det knappast gå att hitta en svensk veterinär som gick med på att göra det.

Fast för mindre än två år sen såg jag en annons i min morgontidning om ett par omplaceringskatter - utan klor :mad:. De KAN ha varit importer - men troligare är väl att nån idiot till veterinär här gjort det.

mandalaki
 
Blir arg när jag läser detta. Fattar inte varför man ska plåga katten så...

Vi har varit tvugna att "dra ut" (operera bort) en klo på våran ena katt när hon hade en infektion i klokapseln. Fast då har man ju en anledning att ta bort en klo...men det var hemskt att se och gick inte snällt till. Tur att stackars katten var sövd och fick medicin sen mot infektionen.
 
Det är inte bara så att man drar ut klorna
man amputerar yttersta falangen, d.v.s. hela
den yttersta benbiten som klon (nageln hos
människan) sitter på.
Det är olagligt i Danmarka och jag kan inte tänka
mig att det är lagligt i Sverige.
 
Det är olagligt i hela Europa, och Californien förbjöd det förra året, som första delstat i USA.

Det är helt förkastligt! Man amputerar tåspetsen, katten har ofta fantomsmärtor resten av livet, komplikationer är mycket vanligt, och katten utvecklar ofta beteendestörningar, tex bits eller kissar utanför lådan...
 
Tyvärr så är det fortfarande vanligt i USA. Jag har kontakt med många amerikanska kattmänniskor och declawing ses som något naturligt av många amerikaner. Att veterinärer sedan propagerar för det gör ju inte saken bättre, vanligt folk litar ju på veterinärer. Ofta föreslår veterinären declawing i samband med kastrering. Djurägaren vet oftast inte ens vad ingreppet innebär förutom att klorna tas bort. Att det är hel yttersta "fingerspetsen" som tas bort vet man inte. Och vilka följder ingreppet kan få i form av fantomsmärtor, beteendeändringar (aggressivt beteende) och andra komplikationer vet man ingenting om och man tar inte reda på det heller för man litar på att veterinären vet vad h*n gör och att det är rätt.

Debatten om huruvida man skall tillåta declawing i USA går het, men ingen jag har talat med tror på förbud (amerikanare har ju någon slags fobi mot förbud).

Oavsett hur det blir med detta i USA så förstår jag inte att man kan utsätta sitt djur för något dylikt. Katten är född med klor, kan man inte acceptera att en katt klöser skall man inte ha katt. Klösning är ju något väldigt grundläggande naturligt för en katt. Är man mer rädd om sina möbler än om sin katts hälsa skall man nog inte ha katt (faktiskt ett väldigt vanligt skäl till varför katter "declawas").

Jag är oerhört glad över att det är förbjudet att utföra detta ingrepp (såvida inte medicinska skäl föreligger) i Sverige.
 
Jag vart så chockad när jag såg på.. hmm... akut veterinärerna tror jag när Dr. Fitzgerald (eller nått) sa att dom tyckte att det var det bästa alternativet om inte kloklippning funkade :eek: jag tycker annars att han är ruskigt bra, men dom orden sänkte honom hos mig! :mad:
 
Ja, jag har sett det avsnittet tidigare ett par ggr, tror jag, och mår lika illa varje gång. :crazy: :p

- Oh, min lille pojke vill inte sluta bita på naglarna och jag vet inte vad vi ska ta oss till. Det ser så illa ut.
- Då föreslår jag att vi förhindrar beteendet genom att ta bort dem. Det gör inte ont när det väl är läkt och han kan inte bita på dem mer. Vi klipper helt enkelt bort yttersta fingerleden istället så är problemet löst! *ryyys*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 650
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 982
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 438
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp