Vad tycker ni om denna foderstat?

D

Dundret

Har räknat på Hippocampus men litar inte riktigt på det, men enligt det är det bra.
Så vad tycker ni?
Hösilaget innehåller:
56% ts
5,6 Mj
25 smrp
2 ca
1,3 p
0,5 Mg

Han är hbl, lite tunn men börjar blir rundare, svårfödd. 163 cm och väger väl 560-570kg. Lätt/normal dressyrträning 2-3ggr i veckan á 20-40min, 1-2 ggr tömkörs.
Han får:
14-15 kg hösilage
1,3 kg Krafft lucernpellets
300 g vetekli
100g kornkross
3 dl hippo foderjäst (250 g?)
10 g Vitafor strong mineraler
1 mått BioMag (3,3 g Mg)

Enligt hippocampus är kvoten 6,15.. Han har förra vintern stått på en kvot på närmare 7 och nån gång 8 men då bara magrat ännu mer och blivit senig och stressad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat?

Det låter ju rimligt! Jag skulle vänta och se hur den reagerar i hullet.
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat?

Okej tack, han har blivit ännu rundare nu. Han har även alltid varit insjunken bakom sista revbenen. Men det börjar fyllas ut nu. Tror det är foderjästen, han har aldrig fått det förr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 376
Senast: lady_vip
·
T
Foder & Strö Alla tre är araber, runt 150 cm höga Silage TS 72 Sm.rp 44 Mj 7.3 Ca 3.8 P 1.4 Mg 0.7 K 14.8 Sto f.89 Något överviktig nu...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Timpa
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 407
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
1 916
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp