Vad tycker ni om hästmarknader?????

P

Pirayan

Var pá jätte stor hästmarknad i tisdags. De hade femhundra hästar mer i ár än vad de hade förra áret, sá ni kan ju tänka er hur mánga hästar som fanns där....
Det var friesare i alla áldrar, flera hundra. Det var shettisar överallt, det fanns hur mánga varmblod som helst, t o m en jätte fin fölis med papper, efter French buffet xx-Ahorn.
Ja, det fanns mánga faktiskt till synes trevliga hästar, och endast nágra fá riktigt illa skötta. Mánga hästar var t o m knoppade.
Givetvis undrar man ju varför bra hästar skulle säljs där, men mánga uppfödare kom med alla sina ársföl av tuigpaard KWPNs körhästar.
Det sorgliga är ju bara att de flesta som blir kvar......gár till slakt. :cry:
Det var hjärtskärande att se, sá det blir nog inget besök nästa ár. Nu har jag i alla fall varit där.
Vad tycker ni om hästmarknader?
M V H Lotta
 
Har aldrig varit på någon, men jag tycker att det verkar hemskt. Tycker inte att det är rätt sätt att sälja hästar på.
 
har aldrig vart på en,men vart är den du va på? skulle gärna vilja gå på en å köpa en häst som är frisk men som kommer gå till slakt,typ varmbloden..! :(
 
Det finns nog inte mánga marknader kvar i Sverige p g a djurskyddslagen.
Den jag var pá ligger i Holland.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Hade aldrig köpt häst så själv för det hade varit alltför mycket till att köpa grisen i säcken. Kanske är det så att de bra hästmarknaderna börjar minska för att även de "riktiga hästmänniskorna" som fanns förr i tiden och som kunde enormt mycket mer än vi idag kan och minskat radikalt. De hästmänniskorna som köpte hästarna förr åt sitt herrefolk hade ett riktigt hästöga, men kunde säkert också bli lurade någongång.
 
personligen tycker jag inte att det borde finnas... är i så fall bättre med försäljnings stall...
 
Finns en del "försäljningstall" som inte är ett uns bättre än marknader/handlare, låter bara finare i folkmun. Finns fruktansvärda förhållanden i en del försäljningstall. Om inte stallet i sig så på de stackars krakarna som ska säljas. :cry: :mad:
 
Jo, det finns två stycken kvar, enligt SHV: www.shv.org. Klicka på "Hästmarknader". Usch, det var hemska bilder där.
 
Mm, visst är det hemskt :(
Men jag såg nu att artiklarna var ett par år gamla. Kanske har de lagt ner de marknader som var kvar? *hoppas* :bow:
 
jag vet att det var en för ett par veckor sen, i ulrike... :(
 
Jag har varit på en hästmarknad. Det var Hästveda marknad för ugefär 5 år sedan.
Och det var inte alls så hemskt som jag hade föreställt mej att det skulle vara........

Jag såg två hästar som jag tyckte synd om. En shettis med överbett (gigantiskt överbett) och en ponny som såg väldigt gammal (men överaskande välmående)ut.
Med risk för att få alla marknads motståndare mot mej nu så var det inget större lidande jag såg där. Hästarna hade långtråkigt men alla hade mat och vatten och blev omskötta.

Då har jag sett MYCKE värre i handels stall jag har varit i. Rena skräck historierna som fick fortfarnade gör mej tårögd när jag tänker på det.
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

Vet ngn vart det finns hästmarknader? Har bestämmt för att åka dit och ta med någon hem. Pappa vill att jag ska köpa en kompis PRE hingst som hon ska sälja. Men jag vill hellre köpa en häst som inte har de möjligheterna att komma till ett sånt bra hem som hingsten kan komma till. Jag har redan en 9 årig New Forest som jag har haft i fem år. Och vill nu hitta en annan ung ponny elr häst som jag kan ta med mig. Känns vettigare att åka till en hästmarknad en att köpa en som kan komma till ett bra hem. Elr vad tycker ni?
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

Köp inte häst på marknad. Då bara uppmuntrar du till fortsatt verksamhet!
Dessutom - hur vet du vad det är du får med dej hem om du köper häst på en marknad?

Immer

PS. Tråden du grävde fram är nästan fyra år gammal. Det är nog nytt Bukerekord :cool:
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

När jag är äldre ska jag åka på en hästmarknad och köpa en till två illa behandlade hästar. Det känns bra att veta att man i alla fall har räddat nån..
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

Nu har det gått nästan fem år till och den har blivit uppgrävd igen...
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

Det gamla rekordet verkar därmed i.o.m. detta blivit slagit.
 
Sv: Vad tycker ni om hästmarknader?????

Jag har varit på en mindre hästmarknader/hästauktion två gånger och det var helt okej(hästarna slaktades inte om dom ej såldes)
Om det ska finnas hästmarknader tycker jag dom ska vara seriösa till 100%..
 

Liknande trådar

P
Hästvård Veterinärerna sa nej till ridning helt och hállet! Hon är dock ok som avelsmärr.... Jag red henne innan áterbesöket och hon kändes glad...
Svar
10
· Visningar
1 486
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp