Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

urkella

Trådstartare
Själv tycker jag han har blivit tjock :o Märkte idag när flugtäcket åkte på att han va bra mycket för tjock för gjordarna, och då har han ännu inte blivit släppt på betet ännu, detta täcke hade han på sig förra året så han e tjockare nu än vad han va under betet förra sommaren. Tidigare kunde man fodra honom hur mycket som helst utan han gick upp, snarare va han tvungen att få mycket mat för att inte gå ner sig i vikt. Han kommer gå på ganska kraftigt bete skog + vall senare, borde jag skaffa en green guard eller liknande till honom tycker ni ? Han går ute dygnet runt nu men då han går i vinterhagen fodras han med hö 4 ggr om dan, har minskat ner något kg på det med nu. Sedan hur tycker ni han ser ut muskel mässigt, han är under igångsättning nu (har skrittat honom 3 ggr) efter 6½ månads vila pga skada, så han är ju långt ifrån topp trim. Kanske ska tillägga att han är en valack på 4 år.

27592768.jpg


http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_27/27590000-27599999/640x480/27592769.jpg?0

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_27/27590000-27599999/640x480/27592770.jpg?0

Så här såg han ut förra sommaren
22722260.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Betydligt finare nu än förra året, utefter bilderna att döma. Tycker han är i utmärkt fint hull nu, däremot är det vettigt att tänka på hur du ska förhindra att han BLIR fet. Men hullet på den första bilden är utmärkt anser jag.

Musklingen ser ut som god hagmuskling, sådär ser mina ut ungefär när de konvalescentat i hagen.

Så, häst som är välmusklad efter det 'arbete' han gjort (gått i hagen) och i trevligt hull.
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Det tycker jag med. Han såg nästan lite mager ut "förra sommaren". Nu ser han helt perfekt ut i min smak :)
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

okey :) så jag ska försöka hålla honom som han ser ut nu då i hullet iaf :p
Fet ska han absolut inte få bli, tycker det finns inget värre än att se bålfeta hästar :o jo jättemagra då, men med hans känsliga pinnben så räcker det me dom kilona han kommer gå upp vid muskelbygge.
Har du någon erfarenhet av green guarden ?
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

jag tyckte han va ok förra sommaren, men fick dock fodra honom med lusern för att han inte skulle bli mager så hade velat ha honom någon stanns imellan då och nu :p
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Emellan då och nu är för magert med, jag tror du blivit lite miljöskadad. Du ska sikta på att hålla honom som han är nu. Han behöver inte gå ner, men inte heller upp.

GG överlistade min ponny, globus hinkmodell fungerar bra dock. Men väldigt olika vad olika hästar behöver. Fick du tillskottsfodra förra sommaren och han ändå såg ut som på bilden skulle jag vänta med betesbegränsare, han ska ju igång med och jobba, dvs förbruka mer än nu.

Vissa hästar blir helt enkelt aldrig feta heller, även om de går på bete som ger dem MASSOR mer än de fick under stallperioden.
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

jo tänkte vänta med betesbegränsare tills han släpps på vallen, så blir om 1-1½ månad om inte mer, våga inte ha det på honom bland massa träd och buskar. Har säkert blivit lite miljöskadad, då han aldrig varit så stor om magen som han är nu :p men man vänjer sig nog ganska snabbt :D
Innan blev han aldrig fet eller kan ju inte säga att han är det nu heller men i vintras åt han utan problem 17 kg hösilage och fick inte minska lilla kula på magen för det, så kan ju hoppas att han stannar i midjemått nu då ^^
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Jag tycker inte du ska sätta på betesbegränsare förrän du ser att han går upp för mycket på betet.

Jag tror inte du kommer behöva den, men sätt på den OM det behövs. Inte förebyggande.

Den här herrn gick på rent klöverbete. Han är liksom din svårfödd, men det där klöverbetet gav honom ändå betydligt mer än stallperioden. Som synes blev han inte fet ändå, jag tror inte han KAN bli fet, det är helt enkelt omöjligt för honom att äta så mycket mat ;)

Så, begränsa inte bete 'för säkerhets skull', vänta och se! Jag tror inte du kommer behöva någon greenguard/liknande.

(Har ingen bild rakt framifrån tyvärr, men han får inte ens kalaskula. Revbenen syns inte men känns bara man drar fingrarna över. Dvs alldeles utmärkt)

Thumbnail.aspx
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Tkr inte han ser tjock ut, och har han stått i 6 månader är det ju inte konstigt att han inte har spec mkt muskler. Men det rättar säkert till sig när han börjar komma igång igen :)
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Tycker din pålle är i jätte fint hull :)
Nu tycker jag min pålle har blivit i lagom hull :p Han har tappat ca 5 cm bak på magen, tyvär va det efter att kompisarna i grannhagen flyttat till sommarbete så han sprang ganska mycket i hagen i 1½ dag. För att han inte skulle tappa mer har vi öppnat upp till hans sommarhage me så nu går han ca 50/50 i sommar/vinterhage, dom sitter ihop. Han får fortfarande hösilage 4 ggr om danså han har lite att äta om han nu vill så vid grinden istället fär gå i sommarhagen. Så här ser han ut nu. Lite smalare men jag tycker han ser lagom ut nu iaf :)
27706857.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Hej. Tycker inte att din häst är fet. Välmående skulle jag vilja säga. Har haft samma funderingar som du då jag haft en häst stående 3,5månad pga skada. Det var under senvintern och av praktiska själ gick det inte att spärra av hagen för att ge min häst portionerat hösilage, hon fick fritillgång. ( Gott krut i hösilaget!) Du ska se att "tjockheten" fixar till sig av sig själv när du börjar motionera din häst igen. Själv kan jag nu börja se magmusklerna jobba på min häst de gånger hon jobbas från marken och känna revbenen. Man får även räkna med att det far en del muskelmassa under en lång viloperiod, så det är klart att hästen har förändrats. Men tjock? Nej, det kan jag inte påstå. Du ska se att det fixar till sig så snart hästen får regelbunden motion igen. Mitt tips där är lååånga skrittpromenader i raskttempo, det gör susen!

Lycka till!
 
Sv: Vad tycker ni om hans hull och muskler ?

Tänk på att omkretsen på magen inte säger allt. T ex en häst som äter mycket grovfoder kommer få större omkrets på magen. En häst som nyss sprungit mycket kommer ha en mindre omkrets osv.

Han är finare nu än förra året. Tycker han var för tunn förra året.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 345
Senast: Blubbis
·
  • Låst
Hästvård Vad tycks om denna skoning? Tacksam för åsikter :bow...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 072
Senast: Apprentice
·
Avel Jag letade efter en redan befintligt friesertråd men hittade ingen så jag startar en ny. Jag har precis blivit ägare till en...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
33 115
Senast: tindra
·
Körning :eek: Letade sele till min Am miniatyr och istället trilla jag över jordens fynd till welshen istället som inte alls skulle ha en sele...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Cita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp