Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om pitbullterriern?

Rosenblad

Trådstartare
Jag ska skriva en artikel för ett skolprojkt om pitbullterriern. Jag är jättenyfiken att höra era åsikter kring rasen - är ni för eller emot?

Äger ni eller känner någon som äger en, så skicka gärna ett PM till mig, för då är jag jätteintresserad att göra en intervjuv med er/han/hon! Tack på förhand!
 
Jadu.. jag tycker det är jättetrevlig hundar sålänge dom hamnar hos nån som begriper hur rasen fungerar. Tyvärr tycker jag inte att det räcker om man skaffar apbt i "gott syfte" utan man måste vara påläst om rasen och olika avelslinjer annars är det mycket lätt att man hamnar lite snett eftersom många naiva människor skaffar apbt och liknande raser i syfte att visa hur snälla dom kan bli och har ingen aning om vad som verkligen finns i skallen på hunden dom äger.

bra länkar:
Pb sidan
Pitbull.se
Sv Pitbullföreningen
 
En hund som tyvärr ofta hamnar i orätta händer. Tänk hur det var på Schäferfronten för många år sedan. Då var det de som var ilskna hundar som fick stå med pundarna på plattan typ. Usch.

Jag funderar alltid efter en eller två gånger när jag träffar en PB-liknande hund (jag kan inte skilja de alla raserna åt) Jag funderar alltid på vad det är för person som skaffat sig den. Är det en bra människa eller är det någon som skaffat sig hunden för att vara tuff. Är det den senare kategorin så har jag någon nojja att de skall släppa hunden på mina hundar *fånigt jag vet* Men jag är urrädd för att ngn skall kasta sig över de... Men hitills har det så klart aldrig skett :)
 
I rätt händer så är detta jättetrevliga hundar. Och då vi pratar om äkta APBT så är det en hund som älskar människor, stor som liten, och som faktiskt ofta går väldigt bra ihop med andra hundar om man socialtränar dem redan från början, de flesta blir det aldrig problem med överhuvudtaget. Problemet börjar ju när det dessa hundar hamnar i fel händer eller hos människor som inte har bra/eller ingen hundkunskap överhuvudtaget, samt att de flesta incidenter som inträffat har nästan aldrig handlat om äkta APBT utan blandraser.

Jag skulle rekommendera att du dels läser artiklarna som finns på www.pitbull.se (finns artiklar skrivna av bl.a. polishundförare som är väldigt bra), samt att det finns mycket annat läsnyttigt på den sidan.

Att APBT har blivit sådant hett mediastoff handlar som regel bara om att media ska sälja så mycket som möjligt. Att detta skulle vara en extra farlig hund är rätt patetiskt att säga då man likaväl kan säga att hundar med tänder är farliga. Detta är ingen nybörjar hund utan kräver hundvana liksom andra hundar av den starkare sorten, men ändå är detta en väldigt förarvek hund som ska uppfostras med mycket kärlek, och tack vare att den är avlad så pass länge att inte vara aggressiv mot människor så är det nog förvånandsvärt många som lyckas hantera denna hundras, kan vara därför som många mindre lämpade människor har en APBT eller liknande då de antagligen skulle ha mycket mer problem om de hade en annan hundras av den kalibern.

Detta att akta sig för möte av denna sort kan jag bara säga att jag aktar mig för de flesta medelstora-större hundraser då jag inte litar på deras ägare. Här i trakterna är inte PB vanligt men det finns en heldel andra hundar av lite olika raser som är mindre trevligt att möta (eller gå förbi deras hus) som har varit med om olika incidenter. Har kompisar vars hundar blivit skadade utav dessa men tro inte att det har stått något i tidningarna om detta, inte ens i lokaltidningarna, men skulle min lilla stjärna nysa på någon annan hund så skulle det säkerligen stå i tidningarna redan nästa dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 240
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp