Vad tycker ni om procenten?

Cha9

Trådstartare
Hur viktig är procenten på dressyrtävlingarna för er? Efter att ha läst flera inlägg om skiftande ämnen har jag förstått att 60% för flera av er är en "helig ko". Rider man inte på godkända procent har man inget i klassen att göra, eller så är inte hästen färdig osv. Eftersom jag själv tävlade mest under den "gamla" tiden då 5 = godkänt och 6 = tillfredställande:crazy: , och idag verkar som coach/tränare för många yngre förmågor både på ponny och häst så märker jag stora skillnader i sättet att se på tävling idag mot då.
Frågar jag eleven "hur gick det i helgen?" får jag oftast svaret "bra - jag fick 62%". Då brukar jag fråga "ja, men hur gick det egentligen, var hamnade du?"
Svaret jag får då kan ju nämligen skifta otroligt, tex: "Jag kom som tredjeplacerad", eller lika gärna "på 12:e plats, långt utanför placering".
Jag vet att procenträkningen är ett sätt att försöka likrikta dressyrtävlingar vid olika tillfällen och domare, men fungerar det verkligen så? Min erfarenhet är att det precis som "förr i tiden" finns domare som ligger lågt i bedömning eller högt och detta kan slå så oerhört när man räknar procent. För mig, kalla mig gärna gammaldags, är det en god insats att vinna en LA oavsett om man gör det på 59,88% eller 76%. Eller vänd på det, att komma sist i MSV på 61%, är det en bra ritt?
Procenten kan naturligtvis ge en indikation på kvaliteten på klassen, men inte alltid. Såg en lokal LB i ett granndistrikt där segraren hade runt 65% där jag kan säga att inte något ekipage hade haft över 60% i vårt distrikt, där konkurrensen är mycket hög/stor i lätta klasser.
Har också varit med om den glada 12-åringen som vunnit sin första LB, kommer hem överlycklig, men blir snabbt ledsen när "kompisarna" upptäckt att hon vann på endast 59% och trycker ned henne totalt..
Är procenten det enda man går efter idag?
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag gör inte det iaf, eftersom jag just börjat ut och tävla min unghäst. Jag är nöjd om vi presterat bättre än förväntat bara, eller gör en stabil ritt. Gärna bättre än gången innan. Jag försöker kolla var jag fått 'sämst' delpoäng istället och tänka att jag behöver träna mer på de sakerna, samt glädjas över de delpoäng där jag fått bra.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Personligen går jag inte särskillt mycket efter %, visst är det ju alltid kul att få höga poäng, men det är ju mer än en gång man kommit ut från banan och tycker att dåt gått skit men ändå får långt över 60%. Även samma åt andra hållet att man tycker det gått superbra o inte enns når upp till 60. Alla domare tycker ju olika och tycker om olika saker. Vissa dömer högt bara för att hästen har bra gång o kröker på nacken (aldeles för vanligt tycker jag), medans det faktiskt finns de som föredrar en duktig ryttare som rider ordentligt och faktiskt är samspelt med hästen.

Tillbaka till ämnet, jag tycker det finns aldeles för många som bara går efter vad domarn tycker, ibland kan man fråga någon "hur gick det?" och få svaret "jag vet inte, poängen har inte kommit än". Man borde lära sig känna vad som är bra och dåligt själv innan man ger sig ut på tävlingsbanorna.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Personligen går jag inte särskillt mycket efter %, visst är det ju alltid kul att få höga poäng, men det är ju mer än en gång man kommit ut från banan och tycker att dåt gått skit men ändå får långt över 60%. Även samma åt andra hållet att man tycker det gått superbra o inte enns når upp till 60. Alla domare tycker ju olika och tycker om olika saker. Vissa dömer högt bara för att hästen har bra gång o kröker på nacken (aldeles för vanligt tycker jag), medans det faktiskt finns de som föredrar en duktig ryttare som rider ordentligt och faktiskt är samspelt med hästen.

Tillbaka till ämnet, jag tycker det finns aldeles för många som bara går efter vad domarn tycker, ibland kan man fråga någon "hur gick det?" och få svaret "jag vet inte, poängen har inte kommit än". Man borde lära sig känna vad som är bra och dåligt själv innan man ger sig ut på tävlingsbanorna.

Nu kanske jag märker ord men om någon frågar mig "hur gick det?" om jag är på tävling, så skulle jag också svara "jag vet inte, poängen har inte kommit än." Om någon istället frågar "hur kändes det?" skulle jag svara hur det kändes, bra eller dåligt osv. Frågan om hur det gick (i tävlingen) skulle jag ju inte kunna svara på utan poängen i handen/ på resultat tavlan.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Alltså, det med procent är ju så himla missvisande när vissa domare dömer som om de snurrar på ett lottohjul där bakom bordet :devil: herregud, jag har sett ritter där hästen knappt gått i form och stuckit/varit okontrollerbar som ändå fått över 60% och städade trevliga ritter på runt 40% i samma klass :crazy: Eller där jag själv fått lägre poäng för betydligt bättre ritter osv, för samma domare olika dagar.

Så när någon säger att de fick si och så mycket poäng så frågar jag om jag får se filmen :devil: nää... skämt åsido, men det behövs betydligt bättre utbildningar/kontroller så nivån jämnas ut.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Procenten har ju blivit viktig för många ryttare som exempelvis försöker kvala till annan nivå eller SM. Där är det ju procenten som räknas och inget annat. Jag tror det är mycket därför det numera är så procentfixerat.

Men det finns också många domare som är fast i sexträsket och som ibland letar fel mer än förtjänster och då blir ju procenten därefter.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Visst spelar procenten roll, men man får ju ta den med en nypa salt. Alla domare är olika, och ska man titta på procenten bör man enbart jämföra med andra ekipages ritter samma dag. Dessutom gillar domarna olika hästar, jag har blivit både favoriserad när jag inte förtjänat det, och blivit rankad under ryttare som är självklart sämre.

Många verkar som du skriver tycka att man inte har i en klass att göra om man rider under 60%, och det är lite både och tycker jag. Antag att det är en tävling där LC, LB och LA finns. Jag har flera gånger sett ekipage komma och tävla i ENBART LB, trots att de där bara får runt 40%. I de fallen börjar man undra om LC är under deras värdighet eller om de bara har svårt att komma upp på morgonen :grin:. Om samma ekipage däremot tävlade både LC och LB skulla jag ha full förståelse för det. Mitt mål är att hela tiden rida i en klass där jag hör hemma och har i alla fall en liten chans till placering, och en klass som ren träning, där jag är glad om jag inte kommer sist.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Ang LC/LB.
Jag väljer hellre LB än LC för att LB passar min häst bättre. Även om jag inte får godkänt.
Vissa hästar går bra på lång bana, andra på kort. Vissa gillar när det händer saker hela tiden, andra vill ha det lite lugnare.
Jag tycker inte att skillanden svårighetsmässigt är så stor, mer som sagt att det är olika saker som passar olika ekipage.

Till sakfrågan.
Jag hänger upp mig en del vid %. Förmodligen för att vi på de senaste tävlingarna legat staxt under 60 - jag vill så gärna komma upp i godkända poäng.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag upplever faktiskt att dom flesta domarna dömer ganska jämt faktiskt, har bara stött på ett fåtal som dömer väldigt högt eller lågt.

Tycker procenten är ett mycket bättre riktmärke än att säga vilken placering man hamnade på, det säger ju ingenting, konkurransen kan man aldrig påverka.

Däremot är det ingen idé att stirra sig blind på procenten, bättre att koncentrera sig på känslan man hade under ritten!
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag sätter upp mål för mig och min häst. Att rida på 60% och över innebär att jag får ett "godkänt"kvitto på det arbete som jag har lagt ner.
Personligen vill jag rida på godkända % ett antal gånger innan jag går vidare till nästa klass.

Jag utgår ifrån att domaren ger mig en rättvis bedömning och att jag ska kunna använda mig av kommentarerna för att utvecklas vidare på ett bra sätt.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag kollar hellre på procenten än på vilken placering jag fick faktiskt. Nånstans säger ju procenten mer på vilken nivå man ligger i klassen än om man kommer 3a eller 9a.. Jag tittar oxå noga igenom protokoll efter tävling för att se vilka moment som behöver tränas mer på...Jag tävlar egentligen bara mot mig själv och att försöka förbättra mitt resultat från förra ggn och utifrån det sätter man upp nya mål att nästa gång ska jag försöka nå....t ex 60% i den klassen....
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Det beror väl lite på av vilken anledning man är ute på tävlingsbanan. Just nu är ju jag och min 4-åring ute och miljötränar på tävling. Då är placering och procent inte jätteviktiga, jag är tvärtom inställd på att komma sist i resultatlistan, kommer vi sedan högre upp i startfältet så är det bara ett plus. Det vi istället tittar lite extra på är som några andra redan har skrivit vad vi kan förbättra. Väljer ut ngt delmoment som vi har övat mycket på sedan förra tävlingen och som vi försöker få bättre poäng på. Tex fri skritt som har gått från en 6:a till 7:a, 8:a 7:a (sista gången väldigt trött pålle). Även att vi inte ska ha ngn 4:a har varit ett mål för oss, som vi hade första gången (missade lite på första galoppfattningen). Annars är det viktigt för oss att Danne inte spänner sig på tävling, han är väldigt känslig för ljud så det är lätt hänt. Även här gör vi stora framsteg. Sedan blir man lite extra glad att se lägsta procentsatsen på tävling som är 51,??% och högsta på totalt fyra tävlingar (sista tävlingen) som är på 58,4% det blir ytterligare ett bevis på att man är på rätt väg :banana:
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Procenten tycker jag bara är viktig för att se vilken nivå domaren ligger på. Om den som vinner ligger på 75% och jag har fått 52% så drar jag slutsatsen att domaren hade en hel del synpunkter på min ritt. Men om den som vinner har 60% och jag 52% ja, då har det varit ganska ok i alla fall. Eller får man se det som att domaren tyckte att alla var ganska mediokra.
Det viktigaste tycker jag är att domaren och jag är överens, alltså där jag känt att det gick bra ska domaren gå upp lite och där jag känner att jag misslyckats ska h*n gå ner. Sedan tycker jag att kommentarerna är viktiga, de kan förklara en siffra och hjälpa mig att bli bättre nästa gång.
Jag håller också med att de här "sexdomarna" är för tråkiga. Vad man än gör så får man en 6:a. Trist.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Nu när jag rider häst så tycker jag att bedömningarna är väldigt lika. Har ridit 5-6 tävlingar på två olika hästar i år och det har inte varit några extrema avvikelser. Visst ibland ligger domaren lite lågt, ibland lite högre men inte något som jag egentligen reagerat på. Ena tävlingen fick jag 69% i LB och nästa 61%, var andra placerad båda gångerna. Men jag red sämre andra gången, ritten var inte lika bra. Då är det klart jag ska ha mindre betalt.

På ponny var det annat. Där kunde det variera mellan 55-70 procent mellan likvärdiga ritter. Det var inte roligt.

Just med kval är det ju vitkigt att procenten hålls någorlunda. Fast jag kan nog tycka att får man 61% i en klass där kvalgränsen ligger på 62% skadar det nog inte att bli kvar i den lägre klassen ett tag till, även om domaren ligger lite lågt. Så tänker i alla fall jag som inte har bråttom någonstans med mina hästar. Har iof inte heller kommit upp i de klasserna där man kvalar, på stor häst. Jag kanske har en annan inställning då.

En annan sak är att jag tycker att de riktigt bra ekipagen ligger stadigt i sin procent, de är lättbedömda. Sen finns det ekipage som har både starka, men också mer framtonade svaga sidor och då kan domarna nog resonera lite olika.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag reagerade på det här med procent häromdagen på en tävling, visserligen bara en klubbis LB, men ändå. Min vän vann tävlingen, men var ändå lite missnöjd. "Jag blev ju inte ens godkänd!" sa hon och berättade att man skulle ha 60% för att vara godkänd. Det hade jag ingen aning om. Men om man nu vinner en klass med under 60%, betyder inte det att domaren har gett väldigt låga poäng? Hur går det annars ihop? :confused: Dum fråga kanske men jag vill lära mig :D Iofs så kanske ridskoleekipage på en liten klubbis inte är nog duktiga för att uppnå 60%, men det kändes lite märkligt. Nu kan jag inte säga vad hon fick för procent, men det var ganska nära 60 tror jag.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

KL
Jag måste bara inflika en grej. Alla säger ju att man ska komma över 60% för att "räknas" som godkänd. Men ända sen jag började tävla dressyr så är det 50% som är godkänt. Om man kikar på hur poängen skall sättas så är 4= ej godkänd 5= med tvekan godkänd 6= godkänd. 5 är ju godkänd om än med tvekan så då tycker ju jag att rider man ett program och hamnar över 50% är du godkänd. Sen tycker väl inte jag heller att man ska stirra sig blind på % för det är väl känslan som räknas:)
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag tycker att själva känslan är det viktiga, ibland så har det inte känts så bra, men jag har ändå fått över 60 procent, medan vissa gånger har det känts riktigt bra och så har jag "bara" fått kring 50-55... Mycket beroende på vad just den domaren tittar på, om den gillar min häst eller ej.

Det som däremot är tråkigt är det nämnda "sexträsket" som verkar vanligt. Betyget 5 betyder som någon tidigare sa "med tvekan godkänd"
Betyget 6 betyder "godkänd"
Betyget 7 betyder typ "ganska bra"
Betyget 8 betyder "bra"

Och då undrar man ju hur i hela friden ska man göra för att få ca 75 %... alltså ganska bra- bra ridet... det är väldigt sällan.
De gånger jag har legat på 65-67% har jag ju varit supernöjd! Men det är ju inte ens "ganska bra" i snitt enligt bedömningen.

Det är ju det som är så tråkigt med dressyren, och då är det viktiga att gå på känslan, lära sig läsa kommentarerna på rätt sätt för att förstå vad som blev fel i just den ritten. Och vill man ha bra betyg så måste man tänka på att vad domaren (och andra) ser är ofta inte samma som vad man själv känner, och utifrån det försöka förbättra rörelserna.

Men jag gillar dressyr ändå :)
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag reagerade på det här med procent häromdagen på en tävling, visserligen bara en klubbis LB, men ändå. Min vän vann tävlingen, men var ändå lite missnöjd. "Jag blev ju inte ens godkänd!" sa hon och berättade att man skulle ha 60% för att vara godkänd. Det hade jag ingen aning om. Men om man nu vinner en klass med under 60%, betyder inte det att domaren har gett väldigt låga poäng? Hur går det annars ihop? :confused: Dum fråga kanske men jag vill lära mig :D Iofs så kanske ridskoleekipage på en liten klubbis inte är nog duktiga för att uppnå 60%, men det kändes lite märkligt. Nu kan jag inte säga vad hon fick för procent, men det var ganska nära 60 tror jag.

Är det låga procent betyder det ofta att kvaliteten på hela klassen var låg. Jag tror faktiskt inte domaren satte lägre poäng än vad din kompis förtjänade, brukar snarare vara tvärtom på en klubbis att domarna dömer väldigt snällt för att dom vet att det ofta är orutinerade ryttare som tävlar för första gången.

/Camilla
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Det är ju också så att ju högre upp i klasserna man kommer ju mer rutinerade och säkra är även domarna. Oftast, alla kan göra »fel« ibland.

Min erfarenhet är att man ligger hyfsat lika i procent mellan tävlingarna på samma nivå och häst. Att variera mellan 3-4%, t ex 64–68%, är knappast konstigt heller då en eller ett par missar i rörelser med koeff. kan slå ganska hårt. Och även om man rider exakt lika (vilket man ändå inte GÖR) så får man acceptera den skillnaden mellan olika domares individuella tycke och smak. Att däremot bli bedömd 58% – 64% är mindre ok, då det ena inte alls är godkänd ritt.

Med andra ord – jag tycker procentsiffran är mer intressant är placeringen. Om jag rider på 67% och ändå är oplacerad ÄR jag nöjd. En gång vann jag en nationell MsvB-någonting på 58% – DET var inte så roligt och bra. Det sade en del om både min ritt och mina konkurrenters...

Ligger man ofta under 60% i en klass tycker jag man ska gå ner i klass, alternativt låta bli att tävla en tid. Vi har nog stora klasser ändå.
De nya kvalsystemet t ex till regional MsvA är ju för att förhoppningvis slippa en del under-60%-ekipage som istället bör rida msvB ett tag till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp