Vad tycker ni om "torr-barf"?

Ainon

Trådstartare
Vad tycker ni om "torr-barf" fodrena?
De är väldigt popullära här i danmark men jag har aldrig träffar någon i sverige som fodrar med det.

Vad skulle ni säga om det här fodret? (som då är ett torr-barf foder)
Ingredienser: Tørret lam, tørret laks, kartofler, lammefedt, fersk laks, kartoffelstivelse, ærter, lakseolie, lammelever, timian, merian, persille, salvie, oregano, hørfrø, jordskokker, taurin, havtorn, tørrede æbler, gulerødder, tomatpuré, spinat, grønne bønner, lucerne, lecithin, løvstikke, hyben, kamille, marietidsel, burre-snerre, brændenælde, brombær, hindbær, blåbær, solbær, hyldebær, aroniabær, hvidtjørn, ginseng, havsalt, byggræs, bukkehorn, anis, mynte, morgenfrueblomst, læge-stokrose, tranebær, mineraler, vitaminer, DL-Methionin, probiotiske bakterier (Fructooligosaccaride FOS og MOS mannan-oligosaccharid), Yucca Schidigera ekstrakt, L-carnitin, beta-caroten
Alt sammen naturligt konserveret.
og 100% allergivenlig.

Vitaminer: Vitamin A 13500 mg/IU, Vitamin D 900mg/IU, Vitamin E 500mg/IU, Thiamin (B1) 6,5mg/kg, Riboflavin (B2) 15,5mg/kg, Pantothensyre (B5) 40mg/kg, Niacin (B3) 21mg/kg, Pyrodoxin (B6) 3,5mg/kg, Folinsyre (B9 1,4mg/kg), Biotin 205mg/kg, Vitamin B-12 85mg/kg, Cholin 180mg/kg, Taurin 0,34%

Mineraler: Calcium 2,51%, Fosfor 1,33%, Kalium 1,0%, Natrium 0,39%, Magnesium 0,14%, Jern 74mg/kg, Kobber 11mg/kg, Mangan 30mg/kg, Zink 120mg/kg, Jod 5,5mg/kg, Selen 0,18mg/kg

Aminosyrer: Arginin 2,3%, Histidin 0,6%, Isoleucin 1,12%, Leucin 2,05%, Lysin 2,1%, Cystin 0,49%, Methionin 1,2%, Methionin-Cystin 1,15%, Phenylalinine 1,10%, Threonin 1,7%, Trypthopahn 0,39%, Valin 1,60%

Typisk analyse:
Råprotein 30%
Råfedt 18%
Fiber 3%
Råaske 10%
Kalcium 2,51
Phosfor 1,33
Fugtighed 8%
Kulhydrater 25%
Udnyttede energi 3.590 kcal/kg
Omega 6 fedtsyrer 4%
Omega 3 fedtsyrer 1,5%
 
Sv: Vad tycker ni om "torr-barf"?

Ser ut som ett jatte bra foder. Inga egentliga utfyllnader med sad och skrap. Det ar faktiskt inte sa langt fran det foder jag anvander ... men jag har inget lamm till min tjej.:p
 
Sv: Vad tycker ni om "torr-barf"?

Jag har aldrig ens hört talas om torr-barf. Vad är det för märken som har sånt? Hur fungerar det? Det är ju inte "biologiskt anpassad RÅ föda" om det är torrfoder. Jag menar, försvinner inte principen lite om det är ett torrfoder? Vad är skillnaden på det där och på t.ex. Orijen? *oinsatt*

Om jag skulle stå med det där i handen skulle jag nog mest undra om min hund verkligen behöver alla dom där ingredienserna. Men visst skulle jag hellre prova det än något spannmålsbaserat. Men jag förstår fortfarande inte grejen med att ge det där istället för att barfa på riktigt eller ge ett foder som Vom og hundemat som väl är så nära barf man kan komma utan att barfa själv. Fast jag kanske missar nåt? :p
 
Sv: Vad tycker ni om "torr-barf"?

Håller med, BARF är det deffinitivt inte.
Sen kan man undra varför det är så många olika örtkryddor i o vad potatis stärkelsen skall vara bra för.

Fö finns det inget foder som är 100% allergivänligt.
 
Sv: Vad tycker ni om "torr-barf"?

Tror de kallar det barf eftersom det inte är värmebehandlat, bara torkat. Många använder det för att de har inte frysplats till vanligt barf och för att det är smidigare både för de själva och om någon annan har hand om hunden.

Googla på "TØR-BARF" så finns massor med trådar och sidor om BARF med olika märken och dyligt. Finns även ett danskt märke som heter EasyBARF (http://www.easybarf.com/)
 
Sv: Vad tycker ni om "torr-barf"?

Ser fodret ut som torrfoder? Eller är det bara alla ingredienser torkade i en påse, typ som müsli (blandat med torkat kött) eller så?

Tycker i all fall att det låter intressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp