Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

GardenAngel

Trådstartare
Har en liten dispyt med min familj då vi har olika uppfattning om våra islänningars foderstater. Vad tycker ni om foderstaterna och vad ger ni era hästar?

Nu under vinterhalvåret har de fått ca 1liter havrefri musli och nån näve lucern + 6kg hö (som jag tycker är av tarvlig kvalitet.).
Vi har en stor 5åring som rids någon gång i vecka om han har tur och en 13åring som jag rider mest, han går kanske 3-5ggr i veckan. 5-åringen är inte slutmätt, men han ligger på kanske 147-148cm och 13-åringen på ca 142cm.

Dom var i vintars båda extremt omusklade, unghästen för att han inte rids, men jag tycker den andra lägger på sig dåligt, även om han har fått lite muskler nu.. Innan dom började få mer bete så var de båda väldigt tunna tyckte jag och resten i stallet, men familj hade inställningen: "Ja, men den här foderstaten hade förra ägaren och vi kan inte tillräckligt för att se om våra hästar ser ut att må bra." - ungefär.

Jag vill ge hästarna betfor, mineraler och ev en del korn, men har fått avslag från familjen..
Jag har fått höra att 13-åringen tydligen blev "tokig" av betfor, har aldrig hört något liknande, men kan det ligga något i det? Det är annars väldigt fogliga hästar som inte känns som att dom har någon livsglädje kvar, kan det bero på fodringen tro?

5-åringen har även svårt att äta lucern och större knäckebrödsbitar, familjen tror att han tycker det är äckligt, jag funderar på om han har ont i munnen. Tror även att han kanske doppar höet i vattenkoppen på natten..


Så, vad tror ni om dessa foderstater?
Och såklart, vad äter era hästar, hur tränas dom och hur stora är dom?

Hälsn. Lina.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det är ju alldeles omöjligt att säga något utan att göra en analys av grovfodret, dvs höt.

Men det låter onekligne som att de får för lite protein, det är av det som muskler byggs.

Först hade jag analyserat höt och vid behov gett först och främst proteinrikt kraftfoder, tex lucern eller Hippo Alfa.
Protein är inte farligt, det är en nödvändighet för att bygga muskler och hålla hullet, även vid bantning.
Unghästar, dock räknar itne jag en 5 råing dit, behöver ofta fram på vintervårkanten extra energi för att inte gå ur sig, likaså ston som fortfarande går med sina föl.

Så :

Analysera först och ge kraftfoder utefter det.
Men det bästa är att köpa ett tillräckligt bra hö så slipper man kraftfoder, bara lite mineralar och kanske lite "gott i hinken! :)

Ang att han verkar ha svårt att äta hård mat.....kan vara tänderna, lika bra att kolla upp, speciellt på en 5 åring.

Lycka till !
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Glömde ge exempel på hur jag fodrar.

har mest unghästar och dräktiga ston men först får de runt 7-8 kilo hö och de som behöver får ca 1-1½ kg Hippo Alfa åtminstonde 3-4 gånger i veckan, mera om det behövs.
Mineraler några gånger i veckan.

Ridhäst:
Lika mycket hö
500 gram Alfa
500 gram musli
mineraler ibland

Men sen är det ju individuellt oxå och beroende på hur mycket de rids.

Ska väl oxå medge att jag inte brukar ha analyserat grovfoder men ser och känner...
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Låter ju som att de skulle behöva mer protein, spec unghästar behöver ju protein för att kunna bygga upp sig och växa.

Jag skulle ha gett mer hö och om det behövs mer prova att ge mer lusern än någon näve... Sen provat korn lr något om de skulle behöva mer för hullet :)

Har ett fullblod på 160 cm, hon är 6 år och håller på att skolas om till ridhäst.

Nu går hon på gräs på dagen men får annars ca 20 kg hösilage med bra kvalité sen får hon ca 2,8 Liter betfor och ca 2,2 liter korn /dag för att hålla hullet.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Varför inte ge mer hö om du inte tycker hullet är ok?
6 kg är inte så speciellt mkt, där kan du gott öka flera kilo.
Förstår heller inte poängen med att ge 1 liter müsli? :p
Släng pengarna på något vettigare (mer hö, mer lucern?) eftersom ni ändå inte vet om det behövs.
Testa att blöta lucernet.
Finns ingen anledning att lägga på massa kraftfoder om du ger så pass lite hö!

Tänderna bör kollas minst en gång om året, på yngre/äldre hästar ännu oftare!

En häst ska heller inte se omusklad ut bara för att den inte rids!

Mina pållar (Fjord 139 cm 24 år, korsn 152, 13 år - ingen rids) får ca 10 kg hö/var just nu + lite gräs ca 8 h /dag.. Resten går på bete.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Ger du växande unghästar och dräktig ston 7-8 kg hö?
Hur små är dom hästarna?
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Jag antar att cowgirl73 har islandshästar då det var där jag först postade tråden, så egentligen ville jag ha svar från islandsryttare, men moderator har flyttat tråden.

Måste kommentera ditt inlägg som jag kände lite som ett påhopp, kanske inte var menat så, men det var så det kändes att läsa det. Hade du läst mitt första inlägg ordentligt hade du sett att jag har försökt få min familj att ändra hästarnas foderstater, men utan resultat, det var då jag postade tråden för att se vad ni tyckte och om jag kanske fick medhåll eller var fel ute.
Men tack iaf. :)
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Ger du växande unghästar och dräktig ston 7-8 kg hö?
Hur små är dom hästarna?

Det är islandshästar och det är mkt bra hö, dock utan att ha analys på det utan vad min erfarenhet säger mig. Fast jag vet att det är omöjligt att säga utan analys men hästarna har hållt sig bra på det.

7-8 kg är minsta givan, de är ju en stor flock så exakt hur mycket varje häst äter kan jag inte svara på då de inte utfodras med höt individuellt.

Däremot kraffodret får de i egen box.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Jag tycker inte TS skall ge korn eller havre för den deln.

Lucern eller HIppo Alfa räcker långt till våra raggsockar :)

Men om du nu tycker höt är av dålig kvalitet så antingen analysera det eller köp något annat.

Det bästa är om isisar inte behöver äta kraftfoder alls.

Ett bra hö räcker gott och väl egentligen plus 1 dl mineraler några gånger i veckan.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Min egna häst, en ganska liten islandsvalack på 6 år, har bara gått på bete hos mig hittills (har bara haft honom en månad) men planen är att ge honom:

7 kg hö
6 dl korn
6 dl betfor
½ dl linfröolja
mineraler

Ger inte kraftfoder för näringens skull utan för att de andra hästarna i stallet får det, därför denna lilla mängd. Betforen är till för att linfröoljan och mineralerna ska slinka ner. Jag är egentligen av den sorten som tycker att ett bra grovfoder är nog till en häst som tränas normalt. Till en mager häst så höjer jag hellre grovfodergivan :) Skulle hästen inte äta upp grovfodret av någon anledning så kan man börja fundera över extra tillskott såklart.

Min förra hyrhäst, en reslig islandshingst på 4 år, fick följande:

6 kg hö med mycket bra värden
9 dl müsli
9 dl betfor

Jag försökte ge honom mer hö men han åt inte upp det.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det var inget påhopp, det var min tanke om saken.

Är inte hästarna i gott hull så måste ju en förändring i foderstaten ske (du skrev ju om kraftfoder, jag hävdar ökning med hö i första hand!)
Är ni oense i famlijen kanske alla behöver läsa på lite om foder.
Man kan ju aldrig ge hästen si och så mycket för att den "fått det innan".
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Okej, då förstår jag.
Blev lite förskräckt om du hade gett så lite till stora hästar. :angel:
(Man vet ju aldrig med folk ;) )
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Mina två ston, 11 och 19 år fick i vintras ca 10 kg hösilage med ts 70%. Lite beroende på väder och kyla. Det var lite dåliga värden på fodret så jag fodrade upp med Hestekraft. De rids 2-3 dagar/v. Den ena är liten, 127 cm och den andra är 134 cm. De kanske har lite väl mycket hull, men är inte tjocka.
De ska absolut inte se beniga ut. Det finns en del som verkar tycka att islandshästar ska se lite taniga ut med ryggar som takåsar. De verkar inte förstå att det är fel.
Men hur ska de kunna orka jobba och bära upp oss tunga ryttare om de inte har några rygg och rumpmuskler. Ryggen ska vara rund och ryggmusklerna ska bädda in ryggraden så den inte syns. Rumpan ska fyllig och rund. Revbenen ska kännas men inte synas.
Du kan inte få någon hjälp med foderstat av någon kunnig du känner?
Du behöver med all sannolikhet hjälp, både med att räkna foderstat och att övertyga familjen att hästar kräver mat. Mycket mat.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det bästa tipset jag kan ge är att ni köper en bra bok om foder, jag rekomenderar Hästens biologi av Christina Plank, det är en bra bok som tar upp det viktigaste man ska tänka på och hur man räknar ut en vettig foderstat.

Precis som du skriver är det fel att ge något "för att de har fått det förut" har förutsättningarna ändrats så måste ju maten ändrats.

Exempelvis fick mina hästar förrförra vintern fri tillgång på hö (vilket innebar 12-15 kg hö var, den ena på ca 400 kg och den andra på 500 kg) och lite krubbskrammel.
Medans de i vintras fick 10-12 kg hö för den store och 8-10 kg för den mindre och hur mycket kraftfoder som helst.
Varför? Jo för årets hö hade urkassa värden medans förra årets hade perfekta värden.
Förra året åt de hö med god aptit medans de i år inte åt alls samma mängd.

Hade jag fått göra något med dina foderstater så hade jag först och främst höjt hö mängden, de kan knappast få sitt tuggbehov tillgodosett av 6 kg hö.

Givetvis ska hö´t vara analyserat, annars kan man inte räkna ut en vettig foderstat.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det var en stor grabb (eller tös) du har :).

Går dina hästar i gräshage/bete nu? Om inte så skulle jag gett dem lite mer hö. Tarvlig kvalité? Vad betyder tarvlig? Är det dåligt så ge det inte.

Jag ger 4,5 kg hösilage (går i gräshage på dagen).
1/4 liter betfor.
Vitamintillskott.
Morötter.

Hästen är 5 år, rids ca 4-5 dagar i veckan, mest ut i skogen eller ridvägar, en dag på ridbanan, ibland lektioner. Är en liten tjockis, men börjar bli bättre. Har musklat sig bra. Är ibland snubblig, men oxå där börjar det bli bättre.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Som det låter får de för lite foder, framförallt protein. Om de inte ska gå på bete och du inte vill analysera höet skulle jag öka på det ordentligt. Gärna fri tillgång.

Min 13-åriga islandshästvalack får i regel bara grovfoder om värdena är bra nog, och under vintern har han fått 12-15 kg hösilage. Han är fin och välmusklad.

Ingen kritik till dig som faktiskt försöker få till en ändring, men det är en vanlig missuppfattning att islandshästar kan leva på i stort sett ingenting. 3-5 kg hö är inget ovanligt, och hur dessa hästar mår kan man fundera på eftersom de inte får tugga ens i närheten av hur mkt de skulle behöva. För att inte tala om hur svårt det blir att sätta muskler utan protein.

Jag var och tittade på en lösdriftsplats till mig häst, men där gav de 6 kg hösilage per häst och dygn. Och då var det en ganska stor flock så hur mycket var och en fick i sig är ju omöjligt att säga. Just när jag var där gav de på försök fri tillgång i en hage och de tyckte hästarna hade blivit förfärligt tjocka på de få veckor som gått. I mina ögon var de inte tjocka nånstans men muskelfattiga och uppsvällda runt magen. Och självklart åt de jättemycket när de väl fick mat så magarna var ju fulla med hösilage och då ser de ju runda ut. Men tjocka, nej. (Jag flyttade inte dit.)

Hoppas det ordnar sig med pållarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Jag tycker inte du ska ge kraftfoder för att de andra hästarna i stallet får det. Antingen så skulle jag sluta helt, förhoppningsvis så vänjer sig hästen fort och bråkar inte när de andra får eller så lägga morötter el dyl i krubban.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Varför ger du 1 dl mineraler några gånger i veckan? Och vilken typ?

En av fördelarna med att analysera höet är att man får veta mineralinnehållet också och då kanske du slipper köpa det vid sidan av. Eller får reda på vilken typ av mineraler de behöver.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Som det låter får de för lite foder, framförallt protein. Om de inte ska gå på bete och du inte vill analysera höet skulle jag öka på det ordentligt. Gärna fri tillgång.

Min 13-åriga islandshästvalack får i regel bara grovfoder om värdena är bra nog, och under vintern har han fått 12-15 kg hösilage. Han är fin och välmusklad.

Ingen kritik till dig som faktiskt försöker få till en ändring, men det är en vanlig missuppfattning att islandshästar kan leva på i stort sett ingenting. 3-5 kg hö är inget ovanligt, och hur dessa hästar mår kan man fundera på eftersom de inte får tugga ens i närheten av hur mkt de skulle behöva. För att inte tala om hur svårt det blir att sätta muskler utan protein.

Jag var och tittade på en lösdriftsplats till mig häst, men där gav de 6 kg hösilage per häst och dygn. Och då var det en ganska stor flock så hur mycket var och en fick i sig är ju omöjligt att säga. Just när jag var där gav de på försök fri tillgång i en hage och de tyckte hästarna hade blivit förfärligt tjocka på de få veckor som gått. I mina ögon var de inte tjocka nånstans men muskelfattiga och uppsvällda runt magen. Och självklart åt de jättemycket när de väl fick mat så magarna var ju fulla med hösilage och då ser de ju runda ut. Men tjocka, nej. (Jag flyttade inte dit.)

Hoppas det ordnar sig med pållarna.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
Kunde inte sagt det bättre själv!
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Jag fodrar med högkvalitativt hösilage upp till hästarnas proteinbehov och fyller sedan på med halm.
De går på strax under 50Mj och från runt 300g smbrp och uppåt.
I vindras så blev det 6 kg kösilage och 4 kg halm/häst.
Total mängt ts/häst 7kg.
Vilket är 2kg/100kg häst.

Och ja jag har haft hästar som blivit totaltokiga på bara några nävar betfor.
Jag skulle se det som en varningssignal på att hästen hanterar socker dåligt.
En av mina som blev tokig på betfor fick som gammal diabetes som gav fång vilket avslutade hans liv vid 30.
De andra tog slut av andra orsaker. (Benen på olika vis.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 521
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 220
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 219
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp