Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

S

Sasse_

Just sett en tråd under western där hobbles och dess användande diskuteras.

Vill höra åsikter från er som sysslar med NH, vad ni tycker om hobbles?
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Hmm.. är det såna där som man sätter på frambenen så hästen inte ska gå iväg så långt?

Tja.. jag tror ju personligen att en häst som man vant in på detta på ett bra sätt, säkert inte far illa av det. Det är ju också en risk att binda upp hästar, det kan ju bli skrämda och skada sig då med..

*hoppas jag gissade rätt på användningen nu då :angel:*
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Om du menar hobbling så ser jag inga problem med att använda det av rätt orsak, vid rätt tidpunkt och på rätt häst. Inget annat problem än att det är olagligt. ;)

För att klargöra, så "håller jag inte på med NH", däremot försöker jag leva Natural Horsemanship så mycket jag kan.

LIA
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Mitt förra sto var mkt nh tränat och blandannat "hobblad". Och det är jag överlycklig för!!

Det hände en olycka med en arg lösspringadne hingst in i hennes hage. Damen fick panik och forserade stängsel och rätt ut i skogen med 200 m tråd!
Trodde vi skulle hitta henne med sönderskurna ben mitt i skogen. På väg ut så möttes vi av henne lyckligt hoppandes fram med alla tråd om benen. Hon förstod att hon inte skulle komma loss så hon gjorde det bästa v allt och hopapde hem. Inte en skråma på henne.

Så visst är det kanon i vissa situationer om man tränar dom rätt med det!!:)
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Läste tråden under Western och ditt inlägg där tyder på att du inte riktigt förstått vad hobbling är.

Ursprungligen så hobblade man djur för att kunna ha dom lösa i skog och mark utan att dom för den skull kunde rymma. Det var och är alltså inte ett sätt att sätta fast dom!

Vi hobblar våra hästar (både bak resp fram och på olika sätt) i utbildningssyfte, just för att minska risken att dom tappar omdömet om dom skulle råka fastna någonstans. Min körhäst klev in i en dold taggtrådshög en gång. Jag såg att något blev fel, men innan jag hunnit fram hade hon lugnt och stilla lyft undan benen igen.

Många olyckor skulle undvikas om man införde obligatorisk miljöträning, inkl hobblingvarianter, på alla hästar.

LIA
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Läste tråden under Western och ditt inlägg där tyder på att du inte riktigt förstått vad hobbling är.

Ursprungligen så hobblade man djur för att kunna ha dom lösa i skog och mark utan att dom för den skull kunde rymma. Det var och är alltså inte ett sätt att sätta fast dom!

Vi hobblar våra hästar (både bak resp fram och på olika sätt) i utbildningssyfte, just för att minska risken att dom tappar omdömet om dom skulle råka fastna någonstans. Min körhäst klev in i en dold taggtrådshög en gång. Jag såg att något blev fel, men innan jag hunnit fram hade hon lugnt och stilla lyft undan benen igen.

Många olyckor skulle undvikas om man införde obligatorisk miljöträning, inkl hobblingvarianter, på alla hästar.

LIA

Jag tror nog mycket väl att jag förstått vad det användes till... Det förklarades ju dessutom rätt ingående i tråden, men jag är faktiskt ändå mycket glad för att jag inte tidigare stött på det någonstans varken i Sverige eller Norge eller i några av de hästkretsar runt om där jag varit!

Fortfarande förvånad över att en metod (som upprepade gånger nämnts som olaglig) tydligen uttövas så flitigt av er här på buke...?!?!?

Eller är det bara här på nätet där man är något så när anonym som det vågas erkännas!?

Ska på clinic för en western ryttare/tränare imorgon, ska nog fråga vad h*n anser om metoden, men h*n är rätt hård i sina metoder i övrigt... så där skulle jag efter dessa inlägg inte bli förvånad om det används flitigt!

Men när något nytt dyker upp, som inte faller en i smaken riktigt, då lär man ju få ifrågasätta... eller hur!?! Annars lär man sig aldrig något nytt... Och hur länge man än håller på, så kan man lära sig något nytt varje dag ;)

Men om metoden då är så bra, varför är den i så fall förbjuden? :p

Och varför har jag på 30 år inom den traditionella ridningen ALDRIG hört talas om metoden?!?! :devil::angel:

Först när jag börjat med western dyker den upp... och jag kan ju förstå behovet av användandet där för cowboyen på prärien, men i moderna häst sverige, ser jag inte så super stort behov av dyliga metoder!!! :cool:
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Men du förstod inte skillnaden mellan att använda hobbling när man lämnar hästen på bete respektive när man använder det i hästens utbildning och uppfostran?

LIA
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Fortfarande förvånad över att en metod (som upprepade gånger nämnts som olaglig) tydligen uttövas så flitigt av er här på buke...?!?!?

tror knappast att folk här på buke skiter i hagar osv och använder de istället utan folket tränar hästarna på att inte få panik om dom skulle fastna i nåt.

de är ju inte ens samma sak..de finns väl ingenting dåligt med att lära hästen att inte få panik såfort de fastnar nåt runt benen.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Och varför har jag på 30 år inom den traditionella ridningen ALDRIG hört talas om metoden?!?!
För att man ser på hästhållning på olika sätt? Det är mycket i den synen som skiljer sig mellan traditionell hästhållning och Natural Horsemanship. Även om en del säger att det inte är det.

LIA
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Det är mycket som hästsverige vill förbjuda bara för att de inte har någon aning om dess egentliga effekt. Det låter hemskt och illa så därför gör vi det olagligt.
Men det är ingen nyhet att folk inte tänker ett steg längre än att man bara binder ihop benen. De tänker inte 'Sen då?'


Sen handlar ju hästhantering och NH mkt om att få en så nöjd och samarbetsvillig häst som helst. Som man ska kunna göra vad som helst med, som inte ska vara rädd för så mkt osv. Jag som har haft flera unghästar utsätter dem för allt möjligt när de är små, man har bara igen det i en cool och nöjd häst som aldrig behöver oroa om vad som kommer bakom varje hörn.
För en trygg häst är = en tillfredställd häst. Och det gäller ALLT som kan göra den rädd/panikslagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

"Hobbling" var vanligt förekommande förr, så det är inte ngt nytt som kommit med westernflugan. Jag känner däremot ingen som sysslar med sånt längre och kommer inte ihåg vad det kallas för på svenska.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Just sett en tråd under western där hobbles och dess användande diskuteras.

Vill höra åsikter från er som sysslar med NH, vad ni tycker om hobbles?

Är inte hobbles förbjudet i Sverige!
I alla fall,är det förbjudet inom Travet!
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Ja, det är olagligt!

Ja men när man frågar varför så ''För att det bringar hästen obehag''.. Jaha? Och det finns det inte miljontals andra grejjer som gör, men som endå inte är i närheten lika förebyggande inför en eventuellt kommande olycka?
Jag förstår inte det:confused:
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Det finns en skaderisk och alltid folk som inte fattar bättre än att missbruka det, precis som det finns skaderisker att ha en häst bunden i några meter lina istället för att hålla den i en hage.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Vill någon vara snäll och tala om för en okunnig,hur andväns hobbles inom NH och varför?
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

de finns väl ingenting dåligt med att lära hästen att inte få panik såfort de fastnar nåt runt benen.

Fast det kan man ju lära dem på annat sätt.. Man behöver inte ta till olagliga metoder.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Vill någon vara snäll och tala om för en okunnig,hur andväns hobbles inom NH och varför?

Det används inte inom NH det är ett generellt sätt att lära hästar att inte få panik om dom trasslar in benen i någonting. Jag tycker att det är bra, om man gör det på rätt sätt. Men nu är det förbjudet här så då får man inte lära sin häst det. De anser tydligen att det är bättre att hästarna får panik och skär av sig senor den dag de fastnar än att de får lära sig.
http://www.youtube.com/watch?v=eR-4nawq0kk

Jämnför filmen med din fantasi bild av en häst som får panik för att den har fastnat med benen i eltråden..
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Det finns en skaderisk och alltid folk som inte fattar bättre än att missbruka det, precis som det finns skaderisker att ha en häst bunden i några meter lina istället för att hålla den i en hage.

Det finns en skaderisk i allting man gör med hästar. Är det inte bättre att kunna få förebygga den istället för att ha hästar som får panik dagen det väl händer?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 033
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 431
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp