Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni?

Jag tycker att hemsidan är snygg och innehållsrik, men bilderna med "ram" har inte riktigt samma lila nyans som bakgrunden och det är kanske inte så bra. På någon sida är det lite sidledsscroll också och det är jag allergisk mot. Möjligen kan man tycka att det är irriterande att bilden på sidan "Hästarna" åker åt sidan när man håller pekaren över "Maloeë..." Det problemet borde kunna lösas om man la bilden i en tabell och bestämde tabellens mått.
 
Jo, jag vet att bilden flyttas när man pekar på Maloeë, har försökt få en fast tabell, men det går inte (kollar du koden ser du att det är en tabell)
Den lila färgen på bilden ska vara samma som bakgrunden... det är eventuellt att när man sparat bilden som en jpg/gif så har den ändrats lite. Jag ser samma färg.

Vilken sida var det scroll på? Det har inte jag någon. Jag har 1024-upplösning, men sidan är anpassad för 800*600.
 
Jo, problemet med bilderna beror nog på att färgerna ändras när man sparar dem som .jpg eller .gif. Jag ser "bakgrundsfelet" på väldigt många bilder, t.ex. den understa av de små bilderna på menyn. Om du tittar noga, ser inte du också att det är "fel" bakgrund? Eller är det min dator som är nipprig? Om du vill komma runt problemet skulle du ju kunna göra det som nu är lila till transparent (då måste man iof spara som .gif, vilket inte är praktiskt med foton) eller helt enkelt byta bakgrundsfärg till den som används på bilderna.

Jag förstår att bilden redan ligger i en tabell, men jag förstår inte varför man kan öka bredden. :/ Jag försökte också öka bredden på den första cellen, men det gick liksom inte. Mysko.

Jag har upplösningen 1024*768 (?) och jag har sidledsscroll på sidan "Andra djur". (egentligen är det ingen scroll, men rullningslisten kommer fram iaf)
 
Sidan var väldigt fin och gullig, men den såg ut mer som en gullig privat hemsida än en sida för en verksamhet vill vara proffesionell. Innehållet var proffesionellt, men presentationen av innehållet var bara för gullig i min smak. Typsnitten i de stora rubriken var lite för snirkliga och väldigt många bilder var fluffiga i kanterna osv. Dessutom tyckte jag att det var svårläst med svart mot blått. Nu har jag var varit väldigt negativ ett tag, så här kommer det som är positivt. Sidan var lätt navigerad. Upplägget med mörkblått i kanterna och ljusare blått på området med meny och text var snyggt.

Jag ser också skillnader i det ljusare blått mellan menyn och texten. Skillnaden syns på alla sidor utom kontakt, aktuellt, startsidan och hästarna.

/Soapbubble
 
Okej.

Vad kan jag ha för färg instället för svart? Tycker inget passar... Har satt ljusgult på hästarna nu, som test.
Det är ägaren som vill ha den stilen i översta framen... Jag har försökt gör i vad jag tycker är snyggare (renare) stil, men det tycker inte hon är fint...
Igentligen ville hon ha hela sidan i lysblått :crazy: Men jag lyckades få göra en kompromiss och ha den mörka blå på kanterna och ljusare innanför... (hade velat ha ännu ljusare, men nej...)
Jag tog bort hästbilderna under hästarna, kontakt och aktuellt
Ska även ta bort bakgrunden, och bara ha färg där.
 
Den vitgula färgen på sidan hästar som du har nu tycker jag är mycker mer behaglig att läsa. Jag har inget mot många bilder eller bilder med fluffiga kanter. På min egna hemsida ( som är ganska ful ) har jag endel bilder med fluffiga kanter, så jag tycker inte det är fult men var sak har sin plats. Det ser gulligt men inte proffsigt ut.

Fast är beställaren nöjd, då är väl allt frid och fröjd eller?

/Soapbubble
 
Fast jag gillar inte den gula färgen... den är lite för ljus tycker jag, och så orkar jag inte ändra på alla 100 sidor... Så det får bli svart ändå :p
 
Det här är lite off-topic; men om du tycker att det är jobbigt att gå in på alla sidor så fort du vill göra en liten ändring i utseendet kan du ju använda stilmallar. Det blir ju mycket enklare om du använder sådana.

Själv gillar jag för övrigt svart. Helst ska det vara vit (möjligtvis ljusgul eller någon annan riktigt ljus färg) och svart text. Det där med färgkombinationer tror jag mest är en fråga om tycke och smak.
 
Snygg sida, lättnavigerad och lagom med information på varje sida. Dock tyckte jag att texten blev jobbig att läsa, det är aldrig speciellt bra att ha så mörk bakgrund och svart text. Sidan med Frieserhästar orkade jag inte ens läsa igenom hela för att det blev för jobbigt för mina ögon.
 
Men det är inte speciellt svårt att lära sig använda css.
På varje sida lägger du in det här mellan <head> och </head>:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mall1.css" title="style1">

Sedan gör du en stilmall i Anteckningar och sparar den som mall1.css När du i framtiden vill göra ändringar är det bara att gå in i mall1.css och göra ändringen så syns den på alla sidor sedan.

mall1.css kan t.ex. innehålla det här:

<!--p{font-family:verdana;font size:7pt;color:black}-->
<!--BODY {scrollbar-face-color: #eeeeee;scrollbar-highlight-color: white;scrollbar-3dlight-color: white;scrollbar-darkshadow-color:white;scrollbar-shadow-color: white; scrollbar-arrow-color: black;scrollbar-track-color: white;background-color:white}-->
<!--a:link{text-decoration:none;color:#B5B5B5}-->
<!--a:active{text-decoration:none;color:#B5B5B5}-->
<!--a:visited{text-decoration:none;color:#B5B5B5}-->
<!--a:hover{text-decoration:none;color:black}-->
<!--input{background:#B5B5B5;font-family:verdana;font-size:8pt;color:black;border-style:solid;border-width:0}-->
<!--textarea{background:#B5B5B5;font-family:verdana;font-size:8pt;color:black;border-style:solid;border-width:0}-->

(mall1.css innehåller mao exakt samma sak som du nu har mellan <style type="text/css"> och </style> i <head>-taggen.)
 
Men måste man inte skriva in på varje sida vad som ska vara vad? Eller förstår den själv att rubriken ska vara större?
Och så måste jag väl ta bort alla färg och storleksbestämmelser som redan finns på sidorna
 
Själva finessen med CSS är att man slipper gå in på varje sida och ändra, men en förutsättning är såklart att man inte har bäddat in en massa style sheets i koderna. Har man skrivit <font... o.s.v. kan jag tänka mig att allt det ignoreras om man har lagt in CSS, men koden blir ju inte snygg och korrekt så man bör kanske försöka ta bort alla onödiga koder om man lägger in CSS.

Om du kallar rubriken <p></p> förstår den förstås inte skillnaden mellan den och den vanliga <p></p>-texten. Men man kan alltid kalla rubriken för <h1></h1> (som ju är en av rubriktaggarna) och sedan fyller man i färg & storlek o.s.v. i css-filen.
 
Jo, jag vet, men jag får inte till det =/

La in en ljusare bakgrund på sidorna, blev det bättre?
 
Men vad är egentligen problemet? :confused:
Personligen gillar jag iof inte mönstrade bakgrunder. Särskilt inte om de inte "smälter ihop" med färgerna runt om. Men det där med färger är ju en smakfråga. Det är mer läsvändligt med vit bakgrund iaf. :)
 
Problemet var att den svarta texten syntes dåligt mot den blå bakgrunden.

Helvit bakgrund såg inte klokt ut
 

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
414
Senast: tott
·
Trädgård & Växter Har ni några bra lösningar på förvaring av fröpåsar. Mina blir bara ett enda kaos. Helst skulle jag vilja ha någon typ av kartotek så...
Svar
19
· Visningar
575
Senast: manda
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den? Jag kan ärligt säga att...
2
Svar
33
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 820
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp