Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

Jag tycker som jag skrev också att det bör kosta mindre. I detta fall var det en brud som förväntade sig mycket, så då fick det bli en kompromiss.

Sedan tror jag det hänger på vilken umgängeskrets det är också. Min fästman och hans vänner kan lägga 4000 på en vanlig utekväll, utan speciell anledning. För att de har god ekonomi och tycker att det är roligt. Sexorna de haft har ofta blivit dyra. Jag och mina vänner kanske lägger 500-1000 på en utekväll. Vilket gör att en hippa inom det kostnadsspannet inte skulle vara helt märkligt.
Åh herregud.
 
Jag tycker 970 låter väldigt dyrt. Jag blir så beklämd av att det alltid ska kosta så himla mycket. Jag vet flera som inte skulle kunna delta i en sådan tillställning. Dessutom kommer det ju som du säger flera utgifter om man dessutom ska ha utekväll efteråt.
970kr är ju knappast dyrt för att både käka brunch, hyra bubbelpool och käka middag.

Bara man tänker att man ska ut och äta och ha trevligt är man väl uppe i 400-500kr liksom 🤷‍♀️ Det är ju frivilligt att vara med. Det är ju en sak om det ska kosta flera tusen liksom..
 
Vad är det som utlöser den här reaktionen? Att människor har olika ekonomiska förutsättningar och lägger sina pengar på olika saker?

Alltså... var och en gör ju vad de vill med sina pengar. För en del sticker det bevisligen i ögonen men det är ju inget någon annan har med att göra.

Däremot ser jag det absolut som problematiskt ifall hippor/sexor drar iväg och blir för dyra om umgängeskretsen har väldigt olika ekonomi. Det betyder ju att bruden/brudgummen inte får med alla vänner de kanske hade velat ha med. Personligen hade jag inte velat ha det så, jag hade sagt att hippan får lov att vara på en nivå så alla tilltänkta har råd att vara med om de vill.
 
970kr är ju knappast dyrt för att både käka brunch, hyra bubbelpool och käka middag.

Right?! Jag blev väldigt stolt över min planering :D

Men sen visst är det så, man väljer själv om man deltar. Det kommer alltid vara någon som just då kanske sitter med utgifter på annat eller av någon annan anledning inte vill/kan lägga pengar på hippa eller bröllop. Men det fungerar ju inte heller att en umgängestkrets inte ska kunna bjuda in till saker och ting som kostar pengar öht. Jag tror det viktiga är att lägga sig på en rimlig nivå (vilket kan innebära olika nivåer för olika umgängen) och att dessutom vara väldigt ödmjuk inför att alla kanske inte vill delta, och kommunicera att detta är helt OK. Vi brukar också "pytsa in" lite om någon haft ansträngd ekonomi. Men de som har ekonomiska förutsättningar till sådana fester måste ju kunna få planera dessa, och bjuda in till, utan att det blir sura miner.
 
Alltså... var och en gör ju vad de vill med sina pengar. För en del sticker det bevisligen i ögonen men det är ju inget någon annan har med att göra.

Däremot ser jag det absolut som problematiskt ifall hippor/sexor drar iväg och blir för dyra om umgängeskretsen har väldigt olika ekonomi. Det betyder ju att bruden/brudgummen inte får med alla vänner de kanske hade velat ha med. Personligen hade jag inte velat ha det så, jag hade sagt att hippan får lov att vara på en nivå så alla tilltänkta har råd att vara med om de vill.

Ja det håller jag med om. Det kan bli problem när umgängeskretsen inte är så homogen, men finns absolut ingen anledning att bli beklämd förrän någon blir klämd.
 
Alltså... var och en gör ju vad de vill med sina pengar. För en del sticker det bevisligen i ögonen men det är ju inget någon annan har med att göra.

Däremot ser jag det absolut som problematiskt ifall hippor/sexor drar iväg och blir för dyra om umgängeskretsen har väldigt olika ekonomi. Det betyder ju att bruden/brudgummen inte får med alla vänner de kanske hade velat ha med. Personligen hade jag inte velat ha det så, jag hade sagt att hippan får lov att vara på en nivå så alla tilltänkta har råd att vara med om de vill.

Jag håller med. För mig hade det varit viktigast att alla kan delta. Jag vet någon annan som tyckt att aktiviteten i sig varit viktigare på hippan, och det är väl en prioritering som jag inte håller med om. Det ger mig vibbar att bruden är viktigare än gruppen, vilket jag upplever är ett ganska vanligt synsätt kring bröllop och som skaver i mig oerhört. Det är jättekul att fira att en vän ska gifta sig, men relationerna och vänskaperna måste ändå vara jämlika där alla är lika viktiga. Oavsett vem i gruppen det är som gifter sig.
 
Senast ändrad:
Jag var på hippa som inkluderade både parterna, det var väldigt trevligt! Hade inte träffat brudgummen innan, fick ett ansikte på honom och kunde prata avslappnat innan bröllopet. Vi spelade boule och drack drinkar, sedan gick vi på stadens festival.
Parets närmsta vänner dök upp på morgonen och bjöd paret på frukost innan de tog med dem och vi möttes upp.
Perfekt planerat i det sällskapet.
 
Fast det har ju inte varit så i de fall som jag tagit upp, i de inläggen som du citerar. Så du reagerar på ett fiktivt fall som inte har med mina inlägg att göra, trots att det är mina inlägg du citerar.
Ja alltså på att jag själv inte skulle kunna delta.
 
Nu ska jag skriva någonting som kanske sticker lite i ögonen för någon, men det är ett perspektiv som jag tycker är viktigt att ta med.

Min upplevelse av att planera stora fester, hippor och bröllop är att det är extremt komplext och ofta väldigt påfrestande. Det är många människors förväntningar som vägs in, budget och praktiska arrangemang. När jag planerade hippa så var det för en brud som hade väldigt höga förväntningar på hela sin bröllopsupplevelse. Jag tyckte att det var fånigt då, men förstår nu lite bättre som förlovad att det här med bröllopsförväntningar inte heller är helt enkelt att orientera sig i. Jag skulle i alla fall vara hederstärna och planera hennes hippa. Under samma period gick jag igenom en svår depression själv, gick på beroendeklinik och kissade i en burk varje vecka och tampades med suicidaltankar. Jag var nog den som hade sämst ekonomi i hela gruppen, så gränsen på 970:- var nog mest av allt för min egen skull. De andra hade det betydligt bättre ställt. Jag tyckte att det var svårt att orientera mig i förväntningarna från bruden, förväntningarna från deltagarna och mitt eget skick just då. Men det gick ihop sig, och jag tyckte att det blev en toppenhippa. Jag fick ändå feedback efteråt av en utav deltagarna att hon inte var helt nöjd. Inte med priset men med en del av innehållet.

Gällande vår egen bröllopsplanering så har det också varit väldigt tufft. Jag trodde inte det, jag trodde att livet som nyförlovad skulle vara lite sådär på rosa moln. Men vi har haft det svårt. Vi har haft olika förväntningar, vi har olika krav på oss själva och känslor som jag inte visste att jag hade har bubblat upp. Jag har fullkomligt brutit ihop och gråtit några gånger, vilket har med lite större frågor att göra som jag inte vill gå in på just nu. Jag har läst på om precis alla alternativ som som finns och tagit hänsyn till precis allt som går att ta hänsyn till. Jag tror att jag har funderat på precis varenda gäst och hur dennes upplevelse skulle bli. Nu börjar vi närma oss någonting som känns lustfyllt, och börjar kravla upp ur den här gropen som vi hamnade i. Och då har vi inte ens närmat oss det praktiska arrangemanget ännu och allt vad det innebär.

Det jag försöker säga är att det är inte alltid är enkelt. Det är ofta väldigt roligt när det väl sker, men resan dit är inte alltid lätt och det är omöjligt att veta vad festplanerarna har fått göra för kompromisser på vägen och varför. Jag har planerat många fester i mitt liv och vid nästan varje tillfälle så har det blivit uppenbart för mig att de flesta gäster inte har förståelse för den omfattande planering som krävts. Vilket jag inte på något vis kräver, det är mest en intressant observation.

Innan man fnyser åt ett pris, en lite för lång resa till någonting eller ett visst upplägg så ska man nog tänka tanken att det kanske finns en anledning till att det är så. Om du är inbjuden som gäst så har du all rätt att tacka nej. Men skulle arrangörer behöva göra samtliga fullt ut nöjda så skulle det aldrig bli några fester. Med det sagt så anser jag alltid att man ska ta hänsyn till sina gäster och inte planera saker som är krångliga eller alldeles för dyra. Men ofta måste man nog komromissa lite på något plan för att det ska kunna bli av.
 
Nu ska jag skriva någonting som kanske sticker lite i ögonen för någon, men det är ett perspektiv som jag tycker är viktigt att ta med.

Min upplevelse av att planera stora fester, hippor och bröllop är att det är extremt komplext och ofta väldigt påfrestande. Det är många människors förväntningar som vägs in, budget och praktiska arrangemang. När jag planerade hippa så var det för en brud som hade väldigt höga förväntningar på hela sin bröllopsupplevelse. Jag tyckte att det var fånigt då, men förstår nu lite bättre som förlovad att det här med bröllopsförväntningar inte heller är helt enkelt att orientera sig i. Jag skulle i alla fall vara hederstärna och planera hennes hippa. Under samma period gick jag igenom en svår depression själv, gick på beroendeklinik och kissade i en burk varje vecka och tampades med suicidaltankar. Jag var nog den som hade sämst ekonomi i hela gruppen, så gränsen på 970:- var nog mest av allt för min egen skull. De andra hade det betydligt bättre ställt. Jag tyckte att det var svårt att orientera mig i förväntningarna från bruden, förväntningarna från deltagarna och mitt eget skick just då. Men det gick ihop sig, och jag tyckte att det blev en toppenhippa. Jag fick ändå feedback efteråt av en utav deltagarna att hon inte var helt nöjd. Inte med priset men med en del av innehållet.

Gällande vår egen bröllopsplanering så har det också varit väldigt tufft. Jag trodde inte det, jag trodde att livet som nyförlovad skulle vara lite sådär på rosa moln. Men vi har haft det svårt. Vi har haft olika förväntningar, vi har olika krav på oss själva och känslor som jag inte visste att jag hade har bubblat upp. Jag har fullkomligt brutit ihop och gråtit några gånger, vilket har med lite större frågor att göra som jag inte vill gå in på just nu. Jag har läst på om precis alla alternativ som som finns och tagit hänsyn till precis allt som går att ta hänsyn till. Jag tror att jag har funderat på precis varenda gäst och hur dennes upplevelse skulle bli. Nu börjar vi närma oss någonting som känns lustfyllt, och börjar kravla upp ur den här gropen som vi hamnade i. Och då har vi inte ens närmat oss det praktiska arrangemanget ännu och allt vad det innebär.

Det jag försöker säga är att det är inte alltid är enkelt. Det är ofta väldigt roligt när det väl sker, men resan dit är inte alltid lätt och det är omöjligt att veta vad festplanerarna har fått göra för kompromisser på vägen och varför. Jag har planerat många fester i mitt liv och vid nästan varje tillfälle så har det blivit uppenbart för mig att de flesta gäster inte har förståelse för den omfattande planering som krävts. Vilket jag inte på något vis kräver, det är mest en intressant observation.

Innan man fnyser åt ett pris, en lite för lång resa till någonting eller ett visst upplägg så ska man nog tänka tanken att det kanske finns en anledning till att det är så. Om du är inbjuden som gäst så har du all rätt att tacka nej. Men skulle arrangörer behöva göra samtliga fullt ut nöjda så skulle det aldrig bli några fester. Med det sagt så anser jag alltid att man ska ta hänsyn till sina gäster och inte planera saker som är krångliga eller alldeles för dyra. Men ofta måste man nog komromissa lite på något plan för att det ska kunna bli av.
Men det där låter ju jättehemskt. Du verkar ha en enorm press på dig.
 
Men det där låter ju jättehemskt. Du verkar ha en enorm press på dig.

Ibland och ibland inte. Gällande hippan så tycker jag nu i efterhand att jag borde ha avsagt mig det, och det hade min vän förstått fullt ut för hon visste hur jag mådde just då. Men själv var jag för sjuk för att förstå det och agera därefter. Det var dumt.
 
Jag har varit på både "finare" bröllop med övernattning, ett par dagars resande och enklare bröllop. Inget av det har gjort en skillnad på hur kul, mysigt eller hur varm-tillställningen det har uppfattats.
Olika sällskap har kulturer.
Vet de som har kidnappat bruden och tagit henne till en weekend utomlands.
Enda invändning jag kan ha är när man gör det till en status-grej snarare än vad som passar bruden.
 
Jag dammar av den här tråden i stället för att skapa en ny.

Fästmannen vill gärna ha fri bar på vårt bröllop och för mig har det inte varit så viktigt. Många bröllop jag har varit på har haft drinkbiljetter eller öppen bar till ett visst klockslag och sedan får man betala själv om man vill ha mer än så. Just nu tittar vi på ett ganska exklusivt ställe som alternativ, där varje kuvert kostar en del. Min tanke var då att bjuda på brudskål efter vigseln, 3-rätters middag med kaffe och 3 glas vin till maten, och sedan ge 2 st drinkbiljetter till baren. Vill gästerna dricka mer så får de handla själva i baren. Fästmannen tycker om upplägget i övrigt och säger att han måste fundera lite på hur han känner kring att inte ha öppen bar. Jag har sagt att jag tycker att det är en generös middag och festlighet, maten skulle dessutom vara i toppklass, så jag har svårt att se att någon skulle tycka att det vore snålt. När jag Googlar på det så verkar det dock vara så att en del anser att det är just snålt att inte ha öppen bar på ett bröllop. Vilket gör mig lite förskräckt, jag kan ju känna då att ja men åk hem då efter 6 glas om inte en 3-rätters finmiddag, 6 glas och en fest för 100 lax inte är generöst nog 😤 :D

Men.. jag är ju ödmjuk nog att tänka att andra kanske känner annorlunda. Vad har ni för erfarenhet av detta? Och vad tycker ni? Har det varit öppen bar på de bröllop som ni varit på?
 
Jag dammar av den här tråden i stället för att skapa en ny.

Fästmannen vill gärna ha fri bar på vårt bröllop och för mig har det inte varit så viktigt. Många bröllop jag har varit på har haft drinkbiljetter eller öppen bar till ett visst klockslag och sedan får man betala själv om man vill ha mer än så. Just nu tittar vi på ett ganska exklusivt ställe som alternativ, där varje kuvert kostar en del. Min tanke var då att bjuda på brudskål efter vigseln, 3-rätters middag med kaffe och 3 glas vin till maten, och sedan ge 2 st drinkbiljetter till baren. Vill gästerna dricka mer så får de handla själva i baren. Fästmannen tycker om upplägget i övrigt och säger att han måste fundera lite på hur han känner kring att inte ha öppen bar. Jag har sagt att jag tycker att det är en generös middag och festlighet, maten skulle dessutom vara i toppklass, så jag har svårt att se att någon skulle tycka att det vore snålt. När jag Googlar på det så verkar det dock vara så att en del anser att det är just snålt att inte ha öppen bar på ett bröllop. Vilket gör mig lite förskräckt, jag kan ju känna då att ja men åk hem då efter 6 glas om inte en 3-rätters finmiddag, 6 glas och en fest för 100 lax inte är generöst nog 😤 :D

Men.. jag är ju ödmjuk nog att tänka att andra kanske känner annorlunda. Vad har ni för erfarenhet av detta? Och vad tycker ni? Har det varit öppen bar på de bröllop som ni varit på?
Vi hade öppen bar, slutade i katastrof. Alla mina kompisar som gifte sig efter det hade inte öppen bar och det funkade jättebra.
Det som du beskriver låter absolut inte snålt utan väl tilltaget!
 
Jag dammar av den här tråden i stället för att skapa en ny.

Fästmannen vill gärna ha fri bar på vårt bröllop och för mig har det inte varit så viktigt. Många bröllop jag har varit på har haft drinkbiljetter eller öppen bar till ett visst klockslag och sedan får man betala själv om man vill ha mer än så. Just nu tittar vi på ett ganska exklusivt ställe som alternativ, där varje kuvert kostar en del. Min tanke var då att bjuda på brudskål efter vigseln, 3-rätters middag med kaffe och 3 glas vin till maten, och sedan ge 2 st drinkbiljetter till baren. Vill gästerna dricka mer så får de handla själva i baren. Fästmannen tycker om upplägget i övrigt och säger att han måste fundera lite på hur han känner kring att inte ha öppen bar. Jag har sagt att jag tycker att det är en generös middag och festlighet, maten skulle dessutom vara i toppklass, så jag har svårt att se att någon skulle tycka att det vore snålt. När jag Googlar på det så verkar det dock vara så att en del anser att det är just snålt att inte ha öppen bar på ett bröllop. Vilket gör mig lite förskräckt, jag kan ju känna då att ja men åk hem då efter 6 glas om inte en 3-rätters finmiddag, 6 glas och en fest för 100 lax inte är generöst nog 😤 :D

Men.. jag är ju ödmjuk nog att tänka att andra kanske känner annorlunda. Vad har ni för erfarenhet av detta? Och vad tycker ni? Har det varit öppen bar på de bröllop som ni varit på?

Aldrig varit med om öppen bar på bröllop.

Enda födelsedagskalaset jag varit på med öppen bar (sas) var i bygdegården i nästa by och baren bestod av bål blandat på hembränt och vindunkar från Tyskland. Bakfyllorna var legendariska (inte jag dock, jag jobbade dagen efter) :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 138
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 558
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp