Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

Aldrig varit med om öppen bar på bröllop.

Enda födelsedagskalaset jag varit på med öppen bar (sas) var i bygdegården i nästa by och baren bestod av bål blandat på hembränt och vindunkar från Tyskland. Bakfyllorna var legendariska (inte jag dock, jag jobbade dagen efter) :D

Jag har varit med om det en enda gång och då var bröllopet i Spanien och allt var inhandlat i butiker. Så billigt, med andra ord, var bara att bunkra upp. Det är ju lite annorlunda i Sverige och framför allt när det kommer till krogpriser.

Låter som en stökig fest :rofl:
 
Jag har varit med om det en enda gång och då var bröllopet i Spanien och allt var inhandlat i butiker. Så billigt, med andra ord, var bara att bunkra upp. Det är ju lite annorlunda i Sverige och framför allt när det kommer till krogpriser.

Låter som en stökig fest :rofl:

Nädå, den var helt ok. Vi är vana vid sådant dricka och i sådana mängder på landet :rofl:

Edit: Men den stackars australiensaren som var med blev aprak. De är inte så vana vid starksprit :laugh:
 
Jag dammar av den här tråden i stället för att skapa en ny.

Fästmannen vill gärna ha fri bar på vårt bröllop och för mig har det inte varit så viktigt. Många bröllop jag har varit på har haft drinkbiljetter eller öppen bar till ett visst klockslag och sedan får man betala själv om man vill ha mer än så. Just nu tittar vi på ett ganska exklusivt ställe som alternativ, där varje kuvert kostar en del. Min tanke var då att bjuda på brudskål efter vigseln, 3-rätters middag med kaffe och 3 glas vin till maten, och sedan ge 2 st drinkbiljetter till baren. Vill gästerna dricka mer så får de handla själva i baren. Fästmannen tycker om upplägget i övrigt och säger att han måste fundera lite på hur han känner kring att inte ha öppen bar. Jag har sagt att jag tycker att det är en generös middag och festlighet, maten skulle dessutom vara i toppklass, så jag har svårt att se att någon skulle tycka att det vore snålt. När jag Googlar på det så verkar det dock vara så att en del anser att det är just snålt att inte ha öppen bar på ett bröllop. Vilket gör mig lite förskräckt, jag kan ju känna då att ja men åk hem då efter 6 glas om inte en 3-rätters finmiddag, 6 glas och en fest för 100 lax inte är generöst nog 😤 :D

Men.. jag är ju ödmjuk nog att tänka att andra kanske känner annorlunda. Vad har ni för erfarenhet av detta? Och vad tycker ni? Har det varit öppen bar på de bröllop som ni varit på?
Jag tycker dricka till 3- rätters är bra nog, risken är att sällskapet blir alldeles för askalas annars och det är inte kul för någon.
De bröllop (och en del större fester) har haft det just så och jag tycker det har fungerat bra!
 
Är det 1 glas till förrätt och 2 glas till varmrätt eller är det 1+1+1 (dessertvin)?
Har bara varit på ett bröllop med drinkbiljetter, men då var det "fritt" vin på bordet, det vill säga karaffer.
Jag har inte reflekterat över att det skulle vara snålt med drinkbiljetter eller att folk skulle bli för fulla med öppen bar, de som riskerar att bli för fulla lär bli det även om de betalar för det :D
 
Är det 1 glas till förrätt och 2 glas till varmrätt eller är det 1+1+1 (dessertvin)?
Har bara varit på ett bröllop med drinkbiljetter, men då var det "fritt" vin på bordet, det vill säga karaffer.
Jag har inte reflekterat över att det skulle vara snålt med drinkbiljetter eller att folk skulle bli för fulla med öppen bar, de som riskerar att bli för fulla lär bli det även om de betalar för det :D

Jag har inte tänkt så långt, men min spontana tanke är 1 glas till förrätten och 2 glas till varmrätten. Kanske ett glas vitt till förrätt och sedan rött till varmrätt, och att serveringspersonalen sedan kan fylla på glaset med rödvin hos de som druckit upp sitt. Vissa kanske inte kommer vilja ha påfyllning utan klarar sig på ett, och andra kommer ha svept det innan maten är slut. Själv är jag inte så förtjust i dessertvin, så det är väl därför jag tänker att hellre ett glas rödvin mer.

Vi har en del partyfolk bland våra vänner så jag gissar att en del kommer bli lite på lyset :D Men de sköter sig alltid (oftast :D) så jag är inte så orolig att det skulle bli otrevligt.
 
@Voeux Jag har aldrig varit på eller hört om bröllop med öppen bar (ok, förutom ett i Portugal där det tydligen är norm) och skulle bli extremt överraskad om så var fallet. Tycker absolut att din plan med vin till maten + drinkbiljetter räcker!
 
Ja, det var jäkligt trist och blev massa efterspel kring det.

Fy så trist. Jag hade blivit fullkomligt rabiat om jag hade planerat ett bröllop i 1,5 år och någon började veva på VÅRT BRÖLLOP. Det kan ju hända mycket när många människor träffas och det är alkohol inblandat. Gamla relationer, familjeband eller vänskaper som skurit sig. Jag tror att jag skulle ha överseende med mycket. Trots att det är vårt bröllop så måste gästerna ändå få vara mänskliga och jag hade kunnat se mellan fingrarna med diverse små-draman. Det hoppar ur en groda på munnen på någon eller någon blir ledsen över nåt. Vem vet som kan hända. Men jag förväntar mig att folk gör sitt allra bästa för att bete sig och att aktivt bete sig så illa så att man pucklar på någon hade fått mig att se fullkomligt rött. Fy så respektlöst..
 
Jag har inte tänkt så långt, men min spontana tanke är 1 glas till förrätten och 2 glas till varmrätten. Kanske ett glas vitt till förrätt och sedan rött till varmrätt, och att serveringspersonalen sedan kan fylla på glaset med rödvin hos de som druckit upp sitt. Vissa kanske inte kommer vilja ha påfyllning utan klarar sig på ett, och andra kommer ha svept det innan maten är slut. Själv är jag inte så förtjust i dessertvin, så det är väl därför jag tänker att hellre ett glas rödvin mer.

Vi har en del partyfolk bland våra vänner så jag gissar att en del kommer bli lite på lyset :D Men de sköter sig alltid (oftast :D) så jag är inte så orolig att det skulle bli otrevligt.
Vi hade champagne, vin, cider och pilsner från och med efter vigseln och till maten.
Fri bar från kl. 21 eller om det var 22.
Jag var nog mest förvånad över att det gick åt så lite. :)

Tänk på att om det blir en utdragen middag med många tal, så kan det behövas mer vin.
Till en middag på 3 timmar inkl tal och kisspaus, räcker det kanske, kanske med 3 glas, men det finns middagar som lätt drar ut 4-6 timmar!
Sååå många vill tala, möhippan och svensexan ska redovisa vad de har gjort, gärna med filmer osv.
 
Jag har i vuxen ålder varit på ett bröllop, där var det fri bar. Det var på typ en byggdegård och de hade beställt sprit från Tyskland.
 
Vi hade champagne, vin, cider och pilsner från och med efter vigseln och till maten.
Fri bar från kl. 21 eller om det var 22.
Jag var nog mest förvånad över att det gick åt så lite. :)

Tänk på att om det blir en utdragen middag med många tal, så kan det behövas mer vin.
Till en middag på 3 timmar inkl tal och kisspaus, räcker det kanske, kanske med 3 glas, men det finns middagar som lätt drar ut 4-6 timmar!
Sååå många vill tala, möhippan och svensexan ska redovisa vad de har gjort, gärna med filmer osv.

Bra tips! Jag tänker korta tal och ingen filmvisning :D
 
Viktigt för mig. Behöver inte vara en kyrka men gärna vakta omgivningar och provat vigsel.
Festen efter är det viktigt att vi har trevligt, jag vill ha en riktig bröllopstårta i stick med amerikansk men mindre. Jag vägrar att inte ha räkor i förrätten, sen behöver det inte specifikt vara toast Skagen utan jag är öppen för förslag. Middag gärna buffé från min favorit kina/thai ställe å då kan jag skippa förrätt då dom har underbara friterade räkor. Men öppen för annat så länge det smakar bra.helst sommar, sol, varmt med sådana där tält utan sidor på gräs med skog i närheten.
 
I vår bekantskapskrets är det absolut vanligaste att man som brudpar bjuder på allt, det vill säga att det även finns öppen bar.

Jag, personligen, tycker det är trist att behöva ha med plånboken och hala upp den varje gång jag vill dricka något. Alla jag har pratat med tycker inte det blir så mycket dyrare att bjuda på all dricka än att inte göra det (oavsett om de handlat i tyskland, på systembolaget eller via restaurang).

Jag har inte varit med om otrevligheter på grund av öppen bar (eller över huvudtaget på bröllop :)).
 
Öppen bar eller inte var en punkt mitt syskon med respektive våndades över. Det slutade med en ganska symolisk summa, typ 10-15 kr. Det var en kompis till dom som påpekade att det ofta blir mindre svinn då; har folk betalat en tia så tenderar de hålla redan på sitt glas bättre jämfört med att bara kunna ställa halvdrucket glas ifrån sig och gå och hämta ett nytt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 077
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 478
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 220
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp