Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

För oss var det viktigast att vårt bröllop var för vår skull.
Ingen av oss har vart särskilt sugna på stor bröllopsfest på grund av all uppmärksamhet.

Vi skulle till fjällen med våra barn, vänner och deras barn. Två veckor innan fick vi för oss att vi skulle gifta oss då, som en överraskning. Vi hämtade ut våra ringar dagen innan avresa och hindersprövningen gick med nöd och näppe igenom på grund av den korta tiden.
Våra vänner fick en adress som de skulle infinna sig i och när de klev in i kyrkan gifte vi oss. Vi åt middag på resturang efteråt och på kvällen åkte vi till vår fjällstuga igen.
Det enda tråkiga var att våra föräldrar inte kunde vara med - men som sagt, gifte oss gjorde vi för vår egen skull.
 
I vår bekantskapskrets är det absolut vanligaste att man som brudpar bjuder på allt, det vill säga att det även finns öppen bar.

Jag, personligen, tycker det är trist att behöva ha med plånboken och hala upp den varje gång jag vill dricka något. Alla jag har pratat med tycker inte det blir så mycket dyrare att bjuda på all dricka än att inte göra det (oavsett om de handlat i tyskland, på systembolaget eller via restaurang).

Jag har inte varit med om otrevligheter på grund av öppen bar (eller över huvudtaget på bröllop :)).

Jag tänker att det klart att det är trist att behöva hala upp plånboken. Men, det är ju inte varje gång man vill dricka något, som du skriver. De flesta brudpar brukar ju bjuda på ganska många glas, och jag vet inte hur många som klarar av/borde dricka mer än 6 glas ändå :D Det är väl fästmannens grabbgäng som kan hinka drinkar inpå småtimmarna (som visserligen verkar bli halva gästlistan..). Sedan är min uppfattning att det blir ganska rejält mycket dyrare om man har festen på restaurang. Vi funderade på om vi skulle ha 2 glas bubbel i stället för 1 som brudskål/mingel innan middagen för att dra ut minglet lite. 1 glas till för 100 kr för varje person är 9000 kr. Så ett glas mer eller mindre blir ganska mycket för oss. En öppen bar med det där grabbgänget? Ja, då får vi skrapa fram varena krona vi äger, och då är ju frågan om det är värt det för att det såklart är "trevligt att slippa betala själv".
 
Jag tänker att det klart att det är trist att behöva hala upp plånboken. Men, det är ju inte varje gång man vill dricka något, som du skriver. De flesta brudpar brukar ju bjuda på ganska många glas, och jag vet inte hur många som klarar av/borde dricka mer än 6 glas ändå :D Det är väl fästmannens grabbgäng som kan hinka drinkar inpå småtimmarna (som visserligen verkar bli halva gästlistan..). Sedan är min uppfattning att det blir ganska rejält mycket dyrare om man har festen på restaurang. Vi funderade på om vi skulle ha 2 glas bubbel i stället för 1 som brudskål/mingel innan middagen för att dra ut minglet lite. 1 glas till för 100 kr för varje person är 9000 kr. Så ett glas mer eller mindre blir ganska mycket för oss. En öppen bar med det där grabbgänget? Ja, då får vi skrapa fram varena krona vi äger, och då är ju frågan om det är värt det för att det såklart är "trevligt att slippa betala själv".

Hade aldrig haft öppen bar. Vill folk dricka får de betala. 6 glas är ju redan jättemkt.
 
Är det någon som förresten vet varför kuvertpriserna blir så höga? Jag kollade menyn på en restaurang som jag gillar och där ser det ut ungefär såhär:

Cava/prosecco: 95 kr
Förrätt: 125 kr
Varmrätt: 175 kr (om man inte väljer rött kött)
Efterrätt: 125 kr
Kaffe 39 kr
Vin ca 100 kr glas så 300 kr för 3 glas
Dryckesbiljett höftar på 100 kr så 200 kr

Så 1050 kr per kuvert i det här fallet ink drinkbiljetter. Trots det, så fort jag ser bröllopserbjudanden så ligger kuvertpriserna på 1500-2500 kr och det utan drinkbiljetter. Enbart brudskål och sedan 3-rätters. Vad betalar man för egentligen? Tar de mer betalt för att det är mer jobb med en bröllopsmiddag än med en vanligt middag? Eller tar de mer betalt för att de kan? Eller är det oftast mer saker som är inbakade i priset såsom ljudanläggning/mikrofon osv? Blir förvirrad.
 
Jag tänker att det klart att det är trist att behöva hala upp plånboken. Men, det är ju inte varje gång man vill dricka något, som du skriver. De flesta brudpar brukar ju bjuda på ganska många glas, och jag vet inte hur många som klarar av/borde dricka mer än 6 glas ändå :D Det är väl fästmannens grabbgäng som kan hinka drinkar inpå småtimmarna (som visserligen verkar bli halva gästlistan..). Sedan är min uppfattning att det blir ganska rejält mycket dyrare om man har festen på restaurang. Vi funderade på om vi skulle ha 2 glas bubbel i stället för 1 som brudskål/mingel innan middagen för att dra ut minglet lite. 1 glas till för 100 kr för varje person är 9000 kr. Så ett glas mer eller mindre blir ganska mycket för oss. En öppen bar med det där grabbgänget? Ja, då får vi skrapa fram varena krona vi äger, och då är ju frågan om det är värt det för att det såklart är "trevligt att slippa betala själv".

Jag tycker att 6 glas är generöst och fullt rimligt att man betalar ytterligare glas själv. :)
 
Är det någon som förresten vet varför kuvertpriserna blir så höga? Jag kollade menyn på en restaurang som jag gillar och där ser det ut ungefär såhär:

Cava/prosecco: 95 kr
Förrätt: 125 kr
Varmrätt: 175 kr (om man inte väljer rött kött)
Efterrätt: 125 kr
Kaffe 39 kr
Vin ca 100 kr glas så 300 kr för 3 glas
Dryckesbiljett höftar på 100 kr så 200 kr

Så 1050 kr per kuvert i det här fallet ink drinkbiljetter. Trots det, så fort jag ser bröllopserbjudanden så ligger kuvertpriserna på 1500-2500 kr och det utan drinkbiljetter. Enbart brudskål och sedan 3-rätters. Vad betalar man för egentligen? Tar de mer betalt för att det är mer jobb med en bröllopsmiddag än med en vanligt middag? Eller tar de mer betalt för att de kan? Eller är det oftast mer saker som är inbakade i priset såsom ljudanläggning/mikrofon osv? Blir förvirrad.

Ingår servis, dukning, ställa iordning bord och stolar, tvätt av dukar och tygservetter, personal (alltså bordsservering, kockar, diskpersonal), provsmakande av mat innan osv? Tänker att det är personal som kostar mest, inte maten, men det kanske dessutom är extra kostnad för personal och då stämmer ju inte det?
 
Ingår servis, dukning, ställa iordning bord och stolar, tvätt av dukar och tygservetter, personal (alltså bordsservering, kockar, diskpersonal), provsmakande av mat innan osv? Tänker att det är personal som kostar mest, inte maten, men det kanske dessutom är extra kostnad för personal och då stämmer ju inte det?

Fast allt det där ingår ju på ett vanligt restaurangbesök också? Det är väl därför det redan är dyrt, 40 kr för en kopp svart kaffe, 100 kr (minst) för ett glas vin osv. Det är ju redan dyrt för att man betalar för miljön, servicen, arbetet mm.

Jag var på arbetsintervju på ett ställe för något år sedan där de hade en del bröllop. Då sa de att just bröllop är deras mest tidskrävande evenemang, eftersom det är så mycket kontakt och avstämningar med brudparet innan, "hålla i handen" genom hela planeringen osv. Så jag tänker att de kanske saltar priserna för att de vet att det blir merarbete? Å andra sidan vill jag liksom bara ha en middag :D Vi vill inte ha extra blommor på borden eller 10 avstämningar innan och avsmakning som ingår (det är väl bara att gå dit och käka som vanligt någon gång innan och smaka rätterna?). Så är inte så taggad på en saltad faktura för att "brudpar brukar vara krävande och dessutom vilja ha ditten och datten".

I min värld bör stora bokningar snarare betyda mängdrabatt :D Hade jag tagit med mig 90 vänner på en vanlig middag och ringt en restaurang och sagt "Hej, jag och mina 90 polare kommer och käkar 3-rätters och vill ha dryckespaket på 6 glas hos er på lördag" så förväntar jag mig snarare extra service och att de kastar in någon gratis fördrink :D För att jag drar dit alla jag känner och nu kommer vi spendera hutlösa summor pengar hos de en kväll. Inte att de skulle säga "Jaha, middag för 90 säger du? Det blir lite roddigt för oss så det kommer bli lite dyrare..."
 
Ja jag har ingen aning. Men det lät ju några sidor bak som att maten skulle vara i toppklass och då kostar det väl därefter också? Din uträkning per rätt är kanske för lågt räknad?

Tror det ställer väldigt höga krav på köket och serveringen att utfodra 90 personer samma mat, helst så samtidigt som möjligt, med perfekt tillagad fisk eller vad det nu kan vara till varmrätt osv. Mängdrabatt kanske går att få på buffé snarare än trerätters sittande middag för 90 personer.

Jag hade 30-årsfest för 65 personer, det blev inte någon mängdrabatt där heller på huvudrätten som jag caterade. Jag sparade in på att laga och förbereda förrätt och dessert själv istället.
 
Ja jag har ingen aning. Men det lät ju några sidor bak som att maten skulle vara i toppklass och då kostar det väl därefter också? Din uträkning per rätt är kanske för lågt räknad?

Tror det ställer väldigt höga krav på köket och serveringen att utfodra 90 personer samma mat, helst så samtidigt som möjligt, med perfekt tillagad fisk eller vad det nu kan vara till varmrätt osv. Mängdrabatt kanske går att få på buffé snarare än trerätters sittande middag för 90 personer.

Jag hade 30-årsfest för 65 personer, det blev inte någon mängdrabatt där heller på huvudrätten som jag caterade. Jag sparade in på att laga och förbereda förrätt och dessert själv istället.

Priserna är räknade på en restaurang i precis samma koncern (den tilltänkta restaurangen har inte öppnat ännu så därför ingen släppt meny). Däremot vill jag ha en vegetarisk meny så därav "bra" priser. Så det är räknat på de faktiska restaurangpriserna. Jag och sambon var ute på Boquerian i lördags och käkade tapas. Jag tyckte vi beställde in precis hur mycket som helst, med fördrink, vin, typ 10 olika tapas, cappuccino och en efterrätt. Notan landade på strax över 2000 kr för oss båda. Så jag vet inte vilken typ av 3-rätters som skulle komma upp i 1500-2500 per kuvert, som inte är enligt mig ett riktigt överpris (eller Michelin-nivå).

Jag menar inte att man faktiskt bör få mängrabatt, jag bara menar att det åtminstone inte borde bli dyrare för att man gör ett stort köp. Så fungerar det ju inte någonstans, att en kund vill göra en stor beställning och då tar man mer betalt för att det blir roddigt? Stora beställningar är i min erfarenhet snarare rabatterade. Vi som säljer utbildningar ger rabatt till lojala kunder, de konferensanläggningarna som vi har våra utbildningar på ger oss rabatt för att vi gör många bokningar osv. Jag säger inte att det bör fungera så i restaurangbranschen för varje sittande gäst kräver ändå sin service. Men jag tycker att det är konstigt att man tar mer betalt på stora beställningar. En vän till mig som gifte sig sa att hon tyckte att precis allting blev dyrare så fort hon nämnde ordet "bröllop". En vanlig blomsterbucket blev mer än dubbelt så dyr så fort hon nämnde att den skulle hållas i handen på en vigsel, osv. Trots att hon själv bara ville hålla i lite blommor. Min gissning är att många leverantörer vet att folk är beredda att spendera pengar på sitt bröllop och då tar de betalt därefter.

De enda som gett rabatt i bröllopssammanhang var ett hotell där min storebror gifte sig. De sa att bröllopsgästerna sannolikt kommer vilja bo där och bad om ett rabatterat pris till sina gäster, eftersom det sannolikt skulle bokas upp 30 rum bara för deras bröllop. Givetvis fick de en rabattkod som gästerna kunde använda sig av. Rimlig service, kan jag tycka, när någon halvt fullbelägger deras hotell en helg.
 
Priserna är räknade på en restaurang i precis samma koncern (den tilltänkta restaurangen har inte öppnat ännu så därför ingen släppt meny). Däremot vill jag ha en vegetarisk meny så därav "bra" priser. Så det är räknat på de faktiska restaurangpriserna. Jag och sambon var ute på Boquerian i lördags och käkade tapas. Jag tyckte vi beställde in precis hur mycket som helst, med fördrink, vin, typ 10 olika tapas, cappuccino och en efterrätt. Notan landade på strax över 2000 kr för oss båda. Så jag vet inte vilken typ av 3-rätters som skulle komma upp i 1500-2500 per kuvert, som inte är enligt mig ett riktigt överpris (eller Michelin-nivå).

Jag menar inte att man faktiskt bör få mängrabatt, jag bara menar att det åtminstone inte borde bli dyrare för att man gör ett stort köp. Så fungerar det ju inte någonstans, att en kund vill göra en stor beställning och då tar man mer betalt för att det blir roddigt? Stora beställningar är i min erfarenhet snarare rabatterade. Vi som säljer utbildningar ger rabatt till lojala kunder, de konferensanläggningarna som vi har våra utbildningar på ger oss rabatt för att vi gör många bokningar osv. Jag säger inte att det bör fungera så i restaurangbranschen för varje sittande gäst kräver ändå sin service. Men jag tycker att det är konstigt att man tar mer betalt på stora beställningar. En vän till mig som gifte sig sa att hon tyckte att precis allting blev dyrare så fort hon nämnde ordet "bröllop". En vanlig blomsterbucket blev mer än dubbelt så dyr så fort hon nämnde att den skulle hållas i handen på en vigsel, osv. Trots att hon själv bara ville hålla i lite blommor. Min gissning är att många leverantörer vet att folk är beredda att spendera pengar på sitt bröllop och då tar de betalt därefter.

De enda som gett rabatt i bröllopssammanhang var ett hotell där min storebror gifte sig. De sa att bröllopsgästerna sannolikt kommer vilja bo där och bad om ett rabatterat pris till sina gäster, eftersom det sannolikt skulle bokas upp 30 rum bara för deras bröllop. Givetvis fick de en rabattkod som gästerna kunde använda sig av. Rimlig service, kan jag tycka, när någon halvt fullbelägger deras hotell en helg.
Men inte brukar man ha så långa sittningar på en vanlig restaurang? Man abonnerar väl oftast stället helt en hel kväll/dag typ när man har bröllop av den typen? Jag har varit på brölllopsmiddag på olearys, då fick vi rabatt på maten (alla betalade själva) men hade bara lokalen abonnerad från 18 fram till 20.30 tror jag, sen släpptes andra gäster in, vilket faktiskt var rätt kul.
 
Men inte brukar man ha så långa sittningar på en vanlig restaurang? Man abonnerar väl oftast stället helt en hel kväll/dag typ när man har bröllop av den typen? Jag har varit på brölllopsmiddag på olearys, då fick vi rabatt på maten (alla betalade själva) men hade bara lokalen abonnerad från 18 fram till 20.30 tror jag, sen släpptes andra gäster in, vilket faktiskt var rätt kul.

Så kan det ju vara, att det är sittningens längd som påverkar priset och då är det ju rimligt. De bröllop jag varit på har visserligen haft sittningar på ca 3 h och många vanliga restaurangbokningar har varit på 2,5 h. Men generellt är det nog stor skillnad på sittningstiden och det kan ju absolut påverka priset.
 
Jag dammar av den här tråden i stället för att skapa en ny.

Fästmannen vill gärna ha fri bar på vårt bröllop och för mig har det inte varit så viktigt. Många bröllop jag har varit på har haft drinkbiljetter eller öppen bar till ett visst klockslag och sedan får man betala själv om man vill ha mer än så. Just nu tittar vi på ett ganska exklusivt ställe som alternativ, där varje kuvert kostar en del. Min tanke var då att bjuda på brudskål efter vigseln, 3-rätters middag med kaffe och 3 glas vin till maten, och sedan ge 2 st drinkbiljetter till baren. Vill gästerna dricka mer så får de handla själva i baren. Fästmannen tycker om upplägget i övrigt och säger att han måste fundera lite på hur han känner kring att inte ha öppen bar. Jag har sagt att jag tycker att det är en generös middag och festlighet, maten skulle dessutom vara i toppklass, så jag har svårt att se att någon skulle tycka att det vore snålt. När jag Googlar på det så verkar det dock vara så att en del anser att det är just snålt att inte ha öppen bar på ett bröllop. Vilket gör mig lite förskräckt, jag kan ju känna då att ja men åk hem då efter 6 glas om inte en 3-rätters finmiddag, 6 glas och en fest för 100 lax inte är generöst nog 😤 :D

Men.. jag är ju ödmjuk nog att tänka att andra kanske känner annorlunda. Vad har ni för erfarenhet av detta? Och vad tycker ni? Har det varit öppen bar på de bröllop som ni varit på?
Vi löste det genom att inte ha alkohol alls och fritt tag av den dricka som fanns :D

Men annars har jag varit på två bröllop med öppen bar och ett med alkohol till mat + varsin dryckesbiljett och sedan egen bekostnad.
De två med öppen bar så blev det rätt omedelbart så att efter dessert så satte sig folk i grupper med dom de kände sen innan och söp, medan de som inte ville supa åkte hem rätt tidigt. På det ena blev en i brudparet så kalas att de dagen efter vaknade med ett knallrött öga, för blodkärlen sprack efter att de kräkts.
På det med biljett så var det en hel del som gav sin dryckesbiljett till någon annan som ville ha och tror det var kanske 2 eller 3 personer som köpte en eller två öl/cider till efter dryckesbiljetten. Där var folk kvar och dansade hela natten, och vi fick be dom gå så vi skulle hinna städa lokalen innan larmen satte igång :D
 
Det tillkommer visst en lokalhyra på 41 000:- på det förslaget som vi diskuterat just nu, det gick inte att vara i den vanliga restaurangen.

Ja ja, vi kanske går till Stadshuset och skriver på papper bara helt enkelt 😂

Men fy fan vilken sjuk industri bröllopsbranschen är. Jag tror absolut att priserna saltas så fort bröllop nämns, som du skrev tidigare.
 
Men fy fan vilken sjuk industri bröllopsbranschen är. Jag tror absolut att priserna saltas så fort bröllop nämns, som du skrev tidigare.

Ja men visst. Det känns lite som att "Jaha, vi måste tända lampan i ett annat rum och duka där också. Det blir 41 000:-". Jag har arbetat en del med evenemang själv och har jag verkligen respekt för deras arbete. Det är mycket personal och prylar i omlopp som kostar, OB-tillägg och dyra råvaror. Dessutom är väl just lokaler i Stockholm eftertraktade och det blir ju en fråga om utbud och efterfrågan. Men, någon måtta?
 
Ja men visst. Det känns lite som att "Jaha, vi måste tända lampan i ett annat rum och duka där också. Det blir 41 000:-". Jag har arbetat en del med evenemang själv och har jag verkligen respekt för deras arbete. Det är mycket personal och prylar i omlopp som kostar, OB-tillägg och dyra råvaror. Dessutom är väl just lokaler i Stockholm eftertraktade och det blir ju en fråga om utbud och efterfrågan. Men, någon måtta?

Ja och folk underhåller väl det där i och med den bröllopshets som finns. Det ska vara rätt så storslaget, dyrt och instagramvänligt för att passa in liksom.
 
Jag tänker att det klart att det är trist att behöva hala upp plånboken. Men, det är ju inte varje gång man vill dricka något, som du skriver. De flesta brudpar brukar ju bjuda på ganska många glas, och jag vet inte hur många som klarar av/borde dricka mer än 6 glas ändå :D Det är väl fästmannens grabbgäng som kan hinka drinkar inpå småtimmarna (som visserligen verkar bli halva gästlistan..). Sedan är min uppfattning att det blir ganska rejält mycket dyrare om man har festen på restaurang. Vi funderade på om vi skulle ha 2 glas bubbel i stället för 1 som brudskål/mingel innan middagen för att dra ut minglet lite. 1 glas till för 100 kr för varje person är 9000 kr. Så ett glas mer eller mindre blir ganska mycket för oss. En öppen bar med det där grabbgänget? Ja, då får vi skrapa fram varena krona vi äger, och då är ju frågan om det är värt det för att det såklart är "trevligt att slippa betala själv".

Det är säkerligen dyrare priser i Stockholm än vad det är i min småstad, därav att jag inte tycker det blir så mycket dyrare med öppen bar, sen beror det ju såklart på antal gäster. :)

Jag tycker att två drinkar under en hel danskväll (som det blir efter middagen antar jag?) är ganska lite. Men det beror väl med hur man är som person, jag dricker mindre till mat och mer till dans :D

Såhär: Jag tror det blir bra oavsett vad ni väljer, folk kommer tycka det är roligt att gå på bröllopet och vara nöjda med 6 glas om ni väljer det alternativet.

Det bröllopet vi var på där de hade betalbar tror jag hade 3 glas under middagen och inget annat. Det kändes lite lite, särskilt eftersom personalen var motsträviga till att låta en få något annat än det vinglas som ingick (rött).
 
Är det någon som förresten vet varför kuvertpriserna blir så höga? Jag kollade menyn på en restaurang som jag gillar och där ser det ut ungefär såhär:

Cava/prosecco: 95 kr
Förrätt: 125 kr
Varmrätt: 175 kr (om man inte väljer rött kött)
Efterrätt: 125 kr
Kaffe 39 kr
Vin ca 100 kr glas så 300 kr för 3 glas
Dryckesbiljett höftar på 100 kr så 200 kr

Så 1050 kr per kuvert i det här fallet ink drinkbiljetter. Trots det, så fort jag ser bröllopserbjudanden så ligger kuvertpriserna på 1500-2500 kr och det utan drinkbiljetter. Enbart brudskål och sedan 3-rätters. Vad betalar man för egentligen? Tar de mer betalt för att det är mer jobb med en bröllopsmiddag än med en vanligt middag? Eller tar de mer betalt för att de kan? Eller är det oftast mer saker som är inbakade i priset såsom ljudanläggning/mikrofon osv? Blir förvirrad.
Det enda jag kan tänka mig är att du hyr hela restaurangen för den kvällen. Hör med restaurangen om de kanske kan justera priset beroende på hur många gäster ni är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 074
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 475
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp