Vad utrusta vagnen med?

Twihard

Trådstartare
Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :)

Jag har en rockard jag håller på att fixa till. När jag för ett tag sedan läste på om detta på trafikverket ska vagnar ha rött ljus bak, vitt fram och reflexer m.m. Men förstår inte riktigt om det gäller en rockard eller bara stora vagnar? Kan ju inte ha ljus fram. Min fråga är vad ni har på era rockarder? Har ni en sån där triangel (som EPA brukar kunna ha)? Några ljus? Reflexer?

Jag har inte för avsikt att köra i mörker, men vill ändå synas :)
 
Jag har röda reflexer bak på min :)
Inga lampor, men skulle jag köra i mörker hade kan nog satsat på cykellysen typ.
 
Tänkt sätta cykellampor på min vagn i höst. Finns bra uppladdningsbara nuförtiden. Sätt att vissa sätter dem på ett kvastskaft rakt över vagnen.
 
Jag har en cykellampa med hejarns massa lumen på ena sidostaget på min Pro Trainer och batteripacket sitter ovanför stänkskyddet. Det är tre olika ljuslägen och jag brukar bara använda det svagaste.
Till lampan så följde det med en röd lampa som lyser bakåt, eller ja den blinkar långsamt.

Jag är jättenöjd!
 
Tänkt sätta cykellampor på min vagn i höst. Finns bra uppladdningsbara nuförtiden. Sätt att vissa sätter dem på ett kvastskaft rakt över vagnen.
Smart grej. Min vagn har smala runda stänger baktill som jag tror jag kan fästa cykelljus i :)
 
Jag har en cykellampa med hejarns massa lumen på ena sidostaget på min Pro Trainer och batteripacket sitter ovanför stänkskyddet. Det är tre olika ljuslägen och jag brukar bara använda det svagaste.
Till lampan så följde det med en röd lampa som lyser bakåt, eller ja den blinkar långsamt.

Jag är jättenöjd!
Bra tips :D Vet du om man behöver ha en sån där triangel med? :)
 
Jag har röda reflexer bak (klippt sönder en lgf-skylt) och vita virade runt skaklarna. Ponnyn har också massor med reflexer på sig. Kör i princip aldrig i mörker, men ganska ofta i dimma.
 
Bra tips :D Vet du om man behöver ha en sån där triangel med? :)

Man måste inte ha lgf-skylt, eftersom det är tydligt att det är en vagn som dras av en häst. Men det skadar ju inte att märka upp allt man kan märka upp. Vet en kompis som har en skylt som sticker ut lite på vänster sida, det hjälper tydligen mot att bilister kör om tätt inpå.
 
Man måste inte ha lgf-skylt, eftersom det är tydligt att det är en vagn som dras av en häst. Men det skadar ju inte att märka upp allt man kan märka upp. Vet en kompis som har en skylt som sticker ut lite på vänster sida, det hjälper tydligen mot att bilister kör om tätt inpå.

Smart det med att den sticker ut lite :)
 
Stinspinne. Bilister kör gärna onödigt nära när de kör om men lacken är de många gånger rädd om, ivartfall de bilister som gärna kör nära. Av någon konstig anledning har jag sällan eller aldrig haft problem när bilisterna suttit i bilar av mer bruksskickskarraktär. Har haft bilister som kört så nära att de slagit i svängeln på ytterhästen i paret.
 

Liknande trådar

Körning Dags att börja fixa kärran för hösten. Jag har koll på reglerna om Vita/gula reflexer framåt Röda reflexer bakåt Orange reflexer åt...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: Manji
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: ghost
·
Körning Hur har ni andra löst belysningen på vagnen vintertid när det är mörkt? Enligt lag ska det finnas vitt ljus fram och rött bak. Rött...
Svar
8
· Visningar
2 121
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 431
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp