Vad väljer du bort...

Massor!
Tid och ork: städningen är egentligen inte på en nivå jag gillar.
Pengar: äter sällan på restaurang. Reser sällan. Håller mig hemma på semestern. Skjuter på att köpa ny bil, renovera köket osv.

Varje dag tar jag beslut som främjar hästarna, i både tid och pengar.
 
Jag väljer bort att shoppa mycket kläder och grejer till mig själv .

Fast jag är medveten om att jag är väldigt lyckligt lottad då jag tjänar hyfsat i lön och inte på något sätt känner att jag har det knapert.

Ang tid och ork känner jag inte att det är något jag offrar bort alls. Har så bra uppstallning och nära till stallet, samt bra och flexibla arbetstider så jag hinner med allt jag vill göra :)
 
Jag vet inte riktigt.. Jag lämnade bort hästarna i somras en stund då jag tappade greppet när jag fick ta bort 2 av dem efter månader av veterinärbesök och kämpande, och orkade inte mer just då.
Tid och pengar (nåja.. så det räcker iaf) har jag okej nivåer av.

Det jag har minst av är energi.
Och jag vet inte hur och vad jag ska omprioritera eller välja bort för att orka. Jag vill ju allt på en gång och orkar inte 1/4.

"Rent hus" får det nog bli att jag prioriterar ner, men det är SVÅRT, jag är så otroligt mån om att det ska vara rent och städat hemma och mannen har inte direkt samma syn på städ.
Försöker förbereda mig för när åtminstone en ponny (ja, med sällskap då) kommer hem i mars, men är ju så mycket annat som suger energi. Ska försöka optimera hästhållningen, ta hjälp med skötsel av en eksemponny (köptes frisk, fick eksem här, jäkligt typiskt) och mockning några gånger i veckan. Mannen får köra alla utsläpp/morgonfodringar och även mocka en del vilket han gärna gör :heart

Kanske inte blir de där allra blankaste, mest väl utredda svansarna och ständigt uppiffade ponnyerna utan mer urhästar med korkskruvar och björnpäls och tussar i öronen, men då får det vara så. Bara hästarna mår bra fysiskt och mentalt, så gör det inget att de är lite skitiga och lyckliga i bland. Och jag orkar mer.
Brukar även välja bort saker som att sopa stallgången och sopa upp varenda höstrå vareviga dag osv, när jag inte orkar.

Jag har börjat med att omplacera ungefär 80% av mina pelargoner (japp, jag hade så många, att jag ungefär blev utbränd på kuppen av skötseln av dem..) och försöker inse att trädgården är fin även om inte kanterna är vältrimmade 24/7!
 
Jag väljer bort att satsa på konsten på heltid. Fungerar inte att vara en fattig konstnär med sjukt mycket studielån och att dessutom ha en häst, behöver ha en stabil ekonomi för hästen. Så nu pluggar jag en till utbildning för att kunna få ett bättre betalt jobb så jag kan ha häst och satsa på konsten på deltid istället.
Väljer dock nu att ha medryttare fyra dagar i veckan för att ha tid för studier, jobb och arbete i ateljén, utan ateljén hade jag kunnat ha hästen på heltid.
 
För min del kanske jag inte väljer bort lika mycket som att jag ändå inte gör och därför har tid, ork och pengar till häst.

- Jag reser aldrig utomlands. Jag skulle vilja att vilja (make sense?) men tycker det är slöseri med pengar och tid. Senast vi var utomlands var i Schweiz som vi blev bjudna på då svärföräldrarna bodde där ett tag. Det var fantastiskt och roligt men då bodde vi hemma hos dem och betalade inte själva. Det var väl för ca 15-17 år sedan!

- Jag köper sällan kläder. Gör jag det så är det på Ullared för ca 3-4 år framåt. Har ändå kläder i överflöd.

- Vi bor hemma på semestern och åker på sin höjd upp till stugan i Norrland men det var också ca 3-4 år sedan.
 
För min del kanske jag inte väljer bort lika mycket som att jag ändå inte gör och därför har tid, ork och pengar till häst.

- Jag reser aldrig utomlands. Jag skulle vilja att vilja (make sense?) men tycker det är slöseri med pengar och tid. Senast vi var utomlands var i Schweiz som vi blev bjudna på då svärföräldrarna bodde där ett tag. Det var fantastiskt och roligt men då bodde vi hemma hos dem och betalade inte själva. Det var väl för ca 15-17 år sedan!

- Jag köper sällan kläder. Gör jag det så är det på Ullared för ca 3-4 år framåt. Har ändå kläder i överflöd.

- Vi bor hemma på semestern och åker på sin höjd upp till stugan i Norrland men det var också ca 3-4 år sedan.

Skriver under på den.
Särskilt översta stycket.
 
För att ha tid/ork så prioriterar jag bort tvätt, umgänge med "andra" vänner (umgås med stallkompisar mest), matlagning. Men brukar ta någon dag i månaden att träffa vänner och nån dag att tvätta som en galning :rofl:

Pengamässigt så prioriterar jag väl egentligen inte bort något som jag känner att jag saknar. Köper ingen alkohol i stort sett, äter på restaurang kanske 1-2 ggr per år, reser inte speciellt ofta (har ju ändå inte tid med det :D), köper billiga vardagskläder.
 
Först och främst städning. Städningen är inte på den nivå den var innan jag blev hästägare.

Sedan nöjen. Jag har alltid gått ut mycket på krogen, träffat vänner, sprungit på spelningar och druckit en massa öl. Nu blir det färre öl och jag går mest på spelningar med band som jag vet att jag gillar, jag betalar sällan för att kolla på något nytt.

Jag har dragit ner på bokköp och tidningsprenumerationer, jag hinner ändå inte läsa.

Dessutom flyttade jag ut från innerstan efter att vägtullarna kom. De skulle knäcka den ekonomi jag hade då, och på köpet fick jag minskade bensinkostnader. Idag är ekonomin bättre och vägtullarna är inte ett problem så nu kommer jag flytta tillbaka till innerstan om några år.
 
... för att ha tid, ork och pengar för att kunna ha häst?
Jag upplever inte själv att jag väljer bort så jättemycket. Tid... javisst, men den tid jag ägnar åt hästen är nästan undantagslöst mer värdeskapande för mig än något annat jag skulle gjort istället. Ork... ja, jag tränar inte alls vilket jag skulle gjort annars. Pengar - där är det litet tightare, sedan jag valde att bli landstingsanställd försvann en stor del av marginalerna vilket gör att t ex bil- och husunderhåll blir mer eftersatt än jag skulle önska. Lyckligtvis har jag möjlighet att jobba en hel del extra i min gamla bransch för att skapa större ekonomiskt utrymme. (Vilket förstås i sin tur äter av tillgänglig vaken tid... )
 
Skulle säga boende. Hade inte konsumerat annorlunda (jo, mindre iom hästrelatede saker som försvinner) men inom en snar framtid kunnat köpa större boende eller för alla del hyra.
 
Väljer inte bort nått. Kanske resa men det är inget nödvändigt som jag lider av att inte göra. Skulle jag verkligen vilja så går det att lösa.
 
Tycker inte jag väljer bort något, kanse skulle jag hänga på gymmet mer och lagt mer tid på hundar om jag inte haft hästarna.
 
Väljer bort saker till mig själv, äter sällan ute, odlar mkt själv, väljer bort "vanligt " arbete, mitt jobb är att sköta barnen, hästarna o gården så att det flyter alla hästarna mår bra o springer in pengar, vi åker inte på semester förutom tävlingarna då.Lagar mycket på gården köper inte nytt så fort något går sönder.Har en händig man så behöver inte ta in tjänster i större utsträckning när något behöver lagas eller byggas.Har EN bil trots glesbygd
 
Det var just den här frågeställningen som fick mig att bestämma mig för att göra av med hästen. Ekonomin fick stryka på foten=kläder till barnen, många timmar gick åt till hästen när jag behövde vara med barnen. Jag hade inte råd eller tid med något annat intresse.
Utan häst är jag inte hel, men jag kan acceptera det eftersom mitt förhållande, relation till barn och vänner, bättre ekonomin är bättre. Jag kan utveckla andra intressen och upptäcker fler och fler sidor av mig själv och det är väldigt intressant!!
Hade jag haft mer pengar och jobbat halvtid, så hade jag skaffat häst! Men för mig är det helt enkelt "inte värt det".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har valt. Jag tänker bo på landet. Ändå ska det talas om för mig att jag kan välja - att bo i stan. Som om jag är dum i huvudet och...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 285
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 030
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp