Vad väljer du bort...

Jag har inte kunnat välja bort tillräckligt mycket, så därför har jag ingen egen häst. Att leva med alltför tunn marginal är inget för mig. Jag behöver ha bil och huset behöver renoveras. Jag köper inte mycket kläder alls och lägger inga pengar på resor, mer än en tank eller två under sommaren då jag tar en tur med bilen. Tidsmässigt finns det inte heller utrymme. Jag jobbar förvisso inte heltid just nu av hälsoskäl, men jag har inte så mycket ork över till att ha häst på heltid heller. Och i den mån mer ork finns, vill jag använda den till trädgårdspyssel, husrenovering och hantverk. Så jag förblir nog den eviga medryttaren, som rastar andras hästar. Dessvärre har jag ingen häst att rida nu då islänningen som jag började rida i början av sommaren blev sjuk och ska vila några månader framåt.
 
Jag har två hästar. Jobbar heltid, bor på gård (hyr).
Just nu har jag prioriterat bort ridningen helt. Dels på grund av smärta men också för tidens skull. Jag har inte fått ut samma glädje av ridningen (mycket på grund av smärtan) och väljer då att lägga min tid på andra intressen. Planen är att till våren hyra in den ena hästen på anläggning och låna ut den andra.
Ekonomisk har jag inte behövt prioritera aå mycket. Jag lever snålt men det hade jag gjort även utan hästarna.
 
Jag väljer bort att träffa vissa goda vänner, städning, ljust och fräscht-konceptet, tomten, kvällsprommisen med hunden ( som gubben tar), ordning och reda i privatlivet.

Jag väljer att mocka i min ensamhet, pyssla och vara vaktmästare i stället, rensar glatt avloppen i stallet. Jag väljer att vara med mina allra bästa vänner. Jag väljer att hästen är min meditation.
 
Jag jobbar heltid, har sambo som också jobbar heltid, 2 katter och 1 häst som står inhyrd. Dyrare hyran och foder än vad jag är van vid.

Väljer bort kläder/skor ect till mig själv, köper dock när det verkligen behövs. Köpte tex nya skor här i somras för att ha i vinter. Köper det mesta på rea både till mig och hästen, han får mycket begagnat. Köper kvalité över kvantitet och är väldigt kräsen med vad jag gillar.

Vi tävlar/tränar väldigt sällan, äger ingen egen transport just nu vilket hjälper till med kostnaderna då vi inte kan åka iväg.

Tidsmässigt är jag väldigt effektiv i stallet, slösar väldigt lite tid i stallet de dagar jag jobbar. Och han får faktiskt vila när jag inte har ork/lust att rida och hellre vill göra saker med min sambo. Vi äter ute och går på bio ibland, vi unnar oss och har pengar över varje månad. Det går men fördelen med att äga hästen själv är att jag kan ställa av hästen när jag inte har lust att rida. :) Gör inte allt för mycket hemma, men vi lagar mat ofta och städar sällan.
 
Att träna på gym är det jag känner att jag inte hinner/orkar med och som jag skulle vilja. Men hästen är roligare, så det får det vara värt. I övrigt är jag nöjd med min tillvaro. Jobbar heltid, har man och två barn, hus, hund, joggar 2 ggr/vecka och en häst på halvtid (är i stallet 4-5 dagar/vecka då vi vissa dagar är där båda två).
 
Jag tycker inte jag väljer bort så mkt i nuläget. Tidigare har jag behövt vara i stallet mer och då fått tacka nej till en del annat iom att jag inte kan vara på två ställen samtidigt.
Nu är hästen inhyrd med fullservice för att jag ska hinna jobba mer iaf en period.
Visst hade det gått att göra mkt annat kul för pengarna, typ resa och shoppa. Men det är ju just ha häst jag prioriterar högst. Och upplever då inte att jag valt bort annat. Jag har valt till häst.
Men givetvis underlättar det att jag har ok inkomst. Annars hade det blivit mer ”välja bort”.
 
För mycket. Försöker sälja/låna ut men marknaden är död för min ras. Hade jag sluppit ha stallpass så hade det varit lättare att få vardagen att gå ihop, men det finns inte möjlighet till det i nuläget.
 
Jag väljer inte bort nånting. Jag lever det liv jag vill göra! Om jag hade velat resa, äta på restaurang jämt osv hade jag väl valt det livet? Oavsett vad en gör på sin fritid har de flesta både begränsat med pengar och med tid, så oavsett vad en vill göra med sitt liv måste en förhålla sig till de ramarna. Det är inte unikt hästägandet.
 
Att träna på gym är det jag känner att jag inte hinner/orkar med och som jag skulle vilja. Men hästen är roligare, så det får det vara värt.

Det kan jag skriva under på (nu när ditt inlägg påminner mig, trots mitt tidigare inlägg att jag inte känner jag ger avkall på ngt direkt osv ! )
Jag hinner inte med /orkar inte med gym som extra aktivitet efter att komma hem efter först jobbet och sen hästen och det övriga som fyller kalendern som jag prioriterar, men hade i en optimal värld önskat in att även den tiden fanns, då jag gillar att röra på mig och min kropp och knopp mår bra av mycket cardioarbete vilket inte ridningen ger .😄
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag väljer inte bort nånting. Jag lever det liv jag vill göra! Om jag hade velat resa, äta på restaurang jämt osv hade jag väl valt det livet? Oavsett vad en gör på sin fritid har de flesta både begränsat med pengar och med tid, så oavsett vad en vill göra med sitt liv måste en förhålla sig till de ramarna. Det är inte unikt hästägandet.
Jag tycker det här var ett klokt inlägg. Att göra egna aktiva val vad man vill fylla sitt liv utöver lönearbetet är egentligen tror jag väldigt få förunnat. De flesta följer ju normerna snällt. Egentligen är det ju rätt normbrytande att dels inte vilja skaffa barn och ha häst i stället.
 
@Kattennizze Tack :). Jag har en aversion mot hur de allra flesta lever sitt liv just efter alla dessa normer och vad en ska och bör göra. Tror att så otroligt mycket psykisk ohälsa beror på alla dessa helt sjuka krav samhället ställer på hur vi ska leva, nu mer än nånsin när det dessutom ska visas upp en perfekt yta på sociala medier.
 
... för att ha tid, ork och pengar för att kunna ha häst?
Jag väljer bort mig själv :grin:, frisör, kläder, restaurang osv osv hemma offras ofta daglig städning (men som ju måste städas ikapp en annan gång :grin:)
Dottern tävlar och jag har en äldre häst som jag rider lite på.
Men vi offrar mycket för att kunna satsa på tävlandet (med alla träningar det innebär) men för oss känns det inte som vi offrar, vi lägger bara tid och pengar på något vi älskar.
 
Jag väljer inte bort. Jag väljer till. Jag väljer att ha hästar för att de ger mig så enormt mycket livskvalité. Att jag inte reser, inte äter ute mer än någon enstaka gång/år, inte lägger pengar på en massa kläder, inredning eller annat jag inte behöver har inget med hästarna att göra. Jag gör inte det för att jag inte vill göra det. Utan hästarna hade mitt liv varit hemskt fattigt.
 
Jag som varit utan egen häst ett tag nu har verkligen insett att för mig har jag inte valt bort mycket. Visst kan jag spara mer pengar nu men jag har också blivit tröttare, humöret blivit sämre, ambitionerna finns knappt kvar. Jag har i flera månader inte hittat något annat att göra på fritiden som är tillnärmelsevis liks roligt och vännerna (de få jag har häromkring) finns mestadels i stallet.
 
Jag tror inte att jag väljer bort så mycket för att ha häst (mer än lite luft i ekonomin typ) däremot blir det en del bortprioriteringar då jag väljer att rida eller hitta på något med hästen ca 6-7 dagar i veckan.

Till viss del relationer, även om jag betvivlar att jag varit bättre på att träffa folk om jag hade haft mer tid över känner jag ibland att jag aldrig hinner träffa någon annan än mannen och stallkompisarna :o

Träning för egen del har helt fått stryka på foten i annan form än med hästen, jag hinner bara inte även om jag skulle behöva.

Tid, att ta en tupplur efter en lång dag på jobbet, hitta på något spontant en vardagskväll, läsa en bok eller ha ett eget intresse annat än hästen.

Resa har vi typ inte gjort sedan vi träffades jag och mannen, vi skyller gärna på djuren men i ärlighetens namn skulle det nog mest bli korta weekend-resor väldigt sällan även utan dem :p

Så Jo, för varje val man gör tror jag att man väljer bort någonting. Men valet att ha häst gör jag gladeligen varje dag (även när det blåser, regnar på tvären och ögonen går i kors när jag kommer hem från jobbet) :heart
 
Jag tycker inte riktigt att jag väljer bort något.
Nån gång då och då hade jag kanske önskat att jag hade råd att tex resa eller gå på bio oftare men så köper jag en ny sadel till hästen helt i onödan istället så att resandet och bion är inte speciellt viktigt öht.
 
Jag tycker inte att jag väljer bort nåt. Alla mina pengar och all min ork går till att ha häst, men jag har inget annat jag skulle vilja göra med orken och pengarna ändå så jag behöver inte välja bort nåt.
Skulle jag inte ha häst skulle antagligen pengarna gå åt till impulsshoppning av kläder och någon resa, och visst vore det kul men häst är mycket, mycket viktigare och bättre för mig :)
 
Så enkelt det låter för många av er. Jag vill verkligen köpa häst igen men det känns helt omöjligt utan att göra ordentliga förändringar i livet. Jag har levt i 8 år utan egen häst nu och har såklart lagt mig till med vanor och rutiner som faktiskt är svåra att kombinera. Ekonomiskt och tidsmässigt.

Jag vill ha häst. Men jag vill också amortera extra på bostadslånet, pensionsspara ordentligt och liknande saker som tryggar min ekonomi långsiktigt. Jag gillar också att kunna köpa saker lite oplanerat och är van vid att inte behöva räkna kronor för att livet ska gå ihop. Dessutom har jag ju redan gjort flera val i livet som gör att mina utgifter ser annorlunda ut än om jag haft häst. Tex hur dyrt boende jag har och liknande.

Det vore ju enkelt om jag bara ville en sak (häst). Nu finns det många saker som jag vill och alla kostar pengar.
 
Jag förstår hur du tänker @MiniLi , för när man alltid har den där hästen tänker man inte så mycket på att den kostar.

Jag har haft egen häst i 20 år snart, det är en del av mitt liv och jag tänker knappt på det. Det är mitt gymkort, en sån grej som bara finns. För mig är det så självklart att jag har bekanta som knappt vet att jag har häst, för jag pratar nästan aldrig om det:D

Men när jag tänker efter så gör jag absolut avkall, iaf enligt normen. Jag har inga barn, är inte särskilt sugen heller. Jag gör inte såna där fina naglar som många av mina kompisar gör. Jag sitter inte hela eftermiddagar och dricker kaffe på stan. Men annars gör jag nog det mesta jag vill, dessutom umgås jag även privat med mina stallkompisar och det gör ju att vi har väldigt kul i stallet också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
89
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 546
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har valt. Jag tänker bo på landet. Ändå ska det talas om för mig att jag kan välja - att bo i stan. Som om jag är dum i huvudet och...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 286
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp