Vad var det jag såg? (Hundras?)

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Såg en jättesöt hund idag på bussen (:love:), som jag tyvärr inte gick fram till ägaren och frågade vad det var :(

Kära hundexperter här på Buke, har ni någon aning om vad det kan ha varit för en hund? :up:

Den var i grunden rätt lik en Cavalier King Charles Spaniel. Ungefär samma storlek och liknande kroppsform, lite nättare kanske. Den var "brunskäck" (vit/brun), med en riktigt iögonfallande rödbrun nyans. Pälsen var inte heller lika lockig som den kan vara på en CKCS, utan mer rak, dock lika tät/fluffig. Däremot var huvudet annorlunda. Det var nättare, nosen längre, ögonen betydligt mindre i förhållande till skallen och öronen hängande, men inte lika långa som på en CKCS och utmärkande trekantiga med långhårig päls som hängde nedanför "öronkanten".

Min spontana tanke var CKCS-korsning, men jag vet inte?
Mycket söt var den iaf :love:
 
Såg en jättesöt hund idag på bussen (:love:), som jag tyvärr inte gick fram till ägaren och frågade vad det var :(

Kära hundexperter här på Buke, har ni någon aning om vad det kan ha varit för en hund? :up:

Den var i grunden rätt lik en Cavalier King Charles Spaniel. Ungefär samma storlek och liknande kroppsform, lite nättare kanske. Den var "brunskäck" (vit/brun), med en riktigt iögonfallande rödbrun nyans. Pälsen var inte heller lika lockig som den kan vara på en CKCS, utan mer rak, dock lika tät/fluffig. Däremot var huvudet annorlunda. Det var nättare, nosen längre, ögonen betydligt mindre i förhållande till skallen och öronen hängande och utmärkande trekantiga med långhårig päls som hängde nedanför "öronkanten".

Min spontana tanke var CKCS-korsning, men jag vet inte?
Mycket söt var den iaf :love:

Tänker att det var någon typ av spaniel. Welsh springer spaniel? Cocker spaniel?
 
Tänker att det var någon typ av spaniel. Welsh springer spaniel? Cocker spaniel?

*Fick bild-googla* :p
WSS var det definitivt inte. Cocker Spaniel skulle det möjligen kunnat vara! Tycker dock att huvudet/ansiktet hade ett "piggare" uttryck (tänk lite som på en aussie typ), och att öronen var ännu kortare/mer uttalat trekantiga. Benen var inte heller sådär lockiga, utan all päls var spikrak. Men jag vet inte. Cocker var iaf inte helt långt ifrån, och det kan säkerligen skilja från exemplar till exemplar :)
 
Kan det inte ha varit en phalene?
00-932-phalene.jpg
 
Kan det inte ha varit en phalene?
00-932-phalene.jpg

Söt! :love:
Men nej, en sådan var det definitivt inte :/
Tänk dig typ att man tagit en CKCS, plattat all päls med plattång, dragit ut nosen, gett huvudet formen av en aussies och gjort öronen tydligt trekantiga, dock med typ så mycket fluff som på din bild :)
 
En välborstad cavalier har ju rak päls :) Unga hundar har än mer rak päls - så tänker en ung tik med längre nos ?
 
Såg en jättesöt hund idag på bussen (:love:), som jag tyvärr inte gick fram till ägaren och frågade vad det var :(

Kära hundexperter här på Buke, har ni någon aning om vad det kan ha varit för en hund? :up:

Den var i grunden rätt lik en Cavalier King Charles Spaniel. Ungefär samma storlek och liknande kroppsform, lite nättare kanske. Den var "brunskäck" (vit/brun), med en riktigt iögonfallande rödbrun nyans. Pälsen var inte heller lika lockig som den kan vara på en CKCS, utan mer rak, dock lika tät/fluffig. Däremot var huvudet annorlunda. Det var nättare, nosen längre, ögonen betydligt mindre i förhållande till skallen och öronen hängande, men inte lika långa som på en CKCS och utmärkande trekantiga med långhårig päls som hängde nedanför "öronkanten".

Min spontana tanke var CKCS-korsning, men jag vet inte?
Mycket söt var den iaf :love:

För mig låter det som en kooikerhondje :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 527
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: KisseNova
·
Övr. Hund Jag har två stycken Cavalier King Charles Spaniel killar som blir nio år till våren. Underbara hundar, som jag kunnat använda både till...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 556
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp