Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Miran

Trådstartare
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
 
Spaghetti och köttfärssås i skolan. Eller pannkakorna efter att man var tvungen att iafl smaka på ärtsoppan :D jag brukade peta ur fläskbitarna och bara äta dom
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
Hemmagjorda hamburgare på köpta bröd och köpta burgare! Med grova räfflade pommes frites till.
I vanliga fall stektes hambugarna, som köptes i 40-pack, som vanlig biff och åts med potatis.
Fick vi bröd till (och äta med händerna!) så var det fest.
 
Lyxigt är inte alls mitt ord, och har aldrig varit.

Men jag kommer till min förvåning inte ihåg vad jag valde till mina födelsedagar.

Pommes frites serverades dock inte hemma en enda gång under min uppväxt. Inte heller hamburgare.
 
Rolig tråd! Vi åt kött och potatis nån dag på helgen, Så det är "finmat" för mig. Köttfärslimpa eller skinkstek, med potatis, sås och sallad med fetaosttärningar! Riktig jävla lyx var McDonalds eller pizza - cappriciosa.
 
Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
En köttbit (fläskkotlett eller ibland lövbiff), pommes på påse, en grönsallad med tomat och gurka och PULVERBEARNAISE! :love: Det var min allra bästa fredagsmat när jag var liten. Och en 33cl läsk, typ sockerdricka eller blodapelsin.

Andra favoriter var hamburgare (också med påspommes) och hemgjord pizza. Och ibland gjorde vi chokladpudding till efterrätt, höjden av lyx.
 
Mysigast vad när vi gjorde fint dekorerade smörgåsar och åt dem framför tv:n och drack te till.

Marängsviss eller glace au four var lyxigaste efterrätten.

Familjens festrätt var fläskfilé provencale.
 
Lyxigt tänkte jag inte som barn (och gör väl inte nu heller om mat) men det jag kommer ihåg som "lite extra" är pizza, hel kyckling som tillagades i ugnen på en liten snurrande pinne (jag har ingen aning men ni fattar säkert :o:D) - där var skinnet det absolut bästa, och en hel fisk (gädda eller öring t.ex.) som lagades i ugn omringad av morotsslantar och purjolöksbitar.

När det kommer till efterrätt så förstår jag inte vad ni menar när ni säger att marängsviss var höjden av efterrätt och det ni ville ha på era kalas?? :confused: För mig ÄR marängsviss the one and only efterrätt värd namnet :love:
 
Lyxigaste var pizzan vi hade råd att äta 2ggr om året (min och brorsans födelsedag).


Mestaste 'hemmakänslan' var pasta med sås av grönmögelost och rökt skinka

Efterrätter åts typ inte, mamma var diabetiker och tandhygienst. På födelsedagar serverades dock silviakaka
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp