Vad vet folk inte om ditt jobb?

Tuvstarr

Trådstartare
Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur olika arbetsplatser fungerar. Vilket i och för sig är förståeligt, i varje fall här kan man inte bara traska in utan guidning och ta sig en titt på vad vi pysslar med och hur.

Men också då jag jobbade i butik var folk helt okunniga i hur det fungerar, med varulager och importörer som vi beställer från, att det är huvudkontoret som bestämmer vilka varor finns i sortimentet, inte de som radar i hyllorna, att personen i kassan inte kan bestämma vad saker ska kosta, osv.

Jag fick förklara ett oändligt antal gånger saker som att nej vi kan tyvärr inte beställa de här ljusen direkt från fabriken i Kina och få dem i övermorgon, då de nu tog slut 3 dagar före jul och du inte hann köpa några. Detta pga att beställningen har gjorts av huvudkontoret någon gång kanske under våren, och de importeras containervis och det hela tar några månader.

Givetvis är personalen på golvet de kunderna har kontakt med, och vi kan ju förmedla till chefen att det nu frågas jättemycket efter toapapper av ett märke vi inte har, men det är fortfarande inte personalen på golvet som bestämmer om det ska tas med i sorrtimentet.

Då jag jobbade på plantskola var folk också totalt ute och cyklade med en väldig massa saker, och vi hade tyvärr inte några sådana blommor som inte behövde vattnas alls, då folk ville ha en fin blomma att lämna kvar i en fin kruka vid graven, där den skulle klara hela sommaren och blomma i minst 3 månader utan någon skötsel.

Den gångna veckan har det kommit en hel del privatkunder till mitt jobb och frågat om de kan hämta en sådan eller sådan grej, och ta den med hem nu. Nej, eftersom det tar tid att göra den, och vi har en ganska lång orderlista, men vi kan försöka klämma in det så att du får grejen vecka 40? Och då är kunden förvånad över att vi inte har en massa måttbeställda (eller ens standardmått) grejer färdiga på lager, och en del har varit förvånade över att vi faktiskt gör något från scratch, inte bara är ett lager för import någonstansifrån, som vi bara skruvar ihop och kanske lackerar lite.

Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?

Vad blir folk förvånade över när det gäller era arbetsplatser? Är det något ni tycker borde vara allmän kunskap som inte är det? Finns det något ni förklarar gång på gång för förvånade kunder?
 
Jag jobbar som konsult med införande av affärssystem hos våra kunder, oftast ett projekt som hos varje enskild kund tar mellan ett halvår och flera år. Min roll är att vara lösningsarkitekt, dvs att kartlägga kundens verksamhetsprocesser och mappa dem mot affärssystemets funktionalitet och uppsättning så att de får en lösning som passar och som stödjer både verksamhet och rapporteringsbehov på ett bra sätt.

Det ovanstående är min enkla, kortfattade beskrivning av vad jag jobbar med. Ungefär 90% av dem som frågar förstår inte svaret....

De saker du nämner är fullständigt självklara för mig, men det kan ju bero på att jag på grund av mitt jobb har fått insikt i väldigt många olika företags och branshers villkor och utmaningar. Att containerimport från Kina tar flera månader, att det inte finns underhållsfria (levande) blommor och att det tar viss tid att producera saker känns inte som kärnfysik direkt :)
 
Jag jobbar som konsult med införande av affärssystem hos våra kunder, oftast ett projekt som hos varje enskild kund tar mellan ett halvår och flera år. Min roll är att vara lösningsarkitekt, dvs att kartlägga kundens verksamhetsprocesser och mappa dem mot affärssystemets funktionalitet och uppsättning så att de får en lösning som passar och som stödjer både verksamhet och rapporteringsbehov på ett bra sätt.

Det ovanstående är min enkla, kortfattade beskrivning av vad jag jobbar med. Ungefär 90% av dem som frågar förstår inte svaret....

De saker du nämner är fullständigt självklara för mig, men det kan ju bero på att jag på grund av mitt jobb har fått insikt i väldigt många olika företags och branshers villkor och utmaningar. Att containerimport från Kina tar flera månader, att det inte finns underhållsfria (levande) blommor och att det tar viss tid att producera saker känns inte som kärnfysik direkt :)
Ja jag kan tro att någon med ditt arbete är extremt bra insatt i hur företag och processer fungerar :) Men det verkar som om det finns förvånande många som inte har ens grundläggande kunskap i hur produktion och detaljhandel fungerar :confused: Eller som inte tänker på att det händer en väldig massa i ett företag som kunden inte ser.
 
När jag jobbade på Agria var den vanligaste frågan från kunder varför försäkringen inte täckte veterinärbesöket. Vad ska man då med försäkring till?

Så många gånger jag fått förklara att man inte kan försäkra djuret när det redan är hos veterinären med brutet ben/magproblem/rinnande ögon etc. Att vi ser i journalen att hunden kom in med diarré 10:45 och 11:03 ringer kunden till oss för att teckna en försäkring och säger att hunden är fullt frisk idag… :banghead:
 
Jag är jurist. Jag kan inte hela lagboken utantill. Lagboken är för övrigt ett pyttelitet urval av alla lagar vi har sammansatt för att passa studenter, ge en hyfsad överblick av de vanligaste lagarna och typ se bra ut i bokhyllan. ALLA lagar i pappersform skulle fylla upp ett rum stort som ett ordinärt vardagsrum.
 
Folk i allmänhet vet inte att mitt jobb existerar, så det brukar vara rätt blankt kort när jag berättar. :angel:

Sakerna du räknar upp hade jag dock räknat med att en någorlunda vuxen person kan räkna ut utan någon vidare branschkunskap, undantaget vilka företag som tillverkar saker från scratch om det inte vore just därför man sökt upp just det bolaget.
 
Det är väldigt mycket de inte vet.
Det verkar fortfarande vara en utbredd uppfattning att hemtjänsten mest städar, handlar, lagar mat och torkar bajs. Som på den tiden man kallades hemsamarit.
Lagar mat gör vi knappt alls. De flesta har Sodexo eller anhöriga som gör matlådor men de allra flesta lagar sin mat själv.

Vi utför intimvård och byte av div skydd men merparten sköter även detta själv.
Handla och städa finns det en rad olika tjänster för som många nyttjar.

Vi utför mycket mer vård än vad folk verkar tro. Såromläggningar, sondmatning, sjukgymnasik, mediciner, spola kateter, ledsagning, avlösning och vak osv.
 
Jag jobbar som administrativt stöd inom hemtjänsten. Folk vet vad hemtjänsten gör och folk vet oftast vad planerarna gör. Men vad jag gör vet ingen, knappt ens att hemtjänstgruppen eller planerarna har koll. 😅

Men jag svarar på alla inkommande telefonsamtal, beställer saker, fixar med lita allmänna administrativa grejer, har hand om nyckelskåp, fixar lite med fakturor osv.
Många omsorgstagare och anhöriga som ringer tycker att vi är helt onödiga och vill prata direkt med planerarna trots att jag och mina kollegor kan lösa det mesta. Vi gör så att plsnerarna kan planerarna och slippa sitta i telefon hela tiden.
 
Jag är börsmäklare och jag kan förstå att många grejer är komplicerat men varje dag får jag så otroligt dumma frågor att jag börjar fundera på vart mänskligheten är på väg......
Min favorit är varför New York börsen inte har samma öppettider som svenska börsen....... att det är natt i New York när vi har morgon det är det liksom inget som slagit dem in. Tidszoner måste väl ändå räknas till allmänbildning?
 
Jag jobbar på myndighet, och jag är otroligt förvånad att folk inte vet att det krävs motkrav för dem om de plockar ut statliga pengar, till exempel A-kassa eller aktivitetsstöd. Det finns inga undantag på krav att söka arbete till exempel om du går på A-kassa, något som tydligt till och med står i lagen, ändå blir folk förbannade över att bli av med A-kassan trots att de varit utomlands på semester hela månaden (ett extremfall såklart, men faktiskt inte jätteovanligt). Jag blir förvånad över alla som tror att myndighetspersoner alltid i alla fall är ute för att jävlas när de i själva verket har strikta lagar att förhålla sig till och handläggarstöd att följa baserat på lagar som är framjobbade och godkända av jurister för att följa just de lagar och regler som för tillfället gäller (vilket också innebär att handläggarstöden ändras när eventuella lagar eller praxis ändras). Och jag är ganska säker att det fungerar lika på de flesta myndigheter, jag har jobbat på tre. Sedan absolut, människor kan komma i kläm, saker tolkas olika etc, men för det allra mesta är det faktiskt så att människor inte läst det finstilta och att de fått rätt information men helt enkelt inte tagit emot den. Och till de som verkligen har fått beslut feltolkat och kommit i kläm, brukar det ordna sig vid nästa instans i en överklagan.
 
När jag jobbade som brevbärare hade folk noll(!) förståelse för att det faktiskt inte fungerar att vi brevbärare måste stanna en extra lång stund för att lämna brev till dem (typ: ge direkt i handen till någon långt inne på tomten istället för att sätta i lådan utan att stanna till öht, kliva av mopeden för att gå runt deras parkerade bilar som de ställer precis framför lådan eller klättra runt i snöhögar). "Det tar ju inte så mycket längre tid!" skriker de, utan att tänka på att om vi ska lägga extratid på hälften av brevlådorna så blir det mycket, mycket övertid och dessutom inte ett dugg ergonomiskt.

Folk har inte heller förståelse för det olämpliga i att ha brevlådor långt inne i taggbuskar, eller förståelse för att vi faktiskt inte vet var de bor när namnet inte finns någonstans alls i trapphuset.

När jag fotograferar så har folk inte förståelse för att det krävs mer jobb än att bara håva fram kameran, rikta på måfå mot objektet och ta en bra bild. Inte heller förstår de att det sliter på utrustningen, som i sig kostade säkert 100 000kr vid det här laget.

I djuraffär, då har folk inte förståelse för att vi i personalen inte är veterinärer, att det inte är vi som bestämmer priserna och inte vi som bestämmer exakta produkter/kampanjer/rabatter. Inte heller förstår de att vi faktiskt vill sluta och gå hem när butiken stänger.
 
Jag är börsmäklare och jag kan förstå att många grejer är komplicerat men varje dag får jag så otroligt dumma frågor att jag börjar fundera på vart mänskligheten är på väg......
Min favorit är varför New York börsen inte har samma öppettider som svenska börsen....... att det är natt i New York när vi har morgon det är det liksom inget som slagit dem in. Tidszoner måste väl ändå räknas till allmänbildning?
Tidszoner är något jag tror att är helt hockuspockus för många. Jag pratade en gång med en människa som sa att hon inte kunde förstå varför det på hennes resebokning stod att hon skulle anlända till Island en kvart efter att flyget avgick, medan hemresan skulle ta över 6 timmar, eller vad det nu var O_o Hon satt och försökte få ihop det med att jorden snurrar och planet står stilla, medan det går jättesnabbt åt andra hållet...
Ja du, tidszoner...
 
Lärare har värsta slöjobbet.
Det är ju bara att ha lektioner
Det kan väl inte vara så svårt
Möten, konflikthantering, omdöme, extra anpassningar, åtgärdsprogram, kontakt med soc, BUP osv..
Rastvakter, koll på rutiner, kollegialt lärande, arbetslagsmöten, friluftsdagar osv.
 
Öppettider verkar svårt. Vi har bestämda öppettider som jag inte kan påverka alls. Ibland vill folk ändå boka möten utanför dessa tider och blir sura då jag säger att det inte går.

Mina favoriter är folk som säger "men jag jobbar när ni har öppet, kan du inte jobba längre så jag kan komma och träffa dig?" - helt omedvetna om ironin i att _jag_ ska jobba över för att de inte vill flera ut/ta ledigt.
 
Jag jobbar på myndighet, och jag är otroligt förvånad att folk inte vet att det krävs motkrav för dem om de plockar ut statliga pengar, till exempel A-kassa eller aktivitetsstöd. Det finns inga undantag på krav att söka arbete till exempel om du går på A-kassa, något som tydligt till och med står i lagen, ändå blir folk förbannade över att bli av med A-kassan trots att de varit utomlands på semester hela månaden (ett extremfall såklart, men faktiskt inte jätteovanligt). Jag blir förvånad över alla som tror att myndighetspersoner alltid i alla fall är ute för att jävlas när de i själva verket har strikta lagar att förhålla sig till och handläggarstöd att följa baserat på lagar som är framjobbade och godkända av jurister för att följa just de lagar och regler som för tillfället gäller (vilket också innebär att handläggarstöden ändras när eventuella lagar eller praxis ändras). Och jag är ganska säker att det fungerar lika på de flesta myndigheter, jag har jobbat på tre. Sedan absolut, människor kan komma i kläm, saker tolkas olika etc, men för det allra mesta är det faktiskt så att människor inte läst det finstilta och att de fått rätt information men helt enkelt inte tagit emot den. Och till de som verkligen har fått beslut feltolkat och kommit i kläm, brukar det ordna sig vid nästa instans i en överklagan.
Lagar och regler? Nej vet du vad, det vet ju alla att besluten baseras på om handläggaren gillar personen eller inte…
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 901
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp