Vad vet ni om dessa hingstar?

Ofeigur1979

Trådstartare
Har två unghästar. Ofeigur som är efter Rekkur frà Audsholtshjáleigu och Teitur som är efter Feykir från Knutshyttan. Rekkur har jag ingen koll på alls . Han är inte visad eller tävlad så mkt vad jag har hört. Någon som vet ngt om han? Ev har ngn avkomma? Feykir vet jag mer om eftersom jag bor väldigt nära Jökull och Bri som han ägs av nu. Vi har varit där och kikat på han en gång. Väldigt trevlig häst!=) Ngn som har avkommor efter han eller känner ngn som har? Skulle vara skoj att höra hur dom är.
Har precis börjat med Ofeigur som är en fyrgångare med fint steg. Dock inte visat ngn tölt än men det kommer säkert. Han har en väldigt stark trav. Teitur är en femgångare som är väldigt försiktig och känslig. Han blir tre i sommar så ska börjas med till hösten. Vore tacksam för svar.
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Jag har en Feykir-avkomma! 8 årig kille som är väldigt trevlig och mycket lätt att hantera. Han är en känslig fyrgångare med jämna och ganska fina gångarter. Sitter på jobbet så kan inte lägga upp bilder men kan göra det hemifrån imorgon!
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Åh va roligt! Ja det vore skoj med en bild=) Kan försöka få in en bild ja med på Teitur.
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Rekkur vet jag tyvärr inte så mycket om, däremot har jag själv ägt en, samt ridit flera av hans halvbror Rokkur frá Auðsholtshjáleigus avkommor. De har samma mamma, men Rokkur har Ófeigur som pappa istället för Orri. Genomgående för Rokkurs avkommor (som jag haft att göra med) är i alla fall kanonlynnen och med lättväxlade gångarter. Väldigt trevliga hästar helt enkelt. :) Om det finns samma på Rekkurs sida kan jag ju dock inte säga något om, tyvärr.
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Hej!
Det är jag som fött upp Ofeigur. Ofeigur har en helbror som är ett år äldre, Kátur. Kátur är mkt snäll och lätthanterlig enl ägaren. Vilket han även var som föl. Accepterar det mesta.
Påbörjad inridning enkel och smidig.

Har även fött upp en halvbror till Ofeigur. Han såldes som ett åring. Blev såld på nytt som treåring, tror jag. Har funnits på salusidor för ett tag sedan. Stått nere i Brastad till försäljning. Beskrivs som en trevlig ridhäst.

Rekkur är bedömd -03. 7,96 för ext, 7,74 för rideg som 4-gångare, tot 7,83. För tölt har han 8 och 8,5, trav 7,5, pass 5,0, gal 8,0, spirit 8,5, form 8,0, skritt 9,0. Tanken var nog att visa om honom, men av olika anledningar blir det inte riktigt som man tänkt ibland. Han är inte tävlad här i Sverige vad jag vet. Rekkur ger trevliga och lätthanterliga avkommor. Flera avkommor och mer info finns på www.rekkur.se.

Ofeigurs mamma, Björk, har mkt stark trav. Även hon är 4-gångare. Hon visade aldrig tölt i hagen som föl eller unghäst. Pga av fölungarna blev hon sent inriden, samt sent töltsatt. Nu visar hon bra tölt med fin aktion, men det har varit en resa dit. Önskar du mer info och råd hör av dig via vanlig mail.
Mvh
Susanne
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Hej Susanne!
Kul att just du svarade! Jag har kvar Ofeigur och har jobbat med han nu i ngr månader. Har inte suttit på han än men vi är på god väg. Hittils har han bara visat postitivt beteende och är hur go som helst! =) Tror inte det kommer bli ngr problem att rida in han alls. Har inte hittat Rekkurs sida förr så tack för den. Ska se om jag har ngn bild på han ifall du vill se. Han blir stor och fin. Men Teitur här uppe är större fast han är ett år mindre. Ha det bra!



mvh Jenny
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Åh va söt han var=) Lite mindre än Teitur ser jag. Han blir hög han. Men det är ju bra med tanke på att jag är ganska lång.
Sätter in en bild på Ofeigur också. En dagsfärsk bild när han står och vilar lite på maten=)

Figge-jan-11-005-150x150.gif
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Ja fick den av hans uppfödare här uppe men tack ändå. Den var bra. Lite avkommor också.
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Vi har två avkommor efter Rekkur. En född 2005 och en 2009 (helsyskon).

Valacken som är född 05 visade tölt/grisepass hela sin uppväxt men började trava när han var runt 4-5 år. Numera är traven ganska bra och fick på senaste tävlingen 5.5 för den. Skritt, galopp och tölt har alltid varit naturligt nära till hands och ligger på tävling på 5.5 - 6.5. Han är känslig och lättlärd men har också en hel del humör så några åkturer har det blivit. Ganska pratsam av sig :) Har haft mycket lätt att anpassa sig till nya miljöer. Han är femgångare och har i dagsläget en pass som är tvåtaktig men utan så mycket tempo, får hoppas att det utvecklar sig till våren!

09:an är ett sto. Har bara träffat henne två gånger men hon är mycket snäll och lätthanterad. Hon har också mycket nära till tölten men travar också. Verkar som om hon blir fyrgångare.

Två bilder på 05:an.
26077831.jpg

32854662.jpg

Foto Lise-Lott Willborg
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

åh va roligt att se! Va fin han va!=) Berätta mer=) Har också tävling i tanke på sikt. Hur är hans motor? lynne?
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Jag har en Feykir-avkomma född 2005. Han är drygt 140 cm, (bara mätt med tumstock som jag fick till 143 men det är ju rätt trubbigt...) Fyrgångare med fina rena gångarter.

301242_10150323982412670_637642669_8151691_1100767370_n.jpg


252887_10150205237722773_702022772_7127740_2845477_n.jpg


Han är oerhört trevlig och lätthanterlig, men typiskt fyrgångare i tölten som kräver en del jobb för att bli bra, absolut ingen naturtöltare utan tog rätt lång tid att hitta en stabil tölt på. Men då är även hans mamma fyrgångare med mycket trav som tog tid på sig att hitta tölten när hon reds in.

Han är oerhört enkel att ha med sig överallt och har aldrig bråkat med någon häst, utan han tror att alla är kompisar som utgångsläge och rättar sig efter annat först om det visar sig vara en grinig en ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Va fin kille! Kul att höra om era fina hästar! =) Kan inte få för mkt info. Nu längtar jag tills jag kan sätta igång med Teitur!
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

åh va roligt att se! Va fin han va!=) Berätta mer=) Har också tävling i tanke på sikt. Hur är hans motor? lynne?

Tack så mycket!
Han var fruktansvärt lat när han reds in men nu är det ganska mycket mer sprutt i honom. Han är känslig för spöt och skänklarna och flyttar sig väldigt lätt i sidled för vikterna. Ganska vaken när man rider ut och kan hoppa till för småsaker, är lite rädd för traktorer, bussar m.m.

Han var ganska bråkig när han var yngre (mycket kan ha berott på att han inte kastrerades förrän han var fyra) men nu är han mer harmonisk.
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Det där med känsliga sidor känner jag igen. Figge är väldigt känslig och flyttar lätt för hand åt sidorna. Få se om det är lika från ryggen sen. Väntar på sadeln sen blir det full fart ut i skogen. Ska bli så kul att se vad det blir av denna häst. =)
 
Sv: Vad vet ni om dessa hingstar?

Någon som vet hur hingstarna frà Audsholtshjáleigu är släkt.? Det verkar ju finnas en del ser jag på annonser osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 489
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 097
Senast: Karminnie
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
3 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp