Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

A

araxi

Är nyfiken på vad ni där ute vet om kombinationen Frieser-fullblod? Berätta gärna om lyckade och mindre lyckade resultat. Vilka rasegenskaper kan man generellt säga slår igenom? Temperament, exteriör, ridbarhet? Vad använder ni dessa hästar till?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hej! Jag har inte så mycket erfarenhet av denna korsning mer än att jag fött upp en av just denna korsning, mamman är fullblod och pappan är frieser. Min tanke med korsningen var att avkomman skulle kunna användas till tävling inom dressyr eller fälttävlan. Frieserhästar har ju ofta väldigt flashiga, stooora gångarter medans fullblod inte har så stora gångarter utan är mer "ridbara" men ofta sjuuukt lättstressade. Man hoppas ju alltid att sina uppfödningar ska bli precis som man har tänkt sig och det kan man lugnt säga att fölet blev:) Vill bara påpeka att i alla avel, även korsningsavel, så MÅSTE man väga stoets och hingstens för och nackdelar emot varandra. Här kommer lite bilder på min lyckade (enligt mig och den nya ägaren) frieser/fullblodskorsning.

MinnasII696.jpg


DSC_01040001mindre.jpg


DSC_00970001.jpg


Amira20080505005.jpg


Amira20080521001.jpg


IMG_0811.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tack för ditt svar och de fina bilderna!

Den ser verkligen trevlig ut!! Hur gammal är h*n nu? Förväntad mankhöjd? Hur stora är föräldrarna? Den ser otroligt vaken och alert ut! Grattis till en lyckad kombination! Har du funderingar på att göra om det?

Mvh Araxi
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tack så mycket, jag är väldigt nöjd med henne :) Hon är född 2007 så hon blir snart 3 år. Jag vet inte hur hög hon är nu men jag tror hon landar på runt 160-165 cm. Hon flyttade till sin nya ägare som föl men jag var och hälsade på henne i våras och då var hon runt 150 cm tror jag. Mamman är 160 cm och pappan är 170 cm.

Om inte mamman var så känslig så hade jag haft fler av denna kombinationen men jag betäcker naturligt och hon är så lättskrämd när hingsten kommer gnäggandes med snorren i högsta hugg :laugh: Hur brustig hon än va innan så vågar hon inte släppa på honom. Detta har ju varit bra träning för hingsten som har varit tvungen att slå på all charm för att få komma till :) Han är förövrigt en godkänd frieser inom den tyska stamboken FPZV, nästa år kommer han att verka i aveln genom semin så jag hoppaas hon tar sig för hon är inte purung längre.

Har du ett fullblod som du funderar på att betäcka?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag har ett fullblod som är dräktig med en frieser hingst. Hon beräknas föla i maj och det skall bli mycket spännande att se vad som tittar ut (om allt går vägen vill säga...)! De gick tillsammans en vecka på fribetäckning och det gick hur bra som helst!! Jag trodde hon, som är maidensto, skulle bli förskräckt av hans ganska burdusa uppvaktning men hon var cool, sa ifrån och visade att hon minsann ville bli mjukt uppvaktad om det skulle bli någon kärlek :D

Jag hoppas på en allsidig ridhäst med trevliga rörelser, bra temperament och gärna så trevlig uppsyn som din:) Det här är väl vad alla som avlar hoppas på förstås:D men en lite lättare (frieser) variant med resning och takt!

Hoppas det fungerar med semin, skulle ju vara synd om du måste avstå från ett syskon! Det ser ut på bilderna som hon rör sig mycket luftigt och hennes hållning och resning är stolt!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Vad spännande :) Vad heter hingsten? Jag hade väl undefär samma ide med den här korsningen, en sportig frieser :) Finns ett register för frieserkorsningar i USA som kallas FSHR, FriesianSportHorseRegistry.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Här är en till som har ett fullblod/frieser på jäsning! :laugh: Beräknas titta ut i slutet av april. Stoet är fullblod och pappan är frieserhingsten Darco vd Zuiderwaard.

Är verkligen jättespänd på det här fölet men samtidigt lite rädd för att det ska bli FÖR bra. :o:D Bra kombinationer vill man ju gärna fortsätta med och jag tror inte jag vågar ta något mer föl på stoet - hon trivdes tyvärr inte så bra med situationen i seminspiltan med UL och allt...
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Välkommen Malin!

Åh vad spännade! Kul att fler tror som jag att det kan bli en kalasbra häst av den kombinationen!

Finns han inte på naturlig betäckning då eller finns han långt bort? Det är jobbigt när stona inte trivs i situationen.:crazy:

Minna; Jag har lite skämtsamt kallat det "friesblod" :D men det är alltså vanligare i USA? Har t o m ett eget namn! På svenska kan det bli typ Sportfrieser då?

Jag har betäckt med Alfons, han är " avelsvärderad men ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser." det står också att "Hingsten har utfört ett bruksprov med poängen: 9-8-8-8-8=41." Han är bara 158cm och det var en sak som lockade med honom! Vill inte ha en för stor hingst till stoet och avkomman får gärna hamna på 155-160cm. Han står på norra Gotland och det var också en fördel eftersom stoet gick på bete hos förra ägaren, inte så långt därifrån. När jag var och tittade på honom blev jag mer än förtjust! Han var verkligen showig och läcker samtidigt som han nästan stod och sov på stallgången när ägarinnan gjorde i ordning honom! :bow: Helt underbart temperament och otrolig utstrålning! :banana:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hej Malin! :) Kul att du hittat hit!

Hur kommer det sig att du valde Darco till ditt fullblod och inte Melle? Inget ifrågasättande utan bara nyfikenhet :) Jag är ju själv så himla färsk inom avel så det är kul att höra andra uppfödares tankar.

Blev stoet stressad av att stå på stationen?

Ska bli väldigt kul iallafall att se ditt föl när den är färdigbakad :)

araxi: Det är inte själva korsningen frieser/fullblod utan alla frieserkorsningar. Friesblod var väl ett bra namn, mina arab/frieser har jag kallat frieab :)

Jag vet vem Alfons är, har sett lite bilder på honom men aldrig sett honom i verkligheten. Ägaren har ett intressant avelsprojekt att avla fram vikingahästar, kul ide. Kanke blir en egen ras till slut det vet man aldrig, det har ju hänt förr :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

vikingahästar??
Borde inte typ russ och islänningar vara så nära man kan komma en vikingahäst??
Korsar hon dessa små då eller vad gör hon för att avla fram en vikingahäst?

Måste fråga snabbt, är inte Friser en körhäst egentligen?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hon korsar frieser och fjording.

Angående friesern som körhäst så kan man säga att friesern är en körhäst men "egentligen" är den är ridhäst som användes i strid. Den börjar nu se ut mer som sitt ursprung och en del frieserhästar kan lära sig rörelser i den högre skolan av dressyr, detta behöver ju inte utesluta att den skulle kunna röra sig väldigt fint framför en vagn. Det är något som Holländarna aldrig kommer låta ske, inte vi uppfödare heller för den delen :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hej hej Minna! :) Jag är väldigt glad i både Darco och Melle och jag gillar dom avkommor jag sett efter båda. Melle har jag ju använt ganska många gånger vid det här laget och använde honom även i år till arabstoet och jag tror han skulle passa väldigt bra till fullblodet också men nu har jag ju båda dessa härliga herrar i närheten och då är det ju synd att bara snöa in på den ene. ;)

Spenderade istället en hel del tid med att hitta ett fullblodssto med rätt egenskaper för att passa ihop med frieser. Det är mycket som ska stämma och det tog väl ett år eller så innan jag hittade Märta-pärtan som kändes helrätt. Hon har riktigt bra luftiga gångarter, fin exteriör och fungerar bra i både hoppning och dressyr, jätterolig att rida - känslig, positiv och lyhörd i dressyren och full fart framåt när det krävs. Hennes förra ägare är fälttävlansryttare och hade ganska roligt åt att hon tog fart och hoppade ÖVER vattenhindren istället för att vägra när hon tyckte det var lite läskigt. :D

Det känns som ganska bra egenskaper för en "sportfrieser-bebis" i alla fall. Dessutom är hon SVART!.. :D Inte för att färgen spelar roll... harkel harkel :angel:

Och ja, hon blev stressad av att stå på stationen, vilket är synd eftersom jag köpte henne i huvudsak just för avel.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jaha där ser man. Undrar hur de kan tänkas se ut?

Intressant att få veta lite mer om Frisern då jag är hemskt dåligt insatt i rasen.:)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Fenestra; Frieser-fjord korsningarna ser ur som högresta fjordingar! Ev lite mörkare i färgen men med ål och allt! Har sett kort på de tvååriga hingstarna och de var läckra! Ägarinnan trodde de skulle landa mellan 145-150 har jag för mig.

MalinJ; Hur gamla är dina äldsta Frieser-arab bebisar? Skulle vara kul att höra om dem! Gärna med bilder ;) Vad fick dig att köpa in ett fbl, var det storleken på avkomman? Hur stora har de andra avkommorna blivit? Många frågor, hoppas du orkar svara :)

Minna; Se ovan!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Min äldsta arab/frieser är ett sto som heter Chantilly, född -06. Henne har jag behållit själv. Har visat bilder på henne i många andra trådar men gör det gärna igen ;). Anledningen till att jag ville ha ett fullblod var för att fullblodet och araben påminner ganska mycket om varandra på många sätt. Båda raserna har använts för att förädla och "sporta" till många andra tyngre raser.

Jag har också haft en hel del förfrågningar om mina arab/friesers från folk som som älskat typen men har varit lite rädda för att dom ska bli för små. Storlek är viktigt för många. Fast jag kan säga att dom som har träffat Chantilly nu när hon börjar bli färdigväxt har snarare reagerat på hur stor hon är. Hon ligger på strax över 1.60 skulle jag tro men i och med att hon är så högrest, känns hon bra mycket större.

Jag har också haft två olika arabston med två olika typer och sett vad avkommorna resulterat i. Den ena, El Witesse är inte så arabtypisk egentligen. Hon har ganska rakt huvud, lång hals, smäcker bål, långa ben och stora gångarter. Ganska lik ett fullblod faktiskt. Den andra hade ett litet dishat huvud, kortare hals, kortare ben och kortare steg och hennes avkommor blev inte riktigt lika bra enligt mitt tycke så det var henne jag bytte ut mot fullblodet.

Här är i alla fall Chantilly, min första arab/frieser:

DSC_0009r-1.jpg


DSC_0081r.jpg


DSC_0032.jpg



Och här är hennes syskon Cashmere och Duchesse:

DSC_0217r.jpg


DSC_0085r.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ha ha! Malin, det var bilden i mitten som fick mig att börja kolla på en frieser till mitt sto! Såg den ( eller möjligtvis en som var väldigt lik?) i någon tråd i våras och då föddes iden! De är verkligen läckra! Det skall bli spännande att se vad vi får för bebisar i vår! Din lär ju bli svart men min är inte lika säkert.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Misstänkte att du säkert sett Chantilly någon gång tidigare. ;):D Jag snålar väl inte direkt med att lägga ut bilder på henne... :angel:

Ja det blir ju extra spännande här nu nästa vår. Med arabstoet känns det lite som om man vet ungefär vad det blir eftersom jag har kört samma kombination flera gånger tidigare. Men med fullblodet blir det ju helt nytt - både sto och hingst. Men svart borde det fölet i alla fall bli, precis som du säger... Vad är det för färg på ditt sto och hennes föräldrar då?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

frieser korsad eng.fullblod har jag aldrig sett...
men jag har en korsning frieser och arabiskt fullblod.
En mycket livlig och pigg liten krabat.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Malin; Det är kul med bilder! Du kanske kan lägga in en på fblstoet också så får man se typ, vet ju bara att hon är svart ;) Mitt Sto är ungefär samma bruna färg som sin far Homme d Honneur, modern är nog något ljusare brun så jag gissar på mörkt brun. Minnas såg ut att ha en fux mamma så kanske något mörkare än den avkomman?!

Stilett; spännande! Är din lika fin som Chantilly med syskon? Bild kanske? Jag suger åt mig allt jag kan ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 065
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp