Vad vet ni om silverfiskar?

Brandgul

Trådstartare
Att vi har silverfiskar i badrummet kan jag leva med. Det är ett äldre badrum och tids nog ska stammarna göras om.

Men jag hittar silverfiskar i sovrummet! Det är så vidrigt att hitta dem där. Indikerar det att något är fel i vårt sovrum? Vi bor på en gavel, kan det vara fukt från ytterväggen? Från elementet eller vad kan det vara? Jag kan hitta 5-10 stycken om lampan varit släckt där inne :crazy:

Vad hade ni gjort??
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Åh vad äckligt! Jag springer och jagar dem och undrar vad man kan skaffa för husdjur som äter upp dem...

(Idag hade vi en ekorre utanför fönstret på 8:e våningen... Dressera den?)
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Kanske lite OT men efter att dom stamrenoverat mitt badrum i förra lägenheten så hitta jag fortfarande silverfiskar ibland. Hemskt va det.

Nu har jag precis flyttat å inte sett en enda en :D
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

jag hade samma problem i mitt forra hus. urk. jag startade en trad om det men den verkar vara borta nu. nagon rekommenderade myrmedel!

jag hittade dem mest i gamla vaskor, bland klader jag inte flyttade pa sa mycket, och en vaska jag hade haft med mig till stallet nagra ganger.

nar jag flyttade tvattade jag ALLT som verkade ens ha varit i narheten av en silverfisk, dammsog ur och stadade ALLT.

jag skulle nog gora samma om jag var du, samt att se till att ha sa lite grejor forvarade pa golvet som mojligt. (typ inga tidningar pa nedersta hyllan i bokhyllan et c) eller lagor med grejor i. OM du maste ha det, sa stada ur den ordentligt och se till att den ar helt tat - typ en forvaringslada av plast eller sa.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Vi har inget på golvet i sovrummet förutom våra sängben då...

Fy katten... Vi får alltså leva med detta :(

I badrummet så kom jag på att jag ska lyfta upp pappersrullarna. De brukar sitta på dem också... Det är ju mat för dem kom jag på precis nu. (Läste på Anticimex för 30 min sen)
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Du kan få låna min katt! Hon älskade att smyga upp på nätterna och jaga silverfisk när jag bodde i en lägenhet där de små krypen fanns i mängder, inte bara i badrummet.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

prova myrmedel - myrr... nanting tror jag det hette. jag bor inte i sverige, sa jag har inte sa stor koll pa de svenska medlen. tydligen skulle det funka bra. ni kanske kan lagga det runt listerna i sovrum o badrum ett tag o se vad som hander?
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Silverfiskar brukar ju indikera fukt, men det är inte alls säkert att det behöver vara det. Har ni många silverfiskar så kan de också sprida sig till torrare utrymmen. Är det väldigt många silverfiskar så är det väl i och för sig ett tecken på att det är gynnsamma förhållanden för uppfödning (dvs. fuktigt).

Är det en hyresvärd så kontakta den för fuktmätning. Det kan ju vara klokt. Ja, det gäller väl i och för sig även om det är en bostadsrättsförening.

Annars är det väl dammsuga, dammsuga och dammsuga som gäller.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Min dotter har samma problem, de hyr så hon kontaktade hyresbolaget som skickade henne vidare till ett skadedjursbekämpningsföretag som de hade kontrakt med.
Av dessa fick hon silverfiskfällor att ställa ut och förklaringen att i gamla hus med otäta fönster drar det in fuktig luft som gör att de trivs bakom golvlisterna.
Jag misstänker att oavsett om du bor i hyres- eller bostadsrätt så har de ett kontrakt med Anticimex eller liknande.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Jag har en katt som äter upp silverfiskarna i badrummet. :D Han är helt överlycklig när han fått en och går och letar efter fler. :love:
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Fan att jag är så allergisk... Annars hade det varit ett alternativ ;)
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Ja det är ju kring elementet under fönstret... Fönstrerna är väldigt eftersatta underhållsmässigt *hmm*

Jag tror att jag ska prata med Anticimex. Som sagt, badrummet kan jag med. Men inte sovrummet. Det känns som nått väldigt knas...
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Vi har ju precis fått smått som sover i samma rum. Jag törs inte sätta ut något gift så länge han är hemma. (Vi åker väl på semetser någon gång...)
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Jag har jobbat för ett företag som sysslar med skadedjursbekämpning och emot silverfiskar sätter man ut dosor på golvet. Sedan behöver du inte göra något mer än att ev byta dosa efter några veckor. Det beror lite på hur många silverfiskar ni har.
Nu vet jag inte hur gammal ditt barn är, men om det inte kryper omkring än så kan du lugnt sätta ut dessa dosor då dem inte är giftiga. Om ditt barn kryper omkring så sätt ut dem när barnet sover, men glöm inte att ta bort dem bara ;)

Ta kontakt med din hyresvärd som kan hjälpa dig att beställa dessa dosor. Detta ska inte kosta dig något.

Ett annat tips är att ta en tidning och blöta ner den, lägg den där dem finns och låt den ligga över natten. På morgonen viker du ihop tidningen och lägger den i en plastpåse och slänger den direkt i soprummet. Som sagt så dras de till fukt.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Ta kontakt med din hyresvärd så får de kontakta lämplig saneringsfirma eller ta själv kontakt med t.ex. Anicimex.

Det effektivaste sättet att förebygga silverfiskar i hemmet, är att hålla rent genom att städa regelbundet, och att hålla rummet torrt. Fukt bidrar till förekomsten av silverfiskar. Låt ej böcker/papper eller kläder ligga framme länge på golvet.

En blandning bestående av lika delar borsyra och socker, kan ställas framme för att dra till sig silverfiskarna och döda dem, men eventuella ägg kan finnas kvar. Rengör även skrymslen och vrår i lokalen, och täpp till håligheter och andra små utrymmen där silverfiskar trivs.

Jag förstår inte riktigt hysterin när det gäller just silverfiskar, de är relativt harmlösa .
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Det är äckligt att komma in i sovrummet och det ligger 10 silvefiskar framme. Jag går in och tänder ljuset och låter rummet stå ett tag. När jag ska gå till sängs så kryper det fortfarande 5 silverfiskar runt på golvet. Det är inte trevligt. Sen ska man trampa på dem också under natten när man går upp...

Som sagt så är det rätt så harmlösa och i badrummet kan jag överleva det. Men inte i sovrummet och helst inte om det indikerar på att något är fel där inne... Badrummet kan jag ju föreställa mig att det är fukt i.
 
Sv: Vad vet ni om silverfiskar?

Såg på Rent hus i veckan och de sa att man kunde hålla silverfiskarna borta genom att stryka eteriska oljor kring lister och trösklar. Jag vet inte om det funkar men kanske värt att testa. Många av deras tips finns på tv4s hemsida.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 826
Senast: Gumman123
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 403
Senast: cherie
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 650
Övr. Hund Ett lite märklig tråd kanske, men ett ack så jobbigt problem. Min hund är en cockblocker. Cockblock: A slang term for an action...
Svar
16
· Visningar
3 473
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp