Vad vill hästägare ska vara med på medryttarannons?

nova1836

Trådstartare
Hej! Då jag letar efter en medryttarhäst och nyligen fick klartecken från en vän att sätta upp annons i hennes stall började jag fråga mig själv vad man som ryttare bör skriva för att inte tas som oseriös. Vad vill du som söker medryttare direkt veta i en annons? Vilka egenskaper bör en seriös medryttare ha och hur vet man direkt om en ryttare faktiskt är seriös? Finns det något du tycker att man absolut borde ha med?
 
Spontant att ha med i en annons iallfalla: hur gammal du är, om du har körkort och bil, om du vill rida i skogen eller träna dressyr/hoppning/allt möjligt, ca storlek på häst, hur ofta, hur mycket du ridit, kanske tävlat, hur långt du kan tänka dig att åka.
 
För mig är det intressanta hur stor erfarenhet man har av hästhantering, inte av ridning. Ridningen är ju bara en liten del av medrytteriet, att kunna hantera hästar, kommunicera med dem, se om de inte mår bra o s v tycker jag är viktigast av allt för att jag ska kunna känna mig trygg när någon annan hanterar mina hästar.
 
Har lagt upp finnesannons själv. Jag har skrivit ålder, rfarenhet, vad jag vill med medrytteriet (träna, skogsmulle etc) och hur ofta jag kan/vill komma. Lite kortfattat vad det innebär för mig att vara medryttare, hur jag tänker. Om jag har körkort eller ej.
 
Utöver hur mycket du har ridit så kan det vara intressant om du vill göra något mer. Om du t.ex. kan tömköra, är intresserad av NH eller liknande. Sen om du vill ta lektioner, träna, ha möjlighet att tävla eller bara vill skogsmullerida. Om du är intresserad endast av lugna, trygga hästar eller har tillräckligt med erfarenhet för en het häst eller en som testar. Om det är detta specifika stallet du ska sätta upp annons i är det ju inte intressant hur långt du kan tänka dig att åka.
 
Lägg inte ut texten allt för långt om hur mycket "problemhästar" du ridit eller hur du tycker det bara är jättekul med bockande, skenande odjur typ. Tycker ofta jag ser det i annonser när yngre ryttare skriver, och att det mest ger intrycket av att ryttaren fått rida en ridskolehäst som slängt iväg två halva bocksprång i en galoppfattning en gång typ :p

Överlag, var ärlig och realistisk! Skulle mycket hellre svara på annonsen "ringrostig återfallsryttare söker trygg häst för ...träning" än ovan, för det känns som större chans att någon som inser sina begränsningar inte tar onödiga risker med min häst.

Annars, lite kort om vem du är, vad du gjort och vad du letar efter. Något alldeles för långt behövs inte, är det någon som behöver medryttare i det stallet kan jag tänka mig att en kort annons fångar intresset och att resten kan komma fram vid kontakt.
 
Utöver det som redan sagts, så hade jag velat veta lite om eventuella referenser. Inte kontaktuppgifter, men vilken typ av person det är som agerar referens. Är det din ridlärare, en hästägare du hjälpt, stallchef från praktik, lärare på hästutbildning osv.
 
Var ärlig med vad du söker och på vilken kunskapsnivå du är. Skriv inte att du har ridit in en massa unghästar om du inte är på den nivån i din ridning utan var ärlig. Skriv din tanke runt hästar och ridning och hur du är som person. Skriv din ålder, om du har körkort, hur många dagar i veckan du tänker dig och kort om viken typ av hästar du är van vid och vad du vill ha ut av ditt medryttarskap.

Vilka egenskaper en seriös medryttare bör ha är egentligen inte intressant utan det intressanta är ju vad du har för egenskaper och vilken typ av häst och ägare du matchar med för att det ska bli bra. Hästägare är ju lika olika som alla andra och söker därför olika typer av medryttare och det viktiga är ju att du, ägaren och hästen matchar varandra.
 
Jag skulle säga var kort och koncis. Typ ålder (mest relevant om under 18 förstås), häst/riderfarenhet, körkort eller behov av buss, vad du vill göra med hästen, hur många dagar i veckan och kanske om du är ok med att betala för medrytteriet, eller kan sköta stallsysslor etc. Viktigt också kanske att nämna om du vill ha en väldigt säker häst.
Man bokar ju ändå in ett möte om det verkar intressant, så annonsen behöver inte vara så lång tycker jag. När jag sökte medryttare så undvek jag oftast de som skrev en halv novell, då det ofta kändes lite omoget.
 
Jag presenterade mig själv, hur länge jag ridit, vilken inriktning och typ av hästar (kortfattat) samt vad jag letade efter för typ av häst och ridning och hur många dagar/vecka jag kunde erbjuda.
 
Jag skulle vilja veta vilken nivå ungefär ryttaren rider på, vilken typ av ridning han/hon vill ägna sig åt, hur ofta han/hon vill rida. Ålder är viktigt också. Om allt detta skulle stämma med vad jag sökte så skulle jag gå på magkänsla vid ett personligt möte med mig och min häst. Det viktigaste är att man känner att personen ifråga har omdöme och är ansvarsfull. Det värsta jag vet är när folk skriver att de har unghästvana (fast de uppenbarligen inte kan ha det) och att de gärna betalar för att rida bockande, skenande hästar och bråkiga hästar... Då känner jag bara att "Nja, då har du nog inte varit med om det på riktigt"... Sådana personer känns bara som om de tror att de är duktigare än de är och i själva verket är ganska okunniga.
 
Jag skulle framför allt vilja veta:
- Körkort. (vilket då utesluter alla under 18 som inte har t.ex. moppebil)
- Inriktning. (hoppryttare är ej intressant för min del, utan endast dressyr eller uteritter)
- Meriter/tidigare erfarenheter. (Egen häst? ev.hästrelaterade utbildningar? Tävlingsresultat?)
- Ambitioner med ridningen. (Har man som mål att utvecklas med sin ridning? eller vill man "bara" mysa/underhålla sin ridning?)

För min del är det viktigaste att personen är noggran med hästens status för dagen. och är uppmärksam på t.ex. lösa sömmar, gallor, värme i något ben eller på att hästen druckit dåligt. Många skriver ju "noggrann" men det är svårt få fram i text.
Jag är också mer mån om "känsla" för ridningen (t.ex. hur man kombinerar mjuka händer med bestämd ridning om hästen testar) än för meriter. Dvs - du kan ha ridit på ridskola i några år och inte vara så tekniskt kunnig om du istället är orädd och duktig på hela samspels-grejjen mellan häst och ryttare.
Den är ju också svår att beskriva i text.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 955
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag söker en häst jag hade hand om en tid för några år sedan. Har undrat vart den tog vägen, då ägaren inte velat uppge det. Han...
Svar
16
· Visningar
1 323
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp