Vad vill jag bli när jag blir stor?

Sasse

Trådstartare
Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja.

Helst hade jag velat jobba inom sjukvården, men jag har ingen möjlighet alls till det. Jag saknar MatteB och kan inte läsa upp det. Jag har redan försökt vid två tillfällen, och ångesten att inte klara av det triggade igång en depression jag knappt tog mig ur. Idag när jag mår bättre är jag livrädd att det ska bli samma sak om jag testar igen. Jag får svår ångest av att inte klara matte.

Jag har kikat runt på jobb och utbildningar, men kravet på MaB tar bort det mesta jag känner att jag är intresserad av. I brist på annat har jag funderat på tågchaufför, men där har jag inte fullgod syn istället…

Jag vet inte alls vad jag vill göra förutom det, men jag vill ha något annat än det jag har nu. Jag känner mig dessutom rätt trött på att stanna kvar inom den myndigheten jag jobbar för, eftersom jag aldrig kommer vidare eller får en fast tjänst. På nuvarande plats är det relativt stor chans dock, men arbetsuppgifterna passar mig inte helt.

Jag har jobbat inom reception sedan ungefär ett år tillbaka. Jag har rätt nyligen bytt tjänst och känner mig som en dålig medarbetare för att jag vill göra annat… Min tjänst som så är intressant och rolig stundtals, men även rätt enformig. Som en kortsiktig plan funkar det, men jag kan inte se mig vara kvar inom fem år. Långt ifrån.

Var kan någon som jag jobba? Det känns som att jag har tusen svårigheter/inte passar någonstans.
Jag hade helst velat ha ett rörligt jobb, men har värk överallt p.g.a. långvarig övervikt och skador.
Någonstans gillar jag språk, men har ingen fallenhet för det alls i vare sig engelska eller tyska som jag lärt mig.
Hade kunnat tänka mig lastbils-/buss-/tågchaufför, men har kass syn + vet inte om kroppen klarar allt stillasittande.
Jag gillar att jobba med människor men är väldigt introvert och vill helst vara själv.

Dessutom: Jag vill gärna utbilda mig MEN har klantat till det med CSN för flera år sedan och har ingen möjlighet att ta lån från dem.

Om jag ändå skulle lyckas med att utbilda mig – då vill jag ha så stora chanser till jobb som möjligt efter studierna. Jag vill inte heller utbilda mig inom en bransch som har lägre lön än vad jag idag har (vilket kanske iofs är lätt att undvika eftersom jag i dagsläget tjänst under 25.000kr).

Det här är måhända en skriva-av-sig-tråd. Jag har länge känt mig less på livet och har länge velat göra något annat, men kommer aldrig vidare.

Vad finns det för yrken som är relativt lätta att få? Som tjänar någorlunda? Som inte är varken väldigt stillasittande eller kräver mycket god fysik? Som inte kräver högre än MaA? Som är intressant och roligt (inte enformigt)?
 
Det där med matten verkar ju ändå viktigt, kanske det finns ett annat sätt att läsa in den som funkar för dig? T ex folkhögskola, privatlärare eller något annat? Hur har du gjort när du har försökt innan?
 
Det där med matten verkar ju ändå viktigt, kanske det finns ett annat sätt att läsa in den som funkar för dig? T ex folkhögskola, privatlärare eller något annat? Hur har du gjort när du har försökt innan?
Komvux. Jag har väldigt svårt för matte, lyckades med nöd och näppe få godkänt på A. Jag har funderat på privatlärare men det känns svårt att hitta någon som kan lära ut till sådana som mig som inte fattar ett skit. De flesta lärare jag haft genom åren har stått handfallna och bara gett upp. Det har fått mig att ge upp också.
 
Förstår detta med matte b har också försökt några gånger min dröm var att bli sak. Nu blev jag undersköterska istället och trivs jättebra med det.
 
Undersköterska är något jag funderat på, en plan B typ.

På tal om något helt annat, eftersom jag sitter och kollar efter privatlärare just nu... Vad motsvarar egentligen MatteB i dagsläget? 2a, 2b eller 2c? Alltihop?
 
Undersköterska är något jag funderat på, en plan B typ.

På tal om något helt annat, eftersom jag sitter och kollar efter privatlärare just nu... Vad motsvarar egentligen MatteB i dagsläget? 2a, 2b eller 2c? Alltihop?
Det är typ olika inriktningar på matten. Har för mig att c tex. är för det tekniska och a mer generell skall man läsa tex. matte 3c behövs 2c om jag inte minns fel. 2a är den lättaste av de tre tror jag. Skall du bli sjuksköterska så räcker matte 2a :)
 
Det är typ olika inriktningar på matten. Har för mig att c tex. är för det tekniska och a mer generell skall man läsa tex. matte 3c behövs 2c om jag inte minns fel. 2a är den lättaste av de tre tror jag. Skall du bli sjuksköterska så räcker matte 2a :)
2a lär ju vara den jag testar först om inte annat :p Tack!
 
Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja.

Helst hade jag velat jobba inom sjukvården, men jag har ingen möjlighet alls till det. Jag saknar MatteB och kan inte läsa upp det. Jag har redan försökt vid två tillfällen, och ångesten att inte klara av det triggade igång en depression jag knappt tog mig ur. Idag när jag mår bättre är jag livrädd att det ska bli samma sak om jag testar igen. Jag får svår ångest av att inte klara matte.

Jag har kikat runt på jobb och utbildningar, men kravet på MaB tar bort det mesta jag känner att jag är intresserad av. I brist på annat har jag funderat på tågchaufför, men där har jag inte fullgod syn istället…

Jag vet inte alls vad jag vill göra förutom det, men jag vill ha något annat än det jag har nu. Jag känner mig dessutom rätt trött på att stanna kvar inom den myndigheten jag jobbar för, eftersom jag aldrig kommer vidare eller får en fast tjänst. På nuvarande plats är det relativt stor chans dock, men arbetsuppgifterna passar mig inte helt.

Jag har jobbat inom reception sedan ungefär ett år tillbaka. Jag har rätt nyligen bytt tjänst och känner mig som en dålig medarbetare för att jag vill göra annat… Min tjänst som så är intressant och rolig stundtals, men även rätt enformig. Som en kortsiktig plan funkar det, men jag kan inte se mig vara kvar inom fem år. Långt ifrån.

Var kan någon som jag jobba? Det känns som att jag har tusen svårigheter/inte passar någonstans.
Jag hade helst velat ha ett rörligt jobb, men har värk överallt p.g.a. långvarig övervikt och skador.
Någonstans gillar jag språk, men har ingen fallenhet för det alls i vare sig engelska eller tyska som jag lärt mig.
Hade kunnat tänka mig lastbils-/buss-/tågchaufför, men har kass syn + vet inte om kroppen klarar allt stillasittande.
Jag gillar att jobba med människor men är väldigt introvert och vill helst vara själv.

Dessutom: Jag vill gärna utbilda mig MEN har klantat till det med CSN för flera år sedan och har ingen möjlighet att ta lån från dem.

Om jag ändå skulle lyckas med att utbilda mig – då vill jag ha så stora chanser till jobb som möjligt efter studierna. Jag vill inte heller utbilda mig inom en bransch som har lägre lön än vad jag idag har (vilket kanske iofs är lätt att undvika eftersom jag i dagsläget tjänst under 25.000kr).

Det här är måhända en skriva-av-sig-tråd. Jag har länge känt mig less på livet och har länge velat göra något annat, men kommer aldrig vidare.

Vad finns det för yrken som är relativt lätta att få? Som tjänar någorlunda? Som inte är varken väldigt stillasittande eller kräver mycket god fysik? Som inte kräver högre än MaA? Som är intressant och roligt (inte enformigt)?
Det går överhuvudtaget inte att reda ut det med CSN?
Jag hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med matten.
Jag vill ju tro att du haft mattelärare som inte riktigt visste hur de skulle nå fram till dig. dig, de kanske haft svårt för att förklara på flera olika sätt.
Det i sig har kanske också fått dig att känna att du inte kan och så blir det ju en ond cirkel.
Jag tror minsann du kan klara det, om du hittar någon som lyckas förklara på det sätt du behöver.
Du klarade ju matte A eller hur?
Det fanns säkerligen något tillfälle du trodde det var omöjligt också?

Lokförare och syn. En del synfel är ju okej, men du har alltså oturen att falla under det som inte är tillåtet?
Lägger för säkerhets skull in en skärmdump på vad reglerna är nedan som du kan ignorera om du redan kollat upp det ordentligt..

Jobb är svårt att råda då jag inte vet vad tjäna skapligt är för dig så en del av mina förslag kanske går bort..
Kan vara svårt med rörligt jobb utan att det är tungt fysiskt, men jag slänger ur mig lite saker inom industri/transport och hoppas det ger något uppslag.


Reparatör av tåg?
Felsökare av tåg alt bil?
Transportledare (lastbil, buss eller tåg), kallas även trafikledare ibland.
Produktionsplanerare?, det finns inom många olika områden.

Bör finnas en del yrkesutbildningar för områdena ovan. Reparatör kan man ibland bli utan någon utbildning utan bara få internutbildning. T-baneförare om du bor nära Stockholm brukar det väl också vara internutbildning endast.

Kan tågvärd vara att alternativ till lokförare?
Beroende på var man jobbar får man också se mycket av Sverige..
Eller känner du inte dig bekväm med att träffa så mycket folk?

Återkommer om jag kommer på något mer..
Kämpa på!
Kram.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200328-160234.png
    Screenshot_20200328-160234.png
    169,7 KB · Visningar: 49
Undersköterska är något jag funderat på, en plan B typ.

På tal om något helt annat, eftersom jag sitter och kollar efter privatlärare just nu... Vad motsvarar egentligen MatteB i dagsläget? 2a, 2b eller 2c? Alltihop?
Jag läste in matte 2b och har full behörighet till högskolan, kolla om inte kommunen har någon studievägledare som kan hjälpa till att välja rätt mattekurs. Ta god tid på dig om du bestämmer dig för att läsa in, det går ju även att köpa böckerna och börja kika på egen hand. Det finns otroligt många bra youtube klipp om hur man ska tänka vid olika tal. Jag blir mindre stressad av att kunna titta på en film, testa, titta igen osv för att försöka förstå. Jag tog mig igenom med ett nödrop i matten men det gick tillslut.
Kom på, många högskolor och universitet med mattestudenter brukar ha matteskola, dvs där studenter ställer upp och hjälper de som behöver hjälp med matten. Där kan man träffa många olika som tänker på olika sätt och kan få tag på någon som kan förklara så man själv förstår. Jag hade en kurskamrat på uni som älskade matte, hen kommer att bli lärare i matte, kemi och fysik tillslut och jag avundas hens elever i framtiden. Hen kunde till och med förklara saker så jag förstod och tyckte att det var intressant.
 
Undersköterska är något jag funderat på, en plan B typ.

På tal om något helt annat, eftersom jag sitter och kollar efter privatlärare just nu... Vad motsvarar egentligen MatteB i dagsläget? 2a, 2b eller 2c? Alltihop?

Jag är totalt hopplös inom matte, klarade med nöd och näppe Matte A på gymnasiet. När jag läste en YH senare klarade jag matten bra tack vare mattesnille till sambo. Han kunde verkligen hjälpa mig med sånt nån lärare aldrig lyckats med. Jag stressar upp mig och låser mig fullständigt, vilket också varit fallet med all matte jag gett mig på efter den kursen han hjälpte mig med så tyvärr är det jag lärde mig av honom inte kvar...

Uska är nog en bra ide. Det är en förhållandevis kort utbildning sett till vad du får. Jag läste det för att få in alla gymnasiepoäng jag saknade, det tog 1 år på heltid jämfört med att läsa motsvarande poäng med strökurser på Komvux som skulle ha tagit mig säkert närmare 3 år... Jag tyckte det var en bra utbildning, en kan inrikta sig på olika områden och jobb lär du få. Jag har bara jobbat i hemtjänst och det är stundtals fysiskt tungt men det finns ju annat att göra. Personlig assistent med en brukare som inte innebär så mkt tunga lyft kanske? Du får garanterat jobb och du kan bo vart du vill :)
 
Jag tänker ju givet logoped när du skriver sjukvård, människor och språk/kommunikation men det kräver matten och är en längre utbildning på universitetsnivå. Det beror ju lite hur hårt du vill satsa.

Apropå matten, du kan inte höra dig för på närmsta tekniska högskola om det är någon trevlig ingenjörstudent som kan tänkas sig stötta dig? Det finns ju en drive nu tex med universitetsstudenter som hjälper isolerade gymnasieungdomar över nätet, du kanske kan höra av dig till dem och se om de har några trådar att dra i?

Tågjobb är kul annars! Jag har varit tågvärd och trivdes bra. Gott betalt men man måste trivas med udda arbetstider.
 
Det går överhuvudtaget inte att reda ut det med CSN?
Jag hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med matten.
Jag vill ju tro att du haft mattelärare som inte riktigt visste hur de skulle nå fram till dig. dig, de kanske haft svårt för att förklara på flera olika sätt.
Det i sig har kanske också fått dig att känna att du inte kan och så blir det ju en ond cirkel.
Jag tror minsann du kan klara det, om du hittar någon som lyckas förklara på det sätt du behöver.
Du klarade ju matte A eller hur?
Det fanns säkerligen något tillfälle du trodde det var omöjligt också?

Lokförare och syn. En del synfel är ju okej, men du har alltså oturen att falla under det som inte är tillåtet?
Lägger för säkerhets skull in en skärmdump på vad reglerna är nedan som du kan ignorera om du redan kollat upp det ordentligt..

Jobb är svårt att råda då jag inte vet vad tjäna skapligt är för dig så en del av mina förslag kanske går bort..
Kan vara svårt med rörligt jobb utan att det är tungt fysiskt, men jag slänger ur mig lite saker inom industri/transport och hoppas det ger något uppslag.


Reparatör av tåg?
Felsökare av tåg alt bil?
Transportledare (lastbil, buss eller tåg), kallas även trafikledare ibland.
Produktionsplanerare?, det finns inom många olika områden.

Bör finnas en del yrkesutbildningar för områdena ovan. Reparatör kan man ibland bli utan någon utbildning utan bara få internutbildning. T-baneförare om du bor nära Stockholm brukar det väl också vara internutbildning endast.

Kan tågvärd vara att alternativ till lokförare?
Beroende på var man jobbar får man också se mycket av Sverige..
Eller känner du inte dig bekväm med att träffa så mycket folk?

Återkommer om jag kommer på något mer..
Kämpa på!
Kram.
Det är svårt att reda ut det med CSN, men jag antar att det är fullt möjligt. Jag sjabblade bort en 2-årig utbildning och fick underkänt i en massa ämnen. Det är väl "bara" att läsa upp igen, men jag har ingen aning om hur man ens räknar ut hur många poäng man behöver läsa upp. När jag pratat med Komvux om det senast sa de att jag skulle höra av mig till utbildningen jag gick, men de svarade inte där och utbildningen verkar inte finnas kvar längre nu.

Jag vet inte med matten. Har väldigt svårt för det. Lyckades få godkänt i grundskolan för att jag "fuskade" mig till det (läraren gick igenom provet muntligt inför hela klassen och hade sen omprov på samma prov). I gymnasiet tror jag att jag fick IG på samtliga prov vi hade och fick gå en sommarkurs för att försöka få godkänt. Det lyckades då, men den läraren jag fick var extremt duktig på att lära ut. Jag vet inte var man hittar sådana.

Jag har kollat reglerna på lokförare, men får väl erkänna att jag har svårt att utvärdera om min syn är tillräcklig eller ej. Jag är närsynt, och måste ha glasögon/linser för att framföra fordon. Men hur mycket -8D är vet jag inte. Det står ju något på mina linser, men jag vet inte vad det innebär heller.

Vad är det för skillnad på T-baneförare och lokförare?
Jag träffar folk hela tiden på mitt nuvarande yrke, så tågvärd kan vara något att titta närmre på. Även om jag föredrar mer ensamtid sas funkar det med socialt jobb. Jag kan vara osocial hemma.

Egentligen hade jag velat tjäna runt 30' efter utbildning, men runt 27' skulle jag säga är minimum.

Jag ska kolla in de yrken du tipsat om, tack!

Jag var rätt ledsen när jag skrev i lördags, tycker det är tråkigt att jag inte har någon talang för matte alls och kan läsa upp till B/2a för att sedan utbilda mig till sjuksköterska. Tråkigt även att min mamma är duktig på matte, liksom mina två syskon är väldigt duktiga. Och så kan jag ingenting. Vilket bottennapp.

Tack för din omtanke! :heart
 
Jag tänker ju givet logoped när du skriver sjukvård, människor och språk/kommunikation men det kräver matten och är en längre utbildning på universitetsnivå. Det beror ju lite hur hårt du vill satsa.

Apropå matten, du kan inte höra dig för på närmsta tekniska högskola om det är någon trevlig ingenjörstudent som kan tänkas sig stötta dig? Det finns ju en drive nu tex med universitetsstudenter som hjälper isolerade gymnasieungdomar över nätet, du kanske kan höra av dig till dem och se om de har några trådar att dra i?

Tågjobb är kul annars! Jag har varit tågvärd och trivdes bra. Gott betalt men man måste trivas med udda arbetstider.
Udda arbetstider är inga problem för min del. Jag hade föredragit något annat än kontorstider.

Jag tycker det är svårt med matten, just för att jag är så dålig och det verkar ha tagit knäcken på de lärare jag haft tidigare. Min mamma är duktig på matte, men hon blir skitsur när jag inte förstår något som är "självklart". Mina båda syskon är duktiga, men de har inte orken att förklara till någon som inte fattar. Det finns andra i min närhet som är duktiga också, men det tär på mig att inte fatta "tillräckligt snabbt" (eller alls) och jag vill inte skapa någon dålig relation till någon pga det. Jag skulle behöva någon kombination av skitduktig på matte och psykolog typ :(

Jag har kikat lite på att kombinera kombux + privat mattelärare, men i dessa tider verkar alla kurser vara stängda. Men vågar jag chansa igen kan det vara ett alternativ.
 
Har du kollat på videos m.m. där det förklaras om hur man räknar m.m.? Matteboken.se är jättebra, där kan man gå igenom även tidigare mattekurser :) i min kommun kan man läsa komvux på distans och ända ner till 25% finns inget sånt hos dig?
 
Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja.

Helst hade jag velat jobba inom sjukvården, men jag har ingen möjlighet alls till det. Jag saknar MatteB och kan inte läsa upp det. Jag har redan försökt vid två tillfällen, och ångesten att inte klara av det triggade igång en depression jag knappt tog mig ur. Idag när jag mår bättre är jag livrädd att det ska bli samma sak om jag testar igen. Jag får svår ångest av att inte klara matte.

Jag har kikat runt på jobb och utbildningar, men kravet på MaB tar bort det mesta jag känner att jag är intresserad av. I brist på annat har jag funderat på tågchaufför, men där har jag inte fullgod syn istället…

Jag vet inte alls vad jag vill göra förutom det, men jag vill ha något annat än det jag har nu. Jag känner mig dessutom rätt trött på att stanna kvar inom den myndigheten jag jobbar för, eftersom jag aldrig kommer vidare eller får en fast tjänst. På nuvarande plats är det relativt stor chans dock, men arbetsuppgifterna passar mig inte helt.

Jag har jobbat inom reception sedan ungefär ett år tillbaka. Jag har rätt nyligen bytt tjänst och känner mig som en dålig medarbetare för att jag vill göra annat… Min tjänst som så är intressant och rolig stundtals, men även rätt enformig. Som en kortsiktig plan funkar det, men jag kan inte se mig vara kvar inom fem år. Långt ifrån.

Var kan någon som jag jobba? Det känns som att jag har tusen svårigheter/inte passar någonstans.
Jag hade helst velat ha ett rörligt jobb, men har värk överallt p.g.a. långvarig övervikt och skador.
Någonstans gillar jag språk, men har ingen fallenhet för det alls i vare sig engelska eller tyska som jag lärt mig.
Hade kunnat tänka mig lastbils-/buss-/tågchaufför, men har kass syn + vet inte om kroppen klarar allt stillasittande.
Jag gillar att jobba med människor men är väldigt introvert och vill helst vara själv.

Dessutom: Jag vill gärna utbilda mig MEN har klantat till det med CSN för flera år sedan och har ingen möjlighet att ta lån från dem.

Om jag ändå skulle lyckas med att utbilda mig – då vill jag ha så stora chanser till jobb som möjligt efter studierna. Jag vill inte heller utbilda mig inom en bransch som har lägre lön än vad jag idag har (vilket kanske iofs är lätt att undvika eftersom jag i dagsläget tjänst under 25.000kr).

Det här är måhända en skriva-av-sig-tråd. Jag har länge känt mig less på livet och har länge velat göra något annat, men kommer aldrig vidare.

Vad finns det för yrken som är relativt lätta att få? Som tjänar någorlunda? Som inte är varken väldigt stillasittande eller kräver mycket god fysik? Som inte kräver högre än MaA? Som är intressant och roligt (inte enformigt)?
Har du tittat på yh-utbildningar?
De får inte bedrivas om inte arbetsmarknaden är god och kraven för att komma in är annorlunda.
 
Att sjabbla med CSN har gått att lösa för maken, han hoppade av utbildningar två gånger och sen efter nåt år när han verkligen ville plugga yrkesutbildning så fick han skicka in ett brev och motivera varför han skulle få studiemedel men han fick det sen.

Matten hade jag jättesvårt för på gymnasiet och grundskolan men fick en superbra mattelärare på vux som förklarade på flera olika sätt så de flesta faktiskt förstod. Från ig till MVG, jag kom på att matte faktiskt var lätt om man lät bli att försöka krångla till det för sig..
 
Udda arbetstider är inga problem för min del. Jag hade föredragit något annat än kontorstider.

Jag tycker det är svårt med matten, just för att jag är så dålig och det verkar ha tagit knäcken på de lärare jag haft tidigare. Min mamma är duktig på matte, men hon blir skitsur när jag inte förstår något som är "självklart". Mina båda syskon är duktiga, men de har inte orken att förklara till någon som inte fattar. Det finns andra i min närhet som är duktiga också, men det tär på mig att inte fatta "tillräckligt snabbt" (eller alls) och jag vill inte skapa någon dålig relation till någon pga det. Jag skulle behöva någon kombination av skitduktig på matte och psykolog typ :(

Jag har kikat lite på att kombinera kombux + privat mattelärare, men i dessa tider verkar alla kurser vara stängda. Men vågar jag chansa igen kan det vara ett alternativ.
Jag kom över matteskräck genom alla fantastisk människor på Youtube som lägger upp genomgångar. Ibland fick jag titta på genomgången flera till rätt många gånger innan jag fatta. Jag jobbar med kyla och vill locka som många som möjligt till denna otroligt spännande och framtidslovande bransch. Som kyltekniker kommer du ha en mycket mycket lovande framtid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp