Vad vill jag ha för katt?

Piek

Trådstartare
Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för några månader sen märker jag att den andra katten saknar en kompis. Nuvarande katt är birma.

Så nu är frågan vad jag ska leta efter. Jag vill ha en kattunge, viktigt att den kommer från seriös uppfödare. Jag vill ha:
- en mindre ras (typ birma storlek)
- en hyfsat lugn ras (lek och bus är självklart ok, men helst inte riva blomkrukor och gardiner på nätterna). Vi kommer bo på 64 kvm så katten behöver kunna trivas på en mindre yta
- en social ras som uppskattar att mysa med både mig och andra katten
- birman pratar och håller låda hela dagarna så gärna en ras som inte är fullt så pratglad 😅

Finns det någon ras som ni tror stämmer in på ovanstående eller drömmer jag om en utopi? 😁
 
Varken ragdoll eller birma är dåliga alternativ. Men det hade varit kul att utöka färgpalletten 😅
 
Åååh, jag tittade på dem för många, många år sedan när jag gick gymnasiet. Vilka otroligt söta filurer, och så pyttesmå! Mer än det vet jag inte om dem. 😅
Oh 😃 Vet inte så mycket själv, såg ett program för massa års sen om dom fastna för va så små och söta, och sedan dess önskat mig en sådan.

Min mamma fick turen träffa på dom som tog in rasen till Sverige och mysa med katterna dom hade med till den utställning, och sa var riktigt trevlig katter och uppfödare.
 
Oh 😃 Vet inte så mycket själv, såg ett program för massa års sen om dom fastna för va så små och söta, och sedan dess önskat mig en sådan.

Min mamma fick turen träffa på dom som tog in rasen till Sverige och mysa med katterna dom hade med till den utställning, och sa var riktigt trevlig katter och uppfödare.
Kanske dags att börja kika igen då? ;)

Jag tänker i och för sig att när det handlar om en ny och väldigt ovanlig ras bör man kanske sätta sig in i avelsarbetet och rasen lite mer innan en börjar leta kattunge. Kan räkna med lång väntetid och hyfsat pris på ungarna också, även de som går till sällskap.
 
Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för några månader sen märker jag att den andra katten saknar en kompis. Nuvarande katt är birma.

Så nu är frågan vad jag ska leta efter. Jag vill ha en kattunge, viktigt att den kommer från seriös uppfödare. Jag vill ha:
- en mindre ras (typ birma storlek)
- en hyfsat lugn ras (lek och bus är självklart ok, men helst inte riva blomkrukor och gardiner på nätterna). Vi kommer bo på 64 kvm så katten behöver kunna trivas på en mindre yta
- en social ras som uppskattar att mysa med både mig och andra katten
- birman pratar och håller låda hela dagarna så gärna en ras som inte är fullt så pratglad 😅

Finns det någon ras som ni tror stämmer in på ovanstående eller drömmer jag om en utopi? 😁


Jag är ju lite subjektiv, men brittisk korthår finns i alla färgnyanser och är hyfsat lugn, lugnare med åldern i alla fall. ;) Den räknas inte som mindre ras, men honorna ligger normalt kring 4-5 kg så inga enorma kissar, är social och familjeorienterad utan att vara klängig. https://www.sverak.se/kattraser/brittiskt-korthar/

Här finns ett litet kattras-test, som alla test bör det tas med en smula salt såklart, men jag lägger in det för att det är skoj. :) https://www.purina.se/hitta-ett-husdjur/kattraser/vilken-kattras-passar-dig/fragor

Idolbild på Brunetten, bara för att. :laugh::love:

IMG_3538.JPG
 
Perser eller Exotic såklart 😻
Jag har två Perser, ingen av dem kräver någon omfattande pälsvård, badar dem ibland, kammar igenom pälsen ett par gånger i veckan. De är lugna, väldigt snälla, sociala och gosiga. Prada väger 2.6 kg och Kantarell, kastrerad hane 3.5 kg. Kantarell har verkligen den mest underbara personligheten, alltid glad, alltid nöjd. Prada är mer brudig med egna åsikter 😁
Har en Exotic också, hon väger 3,2 kg. Är mer fart i henne, väldigt mycket humör 😅
Ingen av dem klättrar, ingen kan kan hoppa upp på köksbänken, de biter inte på saker, förstör inget. Väldigt behagliga som innekatter.
De trivs i grupp men de är inte katter som sover i hög, tvättar varandra osv, de leker dock gärna med varandra och kan sova bredvid men inte på.

De behöver inte heller inte ha något extremt utseende.

Paisley
IMG_20221121_103118.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 612
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 847
Senast: Bluefish
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 358
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp