Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Lona

Trådstartare
Ok, ännu en rastråd...
Kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter så jag vill gärna ha ett bollplank.
Jag planerar inför nästa hund men NÄR jag kommer att skaffa den är ganska oklart då min nuvarande hund har fel på njurarna men än så länge mår bra. Det kan dock ske en förändring ganska snabbt och då vill jag i alla fall ha funderat klart på vad jag vill ha för ras, vilka linjer osv. Annars är nog risken rätt stor att jag i sorg och panik intalar mig att det säkert blir jättebra med någon hund jag hittar på annonssidorna.

Jag har nu en cairnterrier som jag är supernöjd med och en cairn till är helt klart ett alternativ. Det som får mig att tveka är dels att jag tänker att två cairns triggar varandra när det gäller tex jakt och skällighet, dels att jag emellanåt är lite sugen på att köra sök igen eller testa rapport. Det funkar liksom inte så bra med en kortbent hund...

Det jag vill ha:
Mellanstor vilket för mig innebär större än en cairn (skall jag ha en liten hund så blir det en cairn), max typ golden. Allra helst skulle jag ha en i tollare/lapskstorlek men det är inte så viktigt.

Päls: Funktionell päls som är lättskött. Inte extremt korthårig typ RR.

Inte alltför jaktgalen - min cairn är på gränsen. Hunden skall gärna funka att ha med på ridturer och då funkar det ju inte med en jaktidiot...

Inte alltför skällig heller helst.

Det är viktigt att hunden har BRA mentalitet - att den är ett hyfsat säkert kort. Den måste fungera i vardagen vilket för mig innebär stallet (och funka där med folk och fä) samt följa med till kompisar med andra hundar samt släktträffar med hundrädda människor.
Till stor del en träningssak men jag har haft en hund med sociala rädslor och vill inte gå igenom det igen. Eftersom jag har vissa psykiska/sociala problem känns det viktigt att ha en hund som "smälter in".

Jag vill absolut köra agility och även tävla men har inga krav på att vi skall nå SM.
Andra aktiviteter som kan komma ifråga är viltspår, spår, sök, rapport, rallylydnad. Jag är öppen för att testa vallning eller apportering om det skulle bli en sådan ras men kan inget av det.
Ett krux är att hunden skall tycka att det är kul att träna och jobba men samtidigt funka med relativt vardagsliv när jag inte är på topp.
Där måste jag säga att min cairn är klockren, hon jobbar gärna men har jag en nerperiod så nöjer hon sig med promenader och att lulla runt i stallet.

Så vad säger ni visa människor som orkat läsa allt :)?

Skall kanske lägga till att jag visserligen har psykiska problem vilket kan gå ut över aktiveringen i kortare perioder men aldrig innebär att mina hundar på något sätt far illa.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Mellanpudel kanske? Lite pälsvård men lätt att hålla kortklippt och fäller ju inte.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Lapsk vallhund så klart :D

Min är mycket förstående för mina "svackor" som jag har ibland. Han kan både ligga ute i "fält" och köra bruks stenhårt i veckorna, men likaväl sova en vecka om jag blir sjuk/dålig.

Pälsen borstar jag 2ggr / år. (Luktar heller aldrig illa)
Fryser aldrig!

Jakten kan finnas hos vissa, men det brukar inte vara så svårt att träna bort.

Har aldrig haft problem med folk (vet ingen som är starkt reserverad heller för den delen, förutom vissa linjer då...) så som fetser, kalas eller liknande. Som sagt så är dom väldigt förstående för olika beteenden hos människor och tycks alltid tänka "äsch, jag kan flytta på mig istället".

Min hade knappt träffat en häst när jag under en tid som arbetslös tog en 2 månaders praktik på ett Naturbruksgymnasium med hästinriktning. Han var då 3 år. Han gick hur bra som helst ihop med hästarna! :)

Jag vet att du kikat på rasen innan, men jag vill ge en liten extra knuff eftersom jag känner på mig att rasen skulle passa som handen i handsken för dig och att du kommer vara noga med att stödja RÄTT typ av linjer och uppfödare. Det känns viktigt för mig eftersom det dyker upp en massa skräp i samband med rasens ökande popularitet.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Och så måste jag ju ;o)

Narmotrning3.jpg


Narmo35.jpg


SANY146011.jpg


Narmo.jpg


20-05-2007073.jpg
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Njaa, jag VET att det finns jättetrevliga och superduktiga pudlar men jag har mest träffat sådana som varit mindre trevliga av en eller annan orsak (rädda, träningsovilliga, skälliga). Jag har faktiskt tittat en hel del på rasen då jag tror att en BRA pudel är en kanonsällskapshund som man kan göra mycket med, inte minst agility men nej, det klickar inte.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Aaargghh:laugh:! Utseendemässigt finns det ingen ras som slår lapsken, skulle jag bara gå efter det så hade jag suttit med en för länge sedan :love:.
Och "på pappret" ser det så himla bra ut, precis som rätta rasen för mig. Men... jag är lite rädd att jag så gärna vill att rasen skall passa mig så att jag bara ser de bitar som är positiva för mig och inte de som är negativa.
Jag vill tex INTE ha en skällig hund till, jag vet att det till stor del är en uppfostringsfråga men uppenbarligen är jag inte så duktig på att få tysta hundar:o. Så länge jag bor i lägenhet känns det alltså inte så bra, i synnerhet som jag har gnälliga grannar.

Och de lapska jag har sett "in action" har faktiskt inte imponerat utan varit högst medelmåttiga och dessutom glappkäftade i arbete. Det är dock inte särskilt många, skall jag erkänna.

Det känns som ett väldigt osäkert kort helt enkelt och samtidigt så är ju förutsättningen att en ras skall bli framgångsrik att den får chansen hos rätt hundägare.

Jag TROR att jag är ute efter en lite förigare och mer lättarbetad hund men jag vet absolut inte:confused:.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Men... jag är lite rädd att jag så gärna vill att rasen skall passa mig så att jag bara ser de bitar som är positiva för mig och inte de som är negativa.

Där har jag också suttit flera ggr. Men med tanke på att du skriver som du gör längre ner så känns det ändå som om du kan se på det hela med lite distans. :)

Och de lapska jag har sett "in action" har faktiskt inte imponerat utan varit högst medelmåttiga och dessutom glappkäftade i arbete. Det är dock inte särskilt många, skall jag erkänna.

Mycket tråkigt att höra! Jag vet att vissa absolut kan vara sådana dock...
Vet du vilka det är du har sett?
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Flatcoated retriever. Mellanstor, inte mycket pälsvård. Social, lättlärd. Aktiv, men river ju inte huset/lägenheten om den inte aktiveras en massa hlea tiden. Gillar att göra saker, men kan också ta det lugnt. Min hund har faktikst förstått att matte inte orkar när jag har varit sjuk, men det är väl individuellt kanske.
Vissa kennlar säljer bara för jakt, andra kennlar nöjer sig med att hunden aktiveras. Fungerar bra som aktiv "sällskapshund", och för mig är det en hund som man inte jagar med. Det finns ju en mängd olika saker man kan göra med en hund.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

De som jag sett in action så att säga kommer jag faktiskt inte ihåg varifrån de kom.
Däremot vet jag att jag har hälsat på ett gäng Raigaladei-hundar (samt stamtiken Aska) på utställning och de gav ett trevligt intryck - hälsade och var tillgängliga utan att vara överdrivna på något sätt. Och TYSTA, i alla fall just då:D.

Måste säga att jag blev lite sugen när jag var inne på Gatchis kennel:love:. Räddningshund är i mina ögon en mycket bra merit (det kräver ju en hel del mentalitetsmässigt) och flera stycken dessutom :bow:.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Flatcoated retriever. Mellanstor, inte mycket pälsvård. Social, lättlärd. Aktiv, men river ju inte huset/lägenheten om den inte aktiveras en massa hlea tiden. Gillar att göra saker, men kan också ta det lugnt. Min hund har faktikst förstått att matte inte orkar när jag har varit sjuk, men det är väl individuellt kanske.
Vissa kennlar säljer bara för jakt, andra kennlar nöjer sig med att hunden aktiveras. Fungerar bra som aktiv "sällskapshund", och för mig är det en hund som man inte jagar med. Det finns ju en mängd olika saker man kan göra med en hund.

Flat känns inte riktigt aktuellt, då är jag mer inne på golden eller möjligen labbe. Bästa kompisen får förhoppningsvis hem en jaktlabbevalp i vår så då kan jag känna lite om det klickar med retriever. Tidigare har jag tyckt att de är trevliga hundar och rent teoretiskt skulle passa mig bra men det där lilla extra har liksom fattats.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Vad tycker du om spaniels? Jag tänker främst på springer eller welsh där man kan hitta vettiga hundar som vill arbeta. Föriga och trevliga men enligt min uppfattning lite "kvickare" än retrievers.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Vad tycker du om spaniels? Jag tänker främst på springer eller welsh där man kan hitta vettiga hundar som vill arbeta. Föriga och trevliga men enligt min uppfattning lite "kvickare" än retrievers.

Jag gillar dem mer nu, tidigare var jag inte alls särskilt spanielförtjust. Jag gillar nog welshen bättre än ESS men det är inte grundat på fakta utan på magkänsla... Men nästan alla spaniels jag har träffat har varit väldigt nosiga, även i arbete.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jag kör på ett inlägg här med. Kolla in Lagotto Romagnolo
Min egenn är väldigt kontaktsökande och lättlärd. Som ras sägs det att den lyder när den känner för det men jag har hittat rätt sätt att motivera min så han lyder och lär sig och vill massvis. Han är dock inte den som går och stirrar upp på mig i fotgående, han gör det men tar sig också en titt på området då och då. Vovven behöver tänka men min klarar att ligga still de dagar som man inte pallar.
Som sagt, titta på den :)

När jag köpte min fick vi dock höra att flat passade sig bättre för rapport då lagotton inte var tillräckligt självständig. Det kan dock vara bra vid ridturer att den inte rusar iväg hur långt som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

När jag köpte min fick vi dock höra att flat passade sig bättre för rapport då lagotton inte var tillräckligt självständig. Det kan dock vara bra vid ridturer att den inte rusar iväg hur långt som helst.

Det beror väl lite på hur man tränar också. Min hund är aldrig särskilt långt borta när han är lös, och stannar alltid till och kollar så att jag följer med.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Har du kikat något på jaktgolden? Jag och Iver finns i Göteborg igen till våren om du är intresserad av att träffa en. :)

dsc_0075.jpg


dsc_0351.jpg
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jag känner att jag låter motvalls som dissar alla förslag men man vill ju verkligen hitta Rasen med stort R som får hjärtat att klappa lite extra.
Har haft ett gäng trevliga lagottos på kurs men nej, det klickar inte även om jag mycket väl skulle kunna rekommendera dem till någon annan.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jaktgolden ligger just nu rätt högt på listan men jag velar lite när det gäller retriever eftersom många menar att (jakt)labben är "bättre" än golden arbetsmässigt.
Att de är det när det gäller jakt är en sak, där lär ju labben vara odiskutabelt bäst, men jag tänker ju bara köra jakt som aktivering, inte för att vinna SM = skulle mycket väl kunna ha en golden ur den synpunkten.
Men så är det det här med stress, många säger att jaktgolden är väldigt stressade och splittrade i arbetet, mycket pip och ofokusering.
Tänkte ringa några av uppfödarna som har båda raserna för att höra vad de tycker är rasernas för- respektive nackdelar.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jaktgolden ligger just nu rätt högt på listan men jag velar lite när det gäller retriever eftersom många menar att (jakt)labben är "bättre" än golden arbetsmässigt.
Att de är det när det gäller jakt är en sak, där lär ju labben vara odiskutabelt bäst, men jag tänker ju bara köra jakt som aktivering, inte för att vinna SM = skulle mycket väl kunna ha en golden ur den synpunkten.
Men så är det det här med stress, många säger att jaktgolden är väldigt stressade och splittrade i arbetet, mycket pip och ofokusering.
Tänkte ringa några av uppfödarna som har båda raserna för att höra vad de tycker är rasernas för- respektive nackdelar.

Jag tror den bra jaktgolden hade varit som handsken på din hand. Haha, jag har hjärnsläpp på hur man brukar skriva?

Det finns både det ena och det tredje inom jaktgolden tyvärr, men en bra jaktgolden är riktigt, riktigt fin i arbete och till vardags. :) Min har väldigt trevliga linjer bakom sig och går varken upp i stress eller ljudar vid hög belastning som du skriver. Tvärtom skulle jag vilja påstå, ju rörigare det är desto mer fokuserad blir han.

Säg bara till om du vill så berättar jag gärna mer om mina erfarenheter. :)
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jag tror den bra jaktgolden hade varit som handsken på din hand. Haha, jag har hjärnsläpp på hur man brukar skriva?

Det finns både det ena och det tredje inom jaktgolden tyvärr, men en bra jaktgolden är riktigt, riktigt fin i arbete och till vardags. :) Min har väldigt trevliga linjer bakom sig och går varken upp i stress eller ljudar vid hög belastning som du skriver. Tvärtom skulle jag vilja påstå, ju rörigare det är desto mer fokuserad blir han.

Säg bara till om du vill så berättar jag gärna mer om mina erfarenheter. :)
Jaaa! Jag vill gärna höra mer:)!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 787
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 277
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 577
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 383
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp