Vad vill jag med min ridning/hästliv?

lyckogrus

Trådstartare
Jag har inte skrivit så mycket här utan men läst länge och behöver nu få lite hjälp i att försöka lista ut vad jag egentligen vill med min ridning.
Jag är 30+ (om det nu har någon betydelse) har vettig lön men gillar att resa och shoppa ibland. Jag tycker inte det ger mig så mycket att rida på ridskola. har haft egen häst tidigare, men det var inte riktigt rätt häst för mig så jag såld och just då kändes det skönt att få mer tid till annat. Jag har också haft medryttar hästar men det är ju inte riktigt samma sak, och de hästar jag har haft så har jag och ägaren ridit ganska olika så jag har känt att det inte heller gett så mycket, samt inte haft möjlighet att rida för tränare. Jag slutade hos min förra medryttarhäst innan sommaren men nu börjar jag få hästabstinens. Så jag växlar mellan att titta på hästannonser (vågar man dessutom köpa häst nu när det inte finns något hö?), skicka intresseanmälan till ridskolor (är fullt så det är kö) och kolla efter medryttarhästar. Men inget känns helt rätt.
Så jag vet inte alls vad jag vill förutom att jag verkligen saknar hästar. Känner mig lite gnällig men tar gärna emot lite inputt, tankar och ideer.
 
Jag tror helt enkelt att du måste fundera vad du helst vill göra för att söka dig vidare. Jag funderar på vad du helst vill dvs vill du satsa på ridningen och träna på en hög nivå? Komma ut och tävla? Eller är det mer att mysa med en häst? Eller rida ut i skogen mer lättsamt? Eller vill du lära dig en ny gren såsom western etc.

Sen beror det ju på var du bor och vilket utbud som finns. Nu skrev du ju att det var fullt på ridskolorna. Där jag bor finns tex ridskolor med olika inriktning och ridskolor där man rider i liten grupp och på en högre nivå vilket kanske kan ge mer en vanlig ridskola.
 
Ja det roligaste är att träna och trimma på banan, men det behöver vara en rolig häst och en tränare som passar. Problemet när man rider sällan på exempelvis ridskola och ridskolehästar är att man aldrig får känslan av att utvecklas.

Jag har ridit på en mindre ridskola där man dels red självständigt och dels i små grupper men tyvärr kände jag inte riktigt att den tränaren passade mig. Jag hör själv hur gnälligt det låter men samtidigt så är det ju ett fritidsintresse som är ganska dyrt så då vill jag att det ska kännas roligt.
 
Ja det roligaste är att träna och trimma på banan, men det behöver vara en rolig häst och en tränare som passar. Problemet när man rider sällan på exempelvis ridskola och ridskolehästar är att man aldrig får känslan av att utvecklas.

Jag har ridit på en mindre ridskola där man dels red självständigt och dels i små grupper men tyvärr kände jag inte riktigt att den tränaren passade mig. Jag hör själv hur gnälligt det låter men samtidigt så är det ju ett fritidsintresse som är ganska dyrt så då vill jag att det ska kännas roligt.
Ok jag förstår. Ja det är där som jag tänker att det är bra på de små ridskolor jag sett där man har som krav att man som elev ska vara på tex msv- nivå i den gren man väljer och sen har man bra välutbildade hästar. men jag gissar att det inte finns överallt. Var i landet bor du?
För det låter ju som det är själva ridningen du vill satsa på och inte pysslet? För om man har egen eller medryttarhäst är det ju mkt annat som tillkommer- även om man stallar upp på helservice.
 
Jag hade inte köpt egen häst om jag känt som du. Det är svårt att veta vilken häst man skall köpa om man inte vet vad vilka mål man har med ridningen. Jag hade nog kollat efter platser där du kan rida privatlektioner ett par gånger veckan och sedan provat mig igenom alla ställen och tränare tills jag hittat en som jag trivdes med.
När du sedan kommit igång med utvecklande ridning så vet du mer hur du vill satsa - och kan köpa en häst därefter.
 
Ok jag förstår. Ja det är där som jag tänker att det är bra på de små ridskolor jag sett där man har som krav att man som elev ska vara på tex msv- nivå i den gren man väljer och sen har man bra välutbildade hästar. men jag gissar att det inte finns överallt. Var i landet bor du?
För det låter ju som det är själva ridningen du vill satsa på och inte pysslet? För om man har egen eller medryttarhäst är det ju mkt annat som tillkommer- även om man stallar upp på helservice.

Jag bor i Malmö, och det är ju ridningen jag tycker är roligast men hästmyset som ingår vill man ju inte vara utan (mockning och bära vatten däremot skulle jag kunna klara mig utan) Vet bara det stället jag har ridit på som har det systemet, kan ju mycket väl hända det finns flera men som jag inte vet om.
 
Jag hade inte köpt egen häst om jag känt som du. Det är svårt att veta vilken häst man skall köpa om man inte vet vad vilka mål man har med ridningen. Jag hade nog kollat efter platser där du kan rida privatlektioner ett par gånger veckan och sedan provat mig igenom alla ställen och tränare tills jag hittat en som jag trivdes med.
När du sedan kommit igång med utvecklande ridning så vet du mer hur du vill satsa - och kan köpa en häst därefter.

Jag vill ju bli bättre och jag vet vilka typer av hästar jag gillar så att hitta häst tror jag hade fungerat men jag vet inte riktigt om jag vill lägga alla mina pengar på en häst och inte kunna åka på resor så som jag kan nu. Så häst bör ju vänta.
Jag har som sagt ridit på ett sånnt ställe och där passade inte tränaren mig riktigt. Sen vet jag inget mer sånt ställe, men det kan ju säkert finnas bara det att jag inte vet om det. Vart hittar man ställen där man kan rida privatlektion eller i små grupper utan att ha egen häst?
 
Skulle helt enkelt hitta en ridskola eller privat ridlärare. Finns dom som håller lektion på sin egen häst.
 
Jag tror du delvis svarat på din fråga - du verkar inte vilja ha en egen häst. Mitt förslag hade annars varit att stalla upp den med fullservice och sen lägga bra med pengar på en riktigt trevlig häst. Men det går ju bort när du inte vill betala så mycket. Månadskostnaden blir ju därefter när man vill ha tid till annat också.

Det enda du kan göra är ju att leta. Bland kontakter och annonser. Ridskolor och medryttarhästar. Kanske har du tur och hittar nån häst där det klickar eller eller en ridskolan där du trivs och utvecklas. Ibland kan man få mer möjligheter att utveckla sin egen ridning(träna för tränare, kanske tävla) på en medryttarhäst om man betalar.
 
Finns det inga tävlingsmedryttarhästar runt om? Långt från alla medryttarhästar är ju skogsmullar.
Tycker mig se många fina utbildade hästar på ''annons'' ute nu, mer lär det bli mot vintern tror jag :)
 
Finns det inga tävlingsmedryttarhästar runt om? Långt från alla medryttarhästar är ju skogsmullar.
Tycker mig se många fina utbildade hästar på ''annons'' ute nu, mer lär det bli mot vintern tror jag :)
Av de som finns ute just nu har jag inte sett något som verkar passa men jag får fortsätta hålla koll i höst, tror bara det var hästabstinensen som slog till nu. Men till helgen ska jag åka och hälsa på en vän som har hästar så det känns iaf bra :)
 
Jag tror du delvis svarat på din fråga - du verkar inte vilja ha en egen häst. Mitt förslag hade annars varit att stalla upp den med fullservice och sen lägga bra med pengar på en riktigt trevlig häst. Men det går ju bort när du inte vill betala så mycket. Månadskostnaden blir ju därefter när man vill ha tid till annat också.

Det enda du kan göra är ju att leta. Bland kontakter och annonser. Ridskolor och medryttarhästar. Kanske har du tur och hittar nån häst där det klickar eller eller en ridskolan där du trivs och utvecklas. Ibland kan man få mer möjligheter att utveckla sin egen ridning(träna för tränare, kanske tävla) på en medryttarhäst om man betalar.

Nej jag vill nog inte har egen häst i dagsläget, men jag vet att jag vill det framöver så är det inte rätt riktigt än. Men ibland är det som den drömmen tar över lite.
Får maila någon mer ridskola och se vad de har för grupper och hoppas man har lite tur och hamnar i någon med en ridlärare som passar. Och att det kanske finns möjlighet att kunna rida två dagar i veckan för att få lite mer kontinuitet i det, en dag i veckan är lite lite tycker jag. Och se ha koll på medryttarannonser.
 
Jag har haft två bra medryttarhästar när jag varit i samma situation som du. Trevliga hästar där ägarna av olika anledningar inte hunnit med. Har betalat en slant (runt 1000-1200 kr/månad tror jag, samt mina egna tränings- och tävlingskostnader) och haft respektive häst ett par-tre dagar/vecka. Men jag är inte jättekräsen på häst utan tar det jag hittar :)
 
Det finns ju ridskolor där man kan ha foderhäst, dvs man hyr och rider samma häst flera gånger i veckan. Kan både delta på lektion och rida självständigt. Jag har sett åtminstone ett par ridskolor i Vellinge kommun som kör det systemet. Finns kanske i Malmö med?
Då har man ju en "egen" häst som man både rider och pysslar med, men som ridskolan äger. Kanske kan vara nå't för dig?
 
Det finns ju ridskolor där man kan ha foderhäst, dvs man hyr och rider samma häst flera gånger i veckan. Kan både delta på lektion och rida självständigt. Jag har sett åtminstone ett par ridskolor i Vellinge kommun som kör det systemet. Finns kanske i Malmö med?
Då har man ju en "egen" häst som man både rider och pysslar med, men som ridskolan äger. Kanske kan vara nå't för dig?
Det här tror jag också på! Om det blir aktuellt @lyckogrus så kan jag tipsa om ett jättebra ställe med det upplägget. Det ligger en knapp halvtimmes körning från Malmö, men kräver att du har tillgång till bil.
 
Vill inte kapa din tråd men tänker endel på det med, vad jag vill..

Min första häst skaffade jag så fort jag flytta hemifrån :angel: henne var jag tvungen att sälja då jag blev av med jobb/hem.
Sen kom en paus på typ 8år

Jag köpte då ett haflinger som skulle passa mig och min syster. De var ett misstag då min syster aldrig engagerade sig och han var inte min typ av häst..

Sen skulle jag ha drömhästen :love: hon var mest skadad under nästan ett år jag hade henne. De slutade med att jag flög av o bröt foten illa

Sen gick de för fort och jag köpte en travare igen (inga pengar för halvblod) och jag trodde det skulle passa mig. Upptäckte att jag inte alls tyckte travare var nått för mig, tyvärr.. för mycket jobb och vi kom aldrig någonstans. Sen bröt hon benet med.....

Känns pinsamt att jag ägt så mycket hästar :cry: har alltid sett till deras bästa och jag tror inte de har lidit av att jag "krånglat" såhär.

Jag saknar hästarna, jag vill vara ute i stallet och allt som hör till. Jag har inga problem att de skadar sig men de blir hemskt när det blir långvariga skador som när min senaste bröt benet och sånt vet jag inte om jag pallar igen?

Hur som så måste jag få iordning på min ekonomi igen.... den har lidit fruktansvärt

*svammel*
 
@Nepenthe Tradigt att du haft en sådan otur med hästarna! Men angående att det skulle vart pinsamt så håller jag verkligen inte med. Du kan nog mer häst en Lisa som har haft en häst a.k.a Brunte från han var föl till han var 25.
Det är ju så att för varje häst man känner som lär man sig mer än om man bara har en, med det är min åsikt. :)
 
Vill inte kapa din tråd men tänker endel på det med, vad jag vill..

Min första häst skaffade jag så fort jag flytta hemifrån :angel: henne var jag tvungen att sälja då jag blev av med jobb/hem.
Sen kom en paus på typ 8år

Jag köpte då ett haflinger som skulle passa mig och min syster. De var ett misstag då min syster aldrig engagerade sig och han var inte min typ av häst..

Sen skulle jag ha drömhästen :love: hon var mest skadad under nästan ett år jag hade henne. De slutade med att jag flög av o bröt foten illa

Sen gick de för fort och jag köpte en travare igen (inga pengar för halvblod) och jag trodde det skulle passa mig. Upptäckte att jag inte alls tyckte travare var nått för mig, tyvärr.. för mycket jobb och vi kom aldrig någonstans. Sen bröt hon benet med.....

Känns pinsamt att jag ägt så mycket hästar :cry: har alltid sett till deras bästa och jag tror inte de har lidit av att jag "krånglat" såhär.

Jag saknar hästarna, jag vill vara ute i stallet och allt som hör till. Jag har inga problem att de skadar sig men de blir hemskt när det blir långvariga skador som när min senaste bröt benet och sånt vet jag inte om jag pallar igen?

Hur som så måste jag få iordning på min ekonomi igen.... den har lidit fruktansvärt

*svammel*

Bara kapa på, tråden är för alla som inte riktigt vet hur man vill ha sitt hästliv :)

Men det är det där men att ha hästar som skadar sig som också får mig att tveka inför att skaffa häst, dels att man har en häst som kostar pengar men man inte kan göra något med. Men främst att man går runt och oroar sig om allt som skulle kunna hända.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 141
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp