Vad vill jag med min ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycks ha en hobby med förhinder, då jag inte riktigt lyckas ordna med det jag önskar.

Seniorens ägare behöver jobba häcken av sig den här hösten och behöver en hel del hjälp, så nu rider jag upp till 3 gånger i veckan. Sen har jag hittat en tränare som jag ridit för några gånger och där jag hittills tycker det funkar bra. Hästen jag fått rida där är riktigt trevlig, men kan dessvärre krulla ihop sig något. Tränaren är dock inte så bekymrad så länge hästen går med stöd och kliver på framåt. Det är en relativt känslig kille och raka motsatsen till Senioren som är som en pansarvagn (och som emellanåt konverterar till att vara en Ferrari när vi är i skogen). Det innebär ju att jag får rida dem ganska olika och när jag kommer hem och ska översätta det jag lärt mig på lektionen, till Seniorens sätt, så får jag inte ihop det riktigt. Jag skulle vilja kunna ta med mig Senioren till tränaren så jag får lära mig bättre hur jag ska rida honom.

Seniorens ägare har en hästtransport som jag kan få hyra. Den har en totalvikt på 1400 och väger i sig själv ganska mycket trots att det är en enhästarstransport, så den lastar bara cirka 630. Det här innebär ju att jag skulle behöva en dragbil som klarar den vikten och det tycks jag ju inte hitta.

Eftersom det tycks vara så svårt att hitta en dragbil som klarar vikten så får jag kanske strunta i det. Men då skiter det sig med att rida för tränare med senioren. Förvisso är det ridavstånd till ridskolan och min förhoppning är att åtminstone kunna delta i hoppträningar där, men jag vet inte om jag vill rida dressyr där. Jag provtränade ju för ridskolans enda ridlärare i våras och blev inte hundra procent övertygad om att hon var rätt för mig.

Så vad gör jag? Kan jag överhuvudtaget lära mig att rida senioren genom att rida lektion på andra hästar som är hans motsats? Den tränare jag hittat har ju också en annan häst hon tycker jag ska prova. Det är en islandshäst, men med svårt för tölt så för mig blir det ju en tregångare. Men islandshäst? De är ju så små. Förvisso är det inget praktiskt problem, men jag vill ju ha det större klivet hos en större häst. Och Senioren har ju verkligen att kliv som heter duga. Jag klarar inte av att sitta ner i traven på honom, om jag inte får honom att gå i form och det får jag inte alltid. Han är svår. Ägaren berättade ju glatt att det tog henne 2 år att lära sig rida honom. Att jag inte lyckas är inte alls konstigt. Samtidigt är det en utmaning jag gillar. Kan man rida honom kan man rida rätt många hästar gissar jag.

Och i förlängningen så vill jag ju komma igång och tävla lite igen. Som det ser ut nu så ligger inte det inom synhåll. Möjligen någon klubbtävling i hoppning då. Om jag får plats i hoppgruppen på ridskolan och kan träna. Annars finns det ju i alla fall ett annat ställe där man kan hoppträna, men då blir det med ytterligare någon lånad häst och inte Senioren.

Frågan är vad jag vill med min ridning när jag inte kan göra det jag vill. Varför vill jag tävla egentligen? När jag står där och ska delta så brukar jag ju ändå alltid ångra mig att jag anmält mig. Om man inte tävlar, hur vet man då om man utvecklats eller inte? Eller kan jag nöja mig med att rida för ridandets skull och inte för att hela tiden bli bättre på det? Som den målinriktade mupp jag är så vet jag inte.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp